2022-01-25, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Vad jag säger är att man ska ta det lilla lugna när informationen är så pass knapphändig.
Vi hade ju paret nere i Lund där ungen kom in akut - och föräldrarna häktades. De var totalt oskyldiga och hade inte begått något som helst brott mot barnet.

Låt inte känslorna ta över helt!

De kan var skyldiga. De kan vara oskyldiga.
Jag har sett för många sådana här fall senaste åren för att rakt av döma dem som oskyldiga, även om den knapphändiga informationen talar för brott.

Jag hör vad du säger, men vad jag tror är att du inte är det minsta införstod i hur ett 2 månaders spädbarn fungerar. De är i mångt och mycket som
en kartong ägg. Den kan inte röra sig, tala för sig och är lika sköra. De skall således hanteras där efter. Minsta lilla skada är orsakad av omgivning..

Och nu har läkare uttalat sig om allvarliga skador.. hänger du med?
Senast redigerad av MaltochHumle 2022-01-25 kl. 23:02.
Citera
2022-01-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikropluttan
Jag vet inget mer än det som står i tidningarna tyvärr. Jag fick reda på det först när jag läste nyheterna. Så fort som jag läst färdigt ingressen förstod jag dock att det var Rasmus och Amanda det handlade om

Varför förstod du det?
Citera
2022-01-25, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Från Häktningsframställan;

R*asmus
Förhör Kl 04:10
Anhållen KL 04:35

A*manda
Förhör KL 04:14
Gripen 04:33

Häktningsframställan:

Från när barnets föddes?
Citera
2022-01-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaltochHumle
Jag hör vad du säger, men vad jag inte tror du är det minsta införstod i är hur en 2 månaders spädbarn fungerar. De är i mångt och mycket som
en kartong ägg. Den kan inte röra sig, tala för sig och är lika sköra. De skall således hanteras där efter. Minsta lilla skada är orsakad av omgivning..

Och nu har läkare uttalat sig om allvarliga skador.. hänger du med?

Ja, och jag ser samma mönster som i fallet i både Lund och Kristianstad. Även då anmälde läkare och sjukhuspersonal. När utredningen senare var klar visade det sig att föräldrarna inte hade begått något brottsligt mot barnet.

Allt är inte alltid vad det ser ut att vara. Vilket senaste årens fall med all tydlighet visar.

De kan vara skyldiga. De kan vara oskyldiga (som liknande fall senaste åren).

Det är ett försvarslöst litet spädbarn det rör sig om. Det är fullt förståeligt att man låter känslorna ta över när det talar för misshandel. Men ta det lite lugnt! För många oskyldiga fall senaste åren för att direkt döma dessa föräldrar sådär rakt av.

Det viktiga nu är att barnet är i trygga händer och att utredningen får ha sin gång.
Senast redigerad av Sejfu 2022-01-25 kl. 23:03.
Citera
2022-01-25, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Synnerligen inte sannolikt.

Motivera din ståndpunkt, tack.
Citera
2022-01-25, 23:02
Medlem
Mikropluttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Varför förstod du det?
Det var en blandning av magkänsla och deras aggressiva humörsvängningar. Men trots allt blev jag chockad och hade ändå svårt att tro det om föräldrar över lag, så det är egentligen motsägelsefullt. Jag bara förstod helt enkelt, bitarna föll på plats
Citera
2022-01-25, 23:02
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Motivera din ståndpunkt, tack.
Du skrev väl fel? Står synnerligen i häktningsframställan.
Senast redigerad av TaxenSixten 2022-01-25 kl. 23:11.
Citera
2022-01-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikropluttan
Det var en blandning av magkänsla och deras aggressiva humörsvängningar. Men trots allt blev jag chockad och hade ändå svårt att tro det om föräldrar över lag, så det är egentligen motsägelsefullt. Jag bara förstod helt enkelt, bitarna föll på plats

Så båda två är humörsvängningar? Vet du något om barnet? Typ kolik?
Citera
2022-01-25, 23:05
Medlem
Citat:
Okej lördagen då? Trodde fredagen? Men då har de iaf sökt egen vård och misstänkt ngt.

Hittar ingenstans att det är vårdpersonal från
något sjukhus, vårdpersonal räknas ju mer än på ett sjukhus.

Det var vårdpersonal som kontaktade polisen, som grep paret. Åklagaren Linda Canéus får frågan om det finns risk för barnets liv.

https://www.barometern.se/nyheter/par-misstanks-for-misshandel-av-sitt-spadbarn-a3524549/

Citat:
Från när barnets föddes?

Ja, enligt häktningsframställan.
Senast redigerad av Doiten 2022-01-25 kl. 23:08.
Citera
2022-01-25, 23:08
Medlem
Mikropluttans avatar
Citat:
Ja. Amanda har som sagt ADHD och är väldigt aggressiv. Rasmus har misstänkt Bipolär och hamnar därför i djupa depressioner blandat med perioder av mani.
Citera
2022-01-25, 23:09
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Hittar ingenstans att det är vårdpersonal från
något sjukhus, vårdpersonal räknas ju mer än på ett sjukhus.

Det var vårdpersonal som kontaktade polisen, som grep paret. Åklagaren Linda Canéus får frågan om det finns risk för barnets liv.

https://www.barometern.se/nyheter/par-misstanks-for-misshandel-av-sitt-spadbarn-a3524549/

Ja, enligt häktningsframställan.

Fanns väl uppgifter om att det var personal på akuten som larmade, kl 04 på natten.
Citera
2022-01-25, 23:09
Medlem
Mikropluttans avatar
Citat:
Jag vet tyvärr inget om barnet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in