2022-01-31, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har noll koll på denna U*lf som ni menar att han heter.
Känner inte till honom på något sätt.

Det enda jag känner till om den nära bekanta som intervjuas, är från artikeln och från det som Merrybum har skrivit i tråden sedan jag kom in i den.

Punkt.
Det är nog för att du inte läst inlagorna till rätten eller tidningsartiklarna om ämnet. Då skulle du känna till vem det är. Man kan fråga sig varför du tycker att du kan tala om vad som är rätt eller fel när du inte ens försöker sätta dig in i fakta om tvisten?
2022-01-31, 15:48
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Jag har noll koll på denna U*lf som ni menar att han heter.
Känner inte till honom på något sätt.

Det enda jag känner till om den nära bekanta som intervjuas, är från artikeln och från det som Merrybum har skrivit i tråden sedan jag kom in i den.

Punkt.

Du inhämtar alltså din kunskap ifrån kvällspressen och röven.

Vi kan ju fylla på med lite kunskap.

Ulf är personen som lånade ut bilen till Esbjörn som han använde när han mejade ner en ung dam.
Esbjörn uttryckte ingen ånger över vad han hade gjort. Vad Ulf tyckte vet vi inte, han var kanske mest oroad över plåtskadorna, vem vet?

Det är den Ulf som håller sin kompis Esb bakom ryggen i vått och torrt och misstänkts författa en del av breven som har skickats.
2022-01-31, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Men se ni vet ja att det jag säger stämmer. Ni har ju källor. Varför gnyr som infantila spädbarn om dem så fort jag postar något?

Ebba Busch har ett flertal gånger besök Esbjörn i syfte att övertala honom att honom att sälja eller hyra ut…

Ännu en bekräftelse på att en övertalningens process skett från Ebbas sida. Man skrivet oxå att Esbjörn fått erbjudande om att sälja huset förut, men få lyckats med att säga nej. Dessa människor hade väl hyfs kan man tänka, och nöjde sig med ett Nej innan de slutade fråga.

Ebba gjorde dock inte det. Ebbas Först så han Nej, sedan kanske och till sist ja, Esbjörns egna ord hon tjatade och tjatade. Och Vittne i rätten som bekräftar det. Jag tror att vi kan slå fast att Det Ebba fick övertala Esbjörn att sälja.

Detta bekräftar ju oxå att Esbjörns demens inte alls är så utesluten som det hävdas här. Allt annat är bara lögn att påstå.

Vidare har ni rätt i att det inbland kan vara bra att läsa en gång till och inte bara plocka ur minnet som jag. Jag tänker framför allt på detta.

•Att Ebba Busch begagnat sid av Esbjörns oförstående och/ eller lättsinne.
• Att omständigheterna runt undertecknandet av köpeavtalet var sådana att det skulle strida mot tro och hedern att åberopa det samt att Ebba Busch måste anses haft vetskap om det.
• Att Ebba Busch agerade påtryckande i kontakterna med Esbjörn Bolin inför köpeavtalets undertecknandet och i samband med att det undertecknades.

Dessa tre punkter allena skulle få de flesta människor att backa ur avtalet fortare än kvickt. Ebba är verkligen fixerad av huset när hon inte ser det.
Inget av det som du gnyr om är bevisat av det du påstår. Tvärtom så är allt motbevisat av den värdering och den psykologutredning som barnmisshandlare Binninge lämnat in till rätten. Det är väldigt enkelt att förstå, Densia värdering visar att ingen begagnat sig av någons lättsinne.

Det är dessutom helt omöjligt att ha både en lindrig och en svår kognitiv funktionsnedsättning. Det vore som att påstå att någon kan vara både under- och överviktig. Det är helt omöjligt att kombinera lindrig och svår, förstår du?

Det är bevisat i flera utredningar att Esbjörns funktionsnedsättning är lindrig, då kan den under inga som helst omständigheter samtidigt vara svår eller ens lite mer än lindrig!
2022-01-31, 16:00
Medlem
Citat:
Jag hoppas att det är en retorisk fråga och inte en fråga som du ininuerar att jag ska känna till.

Jag är som sagt inte involverad på något sätt i det här, och alltså inte Majkgård.
Ja, jag är riktigt arg nu.
Varför är du arg? Vad menar du att jag insinuerar?

Ulf Lööf bor på Odalgården, det vet de flesta som deltar i tråden. Jag tycker att det är suspekt att så många äldre, lite egna, män med fastigheter råkar bo på Odalgården. Gentlemannen i fråga äger en lägenhet i Uppsala. Det måste vara något särkilt på Odalgården som lockar dessa äldre herrar att lämna sina lägenheter och flytta till en kursgård.

Det kanske är den goda maten.
2022-01-31, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det klagomål som framfördes var väl att han inte fått med sig förlikningsdokumenten hem, innan han skulle underteckna, för att i lugn och ro få samråda med sin vän Ulf om vad som stod i förlikningen.
Sin vän Ulf? Kunna visa åt Ulf? Samråda om innehållet med Ulf?

