2022-01-24, 20:04
Medlem
Jag har definitivt inte missförstått någon. Det var inte någon som skrek när vi körde förbi varandra "ja fick in pengarna på kontooooooot"
Utan vi har suttit och diskuterat saken väldigt djupt.

Finns 3 orsaker till era gissanden.

1. Ni har googlat på frågan och fick direkt upp detta:
Citat:
Det vanligaste är att ni träffas på mäklarens kontor, eller hos din eller köparens bank. Pengarna för försäljningen förs nu över från köparens bank till dig. Om du har bolån som ska lösas ordnar din bank det. ... Mäklaren är ansvarig för att allt går rätt till och är den som har kontakt med både din och köparens bank.
Sedan upprepar ni detta här för att leka smarta, varför man nu vill göra detta på ett anonymt forum. Möjliga orsaker är grova komplex och efterblivenhet.

2. Ni arbetar inom banken och vill absolut förhindra detta genom att bombardera med gissningar att jag missförstått något.

3. Flashback har gått om efterblivna som man får försöka att inte lägga energi på. Ni kan tillhöra denna kategori.

Får väl hoppas att tråden inte blir sönderbombad med samma svar, utan att någon som faktiskt kanske har fått in pengarna på sitt eget konto kan berätta om sin erfarenhet.
Citera
2022-01-24, 20:09
Medlem
mikaelss avatar
Fem stabila inlägg från en idiot med attityd som inte lyssnar på erfarenhet. Mitt råd är; blås banken enligt din briljanta plan, och berätta hur det gick.
Jag väntar här.
Citera
2022-01-24, 20:14
Medlem
Du har missförstått.

Du kanske borde testa att genomföra en bostadsförsäljning samt överföra en stor summa pengar till ett utländskt konto så får du se hur det faktiskt går till i verkligheten och inte bara i din fantasi.
Citera
2022-01-24, 20:29
Du får ett halvt rätt faktiskt. Det var så förut men nu löses lånet direkt.
Citera
2022-01-24, 20:40
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff the dragon
Du får ett halvt rätt faktiskt. Det var så förut men nu löses lånet direkt.

När var det?

Har du någon trovärdig källa?
Citera
2022-01-24, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BritneySpearsLove
Märkligt att vissa har fått in pengarna (HELA SUMMAN) på sitt eget konto. Då måste det vara undantag. Vet någon varför det ibland blir dessa undantag?

Har dessa lägenheter varit belånade då?
Bland det första sakerna en mäklare gör när han tagit ett säljuppdrag för en bostadsrättslägenhet är att begära en registerutdrag på lägeheten från bostadsrättsföreningen. Där står nuvarande ägare, yta, avgift, andelstal mm samt notering om lägenheten är pantsatt och i så fall hos vilket institut.

Så märklaren vet redan från början om säljaren har lån att lösa eller inte.
Citera
2022-01-24, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har dessa lägenheter varit belånade då?
Jaaaaaaaaaaaaaa. Snälla, jag skulle inte göra en tråd om detta annars.

Citat:
Bland det första sakerna en mäklare gör när han tagit ett säljuppdrag för en bostadsrättslägenhet är att begära en registerutdrag på lägeheten från bostadsrättsföreningen. Där står nuvarande ägare, yta, avgift, andelstal mm samt notering om lägenheten är pantsatt och i så fall hos vilket institut.

Så märklaren vet redan från början om säljaren har lån att lösa eller inte.
Ja det är lån... Det var liksom därför jag skrev "blåsa banken".

