2013-08-26, 12:30
Medlem
Glazehs avatar
Fy fan får lust att döda honom bara jag hör detta.

Tror det är bäst att snack med föreningen om honom, säkert flera som klagat.
Citera
2013-08-26, 12:32
Medlem
JapanKinas avatar
Ta ett snack med honom i veckan när du har tid?

Helst av allt vill man ju till varje pris undvika osämjan i trapphuset, även fast det inte alltid går att dra jämnt med alla så bör man åtminstone ge det ett försök.

Ta med dig papper om vilka regler som gäller i huset och säg att det är dessa du har skrivit under och om han har några egna regler eller förslag på regler så bör han ta upp dessa med styrelsen och inte med dig.

Påtala även att du givetvis ska försöka tillmötesgå honom så gott det går men förklara också att du just nu är inne i en intensiv period av arbete med lägenheten och att det därför kommer att väsnas mer än normalt. Det är ju helt förståeligt vid renovering.
Citera
2013-08-26, 12:42
Medlem
Ta och skriv ner alla tidpunkter och händelser där han klagar och sedan ringer du och berättar för hyresvärden hur det ligger till.

Vill du vara riktigt jävlig kan du dessutom polisanmäla honom för att han olovligen gått in i din lägenhet, detta kommer förmodligen inte ge något straff men det kanske räcker med ett brev från polisen för att han ska inse att han borde lugna ner sig.

En annan lösning är att gå över och bjuda honom på ett par bärs och lite ölkorv!
Citera
2013-08-26, 12:43
Medlem
StoffeAPBTs avatar
Snacka med ordförande i föreningen. Jag själv fick en lapp i trappen pga att jag ensamtränar min unghund om att jag var anmäld av flera stycken osv. Ringde upp ordförande och 2 saker kom fram, nr 1 ingen anmälan var gjord och nummer 2 jag behövde inte oroa mig ett dugg om någon skulle få för sig att göra det. Han förstod helt enkelt mig.
Citera
2013-08-26, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeAPBT
Snacka med ordförande i föreningen. Jag själv fick en lapp i trappen pga att jag ensamtränar min unghund om att jag var anmäld av flera stycken osv. Ringde upp ordförande och 2 saker kom fram, nr 1 ingen anmälan var gjord och nummer 2 jag behövde inte oroa mig ett dugg om någon skulle få för sig att göra det. Han förstod helt enkelt mig.

Kanske lite oft. men vad i hela friden menar du med att du ensamtränar din unghund?
Citera
2013-08-26, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Ta ett snack med honom i veckan när du har tid?

Helst av allt vill man ju till varje pris undvika osämjan i trapphuset, även fast det inte alltid går att dra jämnt med alla så bör man åtminstone ge det ett försök.

Ta med dig papper om vilka regler som gäller i huset och säg att det är dessa du har skrivit under och om han har några egna regler eller förslag på regler så bör han ta upp dessa med styrelsen och inte med dig.

Påtala även att du givetvis ska försöka tillmötesgå honom så gott det går men förklara också att du just nu är inne i en intensiv period av arbete med lägenheten och att det därför kommer att väsnas mer än normalt. Det är ju helt förståeligt vid renovering.

Har pratat med honom, men han e så obeskrivligt otrevlig och svår att prata med att jag inte riktigt vet vad man ska göra, jag bad honom att han kunde gärna kommer och knacka på om det är för högt (då det är svårt för mig att veta när han tycker det) och föra ett samtal som vuxna person med lite trevlig ton... men han verkade inte jätte intresserad utav det. Han tyckte även att det aldrig skulle behöva komma till den"gränsen" att han ska behöva säga till. Han brukar även slå i element-rören när han tycker det är förhögt.. Som när jag hade mina jobbar-kompisar hemma... och det var en väldigt mogen ljudnivå!
Citera
2013-08-26, 13:05
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TObbeSkatt
Har pratat med honom, men han e så obeskrivligt otrevlig och svår att prata med att jag inte riktigt vet vad man ska göra, jag bad honom att han kunde gärna kommer och knacka på om det är för högt (då det är svårt för mig att veta när han tycker det) och föra ett samtal som vuxna person med lite trevlig ton... men han verkade inte jätte intresserad utav det. Han tyckte även att det aldrig skulle behöva komma till den"gränsen" att han ska behöva säga till. Han brukar även slå i element-rören när han tycker det är förhögt.. Som när jag hade mina jobbar-kompisar hemma... och det var en väldigt mogen ljudnivå!