Vännen Ulf som han "träffar ibland" Är ju som sagt en intressant filur som fått på tok för lite uppmärksamhet.

Det han och Esbjörn har gemensamt är att de båda hyr en stuga av Majkgård, Minst en av dem verkar ju bo där permanent, Båda är dock folkbokförda på adresser inne i Uppsala

Ulf skulle ju vittna om vad som hände samma dag eller i vart fall väldigt kort efter kontraktsskrivningen.
För att versionen om att Esbjörn skulle brutit ihop när Ulf förklarade vad kontraktet innebar skall hålla så måste de alltså ha träffats tidigast efter 30/8, eftersom det finns vittnen som skulle säga att Esbjörn inte verkade visa någon ånger då.

Spontant skulle jag säga att det är mycket i tidslinjen enligt "Esbjörn" som inte håller ihop.
Antagligen för att den som "ritat ut" den inte haft stenkoll på alla Esbjörns förehavanden, exempelvis att han medverkade vid röjningen med en hel massa vittnen.

Frågan är om Ulf har stenkoll på allt eller om hans agerande är delvis tillrättalagt
2022-01-31, 16:01
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Inget av det som du gnyr om är bevisat av det du påstår. Tvärtom så är allt motbevisat av den värdering och den psykologutredning som barnmisshandlare Binninge lämnat in till rätten. Det är väldigt enkelt att förstå, Densia värdering visar att ingen begagnat sig av någons lättsinne.

Det är dessutom helt omöjligt att ha både en lindrig och en svår kognitiv funktionsnedsättning. Det vore som att påstå att någon kan vara både under- och överviktig. Det är helt omöjligt att kombinera lindrig och svår, förstår du?

Det är bevisat i flera utredningar att Esbjörns funktionsnedsättning är lindrig, då kan den under inga som helst omständigheter samtidigt vara svår eller ens lite mer än lindrig!
Det är väl ändå så att utredningar har konstaterat att Esbjörns funktionsnedsättning var lindrig. Idag kan den mycket väl vara svårartad och så även för 1,5 år sedan. Som sagt har degenereringen satt igång ja då finns det ingen förbättring att vänta utan tyvärr precis tvärtom....
2022-01-31, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Idag kan den mycket väl vara svårartad och så även för 1,5 år sedan.
Nu är det ju dock så att den senaste utredningen (ja eller näst senaste eftersom det pågår en nu) skedde efter kontraktsskrivningen och den visade att den INTE var svårartad och att Esbjörn INTE var dement.

möjligen kan demensen accelererat så pass att han var dement vid förlikningen..
Det skulle då innebära att 3 personer som på ett eller annat sätt drivit "demens-spåret" låtit en person de misstänker är dement skriva på en förlikning (under påstått överinseende av din kompis Binninge)

Dock är senaste utlåtandet, i den pågående utredningen, att "demenssjukdom kan inte uteslutas"
Det betyder alltså att han inte visar uppenbara tecken på att vara dement.
Dock kan det misstänkas att han har begynnande demenssjukdom, dvs tidigt stadium. Hade han varit så pass dement som du försöker hävda så hade han inte klarat de kognitiva testerna
2022-01-31, 16:15
Medlem
Citat:
Det är väl ändå så att utredningar har konstaterat att Esbjörns funktionsnedsättning var lindrig. Idag kan den mycket väl vara svårartad och så även för 1,5 år sedan. Som sagt har degenereringen satt igång ja då finns det ingen förbättring att vänta utan tyvärr precis tvärtom....
Barry Karlssons utredning gjordes efter kontraktsskrivningen och diagnosen i den är lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Då är det per definition omöjligt att den var någonting annat. Vad den är idag, i morgon eller om ett år är givetvis helt betydelselöst.
2022-01-31, 16:19
Medlem
Citat:
Jag påstår att du har fel. Du har påstått detta flera gånger utan stöd av nån bevisning. Nedanstående är från sammanställningen inför den tyvärr inställda HUF:

” Sakkunnigförhör med Jan Marcusson, överläkare och professor i geriatrik vid Linköpings Universitetssjukhus. Han ska höras om sina synpunkter på och bedömningar kring den av neuropsykolog Barry Karlsson genomförda utredningen av Esbjörn Bolins kognitiva status (tingsrättens aktbilaga 29 och 45) jämte de journalanteckningar som legat till grund för utredningen (tingsrättens aktbilaga 35) samt vilken betydelse de av Barry Karlsson dragna slutsatserna har för bedömningen av Esbjörn Bolins kognitiva status och rättshandlingsförmåga vid avtalstidpunkten i augusti 2020.
Förhöret åberopas till styrkande av
- att diagnosen lindrig kognitiv funktionsnedsättning inte i sig innebär någon
bristande rättshandlingsförmåga,
- att vare sig Barry Karlssons utredning eller de åberopade journalhandlingarna ger
stöd för sådan bristande kognition hos Esbjörn Bolin vid avtalstidpunkten att det till följd härav skulle finnas grund för att vid avtalstidpunkten ifrågasätta Esbjörn Bolins förmåga att förstå innebörden av köpeavtalet och undertecknandet av detsamma och att det till följd härav skulle finnas grund för att förklara avtalet ogiltigt,
- samt till vederläggande av påståendet
- att Esbjörn Bolin till följd av bristande kognitiv förmåga vid avtalstidpunkten inte
skulle ha haft förmåga att förstå innebörden av köpekontraktet och under- tecknandet av detsamma och därför inte skulle ha kunnat avge viljeförklaring om att sälja fastigheterna till Ebba Busch eller att det till följd härav skulle finnas grund för att förklara avtalet ogiltigt.”

