2019-12-24, 00:38
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jodå, även om Björn och Benny också är världsklass, och de fick också vänta länge på ett erkännande.
Gessle är mästare på enkla poplåtar, och tror ni det är lätt är det väl bara att köra på bli lika framgångsrika som han.

Bra där. 4 Billboardettor och 2 tvåor. Hur många artistet/grupper utanför USA och Storbrittanen har mäktat med det? Kommer inte på en enda på rak arm.
I mina ögon ett geni.
Citera
2019-12-25, 02:07
Bannlyst
say no more! - nudge nudge! - wink wink! Och ...sådär... vidare...

Per Gessle - Om du bara vill (2003)
https://www.youtube.com/watch?v=ykCN9Rf3gbY
Citera
2019-12-25, 15:22
Medlem
Per Gessle är bra på att skriva melodier, men låttexterna är sådär tycker jag. Kan någon förklara vad The Look handlar om?
Citera
2019-12-25, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kilimandjaro
Per Gessle är bra på att skriva melodier, men låttexterna är sådär tycker jag. Kan någon förklara vad The Look handlar om?

Så här säger en självutnämnd Expertpanel på Song Meanings:
"I just saw a documentary about Roxette on Swedish television and Per Gessle who wrote the song actually said that he was just going for the rhythm of the melody and just filled it with what ever came to his mind at that point."

https://songmeanings.com/songs/view/10722/
Citera
2020-01-03, 17:47
Bannlyst
#låtskrivarmagi

Per Gessle - Första Pris feat. Helena Josefsson (2017)
https://www.youtube.com/watch?v=D_Ia5y_96ig
... kan ju inte vara rätt pitch på den där versionen? Hoppas Roxadri skickar royatlies till Per!
Citera
2021-04-03, 23:31
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Per Gessle kan det här med sommarpop och sommarmelodier. Jag har inte hört precis allt han gjort men tror inget slår "Mazarin" från 2003. Det är en otrolig skiva han fick ihop det året.

1. "Vilket håll du än går" - Inte bäst på skivan men ändå väldigt bra.
2. "Om du bara vill" - En pärla som jag inte kan stå emot.
3. "På promenad genom stan" - Vacker. Otroligt harmonisk.
4. "Smakar på ett regn" - Utan tvekan väldigt bra. Härlig refräng.
5. "Gungar" - Den är väldigt bra men ändå lite seg. Refrängen lyfter låten till stora höjder.
6. "Födelsedag" - Ingen seghet här inte. Riktigt rockigt med sina riff. Kanonbra!
7. "Sakta mina steg" - Sämre igen men ändå bra. Tycker inte riktigt Gessle ska sjunga i den tonarten.
8. "Tycker om när du tar på mej" - Vacker och elegant och mycket bra.
9. "Spegelboll" - Låter väldigt modern pop och disco om denna. Gillas.
10. "För bra för att vara sant" - Så enkel och så bra. Tillhör de bästa men konkurrensen är stenhård.
11. "Här kommer alla känslorna (på en och samma gång)" - Går inte att glömma visslingsslingan. Superb och inte minst solot.
12. "Jag tror du bär på en stor hemlighet" - En av de svagare men håller trots allt.
13. "Varmt igen" - Lite segt igen men inte dåligt.
15. "Mazarin" - Helst avstår jag den här. Nästan instrumentala låtar är som inget för mig.

Jag har svårt för album som har så mycket som 14-15 låtar för det brukar bli mycket utfyllnadsspår men det är ändå få spår här som jag vill skippa.. så Per Gessle får ett högt betyg av mig. En annan som får en stjärna i kanten är Helena Josefsson som bidrar med sin fina stämma till detta utmärkta sommaralbun som faktiskt har väldigt bra variation. Tro det eller ej.
Citera
2021-04-04, 11:08
Medlem
Bret-Harts avatar
"Vi åker på semester med våran stråkorkester" När Gessle skriver på engelska blir det bra men svenska nja Mauro håller jag högt på den även om det finns nödrim där med naturligtvis
Citera
2021-04-12, 19:39
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det var 2003 när Per Gessle slog till med en svensk soloskiva och popsommaren tillhörde verkligen honom. 2004 fortsatte segertåget när Gyllene Tider återförenades för en bejublad 25-års-comeback. 2005 var det så dags för popkonnässören från Halmstad att ta ut svängarna och ge ut ett första Son Of A Plumber-album, ett dubbelalbum. Verkligen ingen "Mazarin"-kopia och det är med blandade känslor jag säger det.

