2021-12-27, 14:07
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Älskar tv-serien Sopranos men får alltid känslan av att den utspelar sig i fel decennium för att vara helt trovärdig. Sopranos utspelar sig i "nutid", alltså när serien spelades in slutet av 90-talet och tidigt 2000-tal. Vid den tiden var väl redan italiensk-amerikanska maffian mer eller mindre krossad av FBI och de så kallade Rico-lagarna. Medan scenariorna i Sopranos bättre hade fungerat på 70- och 80-talet då maffian fortfarande var stor och fruktad. Få människor associerar väl grov brottslighet i 2000-talets USA med italienskättlingar.

Enligt David Chase (läste nyss en intervju. Scrolla till slutet) var maffian i New York/NJ fortfarande aktiv på slutet av 90-talet, tidiga 00-talet. Idag hörs det inte om den italiensk-amerikanska maffian som då.

https://www.nj.com/entertainment/2013/04/david_chase_not_fade_away.html

XtraX tackar

NewDeer Jag tycker att man får en rätt klar bild i serien. Hur Livia blev som hon blev. Riktigt trist att skådisen dog och planerna på att hon ska förråda Tony skrotades.
Senast redigerad av CyberIngmar 2021-12-27 kl. 14:13.
Citera
2021-12-29, 10:32
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Första avsnittet av säsong fyra sitter Paulie inne. När hände det? Har jag missat något?

Quasimodo predicted all this
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
"Between the third and fourth seasons, Paulie is arrested in Youngstown, Ohio on a gun possession charge and incarcerated at the Northeast Ohio Correctional Center."

Det nämns väl som hastigast har jag för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki
Skådisen som spelade Paulie hade genomgått en ryggoperation. Därför skrevs hans vistelse i häktet in i storyn.
Är det inte det som föregås av en raid där de bl.a. gömt vapen under biljardbordet? Detta under tiden Pussy var buggad. Paulie springer ut men genskjuts av agenter om jag inte missminner mig.
Citera
2021-12-29, 15:58
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Älskar tv-serien Sopranos men får alltid känslan av att den utspelar sig i fel decennium för att vara helt trovärdig. Sopranos utspelar sig i "nutid", alltså när serien spelades in slutet av 90-talet och tidigt 2000-tal. Vid den tiden var väl redan italiensk-amerikanska maffian mer eller mindre krossad av FBI och de så kallade Rico-lagarna. Medan scenariorna i Sopranos bättre hade fungerat på 70- och 80-talet då maffian fortfarande var stor och fruktad. Få människor associerar väl grov brottslighet i 2000-talets USA med italienskättlingar.
För ett tag sen så klagade jag på medelåldern var lite för hög i de olika gängen i de senare säsongerna. Jag hade hellre sett att fler var runt 30-40 år än 50+. Någon som svarade mig i tråden skrev att det berodde på att det förmedlade känslan av att organisationerna var utdöende och att det knappt fanns arvtagaŕe förutom christopher. Det låter som en rimlig förklaring till både ditt och mitt tidigare inlägg.
Senast redigerad av sebastian_ 2021-12-29 kl. 16:05.
Citera
2022-01-29, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
För ett tag sen så klagade jag på medelåldern var lite för hög i de olika gängen i de senare säsongerna. Jag hade hellre sett att fler var runt 30-40 år än 50+. Någon som svarade mig i tråden skrev att det berodde på att det förmedlade känslan av att organisationerna var utdöende och att det knappt fanns arvtagaŕe förutom christopher. Det låter som en rimlig förklaring till både ditt och mitt tidigare inlägg.
Delar den uppfattningen. Dock fanns det en del yngre som kanske uppfattades vara mycket äldre än till exempel Christopher, Brendan och Jackie Aprile Jr. som trots allt ansågs vara ganska gröna. Exempel jag tänker på är Furio, Mikey Palmice, Eugene, Little Paulie, Benito Fazio, Matthew Bevilaqua, Sean Gismonte och Perry Annunziata sänkte medelåldern en del men skiljde sig ändå från bilden man fick av ivriga och naiva Christopher, Brendan och Jackie Aprile Jr. - även om Matthew och Sean var riktigt utmanade mentalt.
Citera
2022-02-06, 20:09
Medlem
XtraXs avatar
Undra hur Tony hade reagerat om Janice inte hade skjutit Richie efter han slog henne. Undra om han hade gått så långt att han hade fått honom att försvinna.
Citera
2022-02-07, 12:34
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Undra hur Tony hade reagerat om Janice inte hade skjutit Richie efter han slog henne. Undra om han hade gått så långt att han hade fått honom att försvinna.
Ja självklart, han tyckte nog mest bara det var skönt. Richie rättade ju inte direkt in sig i ledet.
Citera
2022-02-07, 14:56
Medlem
Som ett fan av serien sedan starten och med mängder av re-runs var det med blandad förtjusning och fruktan som jag mottog beskedet att David Chase arbetade på en långfilm.

