• 1
  • 2
2022-01-30, 21:41
Medlem
Messerschmitts avatar
Jag är 58 år och har jobbat hela livet. När jag går in och gör en pensionsberäkning på minpension.se så händer något märkligt. Jag har allmän pension, tjänstepension och ett par privata pensionssparanden.

Om jag väljer livsvarigt på allt så kommer jag att få ca 29800 kr/månad brutto om jag går vid 65.
Numera kan man även testa och se vad som händer om man slutar jobba just nu, alltså inga mer pengar in på pensionskontot. Om jag då väljer att ta ut pension från 65 så blir det knappt någon skillnad! Då skulle jag få ca 29300 kr/månad.

Det kan väl omöjligen stämma? Det sägs ju alltid att åren innan pension är superviktiga.
Citera
2022-01-30, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Jag är 58 år och har jobbat hela livet. När jag går in och gör en pensionsberäkning på minpension.se så händer något märkligt. Jag har allmän pension, tjänstepension och ett par privata pensionssparanden.

Om jag väljer livsvarigt på allt så kommer jag att få ca 29800 kr/månad brutto om jag går vid 65.
Numera kan man även testa och se vad som händer om man slutar jobba just nu, alltså inga mer pengar in på pensionskontot. Om jag då väljer att ta ut pension från 65 så blir det knappt någon skillnad! Då skulle jag få ca 29300 kr/månad.

Det kan väl omöjligen stämma? Det sägs ju alltid att åren innan pension är superviktiga.

Det kan inte stämma, nej. Du kan inte få allmän pension vid 58.
Citera
2022-01-30, 21:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Det som gör stor skillnad är när du börjar ta ut pensionen. D.v.s går du i pension idag och tar ut pensionen så fort du kan blir den betydligt lägre än om du börjar plocka ut den vid 65. De sista åren i arbetslivet gör inte så stor skillnad på pensionen när det gäller intjäningen.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det kan inte stämma, nej. Du kan inte få allmän pension vid 58.

Det TS menar i alternativ två är att han slutar jobba idag vid 58 års ålder, men tar ut pension först vid 65. D.v.s det är ingen skillnad i när han tar ut pension, mellan alternativ 1 och 2, utan bara gällande när han slutar jobba.
Citera
2022-01-30, 21:50
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:

Du sätter ju inte in mer pengar. Då växer ditt pensionskapital bara med räntan.

Sen finns det väl andra parametrar att dra i, inflation och beräknad förräntning typ. Hur har du valt där?
Citera
2022-01-30, 21:51
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det som gör stor skillnad är när du börjar ta ut pensionen. D.v.s går du i pension idag och tar ut pensionen så fort du kan blir den betydligt lägre än om du börjar plocka ut den vid 65. De sista åren i arbetslivet gör inte så stor skillnad på pensionen när det gäller intjäningen.

Hmmm… intressant! Beräkningen skulle alltså kunna stämma! Jag hade uppfattningen att även intjäningen var väldigt viktig.

Nu känns det ju lite lockande att gå i pension om ett par år och leva på besparingar mellan 60 och 65!
Citera
2022-01-30, 21:56
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Du sätter ju inte in mer pengar. Då växer ditt pensionskapital bara med räntan.

Jo, det är jag med på. Jag trodde att ytterligare insättningar skulle generera en betydligt högre pension än om inga insättningar görs. Men så är tydligen inte fallet.
Citera
2022-01-30, 22:19
Medlem
Jagersros avatar
Du borde gå till en pensionsrådgivare bank eller försäkringsbolag och titta igenom allt. Har själv arbetat med pensioner under lång tid. Pensionär numera. Förbered dig med de frågor du har innan. Finns mycket att tänka på.
Efterlevande skydd , premiebaserad/förmånsbaserad tjänstepension , brytpunkt statlig skatt , jobba extra , bo utomlands ( Zink skatt ) , allmän pension tidigast uttag ...
Den allmänna pensionen kan du tidigast ta ut troligen tidigast vid 64 års ålder. Beslut inte taget än men så ser planen ut.
Senast redigerad av Jagersro 2022-01-30 kl. 22:25.
Citera
2022-01-30, 22:30
Medlem
Citat:
Hmmm… intressant! Beräkningen skulle alltså kunna stämma! Jag hade uppfattningen att även intjäningen var väldigt viktig.

Nu känns det ju lite lockande att gå i pension om ett par år och leva på besparingar mellan 60 och 65!

Skillnaden blir ju att om du fortsätter jobba så har du dina besparingar kvar när du går i pension vid 65 och kan leva fetare då. 29k i pension är ju inte så mycket så det är fördelaktigt att ha lite eget kapital att krydda tillvaron med.
Citera
2022-01-30, 22:55
Medlem
Hela upplägget på min pension är krångligt...tror myndigheten gjort så på vilje för att fler skall jobba längre...jag gjorde som så att jag åkte till pensionsmyndigheten å pratade direkt med dom...på nätet blir man osäker å har svårt att begripa en del... jag gick vid 64....bestämde mig efter jag varit på pensionsmyndigheten......mitt råd är ta ut pengarna på max 20 år...när du är 90 sitter du på hemmet ändå...ingen blir 200 år....snittet är 81 för män...
Citera
2022-01-30, 23:05
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Skillnaden blir ju att om du fortsätter jobba så har du dina besparingar kvar när du går i pension vid 65 och kan leva fetare då. 29k i pension är ju inte så mycket så det är fördelaktigt att ha lite eget kapital att krydda tillvaron med.

29K i pension före skatt får nog anses vara helt okej. Förutsätter att man i den åldern betalat av sitt boende och eller har en extremt billig hyra.

Antagligen har de flesta en partner med
Citera
2022-01-30, 23:12
Medlem
Har man ITP2 förlorar man skitmycket om man tar pension före 62 år och 1 månad.
Men hur blir det om man lever på sparpengar från 58 till 62 år och en månad?
Lika illa för att det räknas på vad man har för lön innan man tar pension?
Senast redigerad av Russinsmurfen 2022-01-30 kl. 23:18.
Citera
2022-01-30, 23:19
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Det där med att åren innan pensionen var viktiga. Var inte det enligt det gamla systemet men är borttaget nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in