• 2
  • 3
2022-01-31, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
premiebaserad/förmånsbaserad tjänstepension

Bör man ha valt för länge sen, inget att börja titta på när man är 58?
Citera
2022-01-31, 17:07
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Bör man ha valt för länge sen, inget att börja titta på när man är 58?
Inget man väljer. Det är när du är född som avgör.
Den innebär att samtliga anställda som är födda 1979 eller senare ska ha en helt premiebestämd pension, ITP1, från och med 25 års ålder. ... De som är födda 1978 eller tidigare har kvar den gamla, men väsentligt förbättrade ITP-planen som nu kallas ITP2.
Citera
2022-01-31, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Inget man väljer. Det är när du är född som avgör.
Den innebär att samtliga anställda som är födda 1979 eller senare ska ha en helt premiebestämd pension, ITP1, från och med 25 års ålder. ... De som är födda 1978 eller tidigare har kvar den gamla, men väsentligt förbättrade ITP-planen som nu kallas ITP2.

Sorry, blandade ihop det med traditionell och fondförsäkring som man ju brukar få välja mellan.
Citera
2022-01-31, 18:05
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Sorry, blandade ihop det med traditionell och fondförsäkring som man ju brukar få välja mellan.
Inget att be om ursäkt för. Har till del arbetat med pensions rådgivning i mitt arbetsliv. Vet att det råder en stor förvirring och missförstånd runt pension. Fond eller trad är ett annat val man gör !
Läs på så mycket du kan och som jag sa till TS gå på en pensionsrådgivning.
Citera
2022-02-01, 11:01
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
ITP2 innebär
- 10% av din årsinkomst upp till 7.5 IBB.
- 65% av din årsinkomst mellan 7.5 och 20 IBB.
- Jag iggar reglerna för inkomster över 20 IBB (1.5 mille/år).

För att få ut maximal ITP2 TjP behöver du ha arbetat i minst 30 år (360 månader) efter det att du fyllt 28 år och ha fortsatt att arbeta fram till 65. Om du har arbetat kortare tid än 30 år i ITP2, så minskas pensionen i förhållande till det antal månader som saknas.

Vi antar för diskussionens skull att det inte flyger in några rejäla löneförhöjningar mellan 62 år 1 månad och 65 år.

Om man då redan har fyllt sina 360 månader vid 62 år 1 månad, så blir skillnaden definitivt inte "skitmycket".

En fråga! Jag har ITP2 och jag trodde att man fick full tjänstepension om man hade uppfyllt kravet att arbeta i minst 360 månader och att detta har skett under perioden 28 - 65 års ålder. Man skulle alltså få full ITP om man exempelvis arbetade mellan 28 - 57 år (360 mån).

Men du skriver att man måste ha fortsatt att arbeta fram till 65 år. Stämmer verkligen detta?

ITPK är ju en annan sak. Den fortsätter ju arbetsgivaren att betala in ända till 65 år även om man nått 360 mån arbetstid långt innan dess.
Citera
2022-02-02, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
En fråga! Jag har ITP2 och jag trodde att man fick full tjänstepension om man hade uppfyllt kravet att arbeta i minst 360 månader och att detta har skett under perioden 28 - 65 års ålder. Man skulle alltså få full ITP om man exempelvis arbetade mellan 28 - 57 år (360 mån).

Men du skriver att man måste ha fortsatt att arbeta fram till 65 år. Stämmer verkligen detta?
Disclaimer: Nu är vi inne på detaljer som jag inte har 100% koll på. Jag jobbar inte med pensioner, men har intresserat mig en del för hur TjP funkar eftersom de är en del av förhandlingen om ersättningar, lön och förmåner när jag bytt anställning. Jag har själv ITP2 för närvarande men kommer inte ha 360 ITP-månader vid 62-1, eftersom jag under några år haft anställning med alternativ pensionslösning. Därför räknar jag kallt med att "behöva" jobba till 62-1.

Såvitt jag vet gäller det att man ska knega till 65 år och minst 360 månader, för att få full ITP2.
Sedan finns då det undantag (den förmån) som säger att om du slutar jobba för att gå i pension, vid 62-1 eller senare, så kommer ITP2-kollektiva medel att betala upp din ITP2 som om du skulle ha jobbat till 65.
Du får läsa på om ITP2 om du vill ha mer detaljer och/eller mer säker information. Google-sök ger dig vad du behöver.
Senast redigerad av A.Selkirk 2022-02-02 kl. 00:23.
Citera
2022-02-02, 00:19
Medlem
Vad gäller TS fundering om minpension.se och om det räknas rätt där:
  • För fallet när du slutar "i förtid" och då plockar ut din(a) pension(er) med egenvald uttagstid och egenvald start för uttag så räknar minpension knappast rätt. Beloppen verkar bli för höga. Sannolikt beroende på att inkomsten av arbete inte räknas bort på ett korrekt sätt.
  • För fallet när du bara väljer "gå vid viss ålder": då kan nog beloppen stämma.
Citera
2022-02-03, 13:35
Medlem
Intressant diskussion om ITP2 men oklart om jag fattar.
Jag har jobbat som privatanställd tjänsteman sedan 28 års ålder.
Jag tänker pensionera mig vid 58.

Kommer jag då få full ITP2?
Om hag fortsätter jobba till 60, kommer jag då får högre ITP2 eller var tar pengarna som sätts in till Alecta vägen om jag inte får del av dom?
Jag utgår från att jag inte får löneökning.

Någon som kan svara?
Citera
2022-02-03, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Intressant diskussion om ITP2 men oklart om jag fattar.
Jag har jobbat som privatanställd tjänsteman sedan 28 års ålder.
Jag tänker pensionera mig vid 58.

Kommer jag då få full ITP2?
Om hag fortsätter jobba till 60, kommer jag då får högre ITP2 eller var tar pengarna som sätts in till Alecta vägen om jag inte får del av dom?
Jag utgår från att jag inte får löneökning.

Någon som kan svara?

Tyvärr är det inte 360 mån när som helst utan du behöver sluta arbeta vid minst 62 år och 1 månad för full ITP2. Du kan dock se rätt väl hur mkt som skiljer 58 vs 62 om du räknar på webben inloggad på Alectas sajt.

Storleken bestäms av slutlön och antal månader i systemet, givet att du slutar då minst enligt ovan ålder. Knepigt faktiskt att inte 360 mån i sig räcker men så är det. En assymetri. Sedan är ju hela ITP2 under utfasning så inget lär ändras heller.

Gissar emellertid att det kommer skilja rätt lite för dig om du går vid 60. In och testa på sajten!
Senast redigerad av Stocksaver 2022-02-03 kl. 20:18.
Citera
2022-02-04, 12:03
Medlem
Det skiljer ganska mycket nu när jag kollat..
1400/mån mellan 64 & 65.. kraftigt nedslående..

Räknat på ITP2 med bibehållen lön på Alectas hemsida.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in