2022-01-25, 05:26
Medlem
Vilka bolag i Sverige kommer att ta mest stryk vid nästa börskrasch?
Citera
2022-01-25, 05:37
Medlem
carle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Vilka bolag i Sverige kommer att ta mest stryk vid nästa börskrasch?

Kanske Hemnet, beror på hur stor krasch.
Vid en mindre sättning och sjunkande kurser så tror jag att det eviga husköps rallyt stannar upp.
Är det blodigt i portföljen så tror jag folk kedjar fast sig i sina hus och väntar ut stormen.
Det kan resultera i ett kraftigt ras av både utbud och annonser, men även i besökare som spontandrömmer om ett nytt hus då reklamintäkter är 1/4 av deras intäkter, strax under hälften kom från byggbolag som säljer nyproduktion. Vid höjd ränta och ras torkar alltid investeringar för fastigheter upp totalt.
Även om räntan börjar ticka upp så borde de ge lite smolk i bägaren för utbud och försäljning då folk inte vågar flytta om det ska bli dyrare.
Sjunkande intäkter och vinster på ett P/E över 150 borde gå snabbt ner.

Men det finns säkert andra rena förhoppningsbolag, säkert något med crypto och hög belåning som kommer gå ner till noll.
Senast redigerad av carle2 2022-01-25 kl. 05:56.
Citera
2022-01-25, 06:26
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Jag bor i Kina och kan säga så här, arbetslösheten här är extremt hög och jag har sett fler hemlösa än tidigare. Restauranger stänger ned i rekordfart. Kraschen har redan kommit till Kina, men har inte hunnits sprida till väst då media mörkar om hur dåligt det går i Kina, men jag som bor här ser allt med egna ögon. Ingångslönerna för examinerade är lägre här också än tidigare.
Intressant iakttagelse även om jag inte kan bedöma vilken effekt detta har på de europeiska börserna på kort sikt. Japan gick dåligt i natt ser jag, om det nu har någon betydelse.

Tror på en liten återhämtning idag men inte så att det motsvarar hela gårdagens ras. Som tidigare skrivet tror jag inte på en "krasch" utan snarare på en långsamt nedgående trend nu när folk kan spara/investera mindre än tidigare samt att "stimulationspaketen" från diverse centralbanker upphör att betalas ut.
Citera
2022-01-25, 06:29
Medlem
Raderat
Senast redigerad av Anonym523 2022-01-25 kl. 06:43.
Citera
2022-01-25, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Raderat

Miljoner back, nybörjare och därför har du lagt investeringar i osäkra diton.

Hade du överdrivit det en aning mindre hade det kunnat varit trovärdigt.
Citera
2022-01-25, 06:46
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Asien börsen faller, den svenska kommer öppna på minus idag igen.
Citera
2022-01-25, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden

Du glömmer uppgången i USA igår.

Tysken pekar svagt ner. Engelsmannen pekar svagt upp så det lär öppna kring +-0 i Stockholm. Antagligen svagt upp eftersom Stockholm fick ta så mycket stryk igår.

https://www.investing.com/indices/indices-futures
Citera
2022-01-25, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Faller är väl att ta i, Nikkei gick ju dessutom plus igår så inte så konstigt att den går ner lite extra idag.
Citera
2022-01-25, 07:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunosvensson
Klimathoten och allt vad det innebär är tyvärr på riktigt och kommer eskalera i lavinfart närmaste åren.

De medföljanden problem för stackars dig och mig kommer vara av en annan värld eller snarare svunnen tid.

Världen som du en gång kände till kommer ej att exsistera. Männinskans sätt att leva är förevigt bortblåst i hundratals generationer framöver och ersatt med en permanent lång och mörk natt. Ingen värme, inget ljus och knapp föda att tillgå.

Så för att besvara frågan, börsen kommer uppleva den största kraschen historiskt och den är permanent men till det positiva så kommer det ändå vara ditt minsta problem.

Lycka till i ditt sparande glöm inte att välja kapitalförsäkring när du handlar.

Ojdå, jobbar du som festtalskrivare hos Miljöpartiet?
Citera
2022-01-25, 07:11
Medlem
Då fortsätter vi resan norrut!
Hur många av er amatörer sålde ut er igår?
Citera
2022-01-25, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Kraschen kommer när staten anser att tiden är redo, typ när medelklassen börjar känna att det svider i plånboken varje månad.

Löneökningen kommer aldrig kunna matcha ifall inflationen tar fart. Oljefatet ligger runt 85 dollar idag 70 kr fatet för en månad sedan. Morgan Stanley och Goldman Sachs gissar på att priset ligger runt 100 dollar fatet till hösten. Bank of America gissar på 125 dollar redan till sommaren.

Då skall bönderna ut med sina maskiner och skörda, sedan skall det transporteras vidare med lastbilar till centrallager, sedan med mindre lastbilar till butikerna.

Blir inte ett kilo färskpotatis för 1 krona/kg till sommaren direkt. Inga 5 paket kaffe 100 kr till hösten. Kommer även bli exotiska priser på exotiska varor när redan skyhöga containerpriser kommer bli högre.

Kolla om du kan se något samband med årtal när oljepriset har stuckit iväg kontra vilket håll börsen tagit vägen då. Vill du gå djupare så kasta in räntan, oljepriset och börsen.

Det är oljan som styr fortfarande.
Kausualitet eller korrealation? Det är svårt att kartlägga.

En del av pengarna kan försvinna ut i inflation, ja absolut, men inte allt. Det tror jag inte på. Oljepriset hör ihop med energikrisen.
Citera
2022-01-25, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunosvensson
Klimathoten och allt vad det innebär är tyvärr på riktigt och kommer eskalera i lavinfart närmaste åren.

De medföljanden problem för stackars dig och mig kommer vara av en annan värld eller snarare svunnen tid.

Världen som du en gång kände till kommer ej att exsistera. Männinskans sätt att leva är förevigt bortblåst i hundratals generationer framöver och ersatt med en permanent lång och mörk natt. Ingen värme, inget ljus och knapp föda att tillgå.

Så för att besvara frågan, börsen kommer uppleva den största kraschen historiskt och den är permanent men till det positiva så kommer det ändå vara ditt minsta problem.

Lycka till i ditt sparande glöm inte att välja kapitalförsäkring när du handlar.
Nu när folk börjar se genom covidbluffen så kommer de nog syna klimathysterikerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in