Citat:
Ursprungligen postat av
MissDecibella
Hänger inte alls med här..?
Menar du att läkaren du stötte på föreslog byte till OxyNorm eftersom man skulle bli mindre påverkad av det jämfört med tramadol??!
Om du nu ”inte uppskattar” att bli påverkad av tramadol ska du ju definitivt inte byta till OxyNorm just eftersom man blir ännu mer snurrig av dessa, finns väl inte en läkare numer som inte känner till detta sedan opioidkrisen i USA såvida denne inte bott under en sten det senaste decenniet.
Tycker det låter extremt konstigt..
Varför inte istället byta till Citodon isf, mildare än tramadolen som är ett riktigt rävgift.
Om det nu är så att du verkligen får ut det på recept vill säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
SofistikeradSlisk
Hej!
Jag har haft Tramadol 50mg/100mg utskrivet de senaste åren p.g.a. kronisk värk i ryggen, men har aldrig uppskattat det "rus" som det ger.
Pratade med en läkare jag stötte på under en offentlig tillställning, och han sa att Tramadol kan ge den effekten, och sa att OxyNorm kan vara att föredra.
Jag har läkartid om ett par dagar - men vad bör jag säga för att lyckas göra ett byte från Tramadol till OxyNorm?
Är medveten om att vården är på helspänn efter tecken på missbruk (vilket jag inte har, men vill inte förlora min medicin om jag säger något dumt).
Samtliga tips mottages, eller har någon annan liknande erfarenheter att dela med sig utav?
Mina erfarenheter som smärtpatient: först tramadol i många år, typ maxdos. Detta började för ca 15 år sen när synen på tramadol var ganska annorlunda. Har sedan använt oxy (både lång- & korttidsverkande, blandar alltid ihop mamnen) under inflammerade perioder. Smärtlindrad, absolut, men jag blev rejält moffad på oxy (och då hade jag ändå använt opioider & andra droger i 15-20 år). Nu står jag efter eget förslag på en låg dos buprenorphine (plåster), vilket jag tycker har en bra smärtlindrande effekt.
Som jag förstått samhällsdebatten och utvecklingen när det gäller förskrivning ger man nu många människor som tidigare skulle fått tramadol (och innan dess dextropropoxifen) oxy istället (för tramadol har fått rollen som ungdomarnas dödsknark), och det blir intressant att se vart det leder om 10-15 år…Jag menar bestämt att oxy är på en helt annan nivå. Har hört heroinister som gärna tar oxy ibland, men försök hitta nån som byter kabben mot en näve tramadol.
Med det sagt hoppas jag verkligen du får en behandling som fungerar, att leva med smärta kan vara förjävligt. Lindring finns, men ofta måste man vara ganska påläst & drivande själv (som alltid inom vården).
Det ”rus” som upplevs på Tramadol är säkerligen den serotogena/antidepressiva effekten det har. Vilket också är varför det också är populärt: en opioid som dessutom gör en lite uppåt, underbart dom första åren.
Men är du nu på nivån att du får denna typ av läkemedel tror jag inte det är till din nackdel att du säger att ”ruset” upplevs negativt. Säg att du behöver hitta något för att fungera, inte bli berusad. Och följ sen doseringen m.m. Sen beror det förstås på varför du behöver läkemedlen till att börja med, det styr ju också läkarna.
Lycka till