2022-01-31, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Fick följande förklarar för mig av en arbetsterapeut.

Är en hel del stress vid testning av arbetsminne som gör att många presterar lite sämre och gör mindre misstag vilket man tar hänsyn till vid helhetsbedömningen vilket gör att man inte skall lägga så stor vikt på om någon steker ägget istället för att koka det.

Titta på helheten och inte på mindre stressrelaterade misstag.
Jag har en känsla av att matlagning inte är Esbjörn Bolins paradgren. Han gjorde väl det han fixade, det var kanske pinsamt att visa att han inte kunde koka ett ägg?
2022-01-31, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Fick följande förklarar för mig av en arbetsterapeut.

Är en hel del stress vid testning av arbetsminne som gör att många presterar lite sämre och gör mindre misstag vilket man tar hänsyn till vid helhetsbedömningen vilket gör att man inte skall lägga så stor vikt på om någon steker ägget istället för att koka det.

Titta på helheten och inte på mindre stressrelaterade misstag.

Och de tester som gjorts nu inkluderar inga vardagsgöromål utan är mer "vetenskapliga"
Kommer inte ihåg exakta namnet på dem och vad de innefattar, men det kokas iaf inga ägg.
2022-01-31, 17:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
så där ja - ska också börja cutta av era inlägg när jag citerar

Esbjörn klarade testerna Å nej, långt ifrån så när han började koka egg istället för att steka dem (eller om det var tvärsom) och när utredaren påpekade detta så försökte han rationalisera men det blev bara etter värre. Knycklade ihop en tom matförpackning och lade in i kylskåpet m.m. och det redan för 12 år sedan!!

Ja ni ser själva hur illa däran han är och visst har det visat sig gång på gång i denna "husaffär" att han handlat irrationellt. Ja det ni har haft så förskräckligt roligt åt. Helt klart är detta ett sk åldringsbrott och av betydligt större magnitud än om det varit fråga om ett bankkontobedrägeri eller smyckestöld i hemmet.

Fritt ur minnet, så skulle han även göra mat för två personer, men gjorde för bara en.
Tror även att han bedömdes som att ha arbetsordningen omständlig/"felaktig", inte optimal eller liknande.
2022-01-31, 17:22
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det är väl ändå så att utredningar har konstaterat att Esbjörns funktionsnedsättning var lindrig. Idag kan den mycket väl vara svårartad och så även för 1,5 år sedan. Som sagt har degenereringen satt igång ja då finns det ingen förbättring att vänta utan tyvärr precis tvärtom....

Ja du har helt rätt, det är konstaterat lindrig kognitiv nedsättning dec 2020.
Utan demens eller påverkan på rättshandlingsförmåga eller förståelse.
Dagens diagnos vet vi inte och den påverkar inte försäljningen aug 2020 retroaktivt.
2022-01-31, 17:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Vilket förhör???
Var god redovisa hela detta förhör, vem som förhörts, var det hållits, av vem och i vilket mål.
Gärna målnummer och rättegångsdatum om du har.

Jag citerar från tidningen.
Jag har satt citationstecken runt citatet, länken nedanför.
Senast redigerad av notknapparen 2022-01-31 kl. 17:27.
2022-01-31, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det står så ja. Men eftersom det inte varit nåt förhör, vilket vi vet som följt detta, så har tidningen fel.
Det är ingen brottsutredning där förhör sker.
2022-01-31, 17:32
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Och de tester som gjorts nu inkluderar inga vardagsgöromål utan är mer "vetenskapliga"
Kommer inte ihåg exakta namnet på dem och vad de innefattar, men det kokas iaf inga ägg.

Ägget var bara med som ett exempel då kubun har hakat upp sig på detta, gick aldrig in detaljerat på om äggkokning var med i testerna.
2022-01-31, 17:34
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har en känsla av att matlagning inte är Esbjörn Bolins paradgren. Han gjorde väl det han fixade, det var kanske pinsamt att visa att han inte kunde koka ett ägg?

Kanske därför han lämnade sambon ?
Vi har alla trott att han var kärlekskrank när han i verkligheten bara månade om sin överlevnad, kan inte leva utan mat.
2022-01-31, 17:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Men du skrev tidigare att det borde ha varit en varningssignal för Ebba Busch att det var något fel på den ”egna” Esbjörn Bolin att han bodde på Odalgården. Nu får du det att låta som att det snarare är motsatsen. Att han bor där för att han är lite smart…

Jag skulle som intressent av Esbjörns fritidshus, absolut fundera över varför huset och tomten ser ut som det gör, fundera varför han bor på Odalgården och tänka mig för lite extra om ag dessutom märkte att han vara lite egen.

Jag skulle säkerligen fråga de som känner Esbjörn närmare om han är helt klar i knoppen och om man kan fråga honom om han är intresserad av att sälja.

Aldrig i mitt liv skulle jag tjata, utan säga att om han ångrar sig, kan han vända sig till mig om han vill och aldrig i hela mitt liv skulle jag vija göra en så stor affär utan att ha en mäklare inkopplad för att allt ska går helt rätt till. En mäklare som kan området kan också ge både råd och hjälpa till med saker så att man får bästa pris och trygg affär.

Eller tycker du att detta är fel?
2022-01-31, 17:46
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:

Har du ingen som helst källkritisk förmåga?
Endast ett fruktansvärt tspyende av ordmassor, citerande och länkande.
Kan du nu vara vänlig och läsa igenom de länkade handlingarna på sid 1.
2022-01-31, 17:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det står så ja. Men eftersom det inte varit nåt förhör, vilket vi vet som följt detta, så har tidningen fel.
Det är ingen brottsutredning där förhör sker.

Ja men snälla.

Det är väl inte jag som påstår detta och ska redovisa hela förhöret, vem som har förhörts, vem som förhörde, ange målnummer, rättegångsdatum, blablabla...

Helt ärligt, jag citerar direkt ur tidningen.

Jag har ingen som helst skyldighet att redovisa vare sig det ena eller andra.
2022-01-31, 17:57
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Jag skulle som intressent av Esbjörns fritidshus, absolut fundera över varför huset och tomten ser ut som det gör, fundera varför han bor på Odalgården och tänka mig för lite extra om ag dessutom märkte att han vara lite egen.

Jag skulle säkerligen fråga de som känner Esbjörn närmare om han är helt klar i knoppen och om man kan fråga honom om han är intresserad av att sälja.

Aldrig i mitt liv skulle jag tjata, utan säga att om han ångrar sig, kan han vända sig till mig om han vill och aldrig i hela mitt liv skulle jag vija göra en så stor affär utan att ha en mäklare inkopplad för att allt ska går helt rätt till. En mäklare som kan området kan också ge både råd och hjälpa till med saker så att man får bästa pris och trygg affär.

Eller tycker du att detta är fel?

Det var ju precis det hon gjorde, efter att hon fått höra på byn att han frågat efter köpare.

”Jag skulle säkerligen fråga de som känner Esbjörn närmare om han är helt klar i knoppen och om man kan fråga honom om han är intresserad av att sälja.”

Det var det hon inte gjorde tjatade alltså.
Men om han ångrar sig kan han vända sig till mig, vilket var vad Esbjörn inte gjorde alltså.

”Aldrig i mitt liv skulle jag tjata, utan säga att om han ångrar sig, kan han vända sig till mig om han vill”

Esbjörn ville inte ha en dyr mäklare när Ebba frågade, han är säljare och kan inte tvingas anlita mäklare.

”En mäklare som kan området kan också ge både råd och hjälpa till med saker så att man får bästa pris och trygg affär.”

Tycker du att detta var fel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in