Citat:
Ursprungligen postat av
Messerschmitt
Jag är 58 år och har jobbat hela livet. När jag går in och gör en pensionsberäkning på minpension.se så händer något märkligt. Jag har allmän pension, tjänstepension och ett par privata pensionssparanden.
Om jag väljer livsvarigt på allt så kommer jag att få ca 29800 kr/månad brutto om jag går vid 65.
Numera kan man även testa och se vad som händer om man slutar jobba just nu, alltså inga mer pengar in på pensionskontot. Om jag då väljer att ta ut pension från 65 så blir det knappt någon skillnad! Då skulle jag få ca 29300 kr/månad.
Det kan väl omöjligen stämma? Det sägs ju alltid att åren innan pension är superviktiga.
Det som gör stor skillnad är när du
börjar ta ut pensionen. D.v.s går du i pension idag och tar ut pensionen så fort du kan blir den betydligt lägre än om du börjar plocka ut den vid 65. De sista åren i arbetslivet gör inte så stor skillnad på pensionen när det gäller
intjäningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
PatricHbg
Det kan inte stämma, nej. Du kan inte få allmän pension vid 58.
Det TS menar i alternativ två är att han slutar jobba idag vid 58 års ålder, men tar ut pension först vid 65. D.v.s det är ingen skillnad i när han tar ut pension, mellan alternativ 1 och 2, utan bara gällande när han slutar jobba.