2022-01-25, 22:00
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Får barn träffa häktade föräldrar som sitter med restriktioner?

https://lawline.se/answers/far-barn-traffa-sin-foralder-som-sitter-haktad-med-restriktioner

Tack för intressant länk. Har för mig att minstingen är placerad i familjehem eller liknande under utredningen. Vem räknas som vårdnadshavare då; någon släkting, familjehemmet eller C? Tänker utifrån att vårdnadshavare behövde godkänna barnets besök i häktet.

Jag har svårt att tro att ett så litet barn som dessutom är vittne mot den som ska besökas bedöms som lämplig, både med tanke på vad han kan röja och hur han kan påverkas. Å andra sidan låter man väl inte så små barn vittna själva under rättegången utan använder inspelade förhör? Sen beror det väl kanske mycket på vad som framkommit under utredningen och barnets vilja. Men utöver det krävs ju tydligen en godkänd medföljare och kanske en tolk om man vill kunna bryta pga olämplga diskussoner... Brukar besök övervakas om de godkänns i utredningsfasen under grova brott?
Senast redigerad av SmurfStorm 2022-01-25 kl. 22:03.
Citera
2022-01-25, 22:27
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Tack för intressant länk. Har för mig att minstingen är placerad i familjehem eller liknande under utredningen. Vem räknas som vårdnadshavare då; någon släkting, familjehemmet eller C? Tänker utifrån att vårdnadshavare behövde godkänna barnets besök i häktet.

Jag har svårt att tro att ett så litet barn som dessutom är vittne mot den som ska besökas bedöms som lämplig, både med tanke på vad han kan röja och hur han kan påverkas. Å andra sidan låter man väl inte så små barn vittna själva under rättegången utan använder inspelade förhör? Sen beror det väl kanske mycket på vad som framkommit under utredningen och barnets vilja. Men utöver det krävs ju tydligen en godkänd medföljare och kanske en tolk om man vill kunna bryta pga olämplga diskussoner... Brukar besök övervakas om de godkänns i utredningsfasen under grova brott?

Tack!
Vad som framgår är situationer när tingsrätten behöver utse en särskilt förordnad vårdnadshavare för ett barn.

Besöken, om de blir godkända, är kontrollerade/övervakade framförallt inför en rättegång.

https://www.domstol.se/amnen/familj/foraldrar-och-barn/sarskilt-forordnad-vardnadshavare/
Citera
2022-01-25, 22:54
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack för att du vaken mitt i natten och försöker debattera men varför tycker du illa om C?

Vi vet väl i nuläget nästan ingenting om vad som inträffade i parets äktenskap eller vad som hände i anslutning till kvinnans bortgång?

Det är väl ingen ursäkt för att hata honom?

Vi vet fortfarande inte ens om han kanske blev provocerad och handlade i affekt?

Eller vet DU besked?

Vaken mitt i natten? Kommer från dig som hänger här hela nätterna.
Har det stor betydelse var jag befinner mig tidsmässigt för denna diskussion?
Debatt har du fått besked om vad det innebär. Att jag försöker låter behjärtansvärt..

Sen skrev jag inte ordet hata. Kommer mycket längre upp på skalan från ”tycka mindre om”. Jag skrev det avsiktligt för att se din förutfattade mening, samt dina fördomar du tillskriver flera andra.
Extremt förutsägbar är DU.

Var det något mer eller du som brukar ha en åsikt om det mesta kan tillföra något om restriktoner under en häktestid? Besök av barn osv?
Citera
2022-01-25, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det framgår inte av de dagböcker du har laddat upp om restriktionerna omfattar barnen eller inte.
Det är möjligt att barnen ansöker och får det godkänt.
Någon som känner familjen får kommentera.

Det enda besök du får när du sitter häktad med restriktioner är av advokat, polis och åklagare och även fängelseprästen en gång i veckan, men du kan få ringa ett samtal även om du har restriktioner men då sitter en plit mitt i mot dej och avlyssnar samtalet och nämns det ett enda ord om själva brottet så bryts samtalet tvärt och den häktade tas ifrån alla chanser att ringa något mer. Att hamna i onåd hos häktes plitarna är inte så smart, dom kan jävlas duktigt med en om dom vill.
Citera
2022-01-26, 00:28
Medlem
Citat:
Tack men det var teorier eftersom kvinnor slåss lika mycket som i män i nära relationer enligt ny forskning. Varför skulle det aktuella fallet i Malmö skilja sig från mängden? Och jo du har ljugit i tråden men det vet du redan. En fråga nu, tror du helt plötsligt på Barbys uppgifter?

Men nu vet inte vi i nuläget om DU har fel eller om jag har rätt?

Visst är det en tragedi, frågan är bara hur stor del av dramats slut som ligger C till skuld?

Du vill alltså skylla allt på C utan att veta något om hur parets äktenskap såg ut mellan fyra väggar?

