2022-01-27, 22:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja helt ologiskt med detta vändande, om inte stackarn redan dött av skottet hade han gjort det av allt vändande. AH säger i det nedskrivna dialogförhöret att OP låg i framstupa sidoläge när hon kom fram och sedan vändes på rygg och inget ytterligare vändande görs.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESFÖRHÖR-Anna-Hage.pdf

Edit: Såg att du i inlägget ovan var inne på samma sak som jag.

Men AH var ju inte först fram
Citera
2022-01-27, 22:26
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men AH var ju inte först fram
Det var dött lopp mellan henne och SG.

Iofs sa SE i nåt förhör att han undrade om inte nån (annan) skulle hjälpa till så att han skulle kunna fortsätta till sin tunnelbana, men det är det väl ingen som tror på? (Han tvekade en stund ungefär på samma sätt som GM lär ha gjort på sin väg in mot gränden).
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-01-27 kl. 22:52.
Citera
2022-01-27, 22:41
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad gäller Karin så är hon osäker, läs hela stycket som handlar om det här.

Vad gäller AE och SG hämtar du dina uppgifter ur spaningsuppslag av den 5:e mars om jag inte minns fel. Text författad av en polis, ej uppläst och godkänt av de två hörda männen. Vad AE och SG verkligen har sagt till polisen kan vi inte veta.

Det finns ett icke obetydligt utrymme för feltolkning, polisen som skrev ner spaningsuppslaget kan ha hört fel, skrivit fel, eller missförstått.

Enligt både AH och KJ ligger OP i framstupa sidoläge när dom kommer fram.

När SE kommer fram ligger OP på rygg med slutna ögon. Enligt SE kommer han fram EFTER AH och hjälper henne med framstupa.

Om det ska stämma måste AH & co vänt OP på rygg, sen till framstupa med hjälp av SE då han kom fram. Sen läggs OP på rygg av AH en sista gång.
Citera
2022-01-27, 23:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Vad gäller AE och SG hämtar du dina uppgifter ur spaningsuppslag av den 5:e mars om jag inte minns fel. Text författad av en polis, ej uppläst och godkänt av de två hörda männen. Vad AE och SG verkligen har sagt till polisen kan vi inte veta.

Det finns ett icke obetydligt utrymme för feltolkning, polisen som skrev ner spaningsuppslaget kan ha hört fel, skrivit fel, eller missförstått.

Polisens samtal med SG 860305:
"...kom fram till den på rygg liggande mannen. Han kan inte säga åt vilket håll huvudet pekade. Han vände mannen med andras hjälp i framstupa/sidoläge". På rygg först, sen sidoläge. Två uppgifter som stödjer läggande i framstupa, inget större utrymme för fel

Polisens samtal med AE 860305:
"Sällskapet hoppade ur och lade mannen i framstupa/sidoläge". Samma historia.

AH säger i sitt första förhör att SG satt på huk över mannen, och att när hon kom fram kollade hon puls och andning och Palme vändes på rygg. Går perfekt ihop med SG och AE.

KJ uttalar sig i dialogförhör
"Vi springer fram till mannen och kvinnan, då har Stefan kommit fram. De har lagt honom i framstupa sidoläge". Då ska vi minnas att hon sett mannen ligga från bilen först. Vilket kan antyda att det är så hon förstår de nu lagt honom i sidoläge. Men hon är lite osäker på om det var SG som gjort det, vilket ju också kan tyda på att Palme låg på rygg först, men när hon kom fram låg han på sida.

Bortser man från Lisbet är väl dessa fyra personer de enda som var framme vid tidpunkten innan eller strax efter ett eventuellt vändande från rygg till sidoläge. Alla fyra målar upp en samstämmig historia om att Palme vändes i sidoläge en gång innan hjärtmassage påbörjades.

För mig är det svårt komma runt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-27 kl. 23:17.
Citera
2022-01-27, 23:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det var dött lopp mellan henne och SG.
...

Bullshit.

AH säger i sitt första förhör att SG satt på huk när hon kom fram. Alltså att SG var före.

KJ nämner inte vem som är först i sitt första förhör. I sitt andra förhör pratar hon om att SG har vänt Palme i sidoläge när hon och AH kom fram. Altså att SG var före.

AE nämner inget, dvs att han inte säger att någon annan var före.

SG säger i sitt första förhör att AH kom samtidigt som han fick ur blod ur munnen och började blåsa luft. Alltså att SG var före.

