2022-02-01, 22:08
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det diskuterades väl i tråden på Pernroth Lüllmaas Facebook vad avverkningen skulle kallas vid en polisanmälan? Jag har för mig att det var Binninge som bestämde att de skulle polisanmäla det som skadegörelse.

Hon sa egenmäktigt förfarande om ja minns rätt.
Binninge rättade det till skadegörelse.
2022-02-01, 22:09
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Du brukar ha koll så det förvånar mig inte om du har skrivit om det tidigare, finns ju en viss rundgång i tråden där allt skall ältas igen.

Det skulle vara roligt att se polisanmälan men det går kanske inte.
jodå jag har den på den andra datorn slänger in den i kväll om ja hinner
2022-02-01, 22:11
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Enligt polisförhöret så framstår det som att Esbjörn lånade ut sitt enda par nycklar Sen hittade han ett par efter brorsan så att han kunde komma in...
Egentligen så vetetusan om han fick gå in, han hade ju sålt.
2022-02-01, 22:11
Medlem
Ytterligare en sak som Esbjörn påstår i förhöret är att han ångrade sig "nästan dagen efter"
(oklart om man skall tolka det som att han nästan ångrade sig eller om det var så att det var dagen efter, eller kanske lite efter det...)

Han yttrar även mot slutet av förhöret att "det är oklart om hon fortfarande vill köpa"
jag tolkar detta som att Esbjörn vid det här laget får ytterst sparsam information om vad som sker i ärendet.
Han är alltså inte informerad om att Ebba juridiskt sett redan köpt fastigheten, inte hur han bör agera för att möjligen häva affären osv.

Hela grejen med att han gjorde sig okontaktbar lutar snarare åt att han belades med munkavle och levde i tron om att allt skulle fixa sig om bara "stjärnjuristen" och "maggan" fick sköta ruljansen..
För att göra det enklare så behövde de bara ett litet papper påskrivet så Monica kunde hjälpa till med..
Senast redigerad av rhdf 2022-02-01 kl. 22:18.
2022-02-01, 22:17
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Nej, det PÅSTÅS att det röjdes i samband med kontraktsskrivningen. Skall man vara petig så går det även att tolka Esbjörns utsaga som att de träffades i samband med röjning en gång innan kontraktsskrivningen.
vad någon säger i ett telefonförhör är automatiskt inte 100% sanning.
Du påstår ju själv att esbjörn är så virrig så han knappt vet vad han heter. Nu hävdar du att han har stenkoll på detaljer ett halvår senare.. bestäm dig

varför skulle Ebba komma åt att parkera bilen DÄR när Esbjörn inte bor där (och har inte så gjort de senaste 10 åren.. minst)? Vid det här laget var väl det påstådda tjatandet slut. de hade ju kommit överens om att sälja

Vägen röjdes så det skulle gå att gräva runt huset samt vatten mm.
tomten var ju som i sagan om törnrosa.
Det är ju inte så många som gräver med spade, nuförtiden.
Jag har grävt/dränerat ca 10 hus i Göteborg för hand 1,7 m djupt i blålera och det är ingen som gör detta längre jag lovar. Detta var för att det var omöjligt med maskin. men så e man ju småläning med
2022-02-01, 22:29
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Och det tror inte jag. Jag tror att Esbjörn kände sig överkörd innan bläcket torkat på kontraktet. Jag tror han insåg att här skulle renoveras och stylas. Det var inte frågan om någon återställning av huset.
Jag tror att det för Esbjörn är en sammanblandning av allt du skriver.
Han fattade att han skrev på något men hade inte förstått att det var bindande. När han insåg det och blev förtvivlad och inte fick tag i Ebba, saker började hända runt huset som han inte fick bara med att bestämma om. När han sedan började tala med folk om vad han fått för huset insåg han att det inte alls var så bra som han trodde. Då kände han sig blåst. Han hade ju inte gjort någon värdering själv, så Ebba måste ju iallafall fall stått för någon värdesuppgit. Detta har hon ju även själv berättat att hon gjort.

Trams!!! Självklart blir detta uppmärksammat för att Ebba är offentligt person och politiker. Men det drabbar inte henne mer än det hade drabbar någon annan politiker om denna agerat på detta sättet.

