2022-01-31, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
så där ja - ska också börja cutta av era inlägg när jag citerar

Esbjörn klarade testerna Å nej, långt ifrån så när han började koka egg istället för att steka dem (eller om det var tvärsom) och när utredaren påpekade detta så försökte han rationalisera men det blev bara etter värre. Knycklade ihop en tom matförpackning och lade in i kylskåpet m.m. och det redan för 12 år sedan!!

Ja ni ser själva hur illa däran han är och visst har det visat sig gång på gång i denna "husaffär" att han handlat irrationellt. Ja det ni har haft så förskräckligt roligt åt. Helt klart är detta ett sk åldringsbrott och av betydligt större magnitud än om det varit fråga om ett bankkontobedrägeri eller smyckestöld i hemmet.

Så esb första ombud tvinga en äldre man som kan vara dement ut i media för bli intervjuad?
Sen ihop med advokaterna som han rekommenderade, såg till att esb skrev på förlikningen, som Esb säger gjordes under tvång.

Helt sjukt att esb inte anmält dom.
2022-01-31, 16:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Vad jag vet om denne Ulf är att han är en kamrat till Esbjörn. Jag tror dock han är några år yngre. Ulf bor oxå på Odalgården, om det är permanent eller periodvis vet jag inte.

Ulf verkar varit den första som Esbjörn berättade för. När Ulf ber att få titta på pappren och konstaterat att det är ett påskrivet köpekontrakt. Ska Esbjörn blivet förtvivlad. Han ska därefter besökt banken för att sätta tillbaka handpenningen, han ska även skickat ett bud att göra det. Han ska ha försökt få tag på Ebba på telefonen utan framgång.

Ulf hjälper sedan Esbjörn att skriva till Ebba och medels att han inte önskar fullfölja köpet. Samt en bedjan om ett kontonummer att återföra handpenningen till. Detta brev är daterat 3/9 och Ebba har bekräftat att hon fått det

Tack, det är så här man är van att andra skribenter i andra trådar hjälper till så att man får lite rätsida på sina funderingar. Liksom att man själv har genom åren hjälpt nya skribenter.

Jag började med att kolla lite från media, men sedan hann jag inte mer.

Detta brev som är daterat den 3/9, det är alltså det omtalade rekommenderade brevet.

Vet du om detta brev finns i aktbilagorna, (vilket nummer?)
2022-01-31, 16:45
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Men se ni vet ja att det jag säger stämmer. Ni har ju källor. Varför gnyr som infantila spädbarn om dem så fort jag postar något?

Ebba Busch har ett flertal gånger besök Esbjörn i syfte att övertala honom att honom att sälja eller hyra ut…

Ännu en bekräftelse på att en övertalningens process skett från Ebbas sida. Man skrivet oxå att Esbjörn fått erbjudande om att sälja huset förut, men få lyckats med att säga nej. Dessa människor hade väl hyfs kan man tänka, och nöjde sig med ett Nej innan de slutade fråga.

Ebba gjorde dock inte det. Ebbas Först så han Nej, sedan kanske och till sist ja, Esbjörns egna ord hon tjatade och tjatade. Och Vittne i rätten som bekräftar det. Jag tror att vi kan slå fast att Det Ebba fick övertala Esbjörn att sälja.

Detta bekräftar ju oxå att Esbjörns demens inte alls är så utesluten som det hävdas här. Allt annat är bara lögn att påstå.

Vidare har ni rätt i att det inbland kan vara bra att läsa en gång till och inte bara plocka ur minnet som jag. Jag tänker framför allt på detta.

•Att Ebba Busch begagnat sid av Esbjörns oförstående och/ eller lättsinne.
• Att omständigheterna runt undertecknandet av köpeavtalet var sådana att det skulle strida mot tro och hedern att åberopa det samt att Ebba Busch måste anses haft vetskap om det.
• Att Ebba Busch agerade påtryckande i kontakterna med Esbjörn Bolin inför köpeavtalets undertecknandet och i samband med att det undertecknades.

