2022-01-30, 15:09
Medlem
Har bott de sista decenniet som vuxen i brf lgh, och många år år innan det i villa som barn/ungdom.

Nu var det ingen villa på landet vi hade, utan ett villaområde med bara 4-5 meter till husen bredvid på gavelsidorna. Jag minns nackdelar med det boendet.

- Med tanke på närheten till grannarna hände det vid enstaka tillfällen att vi fick klagomål på hög musik, om vi hade fönstren öppna.

- Diverse dispyter om tomtgränser hit och dit.

- Grannar som drog igång gräsklippare eller trimmer när man satt och kopplade av på verandan.

- Grannar som stod i fönstret och kontrollerade att vi barn inte råkade sätta foten en centimeter in på deras tomt när vi lekte på gräsmattan.

- Föräldrar som sällan hade tid eller ork för oss barn. Alltid nåt som behövde göras i trädgården, utanpå huset, eller inomhus. Eller med bilen eller båten för den delen.

Ska man bo i ett sådant villaområde med bara några meter mellan husväggarna kan man lika gärna bo i lägenhet och få mer tid över.

Då återstår hus på landet, vilket några släktingar har, och det lockar inte mig. Risiga grusvägar som blir jävliga på vintern, träd som blåser ner över vägen. Måste köras bil till allting. Långt till butiker, så glöm fan inte köpa något viktigt på inköpslistan, och soppan kostar 20 spänn litern. Detta utöver allt med underhåll och tomtskötsel vi hade i vår villa.

Däremot hade jag inte velat ta lgh till vilket pris som helst, i ett stort komplex i ett sunkigt område t. ex. Vill ha lite av en kompromiss mellan radhus, villa och lgh. Så vi har en fyrarummare på markplan (våning 1 av 2) med inglasad uteplats med trappa ut till den gemensamma gräsmattan på baksidan där vi kan stå och grilla om vi vill. Det bor en grannfamilj i våningen ovanför, så visst hör man lite fötter och stoj ibland, men sådant störs vi inte av. De visar hänsyn och spelar inte musik sent etc. Värre då med festande ungdomar. Det finns 4 lägenheter per uppgång så det är inte mycket spring där. Har mött en granne i trapphuset på 3 månader ungefär.

Området är generellt bilfritt, så det är aldrig mindre 150-200 meter till närmsta bil eller väg, med undantag för leveranser/flyttbilar. Väldigt tyst och lugnt alltså, och säkert för barn. Det innebär förvisso att jag har 200 m att gå till och från bilen i garagelängan också, men det gör mig inget. Hellre det än att ha massa P-platser och trafik mellan husen med allt vad det innebär.

Finns även massa andra fördelar i föreningen såsom välutrustat gym, skräpcontainer för grovsopor regelbundet på plats, cafélokal, övernattningslägenhet om man vill ha fler på besök än man har sängplats för, bland annat.

Behöver inte tänka på värme, vatten, sophämtning eller utvändigt underhåll. Elen är hanterbar, även med senaste tidens chockhöjning.

Så vi hittade en lgh där vi trivs i alla fall.

Goda grannar är a och o, men det gäller även villor som inte ligger avskilt.
Citera
2022-01-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Ärligt talat. Jag har bott i 7 olika lägenheter i mitt liv och det är en av de främsta anledningarna till att jag även mått dåligt större delen av mitt liv.
Man hör grannar hela tiden, de visar noll respekt. Det spelas musik, det skramlas och dunkas, man är högljudd på alla möjliga sätt.

En annan tassar runt som en katt liksom. Hur kan man ens göra så mycket liv som folk gör? Man flyttar stolar så det gnisslar.
Folk röker på balkongen, smäller i ytterdörrar.

Detta gäller även bostadsrätter. Jag har bott i nyproducerade fina lägenheter men det är ingen skillnad. Det är samma skit där också. Enda skillnaden är att man i regel inte stöter på familjer med 4 barn i en tvåa som har orientaliska middagar kl 23 varje vardag samt narkomaner.

