2021-05-07, 23:06
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Tyvärr förstod jag inte vad du ville säga med ditt inlägg där.

Jag kommer ihåg från när skivan släpptes att det var influenser från förr som gjorde att Gessle började skriva på låtarna. Han städade och gick igenom sin LP-samling. Jag lyssnar inte på musik från 60- och 70-talet så jag kan inte säga vilka artister som det är mest inspirerat av, men att det är gammal musik förstår man ju. Det hörs på tidigare Gyllene Tider också.
Den känns betydlig mer arty än hans övriga skivor det är iallafall säkert. Personligen föredrar jag Roxette framför Gyllene Tider som jag tycker är ganska tråkiga. Jag är inte jätteförtjust i Countryskivan han släppte heller.
Citera
2022-01-26, 20:07
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Har lyssnat lite på "The World According To Gessle" som var Per Gessles tredje soloplatta. Den kom 1997 och då hade Roxette ett break i karriären.

Ni som kan er musikhistoria vet att Per Gessle släppte två svenska album på 80-talet men den här var alltså det första där han sjöng på engelska. Kanske ville han försöka slå internationellt också som soloartist? Vet vem egentligen vad han tänkte då.

Musiken här ligger väldigt nära Roxettes sound som det var på 90-talet. Är det något konstigt egentligen? Jag tycker inte det.

1. "Stupid" är ju en bra start, kanske till och med väldigt bra, men bättre ska det bli.
2. "Do You Wanna Be My Baby?" är en så där superbra pop/rock-karamell som Gessle är känd för att tillverka ibland.
3. "Saturday" håller måttet men nog finns det mycket härligare låtar här.
4. "Kix" känns modern och jag har inget emot den men något favorit för mig är det inte.
5. "I Want You To Know" påminner om Roxette-balladen "Vulnerable" men i sämre skick.
6. "Reporter" är ingen hit. Räcker så.
7. "B-Any-1-U-Wanna-B" har lite mer "go" i sig.
8. "Wish You The Best" är lite nedstämd och suggesiv. Ja, det är nästan så att låten hade kunnat vara en Kent-låt.
9. "Elvis In Germany (Let's Celebrate!)" visar att Gessle vill och kan sväva ut lite ibland. Ändå på en lagom nivå.
10. "T-T-T-Take It!" bjuder på mer tempo. En låt av normaltyp. Sticker inte ut.
11. "I'll Be Alright" är en låt där Gessle verkligen träffar rätt med sina ackordföljder. En liten pärla.
12. "There Is My Baby" har en soft vers som trappar upp senare. Hade kunnat vara en Gyllene Tider-låt (lyssna på keyboarden).
13. "Lay Down Your Arms" är bra men inte klockren.
14. "Love Doesn't Live Here" kanske handlar om en kärlekssaga som krossats? Fin och trevlig låt är det.

Som vanligt när det gäller Gessle är det väldigt hög nivå på en del låtar och lite sämre på andra. En annan sak som är i vanlig ordning är att det är rätt många låtar. 13 stycken i vanliga album-formatet och en bonus på japanska utgåvan. Nog hade man kunnat klippa bort några stycken utan att albumet förlorat kraft eller känsla.

Ganska många låtar här hade kunnat vara plockade från något Roxette-album, ex. "Crash! Boom! Bang!". Det är hyfsat fokus på gitarrerna. Rätt så ruffigt sound har man fått till. Man hör också typiska Gessle-kännetecken på albumet, här och var. Skivan är en mix av personliga reflektioner och den där standard-musiken som Gessle har skrivit i väldigt många år.

Som jag skrev finns det en Roxette-feeling över albumet. Det som också gör att det känns så är att Marie Fredriksson (RIP) sjunger på en låt. Om Gessle ville stå på egna ben hade han kunnat ta in någon annan kvinnlig sångerska istället för annorlunda dynamik, men tydligen var hans Roxette-partner Marie Fredriksson ett bra val. Det är bara att tacka och ta emot för hennes sång kan verkligen förgylla.

Det finns ganska mycket bra här men Per Gessles magnum opus som soloartist är fortfarande "Mazarin". Det albumet slår man inte på fingrarna så lätt och det tror jag aldrig Per Gessle kommer göra i framtiden heller.

En annan låt som jag vill slå ett litet slag för är "Always Breaking My Heart" som är en av B-sidorna till singeln "Do You Wanna Be My Baby?". Låten spelades in av amerikanska popsångerskan Belinda Carlisle och visst är den versionen bra, men jag undrar om inte Per Gessle gör låten bättre själv?

Det är konstigt av mig själv att jag inte har lyssnat så mycket på "The World According To Gessle" innan. Är ju trots allt ett stort fan av Gessle. Vissa album har jag en förmåga att bortse ifrån och i det här fallet var det bara nonchalans från min sida.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2022-01-26 kl. 20:11.
Citera
2022-01-26, 20:18
Medlem
Det finns många som är vassare än han. Men en titel vinner han lätt. SM i snålhet!!! Skulle nog rankas högt även i VM. (om det fanns mästerskap i detta ämne.
Citera
2022-01-26, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BB176-671
Det finns många som är vassare än han. Men en titel vinner han lätt. SM i snålhet!!! Skulle nog rankas högt även i VM. (om det fanns mästerskap i detta ämne.