3 av 4 säger SG var först. Den fjärde motsäger det inte. Svårt att komma runt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-27 kl. 23:51.
Citera
2022-01-27, 23:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
KJ nämner inte vem som är först i sitt första förhör. I sitt andra förhör pratar hon om att SG har vänt Palme i sidoläge när hon och AH kom fram. Altså att SG var före.
Anna H måste ju ha varit framme vid den liggande Palme bara några sekunder efter skotten, alltså strax innan eller samtidigt som Stefan G. Kanske finns förklaringen till det där med framstupa sidoläggandet här: Anders B menar ju att mannen i den mörka fladdrande rocken (han som gick tillsammans med paret Palme) var den som lade Palme i framstupa läge:
"...han ser att den man som gick i mitten sedermera identifierad som Palme segnar ner och blir liggande i framstupa läge mitt i gatan."
http://www.itdemokrati.nu/page36e.html
Senast redigerad av Draifos 2022-01-27 kl. 23:38.
Citera
2022-01-27, 23:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Anna H måste ju ha varit framme vid den liggande Palme bara några sekunder efter skotten, alltså strax innan eller samtidigt som Stefan G.
....

Första gången SG, AH och KJ säger något i officiella dokument om vem som var först så är det SG som anges som först.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-27 kl. 23:45.
Citera
2022-01-28, 07:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Karin Johansson: "De har lagt honom i framstupa sidoläge"
Anders Ersson: "Sällskapet hoppade ur och lade mannen i framstupa sidoläge"
Stefan Glantz: "Han vände mannen med andras hjälp i framstupa/sidoläge"

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Enligt både AH och KJ ligger OP i framstupa sidoläge när dom kommer fram.

När SE kommer fram ligger OP på rygg med slutna ögon. Enligt SE kommer han fram EFTER AH och hjälper henne med framstupa.

Om det ska stämma måste AH & co vänt OP på rygg, sen till framstupa med hjälp av SE då han kom fram. Sen läggs OP på rygg av AH en sista gång.

Vi har diskuterat detta tidigare i tråden där det visade sig vara väldigt svårt att ens få ett svar.
Se Csvens här som gärna undviker SG och AE helt. Både här och tidigare ska det precis som för TP handla om att Palme föll i framstupa. (För att AH sagt detta)

Mot det har vi alltså 3 vittnen + Bengt Palm (och även SE)

Så dessa tre har alltså fel? ( el. 5 personer mot 1, Anna H)

OY, din förklaring där kring felaktigheter i uppgifterna känns långsökta då det här inte handlar om en iakttagelse som lätt kanske missuppfattas ej heller EN uppgift utan TVÅ där båda menar att de företagit framstupa sidoläge. Där Karin J är av samma uppfattning o.s.v. Bengt P. som inte ens är på platsen i inledningsskedet.

För egen del tycker jag detta dribblande spelar mindre roll egentligen.
Att SE uppfattar framstupa sidoläge och att det är flera som företar detta, stämmer in på uppgifterna från Glantz, Ersson och Johansson.
Redan till väktarna ska SE ha menat att Palme vändes till rätta av flera personer.

Så oavsett om detta hänt eller ej så stämmer uppgifterna in på det SE kommer med.

Lika så ser vi i lögnerna "Mörkblå täckjacka" och "Förväxlingsteorin" som inte passar så bra ihop men som blir rätt fantastisk av en flyende GM att pricka in, men rätt enkelt om det är självupplevt.

Som GM i mörk rock ska han alltså chansa på att det närmaste vittnet Lisbeth missuppfattat den för mörkblå täckjacka.
Som GM i mörkblå täckjacka så ska han alltså chansa på att majoriteten av mordplatsen missuppfattat den för en mörk rock.

Även bryskheten. Vilken märklig lögn och det går inte att utesluta att Söderströms (Leif L.'s) behandling av Lisbeth (få in henne i polisbilen) kunde uppfattas på det sättet.

Märkliga lögner som han turligt har visst stöd i men framförallt kommer han undan med allt.

Så ser jag på detta och tycker det är rätt tarvligt att försöka dribbla bort framstupa sidoläget (men tolkar det som att den försvagar teorin ytterligare annars...)
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-01-28 kl. 08:02.
Citera
2022-01-28, 08:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Första gången SG, AH och KJ säger något i officiella dokument om vem som var först så är det SG som anges som först.

Många aspirerar på att vara först.
S. Karlsson och U. Rytterstål menar att de "ungefär" är framme samtidigt som Anna H.

