2022-01-30, 18:50
Medlem
En sak som är oerhört negativt för nya husägare (gäller även bostadsrätter) är att om man inte är stenrik måste man ofta låna flera miljoner för att kunna köpa det. Sålänge man har lån som man måste betala tillbaka på är man ingen fri människa, och vem vet vad som händer i den närmsta framtiden med räntor och värdet på ens bostad. Så det är ju definitivt en nackdel med att bo i hus, och även elpriserna som stigit kraftigt det senaste.

Men har man valet att hyra ett mindre hus i förorten till samma pris som en lägenhet i stan väljer jag det förstnämnda.
Citera
2022-01-30, 19:19
Medlem
Casual-Cultures avatar
Håller med vissa bostadsområden är som att bo i en stor anstalt där folk ständigt övervakar sina grannar. Ju mer ifred man vill vara ju mindre får man vara det. Jag har lärt mig att vara en jobbig jävel så alla undviker mig sen kan jag ligga lågt.
Citera
2022-01-30, 19:59
Medlem
Problemen du beskriver är överkomliga.
Så det största problemet ligger nog i dig själv.

Har bott i lägenhet hela livet och det ända jag stör mig på är att folket bytts ut så jag inte längre kan gå från en dörr till en annan för att träffa vänner. Det finns inget "vän material" kvar här så att säga.
Citera
2022-01-31, 08:22
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Ärligt talat. Jag har bott i 7 olika lägenheter i mitt liv och det är en av de främsta anledningarna till att jag även mått dåligt större delen av mitt liv.
Man hör grannar hela tiden, de visar noll respekt. Det spelas musik, det skramlas och dunkas, man är högljudd på alla möjliga sätt.

En annan tassar runt som en katt liksom. Hur kan man ens göra så mycket liv som folk gör? Man flyttar stolar så det gnisslar.
Folk röker på balkongen, smäller i ytterdörrar.

Detta gäller även bostadsrätter. Jag har bott i nyproducerade fina lägenheter men det är ingen skillnad. Det är samma skit där också. Enda skillnaden är att man i regel inte stöter på familjer med 4 barn i en tvåa som har orientaliska middagar kl 23 varje vardag samt narkomaner.

Så , hur står ni ut med helvetet?

Är fan misär att bo i lägenhet. Måste va människor som inte vet om något annat. Att inte få vakna upp en sommardag och käka frukost ute i en trädgård.

Satt i en lägenhet en gång och förstår att psykisk ohälsa är ett så stort problem . Fy fan. Värdelöst liv utan mening.
Citera
2022-01-31, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Är fan misär att bo i lägenhet. Måste va människor som inte vet om något annat. Att inte få vakna upp en sommardag och käka frukost ute i en trädgård.

Satt i en lägenhet en gång och förstår att psykisk ohälsa är ett så stort problem . Fy fan. Värdelöst liv utan mening.

Haha ja det är oftast ren misär. Kräver en otroligt ljudisolerad nybyggd takvåning för att man skall trivas.
Lägenheter, oftast hyresrätter med kass standard ( vilket det är i Sverige) ger ingen livskvalitet.
Fula gamla parkettgolv och plastmattor, fula kök, bristande ventilationslösning, äckliga badrum med plastmattor, lyhörda och äckliga trapphus.
USCH.
Inte konstigt så många är mentalt sjuka i Sverige när detta är vår standard. Alldeles för höga hyror också. Där är bostadsrätt bättre i regel dock men ändå.
USCH.
Helt sjukt att man ens finner sig i att ta emot denna skit. Att denna låga levnadsstandard anses normalt i ett I-land.
Citera
2022-01-31, 10:46
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ärligt talat. Jag har bott i 7 olika lägenheter i mitt liv och det är en av de främsta anledningarna till att jag även mått dåligt större delen av mitt liv.
Man hör grannar hela tiden, de visar noll respekt. Det spelas musik, det skramlas och dunkas, man är högljudd på alla möjliga sätt.

En annan tassar runt som en katt liksom. Hur kan man ens göra så mycket liv som folk gör? Man flyttar stolar så det gnisslar.
Folk röker på balkongen, smäller i ytterdörrar.

