2024-07-22, 17:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Actuallyso
Skitjobbigt med grannar som ramlar ner på mina balkong hela tiden. I alla fall på helgerna. Även såna som glor in i fönstren. Och såna som har stenkoll på alla sina andra grannar. Sprider konstiga rykten osv.

Eller som jag fick avnjuta denna helgen, fyllkaja som stod och bankade på sin polares fönster/balkong i 2 timmar gapandes om att bli insläppt i porten.
Citera
2024-07-22, 18:46
Medlem
ursprungsindians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Eller som jag fick avnjuta denna helgen, fyllkaja som stod och bankade på sin polares fönster/balkong i 2 timmar gapandes om att bli insläppt i porten.
Hoppas du ringde polisen
Citera
2024-07-22, 20:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungsindian
Hoppas du ringde polisen

Vilken polis?

Jag bor i en liten håla, det finns ingen polis att få tag i här...
Citera
2024-07-22, 22:17
Medlem
Actuallysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Ja precis, en klassiker som oftast händer på helgerna. Hade en granne där hennes ex sparka på dörren hela natten i 5 timmar. Till slut kom polisen.
Citera
2024-07-31, 21:20
Medlem
chrico1s avatar
Kl 23 är det deadline, har ni störningsjouren att ringa i huset?
Citera
2024-08-02, 15:19
Medlem
fellowvessels avatar
Konstig verklighet det här millenniet.
Mina senaste 5 adresser har jag haft något slags vandrande skämt till homunculus troglodyter som grannar som är otrevliga & inte vet hur man beter sig. Det börjar bli lite tjatigt.
Citera
2024-08-04, 19:39
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrico1
Kl 23 är det deadline, har ni störningsjouren att ringa i huset?

Deadline för vad? Oavsett tid på dygnet så får man inte störa sina grannar.
Citera
2024-08-05, 01:01
Medlem
Hur hanterar man "artiga" och "oskyldiga" grannar som dumpar skräp i din trädgård?
Som snokar runt och bryter sig in i bodar mm?
Har en god vän som drabbas av skadegörelse och feg anonym terror
Tror inte att det är tjuvar eller folk utifrån Inget stjäls, bara sabotage
Han bor dessutom ganska ensligt och har en granne
Han drabbas av detta lite då och då
Förmodligen vill de få honom att sälja och flytta

Bevakningskamera eller vad kan man göra?
Något som är lagligt, men smart
Citera
2024-08-09, 15:43
Medlem
Tips för att hantera artig granne som kedjeröker på sin uteplats så att all rök åker in till mig? "Stäng fönstret/balkongen" undanbedes, för jag gör det, och öppnar igen när han rökt färdigt, men då tre minuter senare är han igång med en ny cigg. Det är bottenplan så man har en liten uteplats, det är där han sitter å puffar hela dagarna, å ja det är babbar naturligtvis som sitter å snackar arabiska å röker hela dagarna.

Men han är trevlig som fan så jag vill inte vara ohövlig, och det är ju också så att tidigare gånger jag korrigerat grannar har de blivit kränkta och kört med div. hämndaktioner...

Tips?
Citera
2024-08-09, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto

Tips?

Det är nog inte mycket att göra (om det inte är ett ”rökfritt” hus). Han är ju i sin fulla rätt att röka på uteplatsen och det är tydligt att han föredrar den platsen framför att röka inomhus.

Du skulle ju kunna köpa en dosa snus och ge honom och säga att det här är vad alla riktiga svenskar använder!
Citera
2024-08-11, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Det är nog inte mycket att göra (om det inte är ett ”rökfritt” hus). Han är ju i sin fulla rätt att röka på uteplatsen och det är tydligt att han föredrar den platsen framför att röka inomhus.

Du skulle ju kunna köpa en dosa snus och ge honom och säga att det här är vad alla riktiga svenskar använder!

Exakt men i stadgarna framgår även att rökande inte får störa grannarna. Om det är 300 grader utomhus så har alla grannar sin balkongdörr öppen och då betyder det per automatik att rökandet kommer störa grannarna...
Citera
2024-08-11, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Tips för att hantera artig granne som kedjeröker på sin uteplats så att all rök åker in till mig? "Stäng fönstret/balkongen" undanbedes, för jag gör det, och öppnar igen när han rökt färdigt, men då tre minuter senare är han igång med en ny cigg. Det är bottenplan så man har en liten uteplats, det är där han sitter å puffar hela dagarna, å ja det är babbar naturligtvis som sitter å snackar arabiska å röker hela dagarna.

Men han är trevlig som fan så jag vill inte vara ohövlig, och det är ju också så att tidigare gånger jag korrigerat grannar har de blivit kränkta och kört med div. hämndaktioner...

Tips?

Det du måste göra är att säga till grannen att du störts av rök i din lägenhet när han röker på sin uteplats. Du säger att grannen är trevlig som fan. Stämmer det kommer han upphöra med rökning som stör dig. Fortsätter han röka är han inte trevlig och då får du eskalera.

Bor du ovanför den rökande grannen? I så fall har jag ett bra tips till dig ifall eskalation krävs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in