Så , hur står ni ut med helvetet?
Känner flera som bor på båt. Fungerar alldeles utmärkt, låg avgift, lugnt, bättre sjöutsikt går inte att få då man bor på vattnet.
Citera
2022-01-30, 15:45
Medlem
f30malmos avatar
Inatt när det var storm var jag glad att jag bor i lägenhet istället för hus, mina släktingar som har hus blir stressade så snart det blåser lite mer än vanligt. Det enda jag kan sakna med när jag bodde i hus är att ha en trädgård. Men även trädgården verkar mina släktingar se som mestadels stress.
Citera
2022-01-30, 15:56
Medlem
Har varit lyckligt lottad de senaste 5 åren, bott i samma lägenhet och trivs fortfarande extremt bra. Alla i huset är fridsamma och ordningsamma. Bra isolerat, hör knappt dom alls. Visst, jag kunde önskat mig en större balkong än den pytte jag har. Men jag har inget att klaga på alls. Hög standard och hyresvärden kommer o lagar nästan direkt när man felanmält. Jag har hög hyra, men det känns som om jag får valuta för pengarna genom lugnet och tryggheten.

Har bott i extremt lyhörda lägenheter förut och det var fruktansvärt. Och i hus med idiotgrannar. Och en kombination av de två = helvetet på jorden. Man ville bara därifrån. Gemensamt för alla dessa var att det var ganska låga hyror = drar åt sig ett visst klientel.

Tror jag stannar här i några år till, minst. Man vet fan aldrig var man hamnar, när det gäller grannar och lyhördhet, så jag vågar inte chansa direkt när jag så småningom kommer att flytta.. man vet vad man har, men inte vad man får! Det blir ordentlig research innan nästa flytt.
Citera
2022-01-30, 16:17
Medlem
Tranquility Bass avatar
Känner inte igen mig alls i din beskrivningen. Uppenbarligen har du valt fler bostadshus att bo i. I lägenheterna som jag bott i har jag aldrig haft några problem med ljus från grannarna, visst någon fest då och då men det får man stå ut med även när man bor i villa.
Citera
2022-01-30, 16:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Alla är olika. Jag anser att det är onaturligt att i sitt eget hem vara tvungen att använda öronproppar för att inte vakna mitt på natten på grund av att någon stänger en lucka eller en dörr respektlöst hårt.
Att behöva höra skratt och röster, musik samt få in tobaksrök i SITT hem.
Det blir ingen levnadskvalitet överhuvudtaget. Jag antar att de som skiter i detta är de som inte visar hänsyn och skiter i allt själva. Det är troligtvis sådana som du som vi som lider stör oss på?

Det går inte att få ett bra liv i en lägenhet i Sverige som inte är nyproducerat med ljudklass a eller b.

Men lyssna på vad du säger. Stänga luckor? Skratta? Gå på toa? Detta är helt normala mänskliga beteenden som man får tolerera om man befinner sig i närheten av andra människor. Om du tycker dessa ljud är så jobbiga kan du uppenbarligen inte bo nära andra människor. Det finns många billiga hus ute på vischan.
Citera
2022-01-30, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Inte alls, jag själv gick runt under visningen och tittade namn i trappuppgångar. Det var en och annan MENA och hade jag haft större ekonomiska möjligheter så hade jag valt ett annat ställe. Det var ett flertal lägenheter som vi tittade på innan och som vi inte budade på just för att det var för många utländska namn i trappuppgångarna.
Du är ju inte frisk i huvet heller, men det är väl även invandrarnas fel att du inte har pengar heller?

Aldrig haft problem med någon invandrare i trappen, alltid trevliga och lätta att umgås med. Bjudits på en del middagar och likaså tillbaka.

En del svenska grannar däremot, inte alla såklart (är själv svensk) men många tragiska surjävlar som stör sig på allt och är alltmänt otrevliga.
Har man fest, spelar musik, knullar eller vad som helst som gör lite ljud så ringer dem hyresvärden direkt och lipar
Har inte ens bollar att knacka på och snacka.

