2022-01-27, 19:28
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Efter att ha bott utomlands förut så längtade jag efter den unika tystnaden vi har i Norden.
När bodde du utomlands?

Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
Hittade ett ställe på landet med en något udda grannfamilj. Det är enda grannhuset i trakten.
De har en vuxen son som bor hemma. Det är han och hans morsa som vill vara allenarådande i hela kommunen. De vill inte ha några grannar och de har ett företag hemma.

Det är tydligt att sonen och morsan ”hated me on sight” och från dag 1 har de bla: spelat musik med lyrics riktad mot mig, ställt bilen med strålkastarljuset på in i mitt hus, tykat sig, visar ofta obscena gester, snackar skit extremt högt.
Är det inavlade skåningar? Har du aldrig pratat med dom?
Citera
2022-01-28, 02:30
Medlem
bombaccis avatar
Hur många "varningar" innan en granne vräks?

Vad krävs för att vräka en granne från en hyresrätt?

Jag har en del besvärliga grannar, en granne bryr sig inte om sin omgivning, vet inte om han är dement eller alkis eller bara en vanlig idiot. Han spelar hög musik på nätterna. Jag ringde jouren idag o en väktare kom ut, Gubben öppnade inte för väktaren utan spelade bara vidare, även när andra grannar skrek.

Nu tycks han äntligen ha stängt av musiken vid halv tre på natten. Men han brukar hålla på sådär och även ha väldigt hög volym på sin teve.

Vad jag vet så ska det vara väldigt svårt att vräka någon? framförallt om de går hos socialen.

Vad kan man göra för att slippa denna jobbiga granne?

Väktaren skulle skriva en rapport sa han, men ja det kanske krävs närmare tio-tjugo sådana incidenter för att det ska hända något, eller?
Citera
2022-01-28, 02:46
Medlem
Jag vet inte hur din hyresvärd gör men brukligt är att om jouren hör en störning så får han en faktura på det. Egentligen kan hyresvärden hota om att säga upp efter 1 varning och säga upp vid upprepande men om grannen klagar till hyresnämnden finns stor chans att hen får bo kvar. Krävs mycket mer än två spelningar musik för uppsägning. Skriv upp datum tider och ring jouren. Kan du tänka dig att vittna om det går till hyresnämnden ser hans chanser sämre ut.
Citera
2022-01-28, 02:52
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Jag vet inte hur din hyresvärd gör men brukligt är att om jouren hör en störning så får han en faktura på det. Egentligen kan hyresvärden hota om att säga upp efter 1 varning och säga upp vid upprepande men om grannen klagar till hyresnämnden finns stor chans att hen får bo kvar. Krävs mycket mer än två spelningar musik för uppsägning. Skriv upp datum tider och ring jouren. Kan du tänka dig att vittna om det går till hyresnämnden ser hans chanser sämre ut.

Egentligen vill jag bara att problemet ska upphöra, men om han fortsätter att väsnäs såhär på nätterna så kommer jag fortsätta att ringa jouren och ja även ställa upp som vittne, men det känns väl lite nedrigt att få någon utslängd men han verkar helt strunta i att alla andra måste försöka sova med oväsen. Jag gillar också Elvis men inte klockan 01 på natten.

tror inte den där alkisen har så mycket pengar att betala med om det blir en extra räkning. Många i huset som antingen arbetar väldigt lite eller inte alls.
Citera
2022-01-28, 03:47
Avslutad
Det klassiska tipset: Är inte öronproppar en enklare väg att gå för dig?
Vad kostar ett par riktigt fina proppar gjutna enligt dina öron.. Ett par tusen? Ställ dessutom en radio i rummet så vaknar du inte.
Hur ska du kunna sova i ett fängelse med 20 andra i samma sal?
Citera
2022-01-28, 05:16
Medlem
Lyzzas avatar
Gör en orosanmälan till soc att gubben förmodligen blir utslängd snart om han inte slutar väsnas och be dem ordna en tid att kolla hans hörsel. Han behöver kanske hörapparat.

Min man hör så dåligt att jag inte kunde höra mig själv tänka vid datorn, med lurar, när han kollade på Tv i ett annat rum, innan han fick hörapparat.
Citera
2022-01-28, 06:32
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon2022
Det klassiska tipset: Är inte öronproppar en enklare väg att gå för dig?
Vad kostar ett par riktigt fina proppar gjutna enligt dina öron.. Ett par tusen? Ställ dessutom en radio i rummet så vaknar du inte.
Hur ska du kunna sova i ett fängelse med 20 andra i samma sal?

Dåligt tips. Givetvis ska ingen behöva ha öronproppar för att en granne väsnäs så mycket.
Citera
2022-01-28, 06:33
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Gör en orosanmälan till soc att gubben förmodligen blir utslängd snart om han inte slutar väsnas och be dem ordna en tid att kolla hans hörsel. Han behöver kanske hörapparat.

Min man hör så dåligt att jag inte kunde höra mig själv tänka vid datorn, med lurar, när han kollade på Tv i ett annat rum, innan han fick hörapparat.

Jag vet inte om det är hörseln eller att han bara är dum i huvudet. Men visst om jag måste anmäla han flera gånger kan jag ju anmäla till socialen med, men tror att det sker per automatik när någon blir vräkt.

En räkning på 800-2000 kr kanske kan göra att gubben lär sig.
Citera
2022-01-28, 06:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Givetvis ska ingen behöva ha öronproppar för att en granne väsnas så mycket.
Så kan man tycka, men om det nu är så i verkligheten att man kanske måste finna sig i det. Ska du då fortsätta och dundra mot dina grannar i alla evighet?

Kommer du någon gång komma till insikten att öronproppar kanske är det enklaste sättet att få sova?
Citera
2022-01-28, 06:37
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simon2022
Så kan man tycka, men om det nu är så i verkligheten att man kanske måste finna sig i det. Ska du då fortsätta och dundra mot dina grannar i alla evighet?

Kommer du någon gång komma till insikten att öronproppar kanske är det enklaste sättet att få sova?

Om det är någon som dundrar är det min granne som stör ett helt hyreshus. Han ska givetvis lära sig, antingen genom tillsägelse eller genom den hårda vägen att inte spela musik kl 02 på natten.
Citera
2022-01-28, 06:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hur många som helst.

svaret vi fick om en störande granne var att dom måste ju också bo någonstans.
Vi flyttade kort därefter.
Citera
2022-01-28, 06:52
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hur många som helst.

svaret vi fick om en störande granne var att dom måste ju också bo någonstans.
Vi flyttade kort därefter.

Jo lite märkligt, framförallt om de inte ens betalar avgifterna på 2000 kr, då kan de som går på socialen bete sig lite hur som helst eftersom de inte behöver ta några konsekvenser för sitt agerande i lägenheten, lite som med romerna i kollektivtrafiken.

Aja, ska väl åka till jobbet nu. Få se om han lärt sig inför ikväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in