Vidare har Ebba använt pressen minst lika mycket som Esbjörn i detta. Och den skit som skrivet om Ebba i pressen har hon bara sig själv att skylla för.

Om man hänger ut människor utan bevisningen på nätet, skriver sig till ett förtal, använder sina barn som ursäkt till varför hon aggerat som hon gjort, lovar offentligt att inte genomföra köpet, blir påkommen med lögner på inlägg på Facebook, och om man direkt efter att erkänt ett brott förklarar sig oskyldig. Då har man ta mig fan serverat pressen skiten på silverfat.
Det finns en intervju där detta framkommer.
EBsa inte ett knyst dom första månaderna, det var Binninge som matade tidningen gång på gång på gång.
Så du har fel i det att hon andvände media.
Hon lovade honom men han försvann som en avlöning skulle hon förhandlat med Expressen kanske.
2022-02-01, 22:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum

Jag tror att det för Esbjörn är en sammanblandning av allt du skriver.
Han fattade att han skrev på något men hade inte förstått att det var bindande. När han insåg det och blev förtvivlad och inte fick tag i Ebba, saker började hända runt huset som han inte fick bara med att bestämma om. När han sedan började tala med folk om vad han fått för huset insåg han att det inte alls var så bra som han trodde. Då kände han sig blåst. Han hade ju inte gjort någon värdering själv, så Ebba måste ju iallafall fall stått för någon värdesuppgit. Detta har hon ju även själv berättat att hon gjort.

Vad gäller Esbjörns kognitiva status, skrev Barry i ett yttrande som en kommentar till Karin Björklunds sammanställning ang. J. Marcussons och Christian Oldenbergs utlåtanden:
Vid återbesök år 2014 bedömdes efter samtal, MMSE och klocktestet (u.a.) att inga tillkommande förändringar motiverade fortsatt kontakt: "Ingen indikation för ytterligare kontroller"; en remiss för uppföljning sändes till primärvården. Utan att undertecknad har någon direkt kännedom om vårdrutinerna på därvarande klinik, är det min uppfattning att det istället borde bokats in uppföljning, detta då man ändå konstaterade en diagnoskod i linje med F06 dvs en störning orsakad av "hjärnskada, cerebral dysfunktion eller kroppslig sjukdom" (enligt ICD-10).
I min utredning går jag på linjen att Lindrig kognitiv funktionsnedsättning ger en adekvat sammanfattande och tillräckligt bra bild av status och som också bekräftar föregående medicinska undersökningar. Med härledning av den tidigare ställda diagnosen, den anannnestiska berättelsen och de tillkommande testfynden indikerar detta enligt min uppfattning en progression (alternativt skulle diagnoskoden 799.59 Ospecifik kognitiv sjukdom kunna användas, men detta är egentligen inte avgörande för slutsatserna gällande kognitiv status).

Jag funderar på vad Barry Carlsson kan ha i åtanke med diagnosen” ospecifik kognitiv sjukdom” och att Esbjörn borde ha följts upp 2014 då man såg ”F 06” ( se ovan i citatet).

Dags att avsluta nu. Men jag ska läsa denna aktbilaga 47 lite noggrannare, eftersom han också nämner att ojämnheter i och mellan test, men också bibehållna funktioner är vanligt vid långsamt progredierande kognitiva sjukdomar.

Det kanske är något som kan förklara Esbjörns motsägelsefulla beteenden till viss del.

Jag misstänker att Esbjörn inte har hängt med i alla svängar, känner sig förtvivlad och överkörd, många personer runt om honom som driver hans agenda och att det kan kännas väldigt rörigt, stressigt och delvis obegripligt om man dessutom har problem med närminnet.
Senast redigerad av notknapparen 2022-02-01 kl. 22:35.
2022-02-01, 22:38
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Varken Pernroth-Lüllmaa eller Binninge är väl någon revisor och mig veterligt har inte heller Esbjörn något bolag? Det var Binninge jag avsåg med "revisorn", som Esbjörn missuppfattat honom som, och det såg du nog från början. Trolleri....

Esbjörn var med under fotograferingen och släppte också in Binningen i huset och det var då Johann såg hur stilfullt huset är invändigt med en hel del god konst på väggarna.

