2022-01-26, 11:53
Medlem
watangSkilleSbeeSs avatar
i och med kraschen.. vad ska ni göra med era "spel-stopps" pengar sen? Vad är det första ni kommer göra?
Citera
2022-01-26, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
På vilket sätt kan de ta mer eller sälja mer av den produkten än av windows 1985-2020? På vilket sätt är den produkten /tjänsten omöjlig att kopiera för t.ex google/android? Låter bara som en moln-utveckling av windows? Eller menar du att du tror vi kommer att använda fler datorer? Har inte alla i västvärlden redan 1-2 st?

Nä.
MS365 är ingen molnutveckling av Windows, det är en hel infrastruktur. Blandar du ihop det med det gamla Office 365 kanske?

MS behöver inte sälja fler licenser, de behöver sälja dyrare licenser som innehåller mer tjänster och funktioner. Det företag jag jobbar på har dubblat licenskostnaderna till MS på två års tid. Samtidigt sparar vi pengar, eftersom vi har kunnat säga upp ett flertal licenser mot andra leverantörer.
Citera
2022-01-26, 11:55
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
297 (+2.9% efter stängning) just nu så den har repat sig ordentligt.

Bakåtblickande p/e 30. Fullt befogad multipel med tanke på tillväxten.

Instämmer fullständigt men försök förklara det på flashback. Här gäller det att ha aktier i bolag med negativ tillväxt och skulder större än Grekland.
Citera
2022-01-26, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Är det värt att leva nästan hela livet med stora uppoffringar bara för att få det bättre senare? Tänk om det inte blir något senare? Hade en nära vän som dog i Covid för ett år sedan, drygt 40 år gammal. Han hade också levt snålt och investerat hårt i 20 år.

Min melodi är att investera lagom mycket och se till att leva gott. Exempelvis har jag ett vanligt bankkonto för resor och utflykter, dit 7000 kr går varje månad, faktiskt precis samma summa som går till mitt ISK.
Det är riktigt, men jag känner att jag har ett riktigt bra liv under tiden. Det är hög komfort och inte så mycket slit.

Det är visserligen uppoffringar, den största just nu är att jag inte kan träna kampsport som jag vill, att träna 2 timmar är 1 timme förberedelser och logistik innan och efter så 2 timmar kampsport är 4a timmar = en halv arbetsdag så då blir det istället gym på jobbet och gym i grannfastigheten just när jag måste hushålla med tid. Samma sak med resor och egna aktiviteter, friluftsliv och sånt. Jag har mycket aktiviteter på jobbet, men på det privata får jag uppoffra tid just för att kunna jobba 200%.

Jag hade säkert kunnat spara mer än 25k (kanske 30 eller 35 om jag har en bra månad) i månaden just nu, men jag gillar att ha god komfort och ett bra liv. Jag låter det kosta och har därför hög komfort, premium grejer som fetaste 8k-tvn på 65 tum och fjällräven jacka. Jag håller inte på och lever torftigt.

Jag har haft extrem tur med mitt boende och har för en väldigt liten peng boende i ett supercentralt kråkslott i en av skandinaviens största städer. Om jag inte hade haft den turen hade min ekonomi sett annorlunda ut.

Ursäkta fleksen men jag är så sjukt nöjd med tillvaron 🙈
Citera
2022-01-26, 11:58
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
MS365 är ingen molnutveckling av Windows, det är en hel infrastruktur. Blandar du ihop det med det gamla Office 365 kanske?

MS behöver inte sälja fler licenser, de behöver sälja dyrare licenser som innehåller mer tjänster och funktioner. Det företag jag jobbar på har dubblat licenskostnaderna till MS på två års tid. Samtidigt sparar vi pengar, eftersom vi har kunnat säga upp ett flertal licenser mot andra leverantörer.
Ni dubblar era kostnader för MS, vilket antyder att ni håller koll och kanske rycker i stoppsnöret. MS-aktien har 4-dubblats sedan 2018. Och redan då var den extremt dyr. Här är Microsofts PS-chart, alltså hur många gånger OMSÄTTNINGEN som aktien är värd. Borde vara ungefär samma P/S över åren, eller vad säger du. Men värdet är nu 12 gånger årsomsättningen och medelvärdet de goda åren 2010-2016 var 3. En extrem bubbla med 75% fallhöjd även med oförändrad jättevinst och omsättning, det kan vem som helst se.
https://www.macrotrends.net/stocks/c...ft/price-sales
Senast redigerad av WatchItNow 2022-01-26 kl. 12:05.
Citera
2022-01-26, 12:09
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Jag pratar genomsnitt och om det kom en krasch vart sjunde år så skulle alla veta om det och det skulle inte bli en krasch. Matte och logik är nog inte din grej.

Per definition kan ingen se att man är i en bubbla, man vet det bara efter kraschen. Annars hade man agerat och sålt allt. Du uppfyller det kravet med råge, du tror aldrig det är en bubbla.

