2022-01-31, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Jag vet inte ja. Förr i tiden så kunde folk leva på a-kassa och till och med socialbidrag. Idag så ligger väl bidragen på existensminimum d.v.s att dom är så låga att du knappt kan existera på dom. Ska bidragen sänkas ännu mer då? Eller är det kanske något annat som är galet som bör korrigeras?

Och förut kunde en persons lön försörja en hel familj. Vad är din poäng?

Hur menar du att det inte går att existera på bidrag? Det är inte en dans på rosor men går definitivt att sänka mer. Bidragstagare kan tex. starta kollektiv osv. osv.

Säger inte att man skall göra så men att påstå att det är lönerna som är för låga är felaktigt.
Citera
2022-01-31, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citatparasiten
Det är du uppenbarligen för att du medvetet bortser från resten av lönen.

Nej, jag förstår dock vad marginaleffekt betyder.

Om du får x kronor för att göra X och y kronor för att göra Y så är marginaleffekten y-x för aktiviteten Y-X.

Eftersom att X i detta fall är noll får du alltså exakt 5000 kronor för arbetet Y.

Citat:
Det är väl klart. Allt handlar om vinst. Oändlig tillväxt. Människor är bara ett slit-och-släng verktyg. Så är det alltid med högern. Alla ska ta hänsyn till företag men Gud nåde den som tar hänsyn till arbetarna som bär företaget på sina axlar.

Vill du ha mänskliga och rättvisa villkor?

Kommunistjävel!

Jag har förstått att du har svårt att tänka men om ett lands företag har billigare arbetskraft än ett annat jämförbart land borde företag i det landet tjäna mer pengar per nedlagd timme, eller hur?

Och så är inte fallet i Sverige, alltså har vi inte onormalt låga löner.

Det gemensamma för folk som du är att dina åsikter omöjligt går att ha om man kan tänka logiskt.
Citera
2022-01-31, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Och förut kunde en persons lön försörja en hel familj. Vad är din poäng?

Hur menar du att det inte går att existera på bidrag? Det är inte en dans på rosor men går definitivt att sänka mer. Bidragstagare kan tex. starta kollektiv osv. osv.

Säger inte att man skall göra så men att påstå att det är lönerna som är för låga är felaktigt.

Varför har folk som du nippe på att allt ska sänkas? Du har aldrig funderat på att tänka i banor om att höja saker och ting? Människor, löner, kvalitet på produkter och tjänster med mera.
Eller varför inte sleva in en tanke om effektivitet också?
Du får inte ett robustare samhälle med ditt sätt att tänka. Du får segregation och utanförskap. Samt produkter som inte håller för fem öre. Med andra ord så är inte din eller någon annans tid egentligen värt ett skit med tanke på hur det speglar just kvalitet.
Citera
2022-01-31, 15:38
Medlem
Citat:
Varför har folk som du nippe på att allt ska sänkas? Du har aldrig funderat på att tänka i banor om att höja saker och ting? Människor, löner, kvalitet på produkter och tjänster med mera.
Eller varför inte sleva in en tanke om effektivitet också?
Du får inte ett robustare samhälle med ditt sätt att tänka. Du får segregation och utanförskap. Samt produkter som inte håller för fem öre. Med andra ord så är inte din eller någon annans tid egentligen värt ett skit med tanke på hur det speglar just kvalitet.

Enkelt. Människor som lever på bidrag tillför ingenting till världen. Man skulle kunna döda allihop och samhället skulle i ett trollslag blivit bättre.

Därför finns det ingen anledning att höja bidragen.

Kvalitén styrs av efterfrågan, dvs konsumenten. Finns inget egenvärde i kvalitet.
Citera
2022-01-31, 15:39
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnupung
Tjena!

Skall säga upp mig nu. Vad har jag att förvänta mig hos A-kassan? Ingen ersättning på 45 dagar och vad händer sedan? Har aldrig gått på varken A-kassa eller varit arbetslös innan så ALL information är jag tacksam för. Även om det är några skillnader nu under pandemin!

