2022-01-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ja genom att centralbanken ökar sina skulder. Det kan du också göra. Den ekonomiska teori du läser på Bitcoin sidor eller var du får allt ifrån är bara skräp. Bitcoin kommer att sluta dåligt för de allra flesta som kommer förlora mer än vad dom satsat.

Min krypto portfölj växer många gånger bättre än min aktie portfölj, så din åsikt stämmer inte med min upplevelse

Och prova gärna utfärda SEK som riksbanken, då sitter du i fängelse, även du är SEB eller Nordea
2022-01-26, 08:53
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Min krypto portfölj växer många gånger bättre än min aktie portfölj, så din åsikt stämmer inte med min upplevelse

Och prova gärna utfärda SEK som riksbanken, då sitter du i fängelse, även du är SEB eller Nordea

Nordea utfärdar sina egna pengar, de kallar dem t.o.m. SEK. Det går bra. De pengar någon har i ett konto hos Nordea efter ett nytt lån är skapade av Nordea, de kommer inte från centralbanken.
2022-01-26, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Dom som day-tradar och tjänar din årslön på några klick på en vecka. Med andra ord, icke-fattiglappar som analyserar marknaden och har en känsla för ekonomi medan du slösar bort din tid på tv-spel.

Skulle gissa på att dom fokuserar på sina egna val här i livet och bryr sig inte vad andras gör..
Tracka ner på andra är väl ett livsval med i guess. Ingen bryr sig vad en loser tycker o tänder i vilket fall..
2022-01-26, 15:31
Medlem
Leastons avatar
"Ingen använder Bitcoin"

#Bitcoin's annual settlement volume has officially surpassed Visa's.
https://twitter.com/DocumentingBTC/status/1486344035765731329?s=20
2022-01-26, 15:37
Medlem
För:
Utmärkt spekulationsvaluta, man kan tjäna otroliga mängder pengar på väldigt kort tid (med lite tur).

Emot:
Lite av ett spel faktiskt. Det är oklart vad som ger bitcoins dess värde. Där finns för alla kryptovalutor (vilket börjar bli ganska många!!) ett inslag av pyramidspel. Ju tidigare man går in desto större chans till att vara med i en stor värdeökning, vilket skapas genom att alla "skriker" att nästa valuta som kommer öka kraftigt i värde heter xxx. Värdet ökas då genom en ökning i efterfrågan (fler som vill tjäna pengar på att spela) och när det gått upp tillräckligt så hämtar proffsen hem vinsten och börjar om med en ny kryptovaluta.

I det sammanhanget så är ju bitcoin förmodligen ett av de mer stabila och långlivade.
2022-01-26, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Nordea utfärdar sina egna pengar, de kallar dem t.o.m. SEK. Det går bra. De pengar någon har i ett konto hos Nordea efter ett nytt lån är skapade av Nordea, de kommer inte från centralbanken.

Affärsbank kan inte låna ut pengar som de inte har, det är den här lögn många banker sprid ut för att förvirra folk. Bara central bank kan skapa pengar, alla andra bank bara kan låna ut samman pengar igen och igen, men de skapar inte pengar, de skapar bara transaktioner

Du kan låna ut 100 kr. lappar till din son och han låna tillbaka till dig, ni gör den 1 miljon gånger och skapar massor med kontor och siffror, men ni har ju bara en 100 kr. lappar. Om ni lägger ihop alla kontor och siffror, ni har skapat 100 miljoner kronor i system.
2022-01-26, 16:28
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Affärsbank kan inte låna ut pengar som de inte har, det är den här lögn många banker sprid ut för att förvirra folk. Bara central bank kan skapa pengar, alla andra bank bara kan låna ut samman pengar igen och igen, men de skapar inte pengar, de skapar bara transaktioner

Du kan låna ut 100 kr. lappar till din son och han låna tillbaka till dig, ni gör den 1 miljon gånger och skapar massor med kontor och siffror, men ni har ju bara en 100 kr. lappar. Om ni lägger ihop alla kontor och siffror, ni har skapat 100 miljoner kronor i system.

Det är väl i själva verket tvärtom att banker låtsas att de lånar ut pengar som de redan lånat in medan det i själva verket skapas nya pengar vid ett nytt lån. Hur som helst, jag undrar en sak, var har du lärt dig dina åsikter om det monetära systemet?
2022-01-26, 17:30
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
"Ingen använder Bitcoin"

#Bitcoin's annual settlement volume has officially surpassed Visa's.
https://twitter.com/DocumentingBTC/status/1486344035765731329?s=20

Boomers och folk som inte vet bättre ser bara Btc som ett betalmedel och fnyser åt det. Det är snarare en tillgång dvs investering så som i ”vanliga” aktier/värdepapper. Men den som vill förbli ignorant och fattig, go for it.
2022-01-26, 20:30
Medlem
Rick-Falkvinges avatar
Citat:
Jag minns att Rick Falkvinge, ledare till pirat parti, har satsat alla hans pengar på bitcoin i 2011

Ja, plus allt jag kunde låna. Det finns beskrivet i en bloggpost från när det hände.

Citat:
när kursen var nära 30 USD

Nej, $3. Tidigare det året.

Citat:
men han panik såld vid <5 USD

Nej.

Citat:
och förlorade en hel del.

Nej.

Citat:
Vet inte om han har gjort rätt senare

I betydelsen att jag slutat jobba, så känns det i alla fall som jag gjort helt rätt.
2022-01-26, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rick-Falkvinge
Ja, plus allt jag kunde låna. Det finns beskrivet i en bloggpost från när det hände.

I betydelsen att jag slutat jobba, så känns det i alla fall som jag gjort helt rätt.

Snyggt!

Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Till skillnad mot aktier så har crypto inget fundamentalt värde och kan alltså falla hur mycket som helst. Jag handlar crypto enbart på teknisk analys och allt skriker sälj nu. Framför allt när idioter som El Presidente i El Salvador panikköper.
Lär dig ovan. Man köper när det är lågt, säljer högt. Ej tvärtom, som du gör.
2022-01-26, 21:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Du fick in mig på Bitcoin tidigt (tack för det) men du tappade mig några år senare när du ställde dig på Bitcoin Cash sidan. Vad är din ståndpunkt nu kring BCH, BSV vs BTC?
Senast redigerad av Leaston 2022-01-26 kl. 22:05.
2022-01-27, 00:15
Medlem
Citat:

Bra att höra från dig! Jag minns att någon inlägg här eller på reddit sa att du har förlorat en hel del. Men nu är det bekräftad rykte

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in