2022-01-29, 10:51
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Svårt se en rimlig tankebana kring ovanstående markerade i dessa sammanhang. Sätter man sig i en bil med en beväpnad kille och ska möta en något så när rivaliserande gruppering med en skuldbelagd tjej som då pistolhotats tidigare under dagen i baksätet, inte är det för en kvälls gemensamt flugfiske.

Självklart behöver det inte sluta i överlagt mord, men går kanske inte att spela helt oförstående inför vad som faktiskt .

Om du har läst FUP så ser man hur alla dessa kände varandra och de är inte rivaliserande på något sätt utan mer som gängkriminella är mest. De umgås men kan även sälja ut varandra lika snabbt.
Våldskapitalet finns hos Bahnan och Ali.

Frida umgås med dessa och många har ju även bott hos henne i perioder.
Hon skulle ju ut på krogen på kvällen men valde att först gå ut och träffa killarna och jag tror inte hon kände sig så hotad. Däremot tror jag Saleh klarade sig lindrigt undan och undrar om inte Frida fick ta det som var riktat mot honom. De var väl nära som jag förstått.

Historierna kring mordet går isär när killarna berättar och någon säger att han börjar springa vid första skottet men kan även säga att hon blev skjuten med tre skott i huvudet. Hur såg han det?

En annan säger att ingen av de andra steg ut ur bilen och någon säger att alla steg ur bilen. Även maskeringen skiljer ju sig.
Han som verkar stå närmast händelsen är den som pratar minst i förhören och han gick och mötte upp när de kom. Han visste att de skulle komma.

Ska bli intressant att se hur det blir.
Någon som vet när rättegången börjar?
Senast redigerad av Krickedixan 2022-01-29 kl. 10:56.
Citera
2022-01-29, 12:13
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Var en massa snack. Alla har pratat ihop sig.
Tycker inte du det är udda när man ser Saras konto i åtalet för narkotikabrott och på Saras konto säljs hjul och fälgar?

Inte så mycket mer jämfört med den aldrig existerande divansoffan, om jag nu förstår din fråga rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Om du har läst FUP så ser man hur alla dessa kände varandra och de är inte rivaliserande på något sätt utan mer som gängkriminella är mest. De umgås men kan även sälja ut varandra lika snabbt.

Frida umgås med dessa och många har ju även bott hos henne i perioder.
Hon skulle ju ut på krogen på kvällen men valde att först gå ut och träffa killarna och jag tror inte hon kände sig så hotad. Däremot tror jag Saleh klarade sig lindrigt undan och undrar om inte Frida fick ta det som var riktat mot honom. De var väl nära som jag förstått.

Jag skrev "något så när rivaliserande" och grundar det på vad som bevisats i FUP. Nyckelvittnet mottog hotfull kommunikation av varierande slag och hade en relation med den äldre bilprovsföraren, där de två nu var i sällskap på badet (utrustade med brännbollsträn) när bilen anlände. Ingen stretch att det finns motsättningar, tänker jag.

Att hon kände sig hotad grundar jag på användaren Pandalinas uppgift att hon haft en pistol riktad mot sig tidigare under dagen. Att hon besökt dom, var det hundraprocentigt frivilligt tror du?

Edit: Nyckelvittnet hade ju dessutom polisanmält framsätesmannen för två närtida misshandelstillfällen i centrala stan.
Senast redigerad av Squama 2022-01-29 kl. 12:28.
Citera
2022-01-29, 12:15
Medlem
Doctors avatar
Citat:
<...>
Någon som vet när rättegången börjar?

Den startar på tisdag 1-feb.
Citera
2022-01-29, 14:24
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Inte så mycket mer jämfört med den aldrig existerande divansoffan, om jag nu förstår din fråga rätt.

Jag skrev "något så när rivaliserande" och grundar det på vad som bevisats i FUP. Nyckelvittnet mottog hotfull kommunikation av varierande slag och hade en relation med den äldre bilprovsföraren, där de två nu var i sällskap på badet (utrustade med brännbollsträn) när bilen anlände. Ingen stretch att det finns motsättningar, tänker jag.

