2022-01-19, 20:46
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag vet inte vad du vill säga här.

Jag spekulerar inte i varför föräldrarna ställde upp för att en bok skulle skrivas.

Frågan var varför Ystadsföräldrarna inte vill att boken ska spridas om den nu är skriven som propaganda för dem, vilket var vad Mumsbulle hävdade. Även du kan nog hålla med om att det är en smula märkligt.
Citera
2022-01-19, 20:59
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKompost
Är du verkligen helt klar över vad du skriver?
”Du läser boken som fan läser bibeln.“
Hur läser en biskop eller påven bibeln? Jo, med svansen mellan benen och böjt huvud. Halleluja. Hur läser fan samma bok? Jo, med illvillig och kritisk noggrannhet. Så jag tar det som en komplimang, frånsett illvilligheten.

”Att hylla dessa föräldrar som du nu gör gör mig illamående. ”
Om vår ÖB skulle sakna taktiskt och strategiskt sinnelag, och t ex be SÄPO arrestera Rysslands ambassadör, dvs jävlas med ryssarna. Skulle du då tycka att jag hyllade ÖB när jag påpekar detta?
Men när boken och jag tycker att föräldrarna ”underskattat socialtjänsten och dess maktbefogenheter”, då hyllar jag dem? De har gjort ett taktiskt och strategiskt misstag anser boken. Och jag. De har jävlats med socialtjänsten. ”Inte bra, får man inte göra.” För att citera Nationalteatern.

Eller hyllar jag någon när jag påpekar att de tagit sig vatten över huvudet? Med att hemskola fem barn.

”liksom de enögda författarna, undviker att kritiskt granska föräldrarnas beteende, .” På vad sätt är författarna enögda? Är inte de två slutsatser jag refererar till att granska föräldrarnas beteende? Jag tycker du pratar i nattmössan.

Många ord- lite substans.

Du och de enögda författarna minimiserar eller undviker pudelns kärna: de fem barnen berövades en normal uppväxt med skola som alla andra barn i Sverige, en skolgång med allt vad det innebär av sociala aktiviteter, kompisar, i och utanför skolan. Det finns inget i boken som förklarar varför barnen inte skulle få en skolgång som alla andra. De hölls isolerade från andra och familjen rörde sig lite här och där i grannländer för mammans intresse att handla på aktion och gå på loppis. Vare sig författarna eller föräldrarna är kapabla att reda ut dessa utomlandsvistelser. Vare sig föräldrarna eller författarna har lyckats förklara varför barnen skulle ha denna uppväxt, inte heller varför den i så fall var bättre än den som alla andra barn i Sverige har tillgång till.
Citera
2022-01-20, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Många ord- lite substans.

