2022-01-30, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har man ITP2 förlorar man skitmycket om man tar pension före 62 år och 1 månad.
Men hur blir det om man lever på sparpengar från 58 till 62 år och en månad?
Lika illa för att det räknas på vad man har för lön innan man tar pension?
Få kvar i ITP 2 och fasas gradvis in i Itp 1. Det finns en åldersbrytpunkt. Men det stämmer det du säger. Gäller förmånsbestämd tjänstepension.
Citera
2022-01-30, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Få kvar i ITP 2 och fasas gradvis in i Itp 1. Det finns en åldersbrytpunkt. Men det stämmer det du säger. Gäller förmånsbestämd tjänstepension.
Kan inte sluta jobba förrän vid 62.
Skulle förlora många tusen.
Konstigt upplägg.
Citera
2022-01-30, 23:57
Medlem
Citat:
Har man ITP2 förlorar man skitmycket om man tar pension före 62 år och 1 månad.
Men hur blir det om man lever på sparpengar från 58 till 62 år och en månad?
Lika illa för att det räknas på vad man har för lön innan man tar pension?
Skitmycket? Eller inte. Det beror på...

Om man har ITP2 och slutar jobba för att gå i pension vid 62 år 1 månad (eller senare), så kommer ITP2 tjänstpensionen att "fullbetalas" med kollektiva medel (dvs överskott i ITP2-systemet) som om du jobbat till 65. Hur stor skillnad det gör beror på just dina förutsättningar.
Citera
2022-01-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk

Om man har ITP2 och slutar jobba för att gå i pension vid 62 år 1 månad (eller senare), så kommer ITP2 tjänstpensionen att "fullbetalas" med kollektiva medel (dvs överskott i ITP2-systemet) som om du jobbat till 65. Hur stor skillnad det gör beror på just dina förutsättningar.
Ju men beloppet är väl en procent av vad man har för lön.
Har man ingen lön blir det inget vidare.
Citera
2022-01-31, 00:02
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Jag är 58 år och har jobbat hela livet. När jag går in och gör en pensionsberäkning på minpension.se så händer något märkligt. Jag har allmän pension, tjänstepension och ett par privata pensionssparanden.

Om jag väljer livsvarigt på allt så kommer jag att få ca 29800 kr/månad brutto om jag går vid 65.
Numera kan man även testa och se vad som händer om man slutar jobba just nu, alltså inga mer pengar in på pensionskontot. Om jag då väljer att ta ut pension från 65 så blir det knappt någon skillnad! Då skulle jag få ca 29300 kr/månad.

Det kan väl omöjligen stämma? Det sägs ju alltid att åren innan pension är superviktiga.

Ränta på ränta effekten har inte med dig att göra utan hur börsen går som helhet.

När allt är frid och fröjd går börsen som helhet upp 7-11% per år.

Säg att du tjänar omkring 300.000 per år, av arbetsgivaravgiften som är det + 31,42% så sätts det bara av 8% till ditt pensionssparande. Så 8000 spänn in per år. Hade ränta på ränta effekten inte funkat för pensionssparande hade du om du jobbat sen du var 18 år så hade du idag haft 320.000 i pensionssparande.

Skulle räckt till 26.000 spänn i månaden i bara ett år.
Citera
2022-01-31, 00:10
Medlem
Citat:
Ju men beloppet är väl en procent av vad man har för lön.
Har man ingen lön blir det inget vidare.
ITP2 innebär
- 10% av din årsinkomst upp till 7.5 IBB.
- 65% av din årsinkomst mellan 7.5 och 20 IBB.
- Jag iggar reglerna för inkomster över 20 IBB (1.5 mille/år).

För att få ut maximal ITP2 TjP behöver du ha arbetat i minst 30 år (360 månader) efter det att du fyllt 28 år och ha fortsatt att arbeta fram till 65. Om du har arbetat kortare tid än 30 år i ITP2, så minskas pensionen i förhållande till det antal månader som saknas.

Vi antar för diskussionens skull att det inte flyger in några rejäla löneförhöjningar mellan 62 år 1 månad och 65 år.