Dessa tre punkter allena skulle få de flesta människor att backa ur avtalet fortare än kvickt. Ebba är verkligen fixerad av huset när hon inte ser det.

Det finns påståenden om detta i efterhand, från personer som inte haft vetskap om försäljningen.
Du syftar nu på 31§ Avtl som var det ursprungliga svaromålet på stämningen.
Binninge Barry och Densia har bevisat att 31§ Avtl inte går att åberopa.

På tal om källor….
Vilka försäkringsbolag sa du har Johann Binninge som godkänt ombud?
2022-01-31, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet jag inte så mycket om Odalgården och Esbjörns boende fungerar, men jag vet många äldre som mina egna äldre släktingar som trots intakt intellekt, får allt svårare att klara av det dagliga runt sitt liv.

För de flesta som hängt med i tråden och försökt tillgodogöra sig presenterad fakta så borde det vid det här laget framgått vad Odalgården är.
Citat:
De boenden som äldre annars är hänvisade till ser inte alls lika fina ut som Odalgården ser ut i pressen i varje fall.

För de som INTE hängt med (eller klarat av att ta in fakta)
Odalgården är ett hotell/konferensgård . Alltså inget seniorboende eller servicehus med service därefter.
Bilderna i tidningen är alltså från Odalgårdens restaurang som alltså är till för anläggningens betalande gäster.
Esbjörn bor, så vitt vi vet, inte ens på själva odalgården utan i ett hus en bit bort som ägs av Majkgård (eller ett av hennes företag)
2022-01-31, 16:49
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
När var det som Esbjörn visade kontraktet till bekantingen?

"I förhöret med vittnet framkommer att Esbjörn varit hemma hos honom kort efter att han skrivit på kontraktet. Vittnet ska då ha förklarat att köpekontraktet var bindande, varpå Esbjörn blev förtvivlad."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KvJVo/nya-esbjorn-vittnet-han-var-gratfardig

Vilket förhör???
Var god redovisa hela detta förhör, vem som förhörts, var det hållits, av vem och i vilket mål.
Gärna målnummer och rättegångsdatum om du har.
2022-01-31, 16:50
Medlem
Citat:
Jag kan mycket väl tänka mig att livet på Odalgåden kan passa en person som Esbjörn, av flera skäl.

När man blir lite äldre och behöver hjälp med vissa skaer, är man ofta hänvisad till hemtjänst mm. Om du har svårt att klara av att städa, handla och laga mat, sköta om allt som hör det som rör det som beheöver göras dagligen, får du kanske möjligheter att genom att bo där en möjlighet att slippa de delarna plus att du kanske har andra boende där som du kan umgås med inom ett rimligt avstånd.

Nu vet jag inte så mycket om Odalgården och Esbjörns boende fungerar, men jag vet många äldre som mina egna äldre släktingar som trots intakt intellekt, får allt svårare att klara av det dagliga runt sitt liv.

Det som förut verkade vara så lätt, ringer de till oss för att få avklarat. De hänger helt enkelt inte med lika lätt och allt tar en sådan tid. Det samhälle man en gång kände till är inte detsamma, de kontakter man hade har gått i pensin. Andra runt om har dött och ensamheten trycker sig på.

De boenden som äldre annars är hänvisade till ser inte alls lika fina ut som Odalgården ser ut i pressen i varje fall.

Det finns ju många äldre som trots att de inte alls har vare sig kommit till åren så att de har svårgheter ännu, flyttar till typ + 55 boenden, där det finns mycket av service, uppehållsrum, gym, simbassäng, bibliotek mm, men Esbjörn kanske kände att han ändå hade anknytning till Marielund, hade bekanta där och trivides i miljön?

Jag vet inget om Majkgård och om hon slingrar sina fingrar om en massa män, på det sätt som du menar att hon kanske gör.

Om hon är sådan är det verkligen inte roligt för Esbjörn.

Själv tänker jag att man i Ebbas kläder, behöver ha mer på benen om man gör tydliga insinuationer i media om att två personer:

" Två personer som menar sig ha anspråk på fastigheten och som har egna ekonomiska intressen i saken."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gW7zp9/ebba-busch-i-fastighetsbrak-med-esbjorn-81

M*atz ska väl vara den ena, Majkgård den andra?