MVH

Om man utgår vad det står på exempelvis unionens sida så blir du avstängd 45 dagar som typ av straff för att du själv sagt upp dig. Så tillvida du inte har en större sparbuffert så borde du alltså inte säga upp dig.

Efter avstängningen så får du ersättningen.
Citera
2022-01-31, 15:39
Medlem
Citat:
Enkelt. Människor som lever på bidrag tillför ingenting till världen. Man skulle kunna döda allihop och samhället skulle i ett trollslag blivit bättre.

Därför finns det ingen anledning att höja bidragen.

Kvalitén styrs av efterfrågan, dvs konsumenten. Finns inget egenvärde i kvalitet.

Vad bra, då vet du vad som väntar dig när AI tar över då.
Snacka om att pissa sig själv i ansiktet. Fyfan vilken jubelidiot du är.
Citera
2022-01-31, 15:55
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är inte alls grejen.

Grejen är att bli ekonomiskt oberoende och sedan leva på sådana som dig som gör ekorrhjulet möjligt.

TS står mellan arbete och A-kassa herregud ganska långt ifrån ekonomiskt oberoende om du frågar mig. Ekorrhjulet har byggt ditt hus och gett dit verktygen att bli rik så se inte ner på andra, väx till dig lite.
Citera
2022-01-31, 16:35
Medlem
Ta jobbet! Vi står inför en riktigt skakig färd framöver med inflation och oro och att bygga upp en ekonomisk buffert är klokt.
Citera
2022-01-31, 16:47
Medlem
Citat:
Jaha ok, men det är inte svaret på min fråga. Frågan gällde vad livet går ut på. Ska folk jobba så mycket som folk gör och få så lite som folk får. Är det de som är meningen med livet? Eller är det de som är meningen med ett slavsamhälle som ingen har cohones nog att ifrågasätta.

Hela det system vi lever i är ett pyramidspel. Dom på botten kommer alltid att förlora, det är det som är meningen med pyramidspel. Och du väljer att lägga ditt krut på att skydda just det system som stjäl det viktigaste du har, din tid och din energi.

Känner du att det är skit viktigt det du gör? Känns kvaliteten som hög och god på det varor och tjänster som finns i samhället?
Kom inte och snacka om att bidra när hela syftet är att pusha runt ett ekonomiskt hjul som ger folk noll och ingenting.

Dom ultra rika och styrande skummar av det bästa människan kan producera i gods och tanke, resten kan du få kämpa dig till.

Snacka om att vara en nyttig idiot.
Du ligger på en nivå som man kan hitta hos religiösa fanatiker.

Så du sitter alltså och skriver här med noll och ingenting…. Hur går det till…

Är du hemlös uteliggare…. Och verkligen har noll och ingenting…? Eller ljuger du lite bara….?
Citera
2022-01-31, 16:51
Medlem
Citat:
Ja, och nu gör han ingenting och för 5000 kronor i månaden skall han jobba 160h.

Nej, för att få behålla sin intäkt och öka den med 5000kr så ska han sköta ett normalt jobb som folk ska göra om man vill ta del av ett normalt samhälles förmåner.

Man ska vara bra slut i huvudet om man inte förstår dessa enkla saker. Och att man ska göra rätt för sig i samhället.
Citera
2022-01-31, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så du sitter alltså och skriver här med noll och ingenting…. Hur går det till…

Är du hemlös uteliggare…. Och verkligen har noll och ingenting…? Eller ljuger du lite bara….?

Jag noterar att du har ingenting att komma med. Menlöst försök till slag under bältet.
Citera
2022-01-31, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
TS står mellan arbete och A-kassa herregud ganska långt ifrån ekonomiskt oberoende om du frågar mig. Ekorrhjulet har byggt ditt hus och gett dit verktygen att bli rik så se inte ner på andra, väx till dig lite.

Jag säger inte att det är fel att jobba, jag säger att det är fel att jobba i Sverige med skyhöga skatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in