2022-01-31, 12:20
Medlem
TonyBergmans avatar
Man har väl inte a kassa hur länge som helst?den går väl ner på väldigt låga nivåer efter en period?.hur som helst ta jobbet.
Citera
2022-01-31, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Klart att du vill att andra ska slava för sin lön när du knappt arbetar själv. Du är definitionen av hyckleri

Hur menar du nu, med att jag knappt skulle jobba själv….?

Jag har jobbat heltid och alla möjliga olika skift/rotationer under mitt vuxna liv.
Citera
2022-01-31, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadolf
Han kan inte spara dessa 5000 rätt upp och ner. Med arbete blir ofta matkostnaden högre, transportkostnader till och från arbete tillkommer också.

5000 kanske i slutändan är 2000 Kr. 2000 kr för att ge bort 160tim av sitt liv varje månad?

Den som lever på bidrag idag kommer få en svältpension. Man kommer behöva leva de sista 20-25 åren i en sunkig hyresetta omgiven av grannar som inte talar ens språk. Skoj.
Citera
2022-01-31, 12:44
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citatparasiten
En muslim ber tre gånger om dagen och det tar 5 minuter varje gång. Bara en av dessa böner infaller under arbetstid. Ska du ljuga kan du åtminstone göra det på rätt sätt.
Det där låter inte som riktiga muslimer, i TS trosinriktning så kommer dom inte få några oskulder efter utförd jihad.
Tyvärr får nog arbetsgivaren anpassa sig efter detta, annars blir det rejäla skadestånd.
Citera
2022-01-31, 12:50
Medlem
Jag tycker det är lite märkligt att det inte är någon som reagerar över att lönerna är så låga så att dom ligger i nivå med bidrag. Istället gnälls det över att bidragen är för höga eller att folk "tär" på systemet. Vissa säger sig inte vilja betala för dessa, som om dom hade något att sätta emot.

Löjeväckande.
Citera
2022-01-31, 12:53
Medlem
A kassan borde läggas ner ,för lätt för latmaskarna att missbruka systemet.Vi kan tacka sossarna o kommunisterna för det🥱
Citera
2022-01-31, 12:54
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
En mer eller mindre som lever på dig gör ingen skillnad.
Det är väldigt många som ”vabbar”, är ”sjuka”, som vill leva på a-kassa.
Varför? För det går.
Därför lönerna är så dåliga. För man måste direkt eller indirekt betala till dessa personer..

Det är mentaliteten det är fel på.

Jag kom hit från Gambia som liten grabb och har aldrig parasiterat på samhället.

Och ja, löneutvecklingen har varit katastrofalt dålig i Sverige den här sidan av millennieskiftet.
Citera
2022-01-31, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intedinslakting
A kassan borde läggas ner ,för lätt för latmaskarna att missbruka systemet.Vi kan tacka sossarna o kommunisterna för det🥱

Eller så kan arbetsgivare höja lönerna ytterligare så att det finns bättre incitament, det ska kännas som en självklarhet att man vill ta jobbet men jag förstår faktiskt varför TS tvekar. 60k mer om året gör inte världens största skillnad om man redan har allt man behöver.

Byggföretagen kan offra lite av vinsterna på alla moderna fuskbyggen och höja lönerna en aning istället, de kommer fortfarande tjäna miljonbelopp. Argumentera till din egen förtjänst istället för att rövslicka företag som fullständigt skiter i dig och blir av med dig samma dag du anses vara värdelös.

Bidrag ligger på existensminimum och A-kassa har man bara ett år, det är en försäkring man betalar för och är inget man får gratis.

Var inte en indoktrinerad slav.
Citera
2022-01-31, 13:25
Medlem
Vad är det för skitjobb som betalar så kasst?

Grundproblemet är att ni unga vet knappt vad ett fackförbund är längre. Ni har ingen organisering eller kamp för högre löner. Därför förblir de lägsta lönerna låga. Ni måste oragnisera er och börja strejka. Prata med era farföräldrar, om de var arbetare. Lär er hur de gjorde på sin tid när de fick igenom 40 tim-veckan och 5 v semester. Det fick de inte gratis.

<< Upp till kamp emot kvalen, sista striden det är, ty Internationalen till alla lycka bär. >>
Citera
2022-01-31, 13:29
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packapappaspack
Hejsan flashback.

Blivit erbjuden ett jobb som kommer ge mig 5000 mer i månaden än vad min a-kassa ger mig (ovärt).
Tackar jag nej kommer jag ev. bli av med a-kassan (har lite varningar sen innan).

Vad ska jag göra? Ta jobbet och försöka få sparken?
Förslag?

Planen var att ta det lite lugnt ett tag...

Mannen, hur kan du misslyckas med att få jobb? du ska bara skicka oseriösa ansökningar när du söker annars är du inte A-kassa material! Jag skickade t ex till synoptik och beskrev i mitt personliga brev hur vi tillsammans skulle ta över hela glasögon-området! De hörde aldrig av sig förutom det vanliga "nej tack# brevet.

Du hade en uppgift och du misslyckades med den!
Citera
2022-01-31, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Det är grejen att skaffa sig och pröva så många arbeten man kan tills man hittar ett som passar och där ifrån klättrar uppåt. Som jag har det idag från skitna arbeten till detta. Jag är glass och solsken, jobbet är precis som jag vill ha det med egna arbetsuppgifter och frihet under ansvar. Eller sitt där med din a-kassa tills den är slut och sedan blir desperat och inte får några jobb och ångra dig.

Det är inte alls grejen.

Grejen är att bli ekonomiskt oberoende och sedan leva på sådana som dig som gör ekorrhjulet möjligt.
Citera
2022-01-31, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citatparasiten
Det är ändå 60 000 mer under ett år. Värt om du frågar mig.

Skulle du gått till ett jobb med en månadslön på 5 000? Inte? Men det är ju 60 000 på ett år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in