2022-02-02, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Japp, det är min erfarenhet också. Under min senaste influensa låg jag i 40+ graders feber och med en hosta som var från helvetet. Omicron var ingenting i jämförelse. Hade 38.4 ett par dagar och lite trött, sen var det över. Samma för hela familjen. Alla ovaccinerade så klart. Barnen blev knappt påverkade alls.

Ok. Kanske är mina 2 doser Pfizer(vilka jag ångrar att jag tog)som håller febern borta? Stämmer även på den som smittade mig.
Feber är dock ingenting man ska vara livrädd för. Den fyller en funktion. Alla barn och unga i min omgivning har varit ganska opåverkade oavsett variant. Tack och lov!
Citera
2022-02-02, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Har alla länder problem med att redovisa hur många som FAKTISKT ligger inne på sjukhus pga Covid 19?

För det ser ju inte ut att minska direkt.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-03..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Hospital+pat ients&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~FIN

Norge förväntar sig att det ska toppa i mars så det är ett rent experiment att de avskaffar det nu.
Antagligen näringslivet som tryckt på, de rika förlorar för mycket pengar.
Citera
2022-02-02, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Norge förväntar sig att det ska toppa i mars så det är ett rent experiment att de avskaffar det nu.

Dom rika tar ju ut mer bonusar än nånsin så det stämmer ju inte.
Citera
2022-02-02, 15:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant när ekonomer styr sjukhus....

"Use of the newly ineffective treatments produced by Regeneron Pharmaceuticals and Eli Lilly and Co. is highest in a dozen states. They include several Southern states with some of the nation’s lowest vaccination rates, but also California, which ranks in the nation’s top 20 for fully vaccinated residents, a KHN analysis of federal data shows. Many hospitals and clinics are still infusing the costly treatments — often charging hundreds of dollars a session — that public health officials now say are almost certainly useless."
Citera
2022-02-02, 15:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Är seriöst trött på se folk med mask å skit. Det är fan dags att gå vidare nu. Det är bara några få hypokondriker kvar som biter sig fast samt ett gäng skitpolitiker på vänsterkanten som beter sig allt mer som desperata diktatorer (Trudeau, Makron). Skiten är över. Bara att gå vidare nu. I princip alla jag känner har haft Omicron nu och det är samma för både vaccinerade och ovaccinerade, dvs bara som en lättare influensa. Vi har slängt bort två jävla år på den här skiten. Fy fan, jag kräks.

Omikron har ju bara funnits i knappt två månader. Tidigare varianter av viruset var betydligt farligare. Dessutom har inte folket varit vaccinerade mer än cirka 6 månader.
Citera
2022-02-02, 15:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Så är det garanterat. Jag tror det är likadant i Sverige. Rekommendationen om att arbeta hemma kommer säkerligen snart försvinna. Arbetsgivare anser sig förlora för mycket kontroll av de anställda. Tror garanterat det finns sådana påtryckningar.
Jag tror vi kommer få uppleva en förnyad våg av smitta när den rekommendationen försvinner och det tror jag kan ske inom någon/några veckor beroende på vad FHM och regeringen kokar ihop.
Citera
2022-02-02, 15:34
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:

Du tror på allvar att det är DE RIKA som förlorar pengar på restriktioner?

I så fall kan jag meddela att du har 180 grader fel.
Citera
2022-02-02, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ett negativt test säger ju bara om du är infekterad och genererar virus vid provtagningstillfället, det kan förändra sig snabbt.

Fast om du är vaccinerad kan du definitivt vara smittsam och utan att du själv märker det, så det borde vara ännu osäkrare ur smittspridningssynpunkt. Dessutom verkar det som om man eventuellt kan smittas av omikrons olika varianter med ganska kort mellanrum så då är inte genomgången sjukdom något säkert mätinstrument heller.

Bättre då att till exempel testa alla som ska in på ett större evenemang innan de går in.
Citera
2022-02-02, 15:41
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så är det garanterat. Jag tror det är likadant i Sverige. Rekommendationen om att arbeta hemma kommer säkerligen snart försvinna. Arbetsgivare anser sig förlora för mycket kontroll av de anställda. Tror garanterat det finns sådana påtryckningar.
Jag tror vi kommer få uppleva en förnyad våg av smitta när den rekommendationen försvinner och det tror jag kan ske inom någon/några veckor beroende på vad FHM och regeringen kokar ihop.

Iofs inte hänt i de länder som redan gått den vägen, så det lär inte hända i Sverige heller. Allt annat än ett totalt avskaffande av allt vad restriktioner heter är en skandal. "Smittspridning" duger inte som argument.

Snarare tvärtom. Ju snabbare förkylningsvarianten tar sig igenom befolkningen desto bättre.
Citera
2022-02-02, 15:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Iofs inte hänt i de länder som redan gått den vägen, så det lär inte hända i Sverige heller. Allt annat än ett totalt avskaffande av allt vad restriktioner heter är en skandal. "Smittspridning" duger inte som argument.

Snarare tvärtom. Ju snabbare förkylningsvarianten tar sig igenom befolkningen desto bättre.

Varför det? Immuniteten varar ju inte speciellt länge. Borde vara bättre att ta det piano och invänta ett uppdaterat vaccin. På så vis slipper så många bli sjuka och vara sjukskrivna i flera veckor, eventuellt hamna på sjukhus etc.
Citera
2022-02-02, 15:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast om du är vaccinerad kan du definitivt vara smittsam och utan att du själv märker det, så det borde vara ännu osäkrare ur smittspridningssynpunkt. Dessutom verkar det som om man eventuellt kan smittas av omikrons olika varianter med ganska kort mellanrum så då är inte genomgången sjukdom något säkert mätinstrument heller.

Bättre då att till exempel testa alla som ska in på ett större evenemang innan de går in.

Ja det är ju lite så att hur man än vrider och vänder sig så har man ändan bak. Det bästa är nog bara att låta omikron blåsa igenom så är det över sen för den här gången.
Citera
2022-02-02, 15:47
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Har alla länder problem med att redovisa hur många som FAKTISKT ligger inne på sjukhus pga Covid 19?

För det ser ju inte ut att minska direkt.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-07-03..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Hospital+pat ients&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~FIN

Om du tar en titt i almanackan så ser du att det är februari. Du vet den tiden på året då det är influensasäsong och sjukhusinläggningarna ökar. Har inget med "Covid-19" att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in