2022-02-02, 11:58
Medlem
Det har ALDRIG (åtminstone inte under denna tvist) förekommit någon avverkning på tomten...
Någon har sågat av en gren, klippt av en slana hassel eller björk och röjt undan en tre år gammal granplanta.
Det har med stor sannolikhet ALDRIG (under denna tvist) körts med någon motorsåg i syfte att fälla något.
Oavsett om någon faktist godkänt en avverkning, så har den inte genomförts. Med tanke på tomtens storlek och trädbeståndet så hade det nog klassats som att "ta ner några träd"... även om man så tog bort samtliga.

Det har heller aldrig varit en släktgård - det är framförallt inte en gård.
2022-02-02, 12:05
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Intressant att Binninge träffar Esbjörn först den 10 december, alltså flera månader efter att han blev hans ombud. Han hade alltså inte ens träffat Esb vid förlikningsmötet med Katrin där Esb backade i dörren. Backade han för att han inte kände Binninge ?
Det var precis det jag reagerade på i Kubuns inlägg. Det låter hur konstigt som helst. Det och att det tidigare har beskrivits att det var precis samma procedur med timtals förklaringar när Monica skulle få sin generalfullmakt.

Det skapar alltid mer förvirring än klargörande när Binninges nyttiga idiot berättar vad han fått höra.
2022-02-02, 12:54
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ebba tillfrågade Esbjörn om att få köpa. Han sa först nej men lät sig sedan övertalad. Detta vet vi dels genom Ebbas uttalande NEj Kanske Ja. Samt genom Esbjörn som säger att hon aldrig ger sig och att hon tjatade och tjatade, och genom vittnet som skulle vittna på rättegången). Men du kanske tänker att Ebba ljuger om att det var hon som frågade Esbjörn.

Ebba skriver själv att priset är satt efter de två skriftliga värderingarna som var gjorde. Så självklart undrar jag om Esbjörn fått se dem. Med tanke på att han sa 3,9.

jJo visst kan man se det så, om man saknar moral vill säga.

Jag tycker det är högst relevant att Ebba genomförde affären så reko som hon säger. Säger hon att Esbjörn hade tillgång till två värderingar innan han satte sitt bud. Så är det av högsta relevans att han hade det. Men nu säger ju du att hon inte visade värderingarna för Esbjörn. Menar du att Ebba ljuger när hon säger att hon gjorde det?

Om jag skulle tjatat till mig ett hus av en gamal dement farbror hade jag visat honom värderingarna. Men för det mesta finns ju en mäklare att tillgå i sådana här frågor.

Om du inte tycker att det här är spännande frågor. Vad gör du då i tråden?

1-Läs vad jag skrev igen.
2-Svara på frågan hur du gör en husaffär.
2022-02-02, 12:58
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det står ju i inlägget! Jag visar på metoden Ebba använde sig av för å "övertala" (läs manipulera) Esbjörn. Hon fick honom gradvis att känna sig alltmer skyldig till att vara ett hinder i hennes livspussel - att få tillgång till den senile gamle egne mannens barndoms sommarhem.

Dags sluta tramsa kanske.
Skall det vara så svårt att ta till sig att Esbjörn, av egen fri vilja, sålt sina fastigheter till Ebba.

En gång i världen var det ett hem. Nu är det uppenbarligen ett ruckel som knappast är värt att renovera.
Kanhända stommen är intakt, men jag har svårt att se det som ekonomiskt försvarbart att renovera.
Mannen som älskar sitt hus så mycket att han inte ens bor där, har låtit det förfalla till rivningsstadiet.
2022-02-02, 13:04
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
God konst på väggarna! I Binninges värld så blir mögelpåväxt till god konst.

Jag fetar i ditt inlägg.

Så Binninge och Majkgård har tjatat och tjatat på Esb för att få honom att skriva på fullmakter. Inte konstigt att det blev en traumatisk upplevelse för Esbjörn som han minns med fasa och blandar ihop med andra tillfällen då han har skrivit på dokument.
Fullt gjort av Binninge/Majkgård, att ge sig på en gammal människa på det sättet.