Tyvärr så finns dessa exemplar spridda över landet. Du har nu nöjet att spendera tid som granne med en förmodat sysslolös person utan andra intressen än att förpesta tillvaron för sina grannar. Dessa individer saknar hänsyn och förståelse för vad som anses vara rimliga vardagsljud och visar givetvis ingen hänsyn till att du under en begränsad period ska renovera lägenheten.

För att undvika högt blodtryck, oförutsedda besök hos konstapeln för olaga hot eller misshandel så föreslår jag att du kontaktar styrelsen och begär en skriftlig kopia om vad som är godkänt att göra i lägenheten mellan tidpunkt A och B. Sedan anpassar du arbete och liv efter dessa och hänvisar din suriga granne till detta dokument som står dig fritt att kopiera och via handräckning överlämna till honom vid varje tillfälle han finner det lämpligt att klaga på dig.

Så länge du anpassar dig efter styrelsens rekommendationer / regler så är du OK. Visar du samarbetsvilja med styrelsen så vinner du mark om något ärende skulle tas upp av grannen. Du har då "halva inne" hos styrelsen medan din granne står med kallingarna vid fotknölarna och bankar på elementet.

Önskar dig all lycka!
Citera
2013-08-26, 13:15
Medlem
Han gjorde ju hemfridsbrott när han gick in i ditt hem. Har du läst ordningsreglerna ordentligt? Säg till gubben att lugna sig eller så anmäler du honom.
Citera
2013-08-26, 15:05
Medlem
Minfäldts avatar
Normalt brukar man inte renovera till 22 varenda kväll och även om det inte står i stadgarna hade jag iaf ledsnat rätt ordentligt om du körde på varenda dag i tre veckor och står och skjuter gips 21.30.

Det är ganska vanligt att styrelsen begränsar renovering till dagtid/före 19 eller 20 på mån-lör eftersom det inte är "normala" ljud och inte precis förgyller vardagen för dina grannar.

Det är alltid en bra ide att prata med dem innan med vad du tänker göra, hur lång tid det kommer pågå osv så de kan lugna irriterade grannar innan de blir helt fokuserade på allt du gör och för att ha ditt på det torra om det kommer klagomål.
Citera
2013-08-26, 15:11
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orginal
Kanske lite oft. men vad i hela friden menar du med att du ensamtränar din unghund?

Hunden blir lämnad ensam hemma ?
Citera
2013-08-26, 16:41
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axet
Att det ska vara så djävla svårt att förstå, du får aldrig störa dina grannar, oavsett tid på dygnet.
Jag klarar av att höra mina grannar, omdet är normala ljud som förekommer i flerfamiljshus dvs dörrar som stängs, lekande barn, verktygsljud pga renovering etc.
Däremot fyllskallar som tror att supafester med musik på hög nivå kl 2 på natten, spring itrappen gormande på gården osv. Är normalt beteende och något man ska stå ut med för att man bor i lägenhet
Såna står jag och många med mig inte ut med.
Snarare såna som ska flytta ut på landet där de inte stör någon....

Är det så jävla svårt för dig att länka en dom där en bostadstadrätt förverkats på grund av enstaka händelser som du beskriver? Inse då att vårt rättsväsenden anser att det är något grannar får tåla.

Och det var inte klockan 2 på natten. Det var mellan 04 och 07. En tisdag.
Hoppas vi blir grannar nån gång.
Citera
2013-08-26, 16:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
Och det var inte klockan 2 på natten. Det var mellan 04 och 07. En tisdag.

Hur skulle det vara bättre att spela hög musik kl 04 än kl 02? Snarare ännu värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in