Att hon kände sig hotad grundar jag på användaren Pandalinas uppgift att hon haft en pistol riktad mot sig tidigare under dagen. Att hon besökt dom, var det hundraprocentigt frivilligt tror du?

Edit: Nyckelvittnet hade ju dessutom polisanmält framsätesmannen för två närtida misshandelstillfällen i centrala stan.

Hur vet Pandalina det?
Det är inget som kommit fram i FUPen vad jag sett men jag kan ha missat.
Tycker utredarna borde lagt lite mer frågor på det i så fall.
Jag kan ha missat..
Citera
2022-01-29, 15:14
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Hur vet Pandalina det?
Det är inget som kommit fram i FUPen vad jag sett men jag kan ha missat.
Tycker utredarna borde lagt lite mer frågor på det i så fall.
Jag kan ha missat..
Det står i FUP. Därför vet jag det. Mötet skedde utomhus tror det var runt 16.30 tiden men osäker.
Frida fick sitta på ett nedfallet träd/stock och fick pistolen mot kinden.
Citera
2022-01-29, 15:16
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:

Ang däck och fälgar som Sara sålt enligt hennes kontoutdrag så har jag undrat om det är dessa som stals från bilen bråket handlade om som Ali och Sara sålt. Vad jag minns hade de ingen bil.
Citera
2022-01-29, 16:28
Medlem
Citat:
Ang däck och fälgar som Sara sålt enligt hennes kontoutdrag så har jag undrat om det är dessa som stals från bilen bråket handlade om som Ali och Sara sålt. Vad jag minns hade de ingen bil.

FUPen saknar viktig information på flera punkter. Om det nu beror på inkomplett polisarbete eller om det hamnat i slasken.

Några saker som mystiskt förblir obesvarade:

• Vem tog hand om bilnycklarna efter flytten av Ys BMW?
• När hamnade BMWn på kommunens uppställningsplats och varifrån hämtades den?
• Vad för saker tog polisen i beslag från en lägenhet där bla kläder tillhörande Frida fortfarande fanns?
• Den som köpte däck och fälgar av Ali/Sara, har han aldrig förhörts?
• Varför intresserade sig polisen för inredningen i och layouten av lägenheten på Professorsvägen 30?
• Varifrån kom den sålda divanen?
• Vilka roller hade Fifty och HL?
• Vilka togs i Vidsel?
• Varför brände man bilen norr om Boden när man kom från Råneå och hade skogar galore runt omkring?

En del av det jag saknar är troligen irrelevant för utredningen men inte allt. Fler tidslinjer och även relationsscheman hade underlättat läsningen. En bilaga med telefonpositioneringar hade inte gjort ont.
Citera
2022-01-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
FUPen saknar viktig information på flera punkter. Om det nu beror på inkomplett polisarbete eller om det hamnat i slasken.

• Vad för saker tog polisen i beslag från en lägenhet där bla kläder tillhörande Frida fortfarande fanns?
• Varför intresserade sig polisen för inredningen i och layouten av lägenheten på Professorsvägen 30?
• Vilka togs i Vidsel?
• Varför brände man bilen norr om Boden när man kom från Råneå och hade skogar galore runt omkring?

En del av det jag saknar är troligen irrelevant för utredningen men inte allt. Fler tidslinjer och även relationsscheman hade underlättat läsningen. En bilaga med telefonpositioneringar hade inte gjort ont.

Händelsen i Vidsel utreds som ett eget mål, men det finns i princip ingenting offentligt i det målet. Gissningsvis var dock den mystiske fjärde personen Fifty med tanke på vad som framkommit i den här FUP:en.
Citera
2022-01-29, 16:48
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Det står i FUP. Därför vet jag det. Mötet skedde utomhus tror det var runt 16.30 tiden men osäker.
Frida fick sitta på ett nedfallet träd/stock och fick pistolen mot kinden.

Ok vems vittnesmål var det?
Citera
2022-01-29, 16:58
Medlem
Citat:
Ok vems vittnesmål var det?

Ali
Citera
2022-01-29, 18:02
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ali

Tack!
Citera
2022-01-30, 02:57
Medlem
zzahirs avatar
Citat:

• Vilka togs i Vidsel?

Instämmer. Märkligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in