Vad som skedde var att Binningen blev uppkallad per tfn till, jag tror Odalgården, Marielund för å bli Esbjörns ombud. Väl där fick de hålla på å förklara i flera timmar för att han skulle förstå vad fullmakten innebar. Antar att det var då Binninge lade märke till hur dåligt Esbjörn ser att läsa. Sedan körde Binninge och Esbjörn i Binninges bil ut till huset och fotograferade tillsammans avverkningen med Binninges kamera. Därefter lämnade Binninge i egenskap av Esbjörns ombud in en polisanmälan och bifogade bilderna han tagit på tomten.

Jag ser det så här: Att Binninge, när han väl gjort polisanmälan ringde upp Esbjörn från sin arbetsplats Juristkonsulterna i Örebro och gav honom beskedet att polisanmälan var gjord och fotona bifogade.

Varför fotade Binninge en stubbe som tydligt hade år på nacken och lämnade in i polisanmälan? Var det Esbjörn som påstod att Ebba hade tagit trädet, eller fotades alla stubbar?

Har man inte ens kompetens att se skillnad på ett färskt snitt och ett flera år gammalt snitt, tycker jag man är högst olämlig som bevisinsamlare.

Stubben bevisar att Esbjörn inte alls är främmande för att kunna avverka träd, så speciellt heliga är de inte när det kommer till kritan.
2022-02-01, 22:41
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Av polisanmälan ser vi nu att avverkningen var samtidigt med kontraktsskrivningen. Så jävla nedrigt gjort av Ebba å syftet var såklart att stressa Esbjörn att bara skriva på för det var ju redan kört. Han hade ju lovat Ebba att röja lite tort vid infarten. Så Ebba kom bättre till med sin bil när hon kom för å tjata. Till slut fick hon gubben å känna sig skyldig för att han "lovat" så mycket så han kände sig tvingad skriva på - å så var det ju "bara" frågan om en handpenning å så vidare. FY FAN hundrafalt!

Det finns vissa frågetecken i din historia 🤔

Du menar alltså att det röjdes samma dag som kontraktet skrev och att anledningen skulle vara att Ebba skulle kunna parkera sin bil för att tjata på Esb.

Varför skulle EB tjata på Esb när kontraktet redan var påskrivet?
Menar du att EB skulle parkera utanför ett hus som inte Esb bor i för att sedan gå en lång sträcka till huset där Esb bor? Vore det inte bättre att parkera utanför huset där Esb bor?

I motsats till nötknäpparen så är du åtminstone rolig när du trasslar in dig i dina påstående.
2022-02-01, 22:42
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Jag får ärligt talat inte ihop Kubuns tidslinje...

Röjningen skedde i augusti,
Reportaget med bilder inifrån huset publicerades 2 november (https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/esbjorn-slapper-inte-huset-ska-forklara-sig-for-busch/)

Binninges fullmakt är daterad 2020-12-10 https://anonfiles.com/V3udYa60u5/Uppsala_TR_T_8555-20_Aktbil_12_Fullmakt_ej_original_Ingi_pdf

Den 9 oktober var han omnämnd som Esbjörns ombud i den första Expressenartikeln. Fullmakten behövdes väl inte förrän Binninge skulle lämna in papper till rätten?
2022-02-01, 22:43
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
jodå jag har den på den andra datorn slänger in den i kväll om ja hinner

Menar originalet som är inlämnat, inte vad polisen har knackat in.

Benämns som bilaga i denna .
https://www.docdroid.net/k0ccf68/scan-pdf
2022-02-01, 22:46
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Varför fotade Binninge en stubbe som tydligt hade år på nacken och lämnade in i polisanmälan? Var det Esbjörn som påstod att Ebba hade tagit trädet, eller fotades alla stubbar?

Har man inte ens kompetens att se skillnad på ett färskt snitt och ett flera år gammalt snitt, tycker jag man är högst olämlig som bevisinsamlare.

Stubben bevisar att Esbjörn inte alls är främmande för att kunna avverka träd, så speciellt heliga är de inte när det kommer till kritan.
Någon påstod att det gått hundra dgr mellan avverkning och fotograferingen så visst kan det väl växa till svamp på den tiden
Senast redigerad av kubun 2022-02-01 kl. 23:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in