Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
En elektronisk ersättare till den gula vaccinationsboken har ju varit på g ett tag nu inom EU, så det är väl bra att det äntligen blev av??
Sedan själva utdatan som visar att man har tagit vaccin mot covid-19 måste ju vara den lilla lilla biten i arbetet med att komma igång med detta.
Jag har lyckats bevara mina vaccinationskort rätt bra, men plötsligt händer det något som gör att de blir lite svårare att läsa (oftast kommer det vatten på dem på ett, två eller tre olika vis). Sedan slits ju papper med tiden när man reser mycket och hanterar den gula boken ofta.
Javisst, jag har inget emot en digital lösning. Min saliga moder förde helt enkelt ett kartotek med allas vaccinations- och sjukdomsuppgifter. Något jag uppskattade mycket eftersom jag själv numera måste ringa runt till både sjukhus och vaccinationsföretag om jag ska ha en aning om när det är dags för nästa dos. Får jag en spik i foten har jag oftast ingen aning om ifall jag måste ta en stelkrampsspruta eller inte.
Vaccinpass eller covidpass skulle också kunna vara en utmärkt idé om smittspridningen tilltar igen, t ex till hösten, men då endast mellan länder, inte inom landets gränser. Inte för att pressa medborgare att ta en spruta, utan för att de ska kunna resa till eller från länder där smittan florerar. Jag kan förstå behovet av en sådan lösning.
Vårdpersonal kan också behöva vaccineras, precis som de under utbildningen vaccineras i det redan befintliga vaccinationsprogrammet innan de går ut på praktik.
I övrigt ska vi nog försöka släppa vaccinpassen i dess nuvarande form!