Undrar om det var samma hot när generalfullmakten undertecknades?

Är väl huvudet på spiken.
Säger ju också en hel del om Esbjörns vänkrets i så fall. Ett s k juridiskt ombud vars påstående om hur svårt Esbjörn har att förstå budskapet han och hans vänner la fram, ändå ser till (läs tvinga) att han skriver på.
För att senare hävda att Esbjörn inte förstår vad han gör.
Det är fan mer än vidrigt gjort.
2022-02-02, 13:17
Medlem
Citat:
Varken Pernroth-Lüllmaa eller Binninge är väl någon revisor och mig veterligt har inte heller Esbjörn något bolag? Det var Binninge jag avsåg med "revisorn", som Esbjörn missuppfattat honom som, och det såg du nog från början. Trolleri....

Esbjörn var med under fotograferingen och släppte också in Binningen i huset och det var då Johann såg hur stilfullt huset är invändigt med en hel del god konst på väggarna.

Vad som skedde var att Binningen blev uppkallad per tfn till, jag tror Odalgården, Marielund för å bli Esbjörns ombud. Väl där fick de hålla på å förklara i flera timmar för att han skulle förstå vad fullmakten innebar. Antar att det var då Binninge lade märke till hur dåligt Esbjörn ser att läsa. Sedan körde Binninge och Esbjörn i Binninges bil ut till huset och fotograferade tillsammans avverkningen med Binninges kamera. Därefter lämnade Binninge i egenskap av Esbjörns ombud in en polisanmälan och bifogade bilderna han tagit på tomten.

Jag ser det så här: Att Binninge, när han väl gjort polisanmälan ringde upp Esbjörn från sin arbetsplats Juristkonsulterna i Örebro och gav honom beskedet att polisanmälan var gjord och fotona bifogade.
Så beskriver dock inte Esbjörn det hela... Han visst inte om att det gjorts någon anmälan när polisen förhörde honom. Någon hade uppenbarligen "glömt" informera honom.
Bilderna som togs styrker påståenden om att det inte avverkats på tomten. Precis som med demensutredningen - som han misstog sig rejält på - så sköt sig Binninge ordentligt i foten även här och vederlade sina egna uppgifter. Det är ytterst ovanligt att man som juridiskt ombud framför en massa argument som man sedan själv vederlägger - YTTERST ovanligt.
2022-02-02, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Min misstanke är faktiskt att Esbjörn till Madame inte talat om att han skrev under redan 20/8.
Inte ens erkände att köpeavtalet redan var påskrivet och färdigt när hon upptäckte att röjning skett.
Min misstanke också, som jag skrev i ett längre inlägg för ett bra tag sedan.
Misstänker att Esbj har testamenterat hela sin kvarlåtenskap -inte bara sina fastigheter- till Majkgård mot gratis logi och ompyssling till döddagar. Antagligen ansåg han att han gjort en god gärning genom att se till att Majkgård får ärva pengar i st f ett gammalt ruckel utan tanke på att Majkgård kanske bygger fastighetsimperium till sina efterkommande.
Jag misstänker vidare att han hade för avsikt att meddela Majkgård den glada nyheten först den 16:e, när affären var i hamn. Om det är sant som det påståtts i tråden att Majkgård bjudit 2,5 milj så hade Esbjörn ännu större anledning att se försäljningen som något som gynnade Majkgård.
Majkgård fick så kanske reda på försäljningen den 30:e och resten är historia. Majkgård förbjöd väl antagligen Esbj att fullföra köpet med hot om att bli utkastad och försökte säkerligen hitta en advokat eller kvalificerad jurist för att få till en hävning, men ingen ville ta i skiten med tång.
Så de satte sig helt enkelt bara ned och rullade tummarna tills MPL fick kontakt med sin gamla kluddskurk på fejan, som kom på den vansinniga iden med ett mediadrev och katastrofen var ett faktum.
2022-02-02, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Esbjörn hade gjort mycket klokare att göra likadant som han gjorde med Ebba. Själv tagit sitt eget beslut, och själv uppsökt den han ville anlita. Han borde kollat upp en advokatbyrå och själv sökt upp dem. Inte anlitat någon charlatan som knackar på dörren och spenderar timmar på övertalning och tjat.
Han har med största säkerhet, förmodligen med hjälp av Majkgård / MPL varit i kontakt med samtliga advokater och kvalificerade jurister i Uppsala och samtliga har skakat på huvudet och vägrat ta i saken. Var lugn för att även Riksmäklaren tillfrågats om råd och bara skakat på huvudet.
2022-02-02, 13:48
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Han har med största säkerhet, förmodligen med hjälp av Majkgård / MPL varit i kontakt med samtliga advokater och kvalificerade jurister i Uppsala och samtliga har skakat på huvudet och vägrat ta i saken. Var lugn för att även Riksmäklaren tillfrågats om råd och bara skakat på huvudet.
M-gård har ett förflutet med RO så den saken var nog mer än klar då hon o binninge skrev på face.
Men som du skriver så är det inte så troligt att en normal advokar skulle driva ett sånt kaosmål.
2022-02-02, 13:54
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks

