2022-06-02, 11:53
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Men är det inte något som talar FÖR i de cykler då miners håller Bitcoin, eller talar det emot även då?
Ja, när de började göra det var det positivt. Men det innebär också att priset nu står på en ganska lös grund, i form av stora lån. Om det sjunker ytterligare kan det bli en nedåtgående spiral.

Många i krypto tänker på priser i termer av cykler och tror att allt bara kommer att upprepa sig, men bland annat eftersom det är så stor leverage nu tvivlar jag på det.
2022-06-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsad
Hur förklarar du då att bitcoin är ned -30% i år trots att vi har den högsta inflationen på 30 år?

Värdet ökar men priset går ner, tillfälligt, skulle jag säga. Höjda räntor medför att folk som har lånat fiat för att köpa bitcoin tvingas sälja, vilket i grunden är sunt, även om det sänker marknadspriset.

När centralbankerna ger upp den påstådda kampen mot inflationen och återgår till sitt kärnuppdrag, att rädda kraschande banker genom att öka penningmängden, så skjuter nog marknadspriset per bitcoin i höjden igen.
2022-06-02, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Du glömde nämna något om blockkedjetekniken.

Den är underförstådd i resonemanget. Man kunde möjligen nämna något om att Bitcoins säkerhet och därmed bruksvärde för stora kapital ökar med stigande hashrate?
2022-06-02, 12:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Ja, när de började göra det var det positivt. Men det innebär också att priset nu står på en ganska lös grund, i form av stora lån. Om det sjunker ytterligare kan det bli en nedåtgående spiral.
Ja, så i tider av uppgång så kommer det vara något som talar för Bitcoin. Bra att ta fram båda sidor av myntet.

OM det sjunker ytterligare återstår ju att se. Likväl återstår det ju att se om då miners väljer att hålla i tron om att man kan sälja på högre nivåer senare.
2022-06-02, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Skulle säga att det är emot, eftersom det visar på den stora hävstång som den nuvarande prisnivån upprätthålls med. Om jag var procoiner skulle jag vara rädd för detta snarare än Saylors bygge. Blir också intressant att se vad som händer MtGox-mynten skickas ut.

Vad har detta med "hävstång" att göra?
2022-06-05, 05:53
Medlem
Jag antar att nu är det ganska nära botten, då det har inte varit mycket uppgång heller den här gången, tyder på mindre volatilitet
2022-06-14, 21:20
Medlem
Alla bitcoin lövers som framställt det som ett digitalt guld, som försäkring mot inflation 🙈😂🙈
Visade sig vara rena motsatsen, spekulation, lånade pengar, ungar som tror dom knäckt systemet…jojo lycka till! Bitcoin är inte ens NÄRA botten än!
2022-06-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Alla bitcoin lövers som framställt det som ett digitalt guld, som försäkring mot inflation 🙈😂🙈
Visade sig vara rena motsatsen, spekulation, lånade pengar, ungar som tror dom knäckt systemet…jojo lycka till! Bitcoin är inte ens NÄRA botten än!

Det är fortfarande värderad många gånger högre än ett par år sedan, medan bensin pris 100% högre än ett par år sedan
2022-06-16, 07:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Bitcoin har levt på att dollarn och andra valutor har sprutat ur sedelpressarna under lång tid under en vansinnig finanspolitik i väst. 39% av alla dollar har tryckts upp under ca 2 år och EU ligger inte så mycket efter. Enorma sjok av pengar flyter runt och väldigt mycket har fastnat i Bitcoin vilket har varit kursdrivande. Du har helt rätt i att ingen vet hur bitcoin utvecklas under en riktig stor lågkonjuktur men min gissning är att den hamnar på "existensminimum" under väldigt lång tid helt utan kraftiga uppgångar.

Dollarn kommer tryckas tills värdet försvinner totalt, backat av luft. Bitcoin kommer färre och färre. Enkel matematik.
2022-06-16, 08:00
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det låter ju helt legit och hållbart. Verkligen.

Du har rätt - det är inte hållbart - om ALLA gör det. Då vill det ju självklart crasha allt möjligt, och spränga (säkert) flera coins inkluderad BTC. Men så ser man ju att man har miljontals som tänker som t.ex. dig, och miljontals andra som är för noob till att hålla på med avancerad coin-skit. Då är det möjligt, sedan dom flesta är dumma, no-coiners och noobs
2022-06-16, 08:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Vad är rimligast under normaliserade räntelägen, äga aktier i värdebolag som ger utdelningar på 5-10% per år, eller att äga bit-con token som är ett par digitala nummer på din dator och inte genererar någon avkastning alls?

Ser framför mig hur din föregångare gick ett korståg på 1800 -talet mot alla som rekommenderades att köpa land på Manhattan när det fanns så mycket gratis mark i hela USA.

"Mark som är lite bläck på ett papper och inte genererar någon avkastning alls"
2022-06-16, 08:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ser framför mig hur din föregångare gick ett korståg på 1800 -talet mot alla som rekommenderades att köpa land på Manhattan när det fanns så mycket gratis mark i hela USA.

"Mark som är lite bläck på ett papper och inte genererar någon avkastning alls"

Har någon någonsin påstått att mark inte ger avkastning? Man kan hyra ut, odla, avverka skog, osv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in