Du och de enögda författarna minimiserar eller undviker pudelns kärna: de fem barnen berövades en normal uppväxt med skola som alla andra barn i Sverige, en skolgång med allt vad det innebär av sociala aktiviteter, kompisar, i och utanför skolan. Det finns inget i boken som förklarar varför barnen inte skulle få en skolgång som alla andra. De hölls isolerade från andra och familjen rörde sig lite här och där i grannländer för mammans intresse att handla på aktion och gå på loppis. Vare sig författarna eller föräldrarna är kapabla att reda ut dessa utomlandsvistelser. Vare sig föräldrarna eller författarna har lyckats förklara varför barnen skulle ha denna uppväxt, inte heller varför den i så fall var bättre än den som alla andra barn i Sverige har tillgång till.
Självklart skulle barnen ha sin skolgång. Jag kan inte påminna mig någon som tycker att hemskolning är ett bra alternativ. Varken i detta fallet eller rent generellt. Men det är myndighetens ansvar att genomdriva detta. Om nu föräldrarna skulle sätta sig på tvären. Detta har myndigheten skitit i under 11 långa år. Inte ens den nye skolchefen fick barnen till skolan. Detta problem skulle kunnat lösas på bättre sätt. Än att med allsköns lögner och inkompetent barnavårdsarbete slå sönder en hel familj. Istället för att tvinga barnen till skolan via familjehem, borde man tvingat dem till skolan direkt från det egna hemmet. Detta har inte ens prövats. För det äldsta barnet lyckades man dessutom schabbla bort en hel termin av skolgången via familjehemmet. Istället blev det hårt arbete med att mocka i stall.
Citera
2022-01-20, 16:01
Citat:
Ursprungligen postat av DrKompost
Självklart skulle barnen ha sin skolgång. Jag kan inte påminna mig någon som tycker att hemskolning är ett bra alternativ. Varken i detta fallet eller rent generellt. Men det är myndighetens ansvar att genomdriva detta. Om nu föräldrarna skulle sätta sig på tvären. Detta har myndigheten skitit i under 11 långa år. Inte ens den nye skolchefen fick barnen till skolan. Detta problem skulle kunnat lösas på bättre sätt. Än att med allsköns lögner och inkompetent barnavårdsarbete slå sönder en hel familj. Istället för att tvinga barnen till skolan via familjehem, borde man tvingat dem till skolan direkt från det egna hemmet. Detta har inte ens prövats. För det äldsta barnet lyckades man dessutom schabbla bort en hel termin av skolgången via familjehemmet. Istället blev det hårt arbete med att mocka i stall.
Om föräldrarna skulle sätta sig på tvären?
De har gjort absolut ingenting för sina barn, annat än försvårat för barnen.
Det är föräldrarna som gömt undan barnen, som skitit i barnens rättigheter, för att leva sitt flumliv utan insyn
Citera
2022-01-27, 08:07
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Om föräldrarna skulle sätta sig på tvären?
De har gjort absolut ingenting för sina barn, annat än försvårat för barnen.
Det är föräldrarna som gömt undan barnen, som skitit i barnens rättigheter, för att leva sitt flumliv utan insyn

Hur går det med läsningen? Har du kommit igenom boken än? I sådana fall hade du kunnat läsa att föräldrarna lyckades lära det äldsta omhändertagna barnet ryska under hemskolningen. Helt acceptabel ryska dessutom, vilket är mer än man kan säga om de flesta högstadieelevers tredjespråkskunskaper. Så något har de bevisligen lyckats göra för sina barn.
Citera
2022-01-27, 08:20
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Hur går det med läsningen? Har du kommit igenom boken än? I sådana fall hade du kunnat läsa att föräldrarna lyckades lära det äldsta omhändertagna barnet ryska under hemskolningen. Helt acceptabel ryska dessutom, vilket är mer än man kan säga om de flesta högstadieelevers tredjespråkskunskaper. Så något har de bevisligen lyckats göra för sina barn.
Vad är det för dumt argument?
Barnen berövades sina liv.
Totalt isolerade från omvärlden.
Av 5 barn, så har ett barn "lärt sig" ryska.
Du kan verkligen inte se att barnen berövats en normal grundläggande barndom med svenska normer och lära.
De har isolerats pga mamman och pappans skeva världsbild, där de vuxnas intressen kom i första rummet.
Barnen var oförmögna att klara de mest basala färdigheter, tycker du att föräldrarna lyckats då?
Citera
2022-01-27, 08:25
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Du kan verkligen inte se att barnen berövats en normal grundläggande barndom med svenska normer och lära.
De har isolerats pga mamman och pappans skeva världsbild, där de vuxnas intressen kom i första rummet.
Barnen var oförmögna att klara de mest basala färdigheter, tycker du att föräldrarna lyckats då?

Du borde verkligen läsa boken. Där motbevisas det mesta av socialtjänstens påståenden. Till exempel sådant som att barnen inte klarade de mest basala färdigheter. Det var helt enkelt lögn från socialtjänstens sida (vilket undertecknad pekade ut som troligt redan för två och ett halvt år sedan).

Sedan har familjen förstås varit isolerad. Vilket knappast var optimalt. Men det problemet hade man kunnat lösa ganska enkelt utan att krossa familjen, vilket hade varit till fördel för alla inblandade parter, inklusive Ystads skattebetalare som tycks ha hostat upp åtminstone tio miljoner riksdaler på vad som i allt väsentligt tycks ha varit en enskild socialsekreterares klantighet.
Citera
2022-01-27, 10:12
Medlem
Citat:
Du borde verkligen läsa boken. Där motbevisas det mesta av socialtjänstens påståenden. Till exempel sådant som att barnen inte klarade de mest basala färdigheter. Det var helt enkelt lögn från socialtjänstens sida (vilket undertecknad pekade ut som troligt redan för två och ett halvt år sedan).

