• 1
  • 2
2022-01-24, 19:07
Medlem
Ponera att man inte gillar banker och vill blåsa dessa utan samvetskval. Dock innebär det självklart ett grovt lagbrott, förmodligen grovt bedrägeri, men det är en annan diskussion.

Scenario:
Man har en belånad lägenhet som sedan säljs i sedvanlig ordning via mäklare.

Nu till det roliga som jag har hört flera stycken jag känner berätta att de har varit med om..

Man får alltså in pengarna från försäljningen till sitt eget bankkonto!
Dessa ska sedan i sin tur skickas vidare till banken.

Jag trodde inte det gick till så, att man fick in pengarna på sitt eget konto.

Vill ställa frågor till dom med erfarenhet. Gissningar undanbedes vänligen men bestämt.

Fråga:
1. Är detta mer regel än undantag?
2. Om ja, går det att planera en sådan kupp?
3. Hur gå tillväga rent praktiskt?

Exempel:
-Man har en lägenhet som säljs för 5.000.000kr
Via "Mäklarbyrån AB"

-Pengarna trillar in på personkontot

-Man överför fort som fan dessa 5 miljoner till utländsk bankkonto utanför EU. Alternativt köper krypto för hela slanten.

Hinder:
1. När man inte vanligtvis gör sådana miljonaffärer varjedag så tänker jag mig att banken kanske stoppar transaktionen? Kanske vill granska den och ser att det minsann är ett bedrägeri på gång?

2. Aktuella landet som pengarna överförs till kanske kan frysa kontot, beroende på hur väl bankerna/länderna/Interpol samarbetar, eller hur snabba dessa är/hur mycket dom bryr sig.

Fråga 4:
Finns det fler hinder?

Hur man sedan ska leva på flykt från "rättvisan", att man kommer ångra sig med att leka Robin Hood, samt liknande inlägg hör alltså inte till diskussion. Här diskuterar vi om det går rent praktiskt, samt hur man isåfall skulle kunna gå tillväga rent praktiskt.

Tack på förhand! 🙏
Citera
2022-01-24, 19:12
Medlem
De pengarna du pratar om är antagligen handpenningen, oftast 10% av försäljningsvärdet.
Resterande först efter lån mm. tagits hand om. Så nej, det kommer nog inte fungera.
Citera
2022-01-24, 19:13
Medlem
När du säljer en belånad bostad kommer lånet att lösas först. Därefter får du resterande pengar insatta på kontot.
Citera
2022-01-24, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
När du säljer en belånad bostad kommer lånet att lösas först. Därefter får du resterande pengar insatta på kontot.

Gissar du?
Hur kommer det sig att flera stycken säger sig ha fått pengarna in på sitt eget konto? Däremot har jag inte hört motsatsen, dvs det man kan tro/gissa, att pengarna åker direkt till banken(förmodligen med hjälp av mäklaren)
Citera
2022-01-24, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritneySpearsLove
Inga gissningar skrev jag....

Nej det gäller HELA BELOPPET 5.000.000KR
FEMMILJONERKRONOR

Glömde nästan att det alltid är övertydlighet som gäller. Får utöka uppmaningen:

Vill ställa frågor till dom med erfarenhet. Gissningar undanbedes vänligen men bestämt.

Vänligen inga efterblivna, underåriga, folk utan inkomst, folk utan myndighet, eller liknande.

Här ser ni ett exempel på ett gissande. Förmodligen passar denne in på något som jag precis nämnt. Inga gissningar.
Min gissning är att du har förstått fel, att summan som du talar om endast är handpenningen. Även fast denna oftast sätts in till mäklarens klientmedelskonto.
Resterande summa kommer först föras över på tillträdesdagen efter att lånen har blivit lösta.
Citera
2022-01-24, 19:31
Medlem
Nej, man får aldrig in hela försäljningsbeloppet på kontot om bostaden man säljer är belånad. Vid alla bostadsaffärer så är både köparens och säljarens bank inblandade och övervakar försäljningen.

