2022-01-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Nu är det inte många som sitter med miljoner på kontot som har dessa redo för en överföring och skulle de ändå ha dessa redo så kan man ändå bara föra över 1 miljon under en 7-dagars period (flera banker har denna gräns).

När väl banken ser dessa summor överföras mellan konton (vilket de garanterat gör) så har de makten att spärra ditt bankkonto och du kommer bli utfrågad om dessa summor.

Jag själv fick frågor av banken när jag skulle köpa lägenhet, hade angett mindre inkomst än vad jag faktiskt tjänade varje månad och de ville veta vart dessa pengar kom ifrån.
Hade inga problem att kunna berätta detta då jag har extrajobb och räknar således inte med lönen från extrajobbet.
Hmmm.. här kan det kanske vara en lösning. Det kanske beror på om köparen tar lån eller inte?
Citera
2022-01-24, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf

3. Köparens bank flyttar över pengarna till säljarens bank för att lösa eventuella lån och om det blir pengar över överförs de till säljarens konto enligt likvidavräkningen.

4. Banken skickar kvitton på överföringen till mäklaren, som ger både köparen och säljaren respektive kvitto på transaktionen. På köparens kvitto framgår om banken har gjort några utlägg för till exempel fastighetsavgift, månadsavgift eller annat.

5. Undertecknande av köpebrev (gäller endast för tillträde till fastigheter). Är det en fastighet som byter ägare kommer ni att underteckna ett köpebrev. Köpebrevet använder köparen sedan för att göra en lagfartsansökan.

6. Nycklarna överlämnas. Nu övertar köparen både nycklarna och ansvaret."[/i]

Sluta nu vara ett repetitivt och tråkigt troll.
Precis, om köparen tar ett lån. Bad inte om folk som gissar eller googlar utan erfarenhet. Men du kanske enda har hittat lösningen här
Citera
2022-01-24, 21:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BritneySpearsLove
Ponera att man inte gillar banker och vill blåsa dessa utan samvetskval. Dock innebär det självklart ett grovt lagbrott, förmodligen grovt bedrägeri, men det är en annan diskussion.

Scenario:
Man har en belånad lägenhet som sedan säljs i sedvanlig ordning via mäklare.

Nu till det roliga som jag har hört flera stycken jag känner berätta att de har varit med om..

Man får alltså in pengarna från försäljningen till sitt eget bankkonto!
Dessa ska sedan i sin tur skickas vidare till banken.

Jag trodde inte det gick till så, att man fick in pengarna på sitt eget konto.

Vill ställa frågor till dom med erfarenhet. Gissningar undanbedes vänligen men bestämt.

Fråga:
1. Är detta mer regel än undantag?
2. Om ja, går det att planera en sådan kupp?
3. Hur gå tillväga rent praktiskt?

Exempel:
-Man har en lägenhet som säljs för 5.000.000kr
Via "Mäklarbyrån AB"

-Pengarna trillar in på personkontot

-Man överför fort som fan dessa 5 miljoner till utländsk bankkonto utanför EU. Alternativt köper krypto för hela slanten.

Hinder:
1. När man inte vanligtvis gör sådana miljonaffärer varjedag så tänker jag mig att banken kanske stoppar transaktionen? Kanske vill granska den och ser att det minsann är ett bedrägeri på gång?

2. Aktuella landet som pengarna överförs till kanske kan frysa kontot, beroende på hur väl bankerna/länderna/Interpol samarbetar, eller hur snabba dessa är/hur mycket dom bryr sig.

Fråga 4:
Finns det fler hinder?

Hur man sedan ska leva på flykt från "rättvisan", att man kommer ångra sig med att leka Robin Hood, samt liknande inlägg hör alltså inte till diskussion. Här diskuterar vi om det går rent praktiskt, samt hur man isåfall skulle kunna gå tillväga rent praktiskt.

Tack på förhand! 🙏

Det går inte till så. Banken sköter alla transaktioner och det är bara eventuellt överskott efter att lånen är lösta som trrillar in på säljarens konto.
Citera
2022-01-24, 21:21
Medlem
ua571cs avatar
Är proffs. Googlar inte.

Anledningen till att din plan inte kommer att funka, och att du är felinformerad, är att köparens bank - av ren och skär självbevarelsedrift - naturligtvis inte kommer att sätta in köpeskillingen förrän befintliga panter (i praktiken lånen) är lösta först.

Är inte panten borttagen - dvs lånen lösta - så har köparens bank ingen eller sämre säkerhet för sitt lån... Och den gamla banken - säljarens bank - kommer att ha bättre rätt/företräde till säkerheten.

För övrigt är det inte banken du skulle ha blåst, utan det är din köpare som du lurar/blåser. Så ingen mening att du gör det av några märkliga principiella skäl för att du inte gillar banker...

Helt enkelt ett dåligt genomtänkt upplägg. Men det är ju bra att du frågar vuxna människor innan du själv gör något tokigt.
Senast redigerad av ua571c 2022-01-24 kl. 21:38.
Citera
2022-01-24, 21:22
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
...
Man får alltså in pengarna från försäljningen till sitt eget bankkonto!
Dessa ska sedan i sin tur skickas vidare till banken.
...

Fast det är inte riktigt vad som händer när ett lån löses.

Om du har ett konto hos SHB och ett bostadslån hos SHB så skickar du inte pengar till något konto när lånet löses. Banken bara stryker summan från ditt konto och samtidigt strykes din skuld till banken.

