2022-01-24, 23:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
https://coronavirus.data.gov.uk/details/cases?areaType=overview&areaName=United%20Kingdom

"Cases by Date reported". Välj endast England i grafen.

Idag 77 000
Förra måndagen 74 000
OK, dagens värde är ca 4 % högre än förra måndagens. Men förra måndagens sjudagarsmedel var 83 000. Dagens sjudagarsmedel är inte beräknat än, men ser ut att kunna bli mindre än förra måndagens. Lite brus betyder inte så mycket.
Citera
2022-01-24, 23:17
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK, dagens värde är ca 4 % högre än förra måndagens. Men förra måndagens sjudagarsmedel var 83 000. Dagens sjudagarsmedel är inte beräknat än, men ser ut att kunna bli mindre än förra måndagens. Lite brus betyder inte så mycket.
Dagens 7-dagars är högre än gårdagens 7-dagars.

Men visst, det kan vara brus.

Intressant dock. Vi får se om morgondagen, bekräftar ett trendbrott.
Citera
2022-01-24, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag förstår inte problemet, vad är det de ska backa ifrån? Låter som en skock kineser som är rädda för att tappa ansiktet. Är det över så är det över, inte mer med det.

Hela västvärlden har ju gått in i någon slags katastrofdimma, där vaccinpass och vaccintvång är vägen ur eländet. Det är som du skriver, är det över så är det, men hur ska vaccinpassen förpassas till sopkorgen?

Vem ska klara av att säga emot det här narrativet som har blivit så starkt och som regeringarna har lagt ner så mycket pengar på, för att inte tala om EU?
Citera
2022-01-25, 00:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Hela västvärlden har ju gått in i någon slags katastrofdimma, där vaccinpass och vaccintvång är vägen ur eländet. Det är som du skriver, är det över så är det, men hur ska vaccinpassen förpassas till sopkorgen?

Vem ska klara av att säga emot det här narrativet som har blivit så starkt och som regeringarna har lagt ner så mycket pengar på, för att inte tala om EU?

Jag tror vaccinpassen hade ett syfte, i alla fall i 2g versionen fram till omikron kom. Nu vete fanken om det gör varken från eller till.

Kanske dags att låta det spela ut nu och se vad som händer, sjukvården verkar klara av det bra så det är väl inget att gnälla om, hellre nu än till sommaren. Går det åt helvete är det väl bara att dra i nödbromsen igen? Verkar ju som var och varannan är sjuk nu ändå, lika bra att släppa på skiten då.
Citera
2022-01-25, 00:08
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
För de som missat Dr Campbells senaste video...

https://www.youtube.com/watch?v=25-iJKPA1CA

Mainstreammedia låger så klart långt om detta. Inte ett KNYST från Aftonbladet, DN eller de andra lögnmedierna.

När ska all vårdpersonal med naturlig immunitet som omplacerats och förnedrats få en ursäkt? Är väl snarare så att man borde ha omplacerat den vaccinerade vårdpersonalen eftersom de har SÄMRE SKYDD och potentiellt till och med smittar i högre grad

https://english.elpais.com/society/2022-01-18/the-success-of-covid-19-vaccines-against-omicron-vaccinated-up-to-five-times-less-likely-to-be-hospi talized.html

Såhär skriver läkartidningen gällande en studie från karolinska

” Forskarna har testat hur T-cellerna i blodprov från vaccinerade och tidigare infekterade patienter reagerat på omikrons spikprotein. De använde prov från 40 vaccinerade individer 6 månader efter den andra dosen, 48 personer som genomgått mild eller svår infektion med sars-cov-2 där sjukdom bekräftats 9 månader tidigare, samt från en frisk kontrollgrupp på 48 individer som varken vaccinerats eller smittats tidigare.

Minnes-T-cellerna visade sig ha god förmåga att känna igen omikron-varianten. T-cellerna i den vaccinerade gruppen svarade dock bäst.

Men det fanns också skillnader i att en del individers T-celler svarade sämre.”
Citera
2022-01-25, 00:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Såhär skriver läkartidningen gällande en studie från karolinska

” Forskarna har testat hur T-cellerna i blodprov från vaccinerade och tidigare infekterade patienter reagerat på omikrons spikprotein. De använde prov från 40 vaccinerade individer 6 månader efter den andra dosen, 48 personer som genomgått mild eller svår infektion med sars-cov-2 där sjukdom bekräftats 9 månader tidigare, samt från en frisk kontrollgrupp på 48 individer som varken vaccinerats eller smittats tidigare.

Minnes-T-cellerna visade sig ha god förmåga att känna igen omikron-varianten. T-cellerna i den vaccinerade gruppen svarade dock bäst.

Men det fanns också skillnader i att en del individers T-celler svarade sämre.”

Eskulap kommer att svara att det är fake news, en dåligt utförd studie, för litet urval, T-celler är inte hela svaret, inte peer reviewed, källa? mm mm - take your pick!

Jag slänger med källan för säkerhets skull.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/01/t-celler-svarar-pa-omikron-visar-svensk-studie/
Citera
2022-01-25, 00:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66

Citat:
Jag tror vaccinpassen hade ett syfte, i alla fall i 2g versionen fram till omikron kom. Nu vete fanken om det gör varken från eller till.

Kanske dags att låta det spela ut nu och se vad som händer, sjukvården verkar klara av det bra så det är väl inget att gnälla om, hellre nu än till sommaren. Går det åt helvete är det väl bara att dra i nödbromsen igen? Verkar ju som var och varannan är sjuk nu ändå, lika bra att släppa på skiten då.
En elektronisk ersättare till den gula vaccinationsboken har ju varit på g ett tag nu inom EU, så det är väl bra att det äntligen blev av??
Sedan själva utdatan som visar att man har tagit vaccin mot covid-19 måste ju vara den lilla lilla biten i arbetet med att komma igång med detta.