Snål vet jag inte mer mycket girig i så fall. Han äger väl t.ex. en hel del lyxbilar den gode Per. När det gäller snålhet så är det väl ingen som kommit närheten av Ingvar Kamprad i förhållande till tillgång på pengar.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2022-01-26 kl. 20:28.
Citera
2022-01-26, 20:28
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BB176-671

Han har tjänat mycket mycket pengar på musiken. Inget snack om det.

Frågan är vad "snålhet" egentligen är? Var och en verkar ha olika uppfattningar om detta ord.
Citera
2022-01-26, 20:32
Medlem
Sveriges bästa ?...Det är nog att ta i. För att bara nämna några som ligger snäppet högre. Lundell, LeMarc, Wiehe och Afzelius...
Citera
2022-01-26, 20:37
Medlem
Tycker Per Gessle är ganska ojämn. Har gjort några topp-låtar men också allt för många själlösa låter i massproduktion.

Han gjorde en för Lena Philipsson som är underrated, var det "Dansa i Neon" eller "Kärleken är Evig". Den var bra och några Roxette-låtar är skapliga.

Björn och Benny är ju helt överlägsna internationellt sett. Dom utvecklade musiken, det kan man inte säga om Per Gessle.

Är han fortfarande ovän med Micke Syd? Var han taskig mot Micke Syd? Någon som vet?
Citera
2022-01-26, 21:14
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Är han fortfarande ovän med Micke Syd? Var han taskig mot Micke Syd? Någon som vet?

Det jag läst och hört är att Gyllene Tider-killarna aldrig har umgåtts privat. Det var bara musiken som förenade bandet.

Antar att du tänker på vad Micke Syd sagt om att han och Per Gessle är väldigt olika som personer.

Det var väl så här att när GT skulle återförenas igen 2004 och göra en stor turné var det en fråga om hur pengarna skulle fördelas inom bandet. Det är ju ganska många miljoner man kan tjäna på en stor turné.

Då var det ju så att Gessle hade tjänat mycket på solomusiken året innan och då tyckte han och hans manager att han skulle få mest av intäkterna från sommaren-2004 GT-turnén. Dela lika mellan alla i GT var det inte tal om.

Och Micke Syd ville så klart att det skulle vara lika för alla men han gick ändå med på att Per skulle få den största delen av kakan. Micke Syd förstod väl att han själv kunde tjäna någon miljon på köpet.

Om jag inte missförstått var det så tjafset började. Per och Micke kan ha haft halvdålig kemi innan också. Vissa klickar man bara inte med.
Citera
2022-01-26, 21:23
Medlem
Citat:
Det jag läst och hört är att Gyllene Tider-killarna aldrig har umgåtts privat. Det var bara musiken som förenade bandet.

Antar att du tänker på vad Micke Syd sagt om att han och Per Gessle är väldigt olika som personer.

Det var väl så här att när GT skulle återförenas igen 2004 och göra en stor turné var det en fråga om hur pengarna skulle fördelas inom bandet. Det är ju ganska många miljoner man kan tjäna på en stor turné.

Då var det ju så att Gessle hade tjänat mycket på solomusiken året innan och då tyckte han och hans manager att han skulle få mest av intäkterna från sommaren-2004 GT-turnén. Dela lika mellan alla i GT var det inte tal om.

Och Micke Syd ville så klart att det skulle vara lika för alla men han gick ändå med på att Per skulle få den största delen av kakan. Micke Syd förstod väl att han själv kunde tjäna någon miljon på köpet.

Om jag inte missförstått var det så tjafset började. Per och Micke kan ha haft halvdålig kemi innan också. Vissa klickar man bara inte med.

Det är bara lite löst snack jag hört här i Halmstad om att dom hade svårt att komma överens. Men jag förstår att pengarna är viktiga främst för Micke Syd och kanske också att Per Gessle är snål trots att han är ofantligt rik.
Citera
2022-01-26, 21:27
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är bara lite löst snack jag hört här i Halmstad om att dom hade svårt att komma överens. Men jag förstår att pengarna är viktiga främst för Micke Syd och kanske också att Per Gessle är snål trots att han är ofantligt rik.

Musikaliskt tror jag de kommit överrens. Micke har väl aldrig skrivit låtar och han hade säkert inget emot att Per skrev nästan allt i GT.

Kollar man på 25-års-live-DVDn så ser de ut att ha riktigt roligt på scenen. Tänker mest på låten "Min tjej och jag" när båda sjunger tillsammans.
Citera
2022-01-26, 21:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Den främste låtskrivaren - Benny Andersson
Den främste textförfattaren - Björn Ulvaeus
Citera
2022-01-26, 23:36
Medlem
Citat:
Musikaliskt tror jag de kommit överrens. Micke har väl aldrig skrivit låtar och han hade säkert inget emot att Per skrev nästan allt i GT.

Kollar man på 25-års-live-DVDn så ser de ut att ha riktigt roligt på scenen. Tänker mest på låten "Min tjej och jag" när båda sjunger tillsammans.

På scenen funkade det nog bra. Men det ryktas att Micke Syd inte bjöd in Per till Mickes bröllop. Men som sagt det är rykten.

Tack för tipset om live-DVDn, jag skall kolla på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in