2022-01-30, 00:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha fan va bränd du är som inte fattade det skämtet .

Enligt dig ligger halva Sverige med feber pga Omikronsnuvan just nu... . Och du tror det peakar om drygt en månad (månadsbryytet). Epeisk korkat, men roligt, att du lyckats gissa så jävla stolligt

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag vet ju att du är förståndshandikappad men brukar inte skriva ut det i klartext. Det är ändå känt för skribenterna i den här tråden. Jo, jag har skrivit att jag tror att vi peaker någonstans i mitten av februari eller runt månadsskiftet feb/mars. FHM å andra sidan trodde ju att peaken skulle komma 5 dagar efter skolstart och det fattade ju de flesta normalbegåvade redan långt innan jul att det aldrig skulle komma att ske. Troligen hade de väl smuttat lite väl mycket på julglöggen
Citera
2022-01-30, 00:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
90% skiter fullständigt i att den sprids för de vet att A) det finns inget någon kan göra åt det, och B) det är en förkylning.

Att många tycks skita i det är säkerligen sant. Det man hade kunnat göra är att bedriva distansundervisning, men tycks inte funnits något intresse för det. Då får man istället bita i det sura äpplet. Skulle gissa att kommande veckor kommer att präglas av mycket stor frånvaro både i skolan bland elever, bland personal och bland den arbetande delen av befolkningen i övrigt som nu blivit smittade av sina barn. Februari kommer verkligen gå till historien som vabruari detta år. Troligen kommer det dröja till mars innan kurvorna vad gäller sjukfrånvaro börjar gå ned på allvar. 9 februari tänker sig även regeringen lätta på restriktionerna trots rekordsmitta. Tar de bort rekommendationen om hemarbete lär väl även kategorin 50-67 år bli smittade. Vill till att de tagit tredje dosen om de inte ska börja fylla sjukhusen.
Citera
2022-01-30, 00:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Tyvärr för din del så har man inte styrt coronarestriktioner/åtgärder för att göra skelögda och hysteriska hypokondriker ex Du, nöjda. FHM med Tegnell i spetsen har som tur är lyft blicket och sett till samhällshälsan i stort (inkl direkt och indirekt orsakssamband) . Men det fattar inte ett hjärndött troll som du.

Tegnell pratar mycket om "evidens". Jag har inte sett att det finns någon evidens för att länder som Danmark, Norge eller Finlad skulle lidit någon samhällshälsa trots att de i ett tidigt skede stängde ned sina skolor och slapp mycket av den första vågen, då Sverige fick enormt höga dödstal. Tegnell sa då att övriga länder skulle hinna ikapp, men så har ju verkligen inte skett. Sverige har fortfarande betydligt högre dödstal per capita och det förklaras till stor del av den enorma dödlighet vi fick under första vågen eftersom vi hade så hög smittspridning. Du behöver läsa på och lära dig tolka siffrorna. Återkom när du tänkt efter lite.
Citera
2022-01-30, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Kan tänka mig att det är kontorsarbetare som gör allt för att få fortsätta jobba hemifrån 😁

Det är nice att arbeta hemifrån ibland, men så länge det bara är ibland. I längden tycker jag att det blir extremt tråkigt att enbart jobba hemifrån.
Citera
2022-01-30, 00:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Alla i hela världen vet vem Anders Tegnell är.

Det är ju möjligt att Sverige hade kunnat klara zero-covid i två år (som Norge). Om vi hade nån riktig dåre vid rodret som stängde ner hårt nog för det dubbelt så stora och mycket mer urbaniserade land som Sverige är.

Istället fick vi Anders Tegnell, och jag skulle säga att det är tack vare honom som världen öppnar upp redan nu. Annars kunde det här hållit på hur många år som helst, och slutat i världskrig och revolter.

Det var Sveriges öppna strategi som banade väg för politiker i Florida och Texas, och i princip hela världens motståndsrörelse mot restriktioner. Tack vare Anders Tegnell och Sveriges erfarenheter har hundratals miljoner skolbarn fått gå tillbaka till skolan, och de flesta slipper munskydd. Utanför Sveriges gränser beskrivs Anders Tegnell som en hjälte av alla som kravlat sig ur masspsykosen. Om hundra år kommer han vara den i särklass mest berömda svensken. Han spelade en central roll i den största historiska händelsen sedan WW2. Han är typ som Winston Churchill, men svenska folket har inte fattat det ännu.

Jag har mycket synpunkter kring hur FHM och regeringen har utövat nudging och psykologisk manipulation (misshandel) i syfte att få människor att vaccinera sig mot sin vilja. Men bortsett från det kapitalmisstaget finns det ingen public health agency i världen som kan mäta sig med den insats som FHM har stått för under pandemin. Men det heter ju att det är svårt att bli profet i sitt eget land.
Alla vet vem Hitler är också, utan att för den sakens skull jämföra Tegnel med Hitler.