1. "Drowning in Wonderful Thoughts about Her" - Första låten är rockig och poppig på samma gång. Mycket bra.
2. "Jo-Anna Says" - En av favoriterna. Typisk Gessle-hit.
3. "I Have a Party in My Head (I Hope it Never Ends)" - Avslappad och bra men inte riktigt en favorit.
4. "C'mon" - En av låtarna jag helst av allt hoppar över.
5. "Week With Four Thursdays" - Instrumental...
6. "Hey Mr DJ (Won't You Play Another Love Song)" - Vacker ballad. Kvinnliga sångerskan Helena Josefsson glänser.
7. "Late, Later On" - Inte högsta klass men duger i alla fall. Att sätta en ballad efter en annan är lite skumt.
8. "Ronnie Lane" - Förstår inte riktigt vad meningen med detta är?
9. "Are You an Old Hippie, Sir?" - Helt plötsligt blev det riktigt bra, igen.
10. "Double-headed Elvis" - Dåligt och opassande.
11. "Something in the System" - Lite mer tempo här och det tackar vi för.
12. "Speed Boat to Cuba" - Nja lite konstig låt. Först rock-känsla och sen återvinner man en melodi från en annan låt. Lagom bra.
13. "Come Back Tomorrow (And We Do it Again)" - Hyfsat men känns ändå som utfyllnad.

1. "Kurt - The Fastest Plumber in the West" - Ja då blev det instrumentellt igen. Lite trist.
2. "I Never Quite Got over the Fact that the Beatles Broke Up" - Inte någon höjdare.
3. "Substitute (for the Real Deal)" - Superljuvlig med fina melodier. Tummarna upp.
4. "Waltz for Woody" - En instrumentalare till hans fru Åsa och det är fint men inte imponerande.
5. "Carousel" - Inte i min smak.
6. "I Like it Like That" - Otroligt bra. Lågmäld och förbaskat catchy.
7. "Something Happened Today" - Lugn men inget som tilltalar mycket alls.
8. "Brilliant Career" - Lite samma sak här.
9. "Burned out Heart" - Lite samma sak fortfarande.
10. "Drowning in Wonderful Thoughts about Her (Reprise)" - När albumet i stort var nere på bottennivå kommer den här och drar upp. Tack.
11. "Making Love or Expecting Rain" - Jag vet inte. Håller inte riktigt den nivån jag vill.
12. "Jo-Anna Says Farewell" (hidden track) - Verkligen retro. Bra.

25 låtar och det är väldigt mycket. Vissa låtar här hade, översatta till svenska, kunnat passera som Gyllene Tider. Andra hade kunnat smälta in på valfritt Roxette-album. Det är en salig blandning av inspiration från förr som möter ett modernt sound. Vågat för att vara Per Gessle och bara det borde han få credd för.

Tyvärr måste jag säga att det finns en hel del trams och mindre utmärkta låtar. När jag då tänker på guldkornen och allt kommer omkring så gör det dock inte så mycket.
Citera
2021-05-04, 06:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
2. "Om du bara vill" - En pärla som jag inte kan stå emot.

Ja. Herregud. Det är ju en av dom absolut bästa svenska låtarna som någonsin gjort. Folk som hör fel misstar PASSION (om det så är för pengar) för slisk och lismande här av någon anledning. Jag tror man "får brudar" (via kosmiska magnetkrafter) genom att bara inte kunna stå emot låten.

https://www.youtube.com/watch?v=xiqXM5vbyjc

Varning, grabbar! Det kan bli FÖR mycket "brudar" om ni inte kan stå emot den här låten. Självaste Eros Ramazzotti ligger i lä!

Jag såg f.ö. The Big P på Skansen på En Vacker Kväll-turnén. Det var riktigt, riktigt bra. Kör mer!
Citera
2021-05-05, 12:53
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Det var 2003 när Per Gessle slog till med en svensk soloskiva och popsommaren tillhörde verkligen honom. 2004 fortsatte segertåget när Gyllene Tider återförenades för en bejublad 25-års-comeback. 2005 var det så dags för popkonnässören från Halmstad att ta ut svängarna och ge ut ett första Son Of A Plumber-album, ett dubbelalbum. Verkligen ingen "Mazarin"-kopia och det är med blandade känslor jag säger det.