Fru Lullmaas kluddande har kostat en hel del i anseende för Riksmäklaren.

Kan ju ha varit en intern diskussion inom familjen där hon har ombetts att avsluta det hela vilket ledde fram till förlikningen.

Majkgård tycks inte ha några problem med sitt anseende, inte ens i närområdet där hon är känd som den som smyger sig på döende gamla gubbar med ett testamente.
2022-02-02, 14:14
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Kubun har fått det beskrivet av Binninge att det tog flera timmar för att övertala Esbjörn att skriva på fullmakter för honom. Kubun verkar vara trovärdig i detta.
Så smidig att kunna välja när Kuban är trovärdig och inte. Men för mig kan vi gärna utgå från att Kuban är trovärdig. Men då är det det hen är, inte trovärdig när det passar dina syften.

Så då kan jag informera dig om att den trovärdig Kuban inte skrev övertala. Utan förklara. Vilket är två helt olika saker. Någon som övertalar gör det i syfte att få någon att göra som man vill i ett självisk syfte. Någon som förklarar gör det utifrån respekt för den andre, i syfte att skapa förståelse och insikt i syfte att individen skall göra ett eget val.
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Så dom var överens om att köparen behåller nycklarna?
Du frågade jag svarade. Som jag minns det så var de överens om att Ebba behöll en uppsättning. Jag läste om det i något från rätten. Precis i början av processen.
Citat:
Att du inte är läskunnig och inte kan ta till dig enkel information gör att diskussioner med dig blir extremt tröttsamma.
Jag är läskunnig. Jag har oxå förmåga till kritisk tänkande och att vara källkritiskt. Förvånansvärt mycket av det ni Ebbotar serverar som sanningar är lögn. Eller iallafall en vinklad syn på sanningen, där information utelämnas eller förvanskas.

Ibland känns dina inlägg oxå väldigt mycket översatta med ett Google translate. Om det är så, är det möjligt att du tappar väldigt mycket nyanser i språket och där med missar mycket information.
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det har ALDRIG (åtminstone inte under denna tvist) förekommit någon avverkning på tomten...
Någon har sågat av en gren, klippt av en slana hassel eller björk och röjt undan en tre år gammal granplanta.
Det har med stor sannolikhet ALDRIG (under denna tvist) körts med någon motorsåg i syfte att fälla något.
Oavsett om någon faktist godkänt en avverkning, så har den inte genomförts. Med tanke på tomtens storlek och trädbeståndet så hade det nog klassats som att "ta ner några träd"... även om man så tog bort samtliga.

Det har heller aldrig varit en släktgård - det är framförallt inte en gård.
Esbjörn gav Ebba tillåtelse att röja lite vid grinden?

Att det var ett flertal personer på plats den 20/8 när kontraktet skrevs har Esbjörn bekräftat. Hur han kom till huset dagen då kontraktet skulle skrivas, hur han såg människor med röjsågar och motorsågar, hur han talade med Ebbas pappa bland annat.

Esbjörn säger oxå att han blev störd över ljudet från motorsågar när kontraktet skrevs. Och att han bad att de skulle sluta. Samt att Ebba inte hörsammade honom utan försökte lura honom att tro att hon bad dem sluta.

