Citat:
Ursprungligen postat av
peter_pung
Är det värt att leva nästan hela livet med stora uppoffringar bara för att få det bättre senare? Tänk om det inte blir något senare? Hade en nära vän som dog i Covid för ett år sedan, drygt 40 år gammal. Han hade också levt snålt och investerat hårt i 20 år.
Min melodi är att investera lagom mycket och se till att leva gott. Exempelvis har jag ett vanligt bankkonto för resor och utflykter, dit 7000 kr går varje månad, faktiskt precis samma summa som går till mitt ISK.
Det är riktigt, men jag känner att jag har ett riktigt bra liv under tiden. Det är hög komfort och inte så mycket slit.
Det är visserligen uppoffringar, den största just nu är att jag inte kan träna kampsport som jag vill, att träna 2 timmar är 1 timme förberedelser och logistik innan och efter så 2 timmar kampsport är 4a timmar = en halv arbetsdag så då blir det istället gym på jobbet och gym i grannfastigheten just när jag måste hushålla med tid. Samma sak med resor och egna aktiviteter, friluftsliv och sånt. Jag har mycket aktiviteter på jobbet, men på det privata får jag uppoffra tid just för att kunna jobba 200%.
Jag hade säkert kunnat spara mer än 25k (kanske 30 eller 35 om jag har en bra månad) i månaden just nu, men jag gillar att ha god komfort och ett bra liv. Jag låter det kosta och har därför hög komfort, premium grejer som fetaste 8k-tvn på 65 tum och fjällräven jacka. Jag håller inte på och lever torftigt.
Jag har haft extrem tur med mitt boende och har för en väldigt liten peng boende i ett supercentralt kråkslott i en av skandinaviens största städer. Om jag inte hade haft den turen hade min ekonomi sett annorlunda ut.
Ursäkta fleksen men jag är så sjukt nöjd med tillvaron 🙈