Pengarna försvinnner helt enkelt i samma "tomma intet" ur vilket de en gång skapades.
Citera
2022-01-24, 21:28
Medlem
Citat:
Precis, om köparen tar ett lån. Bad inte om folk som gissar eller googlar utan erfarenhet. Men du kanske enda har hittat lösningen här

Det är alltså inte köparens lån det hänvisas till, utan säljarens lån.
Citera
2022-01-24, 21:31
Medlem
LenaPauls avatar
Är det inte enklare att bara ta ett lån och sen dra med pengarna? Istället för att skaffa ett hus sälja det, en massa jobb.
Citera
2022-01-24, 21:32
Medlem
Det har hänt att en bostadsrättsförening haft "hjälp" som inte registrerat en pantsättning och att mäklaren alltså inte fått rätt uppgift inför försäljningen. Banken kräver alltid sitt via kronofogden så då är risken att köparen får betala. Ett äldre par råkade ut för det nyligen.
Banken blåser man inte och normalt har brf full koll.
Nä, tror inte att man ens ska försöka.
Citera
2022-01-24, 21:33
Medlem
Om du söker ett lån för att köpa boende så kommer den summan på aktuell dag det ska betalas, sättas in i ditt konto under väldigt begränsad tid innan det vidare betalas till säljaren.

Då eventuellt har du en kort, kort lucka på att försöka trolla bort siffrorna snabbt från kontot.

Om det sedan går eller ej vet jag inte i praktiken.

Du kan pröva.

Bitcoins kanske vore något.
Senast redigerad av Hejhejahejda 2022-01-24 kl. 21:36.
Citera
2022-01-24, 21:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det spelar ingen roll var köparens pengar kommer ifrån. Får inte mäklaren ett kvitto på att säljarens lån är löst så får du inga nycklar i handen.
Citera
2022-01-24, 22:20
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejahejda
Om du söker ett lån för att köpa boende så kommer den summan på aktuell dag det ska betalas, sättas in i ditt konto under väldigt begränsad tid innan det vidare betalas till säljaren.

Då eventuellt har du en kort, kort lucka på att försöka trolla bort siffrorna snabbt från kontot.

Om det sedan går eller ej vet jag inte i praktiken.

Du kan pröva.

Bitcoins kanske vore något.

Seriöst? Varför tror du det? Tror du att någon på banken räknar upp summan i guldmynt och flyttar dem från valvet till utlånat-högen med?
Citera
2022-01-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Anledningen till att din plan inte kommer att funka, och att du är felinformerad, är att köparens bank - av ren och skär självbevarelsedrift - naturligtvis inte kommer att sätta in köpeskillingen förrän befintliga panter (i praktiken lånen) är lösta först.

Är inte panten borttagen - dvs lånen lösta - så har köparens bank ingen eller sämre säkerhet för sitt lån... Och den gamla banken - säljarens bank - kommer att ha bättre rätt/företräde till säkerheten.
Precis, såsom vi kom fram till tidigare. Det beror på om köparen tar ett lån.

Citat:
För övrigt är det inte banken du skulle ha blåst, utan det är din köpare som du lurar/blåser. Så ingen mening att du gör det av några märkliga principiella skäl för att du inte gillar banker...
Det är den banken man har lån på som man blåser givetvis, inte köparens bank. Köpet ska ju självklart gå igenom. Men det kanske är lite för avancerat för dig

Citat:
Helt enkelt ett dåligt genomtänkt upplägg. Men det är ju bra att du frågar vuxna människor innan du själv gör något tokigt.
Det behöver det inte alls vara, bara för att du inte förstår den lillen

Citat:
Ursprungligen postat av 3komma14
Det är alltså inte köparens lån det hänvisas till, utan säljarens lån.
Om köparen inte ska ha något lån, varför skulle köparens bank agera och se till att allt är korrekt? Får man inte köpa en lägenhet på egen hand?

Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Fast det är inte riktigt vad som händer när ett lån löses.

Om du har ett konto hos SHB och ett bostadslån hos SHB så skickar du inte pengar till något konto när lånet löses. Banken bara stryker summan från ditt konto och samtidigt strykes din skuld till banken.

Pengarna försvinnner helt enkelt i samma "tomma intet" ur vilket de en gång skapades.
Det beror väl på vilket konto pengarna hamnar i, vilket är vad hela tråden handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det spelar ingen roll var köparens pengar kommer ifrån. Får inte mäklaren ett kvitto på att säljarens lån är löst så får du inga nycklar i handen.
Nu vet jag ju flera exempel där detta har skett. Inte exakt angående nycklar i handen, måste dubbelkolla det. Men att folk fått in pengar från sin lägenhetsförsäljning till sina egna konton och sedan skickat detta vidare för att betala av lånen. Jag var lika förvånad när jag fick höra detta av 3olika personer .

Då fick jag min lysande idé, att detta kanske skulle kunna gå att göra ett upplägg med.
Jag anser mig hittills inte motbevisad alls, bara för att folk skriver ut exakt det som står på första googleträffen. Jag vet givetvis också hur man använder Google.

Detta har faktiskt hänt, oavsett vilka som tror på det eller ej. skulle vara mycket önskvärt om någon som också har fått in hela summan till sitt eget konto kunde berätta lite. Jag antar väl att det tillhör undantagsfall. Kan tänka mig att det isåfall skulle vara om man uppger "fel" bankkonto till mäklaren och att köparen inte tar något lån. Då blir det ju givetvis genast mycket svårare. Men eftersom det faktiskt har hänt, utan att folk vill blåsa banken. Så väntar jag och hoppas på fler svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in