Det är ett hus som är byggt som sommarresidens för Uppsala societeten runt 1900. Vi vet inte om det var en Bolin som byggde detta hus. Men det har ägts av Esbjörn föräldrar för att sedan gå i arv till Esbjörn och hans syskon. Med tanke om att vara kvar i släkten ännu en generation. Så det är ju ett hus som gått i släkten. Men att det inte är en gård som i ett lantbruk har du rätt i.
2022-02-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad gäller Esbjörns kognitiva status, skrev Barry i ett yttrande som en kommentar till Karin Björklunds sammanställning ang. J. Marcussons och Christian Oldenbergs utlåtanden:
Vid återbesök år 2014 bedömdes efter samtal, MMSE och klocktestet (u.a.) att inga tillkommande förändringar motiverade fortsatt kontakt: "Ingen indikation för ytterligare kontroller"; en remiss för uppföljning sändes till primärvården. Utan att undertecknad har någon direkt kännedom om vårdrutinerna på därvarande klinik, är det min uppfattning att det istället borde bokats in uppföljning, detta då man ändå konstaterade en diagnoskod i linje med F06 dvs en störning orsakad av "hjärnskada, cerebral dysfunktion eller kroppslig sjukdom" (enligt ICD-10).
I min utredning går jag på linjen att Lindrig kognitiv funktionsnedsättning ger en adekvat sammanfattande och tillräckligt bra bild av status och som också bekräftar föregående medicinska undersökningar. Med härledning av den tidigare ställda diagnosen, den anannnestiska berättelsen och de tillkommande testfynden indikerar detta enligt min uppfattning en progression (alternativt skulle diagnoskoden 799.59 Ospecifik kognitiv sjukdom kunna användas, men detta är egentligen inte avgörande för slutsatserna gällande kognitiv status).
Notera min fetning
Det Barry skriver där att det inte spelar någon roll. Hans bedömning att Esbjörn är tillräckligt klar i skallen för att förstå vad saker gäller kvarstår.

Citat:
Tja(t) Ebba slutade säkert inte tjata bara för att hon fått Esbjörns namnteckning på kontraktet och det var ju innan kontraktsskrivningen hon fick Esbjörn att LOVA Ebba bredda väg fram till stugan. Hon kunde nog inte vara absolut säker på att Esbjörn var nog mörad dagen då hon drog mörkret över den senile OCH egne gamle mannen.

Du har fortfarande inte förklarat varför Ebba behövde röja för att kunna parkera bilen på fastigheten där Esbjörn inte bor

Citat:
Intressant att Binninge träffar Esbjörn först den 10 december, alltså flera månader efter att han blev hans ombud. Han hade alltså inte ens träffat Esb vid förlikningsmötet med Katrin där Esb backade i dörren. Backade han för att han inte kände Binninge ?
Binninge var ju inte ens fysiskt närvarande vid det mötet.

Det som verkade skett var att Esbjörn hade med sig en "oanmäld" person till mötet.
När de skulle ta reda på vem det var så drog Esbjörn därifrån.
Frågan är varför.

Citat:
Fru Lullmaas kluddande har kostat en hel del i anseende för Riksmäklaren.

Kan ju ha varit en intern diskussion inom familjen där hon har ombetts att avsluta det hela vilket ledde fram till förlikningen.

Majkgård tycks inte ha några problem med sitt anseende, inte ens i närområdet där hon är känd som den som smyger sig på döende gamla gubbar med ett testamente.

Gällande Fru Lüllmaa så lutar jag mer åt att advokaterna insåg att det bevismaterial de fått ärva från Binninges kluddande var värdelöst och inget i storyn hängde ihop tidsmässigt mm
Hon är nog inte dummare än att hon insåg att det var läge att kliva undan eftersom en rättegång skulle kunna leda till att hennes syfte med inblandningen skulle bli högst ifrågasatt

När det gäller Majkgård misstänker jag att hon lider av "kulturell narcissism"
dvs Människor som kommer från "finare" familjer och är vana vid att det funkat att göra lite som man vill.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in