Vid kontraktskrivningen betalar köparen in handpenningen (10% av köpesumman) till mäklaren (om en mäklare används). Mäklaren betalar sedan ut handpenningen till säljarens konto.

Vid överlåtelsedatumet träffas köparen, säljaren och mäklare och har kontakt med både köparens och säljarens bank. Bankerna i sin tur hanterar försäljningen så att säljarens lån avbetalas, och eventuella överskottspengar betalas ut till säljaren, medan köparen får ett lån på den summa som köparen inte själv betalar.
Säljaren får alltså aldrig in hela köpeskillingen utan att lånet är löst.

Sen kan man inte heller "fort som fan" överföra en större summa pengar från en konto till ett annat konto på en annan bank. Du kommer i så fall behöva gå till din bank, legitimera dig och skriva på diverse papper för att göra en sådan överföring.

Herregud, klart banken har rutiner som förhindrar att folk tar pengarna och sticker.
Citera
2022-01-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Nej, man får aldrig in hela försäljningsbelopppet på kontot om bostaden man säljer är belånad. Vid alla bostadsaffärer så är både köparens och säljarens bank inblandade och övervakar försäljningen.

Vid kontraktskrivningen betalar köparen in handpenningen (10% av köpesumman) till mäklaren (om en mäklare används). Mäklaren betalar sedan ut handpenningen till säljarens konto.

Vid överlåtelsedatumet träffas köparen, säljaren och mäklare och har kontakt med både köparens och säljarens bank. Bankerna i sin tur hanterar försäljningen så att säljarens lån avbetalas, och eventuella överskottspengar betalas ut till säljaren, medan köparen får ett lån på den summa som köparen inte själv betalar.
Köparen får alltså aldrig in hela köpeskillingen utan att lånet är löst.

Sen kan man inte heller "fort som fan" överföra en större summa pengar från en konto till ett annat. Du kommer i så fall behöva gå till din bank, legitimera dig och skriva på diverse papper för att göra en sådan överföring.

Herregud, klart banken har rutiner som förhindrar att folk tar pengarna och sticker.
Har du gjort en lägenhetsförsäljning? Hur vet du att det går till på det viset du just skrev. Visst låter det logiskt att tro/gissa. Men efterfrågade info från folk med erfarenhet.
Citera
2022-01-24, 19:35
Medlem
Citat:
Har du gjort en lägenhetsförsäljning? Hur vet du att det går till på det viset du just skrev. Visst låter det logiskt att tro/gissa. Men efterfrågade info från folk med erfarenhet.

Ja, jag har både köpt och sålt lägenhet, samt köpt hus. Jag gissar inte, jag vet att din plan inte fungerar.
Citera
2022-01-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Ja, jag har både köpt och sålt lägenhet, samt köpt hus. Jag gissar inte, jag vet att din plan inte fungerar.
Märkligt att vissa har fått in pengarna (HELA SUMMAN) på sitt eget konto. Då måste det vara undantag. Vet någon varför det ibland blir dessa undantag?
Citera
2022-01-24, 19:43
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Märkligt att vissa har fått in pengarna (HELA SUMMAN) på sitt eget konto. Då måste det vara undantag. Vet någon varför det ibland blir dessa undantag?

De har inte fått in hela summan på sitt konto. De har missförstått vad som hänt eller, mer sannolikt, du har missförstått dem.

Befintliga lån löses alltid innan slutlikvid sätts in på kontot.
Citera
Medlem
Citat:

Enda gången du får in hela summan på ditt konto är om du säljer en bostad som du inte har lån på. Då är ju alla pengar dina (förutom vinstskatten såklart). Du kan ju annars fråga personen som hävdade att den fick in hela köpeskillingen på kontot, den borde ju veta.
Citera
Medlem
Citat:
För att du har missförstått något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in