Vi i tråden kan absolut ha funderingar, det är inte fel, men själv tycker jag att jag har för lite information för att veta.
Men du skrev tidigare att det borde ha varit en varningssignal för Ebba Busch att det var något fel på den ”egna” Esbjörn Bolin att han bodde på Odalgården. Nu får du det att låta som att det snarare är motsatsen. Att han bor där för att han är lite smart…
2022-01-31, 16:52
Medlem
Citat:
Esbjörn klarade testerna Å nej, långt ifrån så när han började koka egg istället för att steka dem (eller om det var tvärsom) och när utredaren påpekade detta så försökte han rationalisera men det blev bara etter värre. Knycklade ihop en tom matförpackning och lade in i kylskåpet m.m. och det redan för 12 år sedan!!

jag syftar dock på de tester av arbetsminne mm som gjordes precis nyligen. Samma som även gjordes av Barry
2022-01-31, 16:56
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Vilket förhör???
Var god redovisa hela detta förhör, vem som förhörts, var det hållits, av vem och i vilket mål.
Gärna målnummer och rättegångsdatum om du har.

Vad skall vi med domstolar till ?
Låt Aftonbladet hålla förhören och sedan avkunnar knäpparen domslut baserat på detta🙄
2022-01-31, 16:58
Medlem
Citat:
så där ja - ska också börja cutta av era inlägg när jag citerar

Ja ni ser själva hur illa däran han är och visst har det visat sig gång på gång i denna "husaffär" att han handlat irrationellt. Ja det ni har haft så förskräckligt roligt åt. Helt klart är detta ett sk åldringsbrott och av betydligt större magnitud än om det varit fråga om ett bankkontobedrägeri eller smyckestöld i hemmet.
Han har aldrig haft någon annan diagnos än lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Den ansvariga för testet, med rätt utbildning för att uttala sig, kom fram till den diagnosen. Vad du sedan kan utläsa och tolka för din egen del är bara kuriosa. Vi övriga håller oss till vad experter inom geriatrik och psykologi skriver. De har allihop skrivit lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Då kan det inte vara en olindrig kognitiv funktionsnedsättning som du påstår.
2022-01-31, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Men du skrev tidigare att det borde ha varit en varningssignal för Ebba Busch att det var något fel på den ”egna” Esbjörn Bolin att han bodde på Odalgården.

En del av Ebbas uppfattning om att Esbjörn är lite "egen" kan ju vara just att han bor med en annan gubbe i en stuga och "arbetar" på odalgården när han har ett eget hus i området som han inte tar hand om
2022-01-31, 17:03
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
jag syftar dock på de tester av arbetsminne mm som gjordes precis nyligen. Samma som även gjordes av Barry

Fick följande förklarar för mig av en arbetsterapeut.

Är en hel del stress vid testning av arbetsminne som gör att många presterar lite sämre och gör mindre misstag vilket man tar hänsyn till vid helhetsbedömningen vilket gör att man inte skall lägga så stor vikt på om någon steker ägget istället för att koka det.

Titta på helheten och inte på mindre stressrelaterade misstag.
2022-01-31, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
En del av Ebbas uppfattning om att Esbjörn är lite "egen" kan ju vara just att han bor med en annan gubbe i en stuga och "arbetar" på odalgården när han har ett eget hus i området som han inte tar hand om
Det låter lite eget faktiskt! Sen skrev Barry Karlsson att talade vidlyftigt.
Vidlyftig - Med alltför stort omfång
https://www.betydelse-definition.com/vidlyftig
Att han inte skräder på orden utan är väldigt rak och tydlig framkommer väl i den intervju som Tv4 spelade in.

https://www.tv4.se/klipp/va/13324016/marcus-darfor-andrade-sig-esbjorn-om-affaren-med-ebba-busch

Att en vuxen man inte säga ett ord till en kvinna för att hon inte är en dam är rätt så eget tycker jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in