2022-01-25, 01:13
Medlem
Snart dax att investera i Ryssland✌️🤣
Citera
2022-01-25, 01:43
Medlem
Månsans avatar
Många snackar om den annalkande kraschen. Men ingen informerar om vad som räknas som krasch. Anser ni att det är halverade kurser, storslakt där börsvärdet går ner till en tiondel eller kanske 20-procentiga nedgångar? Jag har säkert förlorat en mille under senaste veckan, inte mycket att tjura över efter senaste årens uppgångar. Inte fan är det i närheten av en krasch i alla fall. Det är väl antagligen folk som snubblat in på börsen under senaste halvåret som nu tjatar om krasch i tid och otid.
Citera
2022-01-25, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Många snackar om den annalkande kraschen. Men ingen informerar om vad som räknas som krasch. Anser ni att det är halverade kurser, storslakt där börsvärdet går ner till en tiondel eller kanske 20-procentiga nedgångar? Jag har säkert förlorat en mille under senaste veckan, inte mycket att tjura över efter senaste årens uppgångar. Inte fan är det i närheten av en krasch i alla fall. Det är väl antagligen folk som snubblat in på börsen under senaste halvåret som nu tjatar om krasch i tid och otid.

Skull säga att krasch betyder minst 30% ner från toppen inom en tidsperiod på några månader. Längre period är inte mycket bättre, då är det depression istället för krasch.
Citera
2022-01-25, 01:49
Medlem
Min tanke kring det hela är att det kommer fortsätta neråt till mitten av februari/mars dock i ett långsammare tempo än nu. Mitt svar har varit att stanna kvar i index fonderna/etf:er men har gått ut i enskilda bolag för att gå in igen vid lägre kurser. Tror personligen att påverkan just nu ligger i börsen och inte i den operationella verkligheten för företagen.
Citera
2022-01-25, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benspeed
Håller själv inte på med börsen och vill inte bidra till att elda på den, men har varit intresserad av att försöka köpa guld/annan ädelmetall som en hedge/värdebevarare. Hur och vart gör man det lämpligast?
Kan rekommendera Xetra-gold. Då köper du ett värdepapper på vikt i guld vilket gör dig mindre känslig för valutaändringar. Du får även rätt till fysiskt leverans av guldet dock med vissa restriktioner.
Citera
2022-01-25, 02:15
Medlem
Klimathoten och allt vad det innebär är tyvärr på riktigt och kommer eskalera i lavinfart närmaste åren.

De medföljanden problem för stackars dig och mig kommer vara av en annan värld eller snarare svunnen tid.

Världen som du en gång kände till kommer ej att exsistera. Männinskans sätt att leva är förevigt bortblåst i hundratals generationer framöver och ersatt med en permanent lång och mörk natt. Ingen värme, inget ljus och knapp föda att tillgå.

Så för att besvara frågan, börsen kommer uppleva den största kraschen historiskt och den är permanent men till det positiva så kommer det ändå vara ditt minsta problem.

Lycka till i ditt sparande glöm inte att välja kapitalförsäkring när du handlar.
Citera
2022-01-25, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hur kan aktiekurser för bolag som ger årliga utdelningar krascha när bankräntan för
inlåning är noll?

Förklaringar behövs!

företag som ger stadig utdelning kommer att tappa mindre i kraschen, just för att de ger utdelning.
Citera
2022-01-25, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Alla är överens om att värderingarna på aktiemarknaden är rejält uppblåsta p/e talen är rekordhöga och OMXS är upp 20% i år.

Så det kommer att smälla snart men vad tror ni kommer att utlösa en börskrasch?
(Tvåsiffrigt inom några dagar).

Har grubblat på detta men kan inte komma på några realistiska hot. Oavsett vad som händer i Kina, med Covid, med jobben i USA eller nåt annat så tuffar börsen på uppåt.

Vilka sektorer kommer att drabbas värst?
Vilka bolag tror ni kommer att gå bra på 5-års sikt?
Tack.
Vad betyder det för osssominga värdepapper har?
Citera
2022-01-25, 03:14
Medlem
Jag bor i Kina och kan säga så här, arbetslösheten här är extremt hög och jag har sett fler hemlösa än tidigare. Restauranger stänger ned i rekordfart. Kraschen har redan kommit till Kina, men har inte hunnits sprida till väst då media mörkar om hur dåligt det går i Kina, men jag som bor här ser allt med egna ögon. Ingångslönerna för examinerade är lägre här också än tidigare.
Citera
2022-01-25, 03:25
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Antar att den här notisen kan vara relevant: Hade gärna sett vilka de "starka investerarna" var.

https://live.aftonbladet.se/supernyt...reet.mSmrjB0Fc

Edit: ta bort mitt inlägg, för gammal info.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-01-25 kl. 04:11.
Citera
2022-01-25, 03:54
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Jag bor i Kina och kan säga så här, arbetslösheten här är extremt hög och jag har sett fler hemlösa än tidigare. Restauranger stänger ned i rekordfart. Kraschen har redan kommit till Kina, men har inte hunnits sprida till väst då media mörkar om hur dåligt det går i Kina, men jag som bor här ser allt med egna ögon. Ingångslönerna för examinerade är lägre här också än tidigare.

Ja, vill minnas att Nikes senaste rapport innehöll ett försäljningsras i Kina på ca 20%.
Det var US och Europa som hjälpte upp resultatet.
Citera
2022-01-25, 04:53
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Det e kul att se alla alibabainvesterare gråta blod nu när deras skitaktier faller till botten 🤣

Skadeglädje att se alla självutnämnda experter som dykt upp de senaste 2 åren som nu inte har en aning vad de ska göra och tvingas möta verkligheten där de inte kan ett skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in