Citat:
Ursprungligen postat av
Futuretrader
Tar och frågar igen då vissa här missuppfattade min fråga.
Hur stor sannolikhet är det att pandemin tar slut i hela världen?
Jag har förstått att who har sagt att pandemin är snart över i europa och då syftar de på omikronvarianten. Men vad händer ifall den muteras och det kommer en ny variant, det finns ju redan en nt omikronvariant. Sedan biter inte viruset på vaccinet, inte ens med 3:e dosen, vilket resulterar i att de ska skapa en ny vaccin snart.
Alltså nyheten om att pandemin är snart över om 3 veckor i europa är ren lögn, då danmark har redan en ny variant och sedan finns det idag ingen vaccin som fungerar mot corona viruset och slutligen så finns det en risk att andra länder utvecklar nya varianter eller att viruset muteras där och sedan sprids till tex europa eller över hela världen.
Jag vet att viruset minskar och försvinner ett tag under våren men sedan kommer den ju tillbaks precis som övriga influensa men denna gång är det nya corona varianter där ingen vaccin fungerar.
Så kan man säga att pandemin är över?
Kommer vi kunna återgå tillbaks till våra arbetsplatser, skolor etc ?
Kanske är frågan felställd? Gör det något att vi har en pandemi?
Det som vi kallar våra endemiska sjukdomar är trots allt pandemier. Vi har pandemier varje år.
Hela "spektaklet" eller apparaten kring covid hade vi kunnat lägga ner sedan en tid tillbaka.
Anledningen till att folk är hemma är ju p.g.a. reglerna, inte för att de är sjuka(av covid vill säga).
Men om det kommer bli exakt som det var är svårt att säga. Jag tror inte det. Mindre fysiska möten blir nog det nya normala (obs:ren gissning). Men om t.ex. skolan passar på att ta mer makt över deras barn så hoppas jag folk visar nån slags ryggrad och säger stopp åtminstonde.
Virus som blir kvar tenderar att bli mindre skadliga för värden över tid. Detta är ett naturligt selektivt förlopp.
Covid har redan gått från helt ok/halvjobbig influensa till en väldigt mild en.
Vi behöver inget vaccin för omicron. Alltså, det är bra att ha om du är 80+ och multipelsjuk men om du överlevde förkylningar och influensa innan 2020 så gör du det nu också.
Mvh