Jag har lyckats bevara mina vaccinationskort rätt bra, men plötsligt händer det något som gör att de blir lite svårare att läsa (oftast kommer det vatten på dem på ett, två eller tre olika vis). Sedan slits ju papper med tiden när man reser mycket och hanterar den gula boken ofta.
Citera
2022-01-25, 00:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En elektronisk ersättare till den gula vaccinationsboken har ju varit på g ett tag nu inom EU, så det är väl bra att det äntligen blev av??
Sedan själva utdatan som visar att man har tagit vaccin mot covid-19 måste ju vara den lilla lilla biten i arbetet med att komma igång med detta.

Jag har lyckats bevara mina vaccinationskort rätt bra, men plötsligt händer det något som gör att de blir lite svårare att läsa (oftast kommer det vatten på dem på ett, två eller tre olika vis). Sedan slits ju papper med tiden när man reser mycket och hanterar den gula boken ofta.

Jag har inget gult kort, vet inte ens var det är eller om jag har något över huvud taget så en elektronisk variant hade varit bra. Har iofs inte haft något behov av det heller, men är den här skiten över så kanske man behöver ett? Vore ju spännande att ta en tur till Amazonas eller nåt.
Citera
2022-01-25, 00:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Eskulap kommer att svara att det är fake news, en dåligt utförd studie, för litet urval, T-celler är inte hela svaret, inte peer reviewed, källa? mm mm - take your pick!

Jag slänger med källan för säkerhets skull.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/01/t-celler-svarar-pa-omikron-visar-svensk-studie/
Vaccineringen var färskare (6 månader) än genomgången infektion (9 månader) vilket kanske kan förklara varför vaccinerades T-celler svarade mer. Skulle vara bättre med en jämförelse där vaccinering och genomgången infektion låg lika långt tillbaka i tiden.
De använde prov från 40 vaccinerade individer 6 månader efter den andra dosen, 48 personer som genomgått mild eller svår infektion med sars-cov-2 där sjukdom bekräftats 9 månader tidigare, samt från en frisk kontrollgrupp på 48 individer som varken vaccinerats eller smittats tidigare.

Citera
2022-01-25, 00:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vaccineringen var färskare (6 månader) än genomgången infektion (9 månader) vilket kanske kan förklara varför vaccinerades T-celler svarade mer. Skulle vara bättre med en jämförelse där vaccinering och genomgången infektion låg lika långt tillbaka i tiden.
De använde prov från 40 vaccinerade individer 6 månader efter den andra dosen, 48 personer som genomgått mild eller svår infektion med sars-cov-2 där sjukdom bekräftats 9 månader tidigare, samt från en frisk kontrollgrupp på 48 individer som varken vaccinerats eller smittats tidigare.

John Campbell hade ju en genomgång där det visade sig att naturlig immunitet är bäst, det tror jag också, om man är beredd att genomgå sjukdomen med alla de komplikationer det kan medföra (före omikron då).
Citera
2022-01-25, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Javisst, jag har inget emot en digital lösning. Min saliga moder förde helt enkelt ett kartotek med allas vaccinations- och sjukdomsuppgifter. Något jag uppskattade mycket eftersom jag själv numera måste ringa runt till både sjukhus och vaccinationsföretag om jag ska ha en aning om när det är dags för nästa dos. Får jag en spik i foten har jag oftast ingen aning om ifall jag måste ta en stelkrampsspruta eller inte.

Vaccinpass eller covidpass skulle också kunna vara en utmärkt idé om smittspridningen tilltar igen, t ex till hösten, men då endast mellan länder, inte inom landets gränser. Inte för att pressa medborgare att ta en spruta, utan för att de ska kunna resa till eller från länder där smittan florerar. Jag kan förstå behovet av en sådan lösning.

Vårdpersonal kan också behöva vaccineras, precis som de under utbildningen vaccineras i det redan befintliga vaccinationsprogrammet innan de går ut på praktik.

I övrigt ska vi nog försöka släppa vaccinpassen i dess nuvarande form!
Senast redigerad av Lokatten66 2022-01-25 kl. 00:48.
Citera
2022-01-25, 01:47
Medlem
Futuretraders avatar
Tar och frågar igen då vissa här missuppfattade min fråga.

Hur stor sannolikhet är det att pandemin tar slut i hela världen?

Jag har förstått att who har sagt att pandemin är snart över i europa och då syftar de på omikronvarianten. Men vad händer ifall den muteras och det kommer en ny variant, det finns ju redan en nt omikronvariant. Sedan biter inte viruset på vaccinet, inte ens med 3:e dosen, vilket resulterar i att de ska skapa en ny vaccin snart.

Alltså nyheten om att pandemin är snart över om 3 veckor i europa är ren lögn, då danmark har redan en ny variant och sedan finns det idag ingen vaccin som fungerar mot corona viruset och slutligen så finns det en risk att andra länder utvecklar nya varianter eller att viruset muteras där och sedan sprids till tex europa eller över hela världen.

Jag vet att viruset minskar och försvinner ett tag under våren men sedan kommer den ju tillbaks precis som övriga influensa men denna gång är det nya corona varianter där ingen vaccin fungerar.

Så kan man säga att pandemin är över?

Kommer vi kunna återgå tillbaks till våra arbetsplatser, skolor etc ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in