2022-01-27, 21:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilka vittnen påstår att de lade OP i framstupa sidoläge?

Vad var meningen med att lägga palme i detta läge när det var HLR man påbörjade direkt?
Typ så här:

1. OP faller ner i framstupa sidoläge.
2. AH (och ev SG) vänder honom på rygg.
---------------------------------------------
3. "Några" vänder honom i framstupa sidoläge, på nytt så att säga.
4. Sedan på rygg igen?

Nä 3 och 4 utfördes nog aldrig.
Citera
2022-01-27, 21:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Och inte ett enda argument kan du ge för att ditt scenario skulle va mer sannolikt än det Ockhamska att det var LJ som SE såg.
Alltså jag vill egentligen inte "debattera" med dig. Jag tänker väl bara högt, och försöker hela tiden få en bättre och bättre bild av hur det här kan ha gått till. Och om sedan du har en annan uppfattning, som t.ex. det här med att du tror att SE skall ha sett Lars J i gränden, då är det väl bara kul. Jag kan lova dig att jag inte försöker få dig att ändra uppfattning om någonting.
Senast redigerad av Draifos 2022-01-27 kl. 22:01.
Citera
2022-01-27, 21:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vilka vittnen påstår att de lade OP i framstupa sidoläge?

Vad var meningen med att lägga palme i detta läge när det var HLR man påbörjade direkt?

Karin Johansson: "De har lagt honom i framstupa sidoläge"
Anders Ersson: "Sällskapet hoppade ur och lade mannen i framstupa sidoläge"
Stefan Glantz: "Han vände mannen med andras hjälp i framstupa/sidoläge"
Citera
2022-01-27, 22:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Typ så här:

4. Sedan på rygg igen?

1. OP faller i något som kanske är likt framstupa, vem vet? Det är väl en gissning av rättsläkaren?
2. LP vrider Olof på rygg om han inte redan ligger på rygg
3. Folk kommer fram, folk som inte vet vad som hänt men ser blod i munnen - lägger i sidoläge
4. Ingen puls, hjärtmassage måste till - lägger på rygg

Man kan liksom inte bortse från de vittnen som nämner att han lägga i sidoläge.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-27 kl. 22:10.
Citera
2022-01-27, 22:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Typ så här:

4. Sedan på rygg igen?

Jag ser det som osannolikt, orimligt och ologiskt att 3 och 4 hände.

Fanns ingen anledning att lägga OP i det läget.

Framstupa sidoläge används på en person som andas.

SE pladder om framstupa sidoläge och Röda korsets utbildning är bara bullshit, han gissar sannolikt kring vad som hände efter det att han lämnade mordplatsen. Troligen missade SE när rödakorsinstruktören vidrörde det jag har fetat här ovanför.

SE visst inte om att OP slutade andas för SE avvek från platsen innan detta konstaterades av de tillrusande, jag tror så.
Citera
2022-01-27, 22:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Alltså jag vill egentligen inte "debattera" med dig. Jag tänker väl bara högt, och försöker hela tiden få en bättre och bättre bild av hur det här kan ha gått till. Och om sedan du har en annan uppfattning, som t.ex. det här med att du tror att SE skall ha sett Lars J i gränden, då är det väl bara kul. Jag kan lova dig att jag inte försöker få dig att ändra uppfattning om någonting.

Du behöver inte debattera för att ha argument om varför ditt scenario är sannolikare. För om du är av den åsikten så måste du ju ha argumenterat i dina egna tankar.

Faktum är att du inte har ett enda argument som talar för att det är mer sannolikt att han inte såg LJ.
Citera
2022-01-27, 22:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

SE pladder om framstupa sidoläge och Röda korsets utbildning är bara bullshit, han gissar sannolikt kring vad som hände efter det att han lämnade mordplatsen. Troligen missade SE när rödakorsinstruktören vidrörde det jag har fetat här ovanför.

SE visst inte om att OP slutade andas för SE avvek från platsen innan detta konstaterades av de tillrusande, jag tror så.

Citera
2022-01-27, 22:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Du behöver inte debattera för att ha argument om varför ditt scenario är sannolikare. För om du är av den åsikten så måste du ju ha argumenterat i dina egna tankar.

Faktum är att du inte har ett enda argument som talar för att det är mer sannolikt att han inte såg LJ.
Alltså jag tycker att det är jättekul att hänga med i dina debatter och ta del av dina argument. Och jag gillar också dina problematiseringar av begrepp som t.ex. objektivitet och sannolikhet. Menar bara att jag för min egen del inte har någon ambition att få dig att ändra uppfattning om någonting. Jag försöker bara få ett bättre grepp om vad som faktiskt har hänt här, och hur SE kan tänkas ha resonerat.
Senast redigerad av Draifos 2022-01-27 kl. 22:17.
Citera
2022-01-27, 22:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Alltså jag tycker att det är jättekul att hänga med i dina debatter och ta del av dina argument. Och jag gillar också dina problematiseringar av begrepp som objektivitet och sannolikhet. Jag menar bara att jag för min egen del inte har någon ambition alls att få dig att ändra uppfattning om någonting. Jag försöker bara för min personliga del få ett bättre grepp om vad som faktiskt har hänt här, och hur SE kan tänkas ha resonerat.

Ja men du verkar gissa helt utan ens inre argument. Om man inte har tänkt igenom sina åsikter och argumenterat i sina egna tankar så är det ju bara en tro. En religion.
Citera
2022-01-27, 22:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ja men du verkar gissa helt utan ens inre argument. Om man inte har tänkt igenom sina åsikter och argumenterat i sina egna tankar så är det ju bara en tro. En religion.
Absolut, visst är det så. Och så kan det ju vara även om man har funderat väldigt mycket över någonting. Att man kör fast liksom.
Senast redigerad av Draifos 2022-01-27 kl. 22:25.
Citera
2022-01-27, 22:20
Moderator
OYs avatar
Citat:

Vad gäller Karin så är hon osäker, läs hela stycket som handlar om det här.

Vad gäller AE och SG hämtar du dina uppgifter ur spaningsuppslag av den 5:e mars om jag inte minns fel. Text författad av en polis, ej uppläst och godkänt av de två hörda männen. Vad AE och SG verkligen har sagt till polisen kan vi inte veta.

Det finns ett icke obetydligt utrymme för feltolkning, polisen som skrev ner spaningsuppslaget kan ha hört fel, skrivit fel, eller missförstått.
Citera
2022-01-27, 22:22
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Ja helt ologiskt med detta vändande, om inte stackarn redan dött av skottet hade han gjort det av allt vändande. AH säger i det nedskrivna dialogförhöret att OP låg i framstupa sidoläge när hon kom fram och sedan vändes på rygg och inget ytterligare vändande görs.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESFÖRHÖR-Anna-Hage.pdf

Edit: Såg att du i inlägget ovan, det här alltså
(FB) Skandiamannen
var inne på samma sak som jag, det vill säga möjlig feltolkning.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-01-27 kl. 22:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in