F: Efter vad j ag förstår av vad du tidigare har berättat så begav ni er över gatan till den här platsen, du och Ulrika. Är det riktigt?
S: Ja.
F: Det gjorde ni direkt eller ...
S: Ja, det gjorde vi.
F: Kan du berätta vad ni gjorde för iakttagelser då. Såg ni några andra människor?
S: När vi kom dit?
F: Ja.
S: Ja jag tror att när vi kom dit, då kom vi ungefär samtidigt som den där Anna eller v ad hon heter.
F: Anna Hage.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMbVp2UzA3Yktzam8/view?resourcekey=0-GCEpFuoTuX4KUbU3X_SsWA
Citera
2022-01-28, 08:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Om man ska tro SE (varför ska man det förresten, han ljög t ex utan problem om utstämplingstiden vid ett flertal tillfällen) så är det han som är först.

Som jag skrev i det här inlägget
(FB) Skandiamannen
så tvekade han om han skulle fortsätta mot tunnelbanan, "... jag är alltså egentligen beredd att springa förbi med förhoppningen att någon annan kan hjälpa till".
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-860425.pdf

Här uttrycker han samma sak:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf
"Finns det ingen som kan hjälpa till? Jag har bråttom … Jag är ensam med det här, jag måste göra nåt".

Så enligt SE själv är det han som vinner den berömda sekundstriden, problemet är att ingen av de andra tävlandena har noterat honom och ingen av åskådarna har heller gjort det.

Jag tror dock att SE var framme vid makarna Palme före de andra tävlandena, han var framme innan startskottet gick. Om man förstår att SE är mannen som springer in i gränden omedelbart efter skotten (och inte flera minuter senare), så faller bitarna på plats och SE har fått sin rättmätiga plats i föreställningen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-01-28 kl. 08:45.
Citera
2022-01-28, 08:50
Medlem
Citat:
Om man ska tro SE (varför ska man det förresten, han ljög t ex utan problem om utstämplingstiden vid ett flertal tillfällen) så är det han som är först.

Som jag skrev i det här inlägget
(FB) Skandiamannen
så tvekade han om han skulle fortsätta mot tunnelbanan, "... jag är alltså egentligen beredd att springa förbi med förhoppningen att någon annan kan hjälpa till".
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-860425.pdf

Här uttrycker han samma sak:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-S%C3%A4kerhet-nr-5-1992.pdf
"Finns det ingen som kan hjälpa till? Jag har bråttom … Jag är ensam med det här, jag måste göra nåt".

Så enligt SE själv är det han som vinner den berömda sekundstriden, problemet är att ingen av de andra tävlandena har noterat honom och ingen av åskådarna har heller gjort det.

Jag tror dock att SE var framme vid makarna Palme före de andra tävlandena, han var framme innan startskottet gick. Om man förstår att SE är mannen som springer in i gränden omedelbart efter skotten (och inte flera minuter senare), så faller bitarna på plats och SE har fått sin rättmätiga plats i föreställningen.

Skandiamannen överdriver sin roll, men om du plockar av dig skygglapparna och läser de två inläggen över ditt så inser du att han är omöjlig som mördare.
Citera
2022-01-28, 08:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolleAndersson
Skandiamannen överdriver sin roll, men om du plockar av dig skygglapparna och läser de två inläggen över ditt så inser du att han är omöjlig som mördare.
Nej han underdriver sin roll, han hade ju huvudrollen.

Vid rättegångarna var han nästan beredd att offra vittnesrollen för ett säkrare alibi, och ljög sig längre och längre bort från vittnesrollen via de senarelagda utstämplingstiderna. Jag tror att advokat Arne Liljeroos fick hans fötter att börja bli lite kalla, AL var förmodligen den förste som, åtminstone i viss mån, ifrågasatte tiderna. Innan dess hade SE fått dribbla med dem hur han ville. Hos åklagarna hade han däremot fortsatt gräddfil på lögnvägen.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg hotade åklagare Anders Helin vittnet Anna Hage, han menade att hon inte sa samma sak i Hovrätten som hon hade sagt vid ett förhör 1986. Inga sådana hot riktades mot SE trots de uppenbara lögnerna om utstämplingstiden och trots att hans vittnesmål hade kunnat få Christer Pettersson fälld. Det handlade indirekt om trovärdigheten i Lisbeth Palmes utpekande av Christer Pettersson, det vill säga hennes sinnestillstånd efter skotten där SE menade att hon var behärskat chockad och kontaktbar. AH menade däremot att LP var hysteriskt chockad och okontaktbar.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-01-28 kl. 09:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in