Om man då redan har fyllt sina 360 månader vid 62 år 1 månad, så blir skillnaden definitivt inte "skitmycket".
Citera
2022-01-31, 00:13
Medlem
Citat:
ITP2 innebär
- 10% av din årsinkomst upp till 7.5 IBB.
- 65% av din årsinkomst mellan 7.5 och 20 IBB.
- Jag iggar reglerna för inkomster över 20 IBB (1.5 mille/år).

För att få ut maximal tjänstepension behöver du ha arbetat i minst 30 år (360 månader) efter det att du fyllt 28 år och ha fortsatt att arbeta fram till 65. Om du har arbetat kortare tid än 30 år i ITP, så minskas pensionen i förhållande till det antal månader som saknas.

Vi antar för diskussionens skull att det inte flyger in några rejäla löneförhöjningar mellan 62 år 1 månad och 65 år.

Om man då redan har fyllt sina 360 månader vid 62 år 1 månad, så blir skillnaden definitivt inte "skitmycket".
Ok. Får räkna på det i morrn.
Nu fick jag inte itp2 förrän vid 40 så där kommer det ju bli ett tapp.
Citera
2022-01-31, 00:24
Medlem
Citat:
Ok. Får räkna på det i morrn.
Nu fick jag inte itp2 förrän vid 40 så där kommer det ju bli ett tapp.
Då finns det så klart pension att tjäna på att inte gå före 62-1.

40 till 65 är 25 år, dvs 25/30 (eller 5/6) av full ITP2.
Dvs du kan inte dra in mer än 5/6 av "full ITP2", hur länge du än jobbar.

Skillnaden 62-1 till 65 är knappt 3 år, dvs knappt 10% av full ITP2-tid. Därmed tappar du knappt 10% av "full ITP2" om du checkar ut innan 62-1.

Ungefär så...
Citera
2022-01-31, 08:04
Medlem
Jagersros avatar
Citat:

Exakt så är det. Bra med någon som är påläst. Har själv jobbat med pensioner under lång tid.
Citera
2022-01-31, 08:09
Medlem
Jagersros avatar
Bra ! En rejäl Itp 2 är det bästa du kan ha. Livsvarig förmånsbestämd tjänstepension.
Citera
2022-01-31, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Jag är 58 år och har jobbat hela livet. När jag går in och gör en pensionsberäkning på minpension.se så händer något märkligt. Jag har allmän pension, tjänstepension och ett par privata pensionssparanden.

Om jag väljer livsvarigt på allt så kommer jag att få ca 29800 kr/månad brutto om jag går vid 65.
Numera kan man även testa och se vad som händer om man slutar jobba just nu, alltså inga mer pengar in på pensionskontot. Om jag då väljer att ta ut pension från 65 så blir det knappt någon skillnad! Då skulle jag få ca 29300 kr/månad.

Det kan väl omöjligen stämma? Det sägs ju alltid att åren innan pension är superviktiga.

Jag håller med dig, har laborerat många gånger på minpension och det går att få felaktiga/konstiga resultat. Tex förstår sidan inte alls om man lägger in eget spar, då blir uträkningarna konstiga. Tycker pensionsmyndigheten kunde se över sidan.
Citera
2022-01-31, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Ränta på ränta effekten har inte med dig att göra utan hur börsen går som helhet.

När allt är frid och fröjd går börsen som helhet upp 7-11% per år.

Säg att du tjänar omkring 300.000 per år, av arbetsgivaravgiften som är det + 31,42% så sätts det bara av 8% till ditt pensionssparande. Så 8000 spänn in per år. Hade ränta på ränta effekten inte funkat för pensionssparande hade du om du jobbat sen du var 18 år så hade du idag haft 320.000 i pensionssparande.

Skulle räckt till 26.000 spänn i månaden i bara ett år.

Hur har du räknat egentligen? Även om det du skriver om 8% stämmer så är 8% av 300k inte 8000 spänn.... Varifrån får du 8% från?

"Varje år avsätts 18,5 procent av din pensionsgrundande inkomst det vill säga lön och andra skattepliktiga ersättningar upp till 7,5 inkomstbasbelopp till allmän pension. Den största delen, 16 procent, går till inkomstpensionen. Resterande mindre del, 2,5 procent, går till premiepensionen."

Tjänar du 300k sätts därför 55.5k om året in i pension, inte 8000. Jobbar man från 18 till 65 har man satt av 2.6 miljoner till sin pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in