Mitt kapital antyder annat. Din grej verkar däremot vara att brösta upp sig på flashback. Vilket i sig inte är så manligt. Men, i brist på annat är det väl här vissa törs ta för sig.

Du säger att en krasch kommer vart 7e år och eftersom jag inte accepterade det påståendet kunde jag varken matte eller logik. Nu svänger det till att det är genomsnittlig tid. Att vara konsekvent och saklig verkar inte vara din grej.

Det är många som säljer innan en krasch så förstår inte hur du kom fram till den slutsatsen heller.

Har du inte ett jobb att vara på om dagarna? Du är lite gammal för att svamla runt på flashback?
Citera
2022-01-26, 12:15
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ni dubblar era kostnader för MS, vilket antyder att ni håller koll och kanske rycker i stoppsnöret. MS-aktien har 4-dubblats sedan 2018. Och redan då var den extremt dyr. Här är Microsofts PS-chart, alltså hur många gånger OMSÄTTNINGEN som aktien är värd. Borde vara ungefär samma P/S över åren, eller vad säger du. Men värdet är nu 12 gånger årsomsättningen och medelvärdet de goda åren 2010-2016 var 3. En extrem bubbla med 75% fallhöjd även med oförändrad jättevinst och omsättning, det kan vem som helst se.
https://www.macrotrends.net/stocks/c...ft/price-sales

MSFT hade en EPS på 2 $ 2018 och aktien kostade 90 $.

MSFT hade en EPS på 8,9 $ 2021 och aktien kostade 280 $.

Okej du har övertygat mig. Skiten kommer kollapsa fullständigt och jag kommer sälja vid öppningen. Här kommer undergången.
Citera
2022-01-26, 12:23
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
MSFT hade en EPS på 2 $ 2018 och aktien kostade 90 $.

MSFT hade en EPS på 8,9 $ 2021 och aktien kostade 280 $.

Okej du har övertygat mig. Skiten kommer kollapsa fullständigt och jag kommer sälja vid öppningen. Här kommer undergången.
Tittade du i diagrammet 13 år bakåt? Såg du hur PS-kurvan skjuter rakt upp i himlen? MS är väl värdens näst dyraste aktie? Genom tiderna? Och du ser uppåtläge? Du låter som en positiv (bubbel)kille!

Men jag kan hålla med om att det är fantastiskt att ett så stort företag 4-dubblat vinsten per omsättning på bara 3 år. Det känns helt ofattbart och jag hade aldrig kunnat förutspå det. Corona?
Senast redigerad av WatchItNow 2022-01-26 kl. 12:30.
Citera
2022-01-26, 12:27
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Mitt kapital antyder annat. Din grej verkar däremot vara att brösta upp sig på flashback. Vilket i sig inte är så manligt. Men, i brist på annat är det väl här vissa törs ta för sig.

Du säger att en krasch kommer vart 7e år och eftersom jag inte accepterade det påståendet kunde jag varken matte eller logik. Nu svänger det till att det är genomsnittlig tid. Att vara konsekvent och saklig verkar inte vara din grej.

Det är många som säljer innan en krasch så förstår inte hur du kom fram till den slutsatsen heller.

Har du inte ett jobb att vara på om dagarna? Du är lite gammal för att svamla runt på flashback?
Berätta hur ditt kapital utvecklats sedan en månad tillbaka.

Jag skriver korta FB-inlägg mellan mina kunder. Berätta hur du själv kan hänga här, herr Logik.
Citera
2022-01-26, 12:34
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Tittade du i diagrammet 13 år bakåt? Såg du hur PS-kurvan skjuter rakt upp i himlen? MS är väl värdens näst dyraste aktie? Genom tiderna? Och du ser uppåtläge? Du låter som en positiv (bubbel)kille!

Men jag kan hålla med om att det är fantastiskt att ett så stort företag 4-dubblat vinsten per omsättning på bara 3 år. Det känns helt ofattbart. Corona?

Nej det är så tech funkar ofta. Eftersom varje ny enhet såld är nästan enbart vinst så går marginaler upp som en raket. Därför blir det så fel när du kollar på PS talet.
Citera
2022-01-26, 12:41
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nej det är så tech funkar ofta. Eftersom varje ny enhet såld är nästan enbart vinst så går marginaler upp som en raket. Därför blir det så fel när du kollar på PS talet.
Bubbelvarning på den texten. "Det är så tech funkar", och sedan skriver man i princip vad som helst och det anses bevisat. Används dagligen i BTC-tråden. Därefter halverades kursen.

Hur som helst tror du att MS kommer att bli värda 4 trillion USD i närtid och det är ju ända ganska fascinerande. Hela Stockholmsbörsen är värd 1.5 trillion.
Citera
2022-01-26, 12:46
Medlem
FetFulElaks avatar
Var det i denna tråd jag läste pm BBIG? Blir spännande idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in