Sedan har familjen förstås varit isolerad. Vilket knappast var optimalt. Men det problemet hade man kunnat lösa ganska enkelt utan att krossa familjen, vilket hade varit till fördel för alla inblandade parter, inklusive Ystads skattebetalare som tycks ha hostat upp åtminstone tio miljoner riksdaler på vad som i allt väsentligt tycks ha varit en enskild socialsekreterares klantighet.
Och nu får dessa kommunens skattebetalare veta mer genom sin lokala tidning. Nu har Ystads Allehanda publicerat något. Bakom betalvägg förstås, så man vet inte riktigt vad det står:
https://www.ystadsallehanda.se/ystad...rien-e06e1b37/
Skulle vi mot förmodan ha någon Ystadsbo här i tråden?
Citera
2022-01-27, 10:14
Medlem
Citat:
Boken visade ju att dessa påståenden från soc var kraftigt överdrivna. Det enda var ju tydligen att det autistiska barnet inte kunde skala en banan, vilket med min erfarenhet av ungdomar och barn med autism troligtvis beror på en fix ide av obehagskänsla pga bananskalet konsistens i stället för att inte kunna rent tekniskt.
Citera
2022-01-27, 10:45
Medlem
Citat:
I boken läser jag om de två äldsta barnen

"Det var precis det här som Simon gjorde. Folkhögskolorna är fria att anta vem de vill. Att Simon aldrig hade gått i den vanliga skolan och inte hade några som helst betyg var därför inga problem. Han blev insläppt ändå. I augusti 2018 började han på folkhögskola på distans. Mest läste han konst men också kärnämnena och efter tre år, 2021, fick han sin högskolebehörighet. " "2021 var Simon 21 år gammal. Hans jämnåriga hade gått ut gymnasiet två år tidigare. Man skulle kunna säga att han var lite efter. Men han lyckades ändå bättre än de flesta av socialtjänstens klienter. "

Det näst äldsta barnet "där hon har “bristande kunskaper”, men inte mer bristande än att hon ett år efter att hon började i skolan har fått godkända betyg på hela grundskolans matematik." "Hade socialtjänsten nöjt sig med att tvinga in henne i skolan istället för att tvinga in henne i ett fosterhem hade hon vunnit en termins skolgång och fått det mycket trevligare. "
Så det är inte bara lite ryska
Citera
2022-01-27, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Boken visade ju att dessa påståenden från soc var kraftigt överdrivna. Det enda var ju tydligen att det autistiska barnet inte kunde skala en banan, vilket med min erfarenhet av ungdomar och barn med autism troligtvis beror på en fix ide av obehagskänsla pga bananskalet konsistens i stället för att inte kunna rent tekniskt.
På pricken Susanna.s!
Så går det när outbildad och oskolad personal jobbar ihop med inkompetenta och korkade chefer. Lika korkat som att de inte kunde knyta skosnören.
Att en då 13 åring inte skulle kunna bryta sig in i en banan, om han VILLE! Det insåg jag redan 2019 måste vara en felaktig slutsats. Men om denne autist tycker att trådarna på bananskalet insida är otrevliga? Eller om denne unge bara är så uppriven efter att ha blivit bortrövad från sin familj? Han kanske tänker ”du kan ta din banan och stoppa upp dit solen aldrig lyser, socialkärring”. Att en 13 åring i en normal sinnesstämning skulle misslyckas att bryta sig in i en banan är helt uteslutet. Om han ville! Att sedan social folket och journalisterna låtit denna skröna valsa runt i åratal är bara så tragiskt. Och även vissa deltagare i denna tråd är lika dåliga på logisk slutledning. Därför uppskattar jag boken för dess klarsyn och stringens.
Senast redigerad av DrKompost 2022-01-27 kl. 11:27.
Citera
2022-01-27, 11:38
Medlem
Citat:
inklusive Ystads skattebetalare som tycks ha hostat upp åtminstone tio miljoner riksdaler på vad som i allt väsentligt tycks ha varit en enskild socialsekreterares klantighet.
Man undrar hur denna socialsekreterare mår idag? Och hur hen och hens chefer har det med nattsömnen och samvetet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in