Men nu vet väl inte vi om det bara hans tassar som skulle hållas i styr? Du nämnde Barbys inlägg tidigare?
Kan man få ta del av den forskningen om att jämställdheten i våldet mellan kvinna och man?
Har du en teori eller kanske forskningsresultat på varför våldet emot män av denna karaktär inte ses som ett lika stort problem som våldet emot kvinnor?
Kvinnsens problem är inte, enligt mig, att de är våldsamma utan att de väljer karlar som är det. Varför de gör det är för mig ett mysteriet men jag köper inte att de är lika jävla våldsamma som vissa av oss män.

Med det inte sagt något om dessa två utan jag undrar vad du baserar dina uttalanden på?
Citera
2022-01-26, 02:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Om han knuffat henne så att hon slås medvetslös, inte tillkallar hjälp och lämnar henne där så kvalar det väl in under likgiltighetsuppsåt?

Tack för svar men det är väl inte troligt om C hävdar att det hela rör sig om en olyckshändelse i anslutning till gräl om vårdnaden och att han sen kom i chock? Paret kan väl i teorin ha skällt på varandra och hotat med olika saker men sen bröt storbråk ut med ödesdigra konsekvenser?

Barbys uppgifter i tråden har fått mig att tro att det finns en alternativ bakgrundshistoria i det aktuella fallet som kanske inte är så trevlig att få ta del av för somliga i tråden?

Men om nu C har knuffat henne så går det väl samtidigt inte att utesluta att båda parter kan ha knuffat varandra?
Citera
2022-01-26, 03:11
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Tack för svar men det är väl inte troligt om C hävdar att det hela rör sig om en olyckshändelse i anslutning till gräl om vårdnaden och att han sen kom i chock? Paret kan väl i teorin ha skällt på varandra och hotat med olika saker men sen bröt storbråk ut med ödesdigra konsekvenser?

Barbys uppgifter i tråden har fått mig att tro att det finns en alternativ bakgrundshistoria i det aktuella fallet som kanske inte är så trevlig att få ta del av för somliga i tråden?

Men om nu C har knuffat henne så går det väl samtidigt inte att utesluta att båda parter kan ha knuffat varandra?

Tror precis detsamma, men den kommer i FUP och inte från Barby. Den blir, tror jag, inte så trevlig för en del att ta del av.
Senast redigerad av Lilett 2022-01-26 kl. 03:14. Anledning: M
Citera
2022-01-26, 10:26
Medlem
https://nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vald-i-nara-relationer/dodligt-vald/
Med tanke på allt tugg om att der är lika vanligt att kvinnor misshandlar män.
Senast redigerad av Opiatisme 2022-01-26 kl. 10:34.
Citera
2022-01-26, 10:55
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Tror precis detsamma, men den kommer i FUP och inte från Barby. Den blir, tror jag, inte så trevlig för en del att ta del av.

Det spelar inte nån roll hur äktenskapet var, hur Beata var hustru eller mamma. Problem i relation kan inte lösas genom misshandel. Inte genom att döda heller.
Finns det problem då ska man vända sig till familjeterapi. Hjälper inte det då packar man väska och drar.
Varken misshandel eller mord kan man bortförklara och/eller skylla på offret.
Citera
2022-01-26, 11:03
Medlem
Citat:
Tack för respons.

Min tanke är att det är rätt vanligt vid handgemäng i olika miljöer och sammanhang att folk faller olyckligt och slår i huvudet och skadar sig men även avlider.

Om vi begrundar de kända omständigheterna kring det aktuella fallet så är det ingen orimlig tanke att paret kan ha grälat och bråkat om vårdnaden sista gången de möttes eftersom det verkar smått otroligt att maken skulle gå med på att B skulle få ensam vårdnad, det är där makens ord om att han orsakat kvinnans död kommer in i bilden.

Handgemäng kan bestå av olika saker, ibland kan det räcka med en knuff för att folk ska falla bakåt och slå i huvudet.

Dock lär vi nog få vänta på FUP för att få klarhet i vad dödsorsaken är om den nu kan fastställas?
Du verkar röra dig i märkliga miljöer eftersom du anser det är fullt normalt att folk slåss, ramlar och dör. Det är ytterst ovanligt att folk ramlar så illa att de dör. Däremot har det hänt att en man misshandlat sin kvinna så illa att hon dör. Även om det inte var meningen att hon skulle dö. Det är fortfarande mord.
Citera
2022-01-26, 11:45
Medlem
Gold94s avatar
Citat:

Om din teori stämmer så måste C:s chock varat i 2 månader och krävt avancerad läkarvård...
Citera
2022-01-26, 12:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opiatisme
https://nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vald-i-nara-relationer/dodligt-vald/
Med tanke på allt tugg om att der är lika vanligt att kvinnor misshandlar män.
Mycket intressant läsning!
Utdrag:
"Kvinnliga förövare av dödligt partnervåld
Brå rapporterar strax under 3 fall av dödligt partnervåld mot män varje år under perioden 2017–2020.
Jämfört med manliga förövare av dödligt partnervåld är kvinnliga förövare oftare arbetslösa och har oftare vårdats inom psykiatrin.
Studien visade också att de kvinnliga förövarna av dödligt våld i nära relationer i mycket högre grad än de manliga förövarna hade hotats eller utsatts för våld av offret innan brottet skedde."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in