Nej inte fan bryr jag mig om såna människor, de får bara ta sitt pick o pack och flytta ut i skogen om dem stör sig.
Citera
2022-01-30, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FEARANDLOATH1NG
Du är ju inte frisk i huvet heller, men det är väl även invandrarnas fel att du inte har pengar heller?

Aldrig haft problem med någon invandrare i trappen, alltid trevliga och lätta att umgås med. Bjudits på en del middagar och likaså tillbaka.

En del svenska grannar däremot, inte alla såklart (är själv svensk) men många tragiska surjävlar som stör sig på allt och är alltmänt otrevliga.
Har man fest, spelar musik, knullar eller vad som helst som gör lite ljud så ringer dem hyresvärden direkt och lipar
Har inte ens bollar att knacka på och snacka.

Nej inte fan bryr jag mig om såna människor, de får bara ta sitt pick o pack och flytta ut i skogen om dem stör sig.

Jag hade haft mer pengar om jag inte var sönderbeskattad för att betala för nämnda invandrare. Nu verkar det dock (med ett undantag) vara vettiga invandrare här, inget stök, droghandel eller liknande. Hade jag bott själv hade jag inte brytt mig om så mycket om det var lite invandrare här men eftersom min familj förutom mig består av det kvinnliga könet så väljer jag min familjs säkerhet så gott det går framför att undvika "fördomar" och vara politiskt korrekt.
Citera
2022-01-30, 17:10
Medlem
Har bott i 4 olika lägenheter på 26 år. Det är rätt skönt att slippa ha trädgård att ta hand om och det jobbiga hittills med att bo i lägenhet har varit trassel i tvättstugan (folk som tar ens tider och inte städar efter sig) samt grannar som gnäller över något så tramsigt som att man flyttar möbler.

Men visst, det var problem där jag bodde förut. Där fanns en flyktingförläggning och det fanns gott om femfemmor där som inte fattade att det kunde bli problem om det t.ex skulle börja brinna och det stod fan så mycket skit i trappuppgången.

Finns folk som har ställt skräp här också men vet inte riktigt vilka det är som gjort det sist.
Senast redigerad av Hiitsme 2022-01-30 kl. 17:15.
Citera
2022-01-30, 17:35
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ärligt talat. Jag har bott i 7 olika lägenheter i mitt liv och det är en av de främsta anledningarna till att jag även mått dåligt större delen av mitt liv.
Man hör grannar hela tiden, de visar noll respekt. Det spelas musik, det skramlas och dunkas, man är högljudd på alla möjliga sätt.

En annan tassar runt som en katt liksom. Hur kan man ens göra så mycket liv som folk gör? Man flyttar stolar så det gnisslar.

Detta gäller även bostadsrätter. Jag har bott i nyproducerade fina lägenheter men det är ingen skillnad. Det är samma skit där också. Enda skillnaden är att man i regel inte stöter på familjer med 4 barn i en tvåa som har orientaliska middagar kl 23 varje vardag samt narkomaner.

Det gör vi inte men marknaden har bett regering efter regering
att se till att det förhåller sig på detta sätt.
Citera
2022-01-30, 17:42
Medlem
Citat:

Jag brukar kolla så det inte bor många invandrare, gärna massa äldre människor. Bo högst upp. Kolla när lägenheterna är byggda. Kolla planlösningarna innan du flyttar in.

Känner igen mig i det du skriver. Stör mig på samma saker som du nämner. Man får säga till snällt 1-2 gånger sedan får man helt enkelt

Anmäla är lönlöst oavsett om det är bostadsrätt eller hyresrätt.

Hörlurar och öronproppar kan hjälpa en del mot respektlösa grannar :/ men jag tycker inte att man ska behöva ha det för slippa oljud från idioter.
Senast redigerad av skruvmejsel6 2022-01-30 kl. 17:44.
Citera
2022-01-30, 18:17
Medlem
upplever det som säkrare att bo i lägenhet, tänker på inbrott mm

vissa som köper hus tror det bara är räntan som ska betalas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in