Trovärdigheten från Barry och sakkunnige är skyhögt över din trovärdighet.
2022-01-31, 16:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Varför är du arg? Vad menar du att jag insinuerar?

Ulf Lööf bor på Odalgården, det vet de flesta som deltar i tråden. Jag tycker att det är suspekt att så många äldre, lite egna, män med fastigheter råkar bo på Odalgården. Gentlemannen i fråga äger en lägenhet i Uppsala. Det måste vara något särkilt på Odalgården som lockar dessa äldre herrar att lämna sina lägenheter och flytta till en kursgård.

Det kanske är den goda maten.

Jag kan mycket väl tänka mig att livet på Odalgåden kan passa en person som Esbjörn, av flera skäl.

När man blir lite äldre och behöver hjälp med vissa skaer, är man ofta hänvisad till hemtjänst mm. Om du har svårt att klara av att städa, handla och laga mat, sköta om allt som hör det som rör det som beheöver göras dagligen, får du kanske möjligheter att genom att bo där en möjlighet att slippa de delarna plus att du kanske har andra boende där som du kan umgås med inom ett rimligt avstånd.

Nu vet jag inte så mycket om Odalgården och Esbjörns boende fungerar, men jag vet många äldre som mina egna äldre släktingar som trots intakt intellekt, får allt svårare att klara av det dagliga runt sitt liv.

Det som förut verkade vara så lätt, ringer de till oss för att få avklarat. De hänger helt enkelt inte med lika lätt och allt tar en sådan tid. Det samhälle man en gång kände till är inte detsamma, de kontakter man hade har gått i pensin. Andra runt om har dött och ensamheten trycker sig på.

De boenden som äldre annars är hänvisade till ser inte alls lika fina ut som Odalgården ser ut i pressen i varje fall.

Det finns ju många äldre som trots att de inte alls har vare sig kommit till åren så att de har svårgheter ännu, flyttar till typ + 55 boenden, där det finns mycket av service, uppehållsrum, gym, simbassäng, bibliotek mm, men Esbjörn kanske kände att han ändå hade anknytning till Marielund, hade bekanta där och trivides i miljön?

Jag vet inget om Majkgård och om hon slingrar sina fingrar om en massa män, på det sätt som du menar att hon kanske gör.

Om hon är sådan är det verkligen inte roligt för Esbjörn.

Själv tänker jag att man i Ebbas kläder, behöver ha mer på benen om man gör tydliga insinuationer i media om att två personer:

" Två personer som menar sig ha anspråk på fastigheten och som har egna ekonomiska intressen i saken."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gW7zp9/ebba-busch-i-fastighetsbrak-med-esbjorn-81

M*atz ska väl vara den ena, Majkgård den andra?

Vi i tråden kan absolut ha funderingar, det är inte fel, men själv tycker jag att jag har för lite information för att veta.
2022-01-31, 16:22
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:

Varje undersökning visar bara hur tillståndet är ju i det ögonblicket, förändringar kan komma snabbt eller långsamt.
Vi förlorar ungefär 85 000 hjärnceller varje dag så vi har en gradvis försämring vilket vi till en viss mån kan kompensera med ökad kunskap.
Det är inte så enkelt så att man kan göra en undersökning idag och sedan dra en rät linje till undersökningen för mer än 10 år sedan och sedan göra bedömningen i vilket tillstånd som Esbjörn befann sig i den 20 augusti 2020.
2022-01-31, 16:35
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Hade han varit så pass dement som du försöker hävda så hade han inte klarat de kognitiva testerna
så där ja - ska också börja cutta av era inlägg när jag citerar

Esbjörn klarade testerna Å nej, långt ifrån så när han började koka ägg istället för att steka dem (eller om det var tvärsom) och när utredaren påpekade detta så försökte han rationalisera men det blev bara etter värre. Knycklade ihop en tom matförpackning och lade in i kylskåpet m.m. och det redan för 12 år sedan!!

Ja ni ser själva hur illa däran han är och visst har det visat sig gång på gång i denna "husaffär" att han handlat irrationellt. Ja det ni har haft så förskräckligt roligt åt. Helt klart är detta ett sk åldringsbrott och av betydligt större magnitud än om det varit fråga om ett bankkontobedrägeri eller smyckestöld i hemmet.
Senast redigerad av kubun 2022-01-31 kl. 17:19. Anledning: stavfel

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in