Resultatet är bland det absolut sämsta jag skådat. Jag klarade av 17 minuter innan jag fick stänga av. Skådespeleriet är så uselt på flera håll att det var smärtsamt att bevittna.

Vad i helvete tänkte han på? Hur kunde samma skapare av denna fantastiska serie skapa detta tramset?
Citera
2022-02-07, 15:20
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Ja självklart, han tyckte nog mest bara det var skönt. Richie rättade ju inte direkt in sig i ledet.

Tror också det ännu ett skäl att få han "whacked"

Citat:
Ursprungligen postat av Fjonken29
Som ett fan av serien sedan starten och med mängder av re-runs var det med blandad förtjusning och fruktan som jag mottog beskedet att David Chase arbetade på en långfilm.

Resultatet är bland det absolut sämsta jag skådat. Jag klarade av 17 minuter innan jag fick stänga av. Skådespeleriet är så uselt på flera håll att det var smärtsamt att bevittna.

Vad i helvete tänkte han på? Hur kunde samma skapare av denna fantastiska serie skapa detta tramset?

Håller med hade så höga förhoppningar som grusades direkt. Hade kanske funkat bättre om de gjorde en miniserie fast det är väl kört nu när filmen var en sån rövsmet.
Citera
2022-02-07, 21:21
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Delar den uppfattningen. Dock fanns det en del yngre som kanske uppfattades vara mycket äldre än till exempel Christopher, Brendan och Jackie Aprile Jr. som trots allt ansågs vara ganska gröna. Exempel jag tänker på är Furio, Mikey Palmice, Eugene, Little Paulie, Benito Fazio, Matthew Bevilaqua, Sean Gismonte och Perry Annunziata sänkte medelåldern en del men skiljde sig ändå från bilden man fick av ivriga och naiva Christopher, Brendan och Jackie Aprile Jr. - även om Matthew och Sean var riktigt utmanade mentalt.
Jo men de är ju i säsong 1-4. Efter att ralph dör och Furio försvinner så kommer det inte in någon ny hyfsat ung person med en stor roll. Samtidigt som de som är kvar likt Tony har åldrats ganska kraftigt sen säsong 1. In kommer istället phil leotardo och hans gubbgäng.
Citera
2022-02-07, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fjonken29

Jo, hörde att Quasimodo förutspådde det hela...
Citera
2022-02-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jo men de är ju i säsong 1-4. Efter att ralph dör och Furio försvinner så kommer det inte in någon ny hyfsat ung person med en stor roll. Samtidigt som de som är kvar likt Tony har åldrats ganska kraftigt sen säsong 1. In kommer istället phil leotardo och hans gubbgäng.
Det blev väl en ganska oundviklig situation slutligen då familjen trots allt startade krig mot en av familjerna från New York och som jag ser det var den uppbyggnaden och det slutliga kriget tvunget att ta huvudfokus i själva maffia-scenerna. Sedan vid sidan om hade vi mängder av parallella storys från: Tony själv med sina många olika äventyr, flera av Tonys närmsta familj och hans släktingar, flera karaktärer i Tonys andra familj samt utomstående som spelar flera små story-roller och ger tittaren viktiga svar. Visst, det fanns inga yngre maffia-killar i de senare säsongerna, dock vet jag inte vad de hade haft för plats i storyn eller om de bara hade fyllt en överflödig roll, sett till tidigare säsonger.
Citera
2022-04-05, 23:06
Medlem
Nattbussen4s avatar
Nog för att familjen Soprano måste ha barn. Men jag hatar verkligen Tonys och Carmelas ungar. Gnälliga, korkade, meningslösa, tillför egentligen ingenting till serien. Ingen intressant handling kring dem, bara tjat om skolan och några hyss som de gör. Anthony Junior kunde man gjort något riktigt med.
Meadows bråk och gråt-utspel med Finn om vad han tänker och menar med varenda jävla ord gör att man önskar att han körde över henne.

När jag ser om serien spolar jag förbi varje scen som ungarna är med i.

En annan sak är alla dåliga italienska efternamn de valt på karaktärerna. Det ena är fulare än det andra. Det är bara Tony, Johnny, Silvio och Paulie som har bra namn, som kan inge respekt i de kretsarna.

Jag kollade nyss på Fear City på Netflix, om hur Giuliani plockade ner maffian och nästan räddade NY från total undergång. Maffians huvud försvann mycket tack vare det och har aldrig kommit tillbaka; men Sopranos målar en bild av att de är fortsatt väldigt framgångsrika och med fingrarna överallt, med mäktiga vänner och miljontals dollar i rullning. Hela staden tycks snurra runt vad maffian godkänner eller ej.
Det kanske inte gör serien sämre, men det blir överdrivet med tanke på tiden som serien utspelar sig i.
Senast redigerad av Nattbussen4 2022-04-05 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in