Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
En fråga! Jag har ITP2 och jag trodde att man fick full tjänstepension om man hade uppfyllt kravet att arbeta i minst 360 månader och att detta har skett under perioden 28 - 65 års ålder. Man skulle alltså få full ITP om man exempelvis arbetade mellan 28 - 57 år (360 mån).
Men du skriver att man måste ha fortsatt att arbeta fram till 65 år. Stämmer verkligen detta?
Disclaimer: Nu är vi inne på detaljer som jag inte har 100% koll på. Jag jobbar inte med pensioner, men har intresserat mig en del för hur TjP funkar eftersom de är en del av förhandlingen om ersättningar, lön och förmåner när jag bytt anställning. Jag har själv ITP2 för närvarande men kommer inte ha 360 ITP-månader vid 62-1, eftersom jag under några år haft anställning med alternativ pensionslösning. Därför räknar jag kallt med att "behöva" jobba till 62-1.
Såvitt jag vet gäller det att man ska knega till 65 år
och minst 360 månader, för att få full ITP2.
Sedan finns då det undantag (den förmån) som säger att om du slutar jobba för att gå i pension, vid 62-1 eller senare, så kommer ITP2-kollektiva medel att betala upp din ITP2 som om du skulle ha jobbat till 65.
Du får läsa på om ITP2 om du vill ha mer detaljer och/eller mer säker information. Google-sök ger dig vad du behöver.