Om Sverige hade låtit bli att släppa in corona/covid i anslutning till sportlovet 2020 och sedan gjort ungefär samma sak som gjordes så hade det varir bra. Det överlägset största misstaget var att satas på flockimmunitet våren 2020.
Citera
2022-01-30, 00:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Lägg ner nu din tönt, jag prenumerar till skillnad från dig på båda åländska tidningar.
Du vet tydligen inte vad de skriver i Nyan och Ålandstidningen om långtidscovid för då måste man som jag läsa tidningarna också. Det räcker inte att prenumerera.

Varför jan du inte diskutera långtidscovid istället gör att tjafsa om vem som ev. är Åläning och prenumererar på olika tidningar.

Hur ser du på det som skrivits om långtidscovid på Åland?
Är det någorlunda korekt eller helt fel?
Citera
2022-01-30, 02:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Finns massor av diagnoser. Bara lyssna till alla kom kan dessa varianter av sjukdomar som POTS m fl. Att klumpa ihop dem till post-covid hjälper dem inte.
Så du menar att man inte får göra någon som helst koppling till vad som orsakade symptomen? Har lite svårt följa din tankegång här. Det ena utesluter väl inte det andra? Man kan väl se POTS som ett symptom i sig, samtidigt som man ser det som en följd av en infektion? Men ok, jag förstår att du är allergisk mot post-covid. Det är tydligen tabu. Vi får inte prata om det. Ska det tigas ihjäl tycker du?
Citera
2022-01-30, 02:51
Avslutad
Jag ser att man återigen spelar NHL hockey inför toma läktare i Kanada. (Montreal-Edmonton)
Trots att 90% påstås vara vaccinerade. Och coacherna, materiale osv tvingas bära munblöja...
När ska folket där förstå att de har blivit totalt rövknullade av psykopaten Justin Trudeau och hänga ashålet i närmaste lyktstolpe?
Senast redigerad av FuckingGenius 2022-01-30 kl. 03:07.
Citera
2022-01-30, 03:00
Medlem
TheKnowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag vet inte, men lite märkligt är det tycker jag.
Finland och Australien är lika, fast det är vinter i Finland och sommar i Australien så Australien borde ju klara sig bättre än Finland.

I Finland smittspårade man väldigt tidigt och isolerade de sjuka. Sen har det ju varit ganska hårda restriktioner i vissa län. När smittan initialt började spridas i Helsingfors, så stängde man i princip igen helt där.
Har bekanta i Finland och där de bor har det knappast funnits Covid. Inga kända fall förräns långt in i pandemin.

I Australien har säkert många hållit sig inomhus under pandemin och därmed fått sänkta D-vitamin nivåer. Samt att deras lockdowns och smittspårning varit ganska inhumana.

Så visst hade det säkert gått här i Sverige att sänka smittotalen rejält, men frågan om man hade vunnit jättemycket på det rent folkhälsomässigt?
Att en del dött (inte jättehög överdödlighet dock) är ju beklagligt.

Men vet att i Finland har många mindre företag satts i konkurs, framförallt restauranger och nöjesställen.
Citera
2022-01-30, 03:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Överläkaren om covid-19: ”Inte längre samhällsfarlig sjukdom”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G38kAq/overlakaren-om-covid-19-inte-langre-samhallsfarlig-sjukdom

Från klarhet till klarhet, om någon vecka försvinner klassificeringen.

Knepig slutsats av ett ”proffs”. Per definition så är det just varianten Omikron som visat sig vara samhällsfarlig, men betydligt snällare på individnivå. Dessutom är smittspridningen fortsatt på väg norrut/upp.
Citera
2022-01-30, 04:45
Medlem
HAARPs avatar
Jag kommer ihåg de första bilderna från Kina. Långa rader av patienter som låg och skakade i sina sängar när de kippade efter luft. Folk som dog knall och fall på gatan. Ett hundratal grävskopor som grävde frenetiskt för att bygga nya sjukhus.

Och nu med omikron är covid bara som typ som ett vanligt förkylningsvirus. Hur kunde det bli så?
Citera
2022-01-30, 04:59
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingGenius
Jag ser att man återigen spelar NHL hockey inför toma läktare i Kanada. (Montreal-Edmonton)
Trots att 90% påstås vara vaccinerade. Och coacherna, materiale osv tvingas bära munblöja...
När ska folket där förstå att de har blivit totalt rövknullade av psykopaten Justin Trudeau och hänga ashålet i närmaste lyktstolpe?

Dom är lika lurade i Kanada som Nya Zeeland. Stackars jävlar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in