1. "Drowning in Wonderful Thoughts about Her" - Första låten är rockig och poppig på samma gång. Mycket bra.
2. "Jo-Anna Says" - En av favoriterna. Typisk Gessle-hit.
3. "I Have a Party in My Head (I Hope it Never Ends)" - Avslappad och bra men inte riktigt en favorit.
4. "C'mon" - En av låtarna jag helst av allt hoppar över.
5. "Week With Four Thursdays" - Instrumental...
6. "Hey Mr DJ (Won't You Play Another Love Song)" - Vacker ballad. Kvinnliga sångerskan Helena Josefsson glänser.
7. "Late, Later On" - Inte högsta klass men duger i alla fall. Att sätta en ballad efter en annan är lite skumt.
8. "Ronnie Lane" - Förstår inte riktigt vad meningen med detta är?
9. "Are You an Old Hippie, Sir?" - Helt plötsligt blev det riktigt bra, igen.
10. "Double-headed Elvis" - Dåligt och opassande.
11. "Something in the System" - Lite mer tempo här och det tackar vi för.
12. "Speed Boat to Cuba" - Nja lite konstig låt. Först rock-känsla och sen återvinner man en melodi från en annan låt. Lagom bra.
13. "Come Back Tomorrow (And We Do it Again)" - Hyfsat men känns ändå som utfyllnad.

1. "Kurt - The Fastest Plumber in the West" - Ja då blev det instrumentellt igen. Lite trist.
2. "I Never Quite Got over the Fact that the Beatles Broke Up" - Inte någon höjdare.
3. "Substitute (for the Real Deal)" - Superljuvlig med fina melodier. Tummarna upp.
4. "Waltz for Woody" - En instrumentalare till hans fru Åsa och det är fint men inte imponerande.
5. "Carousel" - Inte i min smak.
6. "I Like it Like That" - Otroligt bra. Lågmäld och förbaskat catchy.
7. "Something Happened Today" - Lugn men inget som tilltalar mycket alls.
8. "Brilliant Career" - Lite samma sak här.
9. "Burned out Heart" - Lite samma sak fortfarande.
10. "Drowning in Wonderful Thoughts about Her (Reprise)" - När albumet i stort var nere på bottennivå kommer den här och drar upp. Tack.
11. "Making Love or Expecting Rain" - Jag vet inte. Håller inte riktigt den nivån jag vill.
12. "Jo-Anna Says Farewell" (hidden track) - Verkligen retro. Bra.

25 låtar och det är väldigt mycket. Vissa låtar här hade, översatta till svenska, kunnat passera som Gyllene Tider. Andra hade kunnat smälta in på valfritt Roxette-album. Det är en salig blandning av inspiration från förr som möter ett modernt sound. Vågat för att vara Per Gessle och bara det borde han få credd för.

Tyvärr måste jag säga att det finns en hel del trams och mindre utmärkta låtar. När jag då tänker på guldkornen och allt kommer omkring så gör det dock inte så mycket.
På framsidan av skivomslaget till Son of a plumber så ser man honom på en skivbutik och man kan verkligen höra influenser från alla möjliga håll på skivan som 60 talsmusik men även jazz och experimentell
Musik.
Senast redigerad av The Beach boy 2021-05-05 kl. 12:57.
Citera
2021-05-07, 22:18
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Ja. Herregud. Det är ju en av dom absolut bästa svenska låtarna som någonsin gjort. Folk som hör fel misstar PASSION (om det så är för pengar) för slisk och lismande här av någon anledning. Jag tror man "får brudar" (via kosmiska magnetkrafter) genom att bara inte kunna stå emot låten.

https://www.youtube.com/watch?v=xiqXM5vbyjc

Varning, grabbar! Det kan bli FÖR mycket "brudar" om ni inte kan stå emot den här låten. Självaste Eros Ramazzotti ligger i lä!

Tyvärr förstod jag inte vad du ville säga med ditt inlägg där.

Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
På framsidan av skivomslaget till Son of a plumber så ser man honom på en skivbutik och man kan verkligen höra influenser från alla möjliga håll på skivan som 60 talsmusik men även jazz och experimentell
Musik.

Jag kommer ihåg från när skivan släpptes att det var influenser från förr som gjorde att Gessle började skriva på låtarna. Han städade och gick igenom sin LP-samling. Jag lyssnar inte på musik från 60- och 70-talet så jag kan inte säga vilka artister som det är mest inspirerat av, men att det är gammal musik förstår man ju. Det hörs på tidigare Gyllene Tider också.
Citera
2021-05-07, 23:04
Bannlyst
Citat:
Tyvärr förstod jag inte vad du ville säga med ditt inlägg där.

Ajfan. Det borde gå att förstå tycker jag. Jag skriver medvetet/omedvetet rätt rörigt (Breaking teh Law, Breaking tehh lawww). Jag är ganska lugn IRL, och kan skriva mer "uppstyrt". Fast det är tråkigt, och "gjort" (till leda).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in