Detta gäller även bostadsrätter. Jag har bott i nyproducerade fina lägenheter men det är ingen skillnad. Det är samma skit där också. Enda skillnaden är att man i regel inte stöter på familjer med 4 barn i en tvåa som har orientaliska middagar kl 23 varje vardag samt narkomaner.

Så , hur står ni ut med helvetet?

Du är ju uppenbarligen överkänslig, om du ens reflekterar över att det smälls i dörrar och flyttas stolar.
Jag känner faktiskt flera personer med neuropsykiatrisk problematik som störts att av grannar flyttar stolar, men har aldrig hört något liknande från normala personer.
Citera
2022-01-31, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Du är ju uppenbarligen överkänslig, om du ens reflekterar över att det smälls i dörrar och flyttas stolar.
Jag känner faktiskt flera personer med neuropsykiatrisk problematik som störts att av grannar flyttar stolar, men har aldrig hört något liknande från normala personer.

Det är bara en liten del av allt. Just stolar bryr jag mig inte om särskilt mycket. Det är aldrig tyst någonsin , inte ens på natten och ljuden kan vara så höga att man vaknar trots öronproppar.
Citera
2022-01-31, 10:52
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det kan ligga något i det du säger.

Jag stördes aldrig av oljud när jag var yngre. Nu stör det mig väldigt mycket. Det känns ungefär som om att man mediterar och så skrapar någon gaffeln i tallriken eller släpper ett bowlingklot på golvet. Man kan bli skrämd för att man var avslappnad och inne i sina egna tankar.
Citera
2022-01-31, 10:53
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Det är bara en liten del av allt. Just stolar bryr jag mig inte om särskilt mycket. Det är aldrig tyst någonsin , inte ens på natten och ljuden kan vara så höga att man vaknar trots öronproppar.
Det är tyvärr sådant man får dras med om man inte bor i villa. Det bästa du kan göra är att flytta någonstans där det mest bor äldre

Dom låter inte
Citera
2022-01-31, 10:55
Medlem
Citat:
Haha ja det är oftast ren misär. Kräver en otroligt ljudisolerad nybyggd takvåning för att man skall trivas.
Lägenheter, oftast hyresrätter med kass standard ( vilket det är i Sverige) ger ingen livskvalitet.
Fula gamla parkettgolv och plastmattor, fula kök, bristande ventilationslösning, äckliga badrum med plastmattor, lyhörda och äckliga trapphus.
USCH.
Inte konstigt så många är mentalt sjuka i Sverige när detta är vår standard. Alldeles för höga hyror också. Där är bostadsrätt bättre i regel dock men ändå.
USCH.
Helt sjukt att man ens finner sig i att ta emot denna skit. Att denna låga levnadsstandard anses normalt i ett I-land.
Det där beror mycket på vem man är och vilka behov man har.
Bor själv i Villa och har gjort det så länge jag kunnat skulle sakna friheten med tomt och lyhördheten skulle nog vara ett bekymmer om jag flyttade till lägenhet.
Bodde i lägenhet fram till jag fyllde 3(Så det minns jag inte) samt mellan 18-25(Då var det skönt att slippa ett större ansvar då man mest sov och tvättade sig där och hade nån stans att förvara grejer och kläder.)
Min mormor var själaglad när hon flyttade in till en lägenhet, slapp vedhuggning snöskottning hade grannar nära etc.
Samma med frugans älsta grabb, han jobbar i hela världen är hemma mindre än 100 dar om året och vill absolut inte ha nån fastighet med tomt att ta hand om, även om han skulle leja ut det.

Så det är stor skillnad mellan olika människors önskemål och behov, det är bra att det finns olika möjligheter.
Citera
2022-01-31, 11:07
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det är tyvärr sådant man får dras med om man inte bor i villa. Det bästa du kan göra är att flytta någonstans där det mest bor äldre

Dom låter inte

Min farsa är 80 bast, och när han kollar på tv så har han ljudet på typ konsertvolym!
Citera
2022-01-31, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju

Dom låter inte

Gammal myt det där. Äldre är alltid uppe och städar och grejar med precis allt hela tiden av egen erfarenhet. Högt på tv och radio, klumpiga rörelser och smäller och dunkar i köksluckor mm.

Som sagt högutbildade yngre/medelålders är mest tysta. Detta är en IQ-fråga. Hög IQ = tyst bra granne. Låg IQ=granne som stör på alla möjliga sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in