Jag har ju dessutom klargjort väldigt tydligt att jag var skeptisk själv och inte trodde det gick till så. Fråga 1 är ju dessutom om "detta är mer regel än undantag". Att då få massor av svar som säger att jag har missförstått och liksom antyder att jag kan ingenting, där dessa med högsta sannolikhet är utstötta högstadieelever som googlat sig fram. Du ser själv, redan 2 sidor med skit bara ju! Nåja, får hoppas att någon med erfarenhet berättar snart
Senast redigerad av BritneySpearsLove 2022-01-24 kl. 20:58.
Citera
2022-01-24, 20:57
Medlem
Intressant tanke.
Var ett antal år sedan jag bytte bostad och jag kan förstå att det kan vara svårt att få igenom om det går via en mäklare då dessa oftast har kontakt med banken.
MEN om man man säljer utan mäklare vilket borde vara lagligt så bör det ta viss tid innan banken får kännedom om det.
Citera
2022-01-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starcom
Intressant tanke.
Var ett antal år sedan jag bytte bostad och jag kan förstå att det kan vara svårt att få igenom om det går via en mäklare då dessa oftast har kontakt med banken.
MEN om man man säljer utan mäklare vilket borde vara lagligt så bör det ta viss tid innan banken får kännedom om det.
Ja precis, självklart nappar inte många, då många inte vill fly landet, leva på flykt, sitta i fängelse, osv.

Torr heller inte att det är mer regel än undantag, utan jag tror faktiskt att det helt enkelt är det bankkonto som man uppger för mäklaren som pengarna hamnar i.

Därför skulle det vara intressant om någon med erfarenhet skriver. Men som det ser ut nu så verkar inte så många på Flashback ha gjort lägenhetsaffär. Därför vill jag inte skriva ut alltför mycket, för jag vet att det sitter småpojkar som läser allt och sedan försöka gissa sig fram. Anledning? De vill väl in i vuxenlivet eller nåt...
Senast redigerad av BritneySpearsLove 2022-01-24 kl. 21:02.
Citera
2022-01-24, 21:04
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Jag har definitivt inte missförstått någon. Det var inte någon som skrek när vi körde förbi varandra "ja fick in pengarna på kontooooooot"
Utan vi har suttit och diskuterat saken väldigt djupt.

Finns 3 orsaker till era gissanden.

1. Ni har googlat på frågan och fick direkt upp detta:

Sedan upprepar ni detta här för att leka smarta, varför man nu vill göra detta på ett anonymt forum. Möjliga orsaker är grova komplex och efterblivenhet.

2. Ni arbetar inom banken och vill absolut förhindra detta genom att bombardera med gissningar att jag missförstått något.

3. Flashback har gått om efterblivna som man får försöka att inte lägga energi på. Ni kan tillhöra denna kategori.

Får väl hoppas att tråden inte blir sönderbombad med samma svar, utan att någon som faktiskt kanske har fått in pengarna på sitt eget konto kan berätta om sin erfarenhet.

Köpt och sålt lägenhet.
Båda bankerna (köparens och säljarens) har varit med i båda transaktionerna. Överskottet kom in på kontot; bankerna fixade lånen.

Detta var miljonklass. Kanske är skillnad om man säljer en lägenhet för 50-100k men skulle tro att din plan knte fungerar där heller.
Citera
2022-01-24, 21:10
Medlem
Duerfs avatar
Det finns inga undantag. Det säger sig självt att de som har belånat säkerheten ser till att lånen blir lösta först av allt.

Tillträde - så går ett tillträde till

"1. Mäklaren kallar till möte. Inför tillträdet kommer mäklaren och parterna överens om en tidpunkt. Därefter skickar mäklaren ut en kallelse med uppgifter om tid och plats. För det mesta behöver du bara ta med dig din legitimation till mötet, men om du behöver ta med något annat kommer mäklaren att informera om detta i kallelsen.

2. Säljaren, köparen och mäklaren träffas. Oftast sker mötet på mäklarens kontor, eller i vissa fall hos köparens bank. Under mötet går ni igenom köpbeloppet och undertecknar en så kallad likvidavräkning, som visar hur mycket pengar som ska överföras och till vem. Den undertecknade likvidavräkningen skickas till köparens bank som då också blir meddelad att pengarna kan flyttas över.

3. Köparens bank flyttar över pengarna till säljarens bank för att lösa eventuella lån och om det blir pengar över överförs de till säljarens konto enligt likvidavräkningen.

4. Banken skickar kvitton på överföringen till mäklaren, som ger både köparen och säljaren respektive kvitto på transaktionen. På köparens kvitto framgår om banken har gjort några utlägg för till exempel fastighetsavgift, månadsavgift eller annat.

5. Undertecknande av köpebrev (gäller endast för tillträde till fastigheter). Är det en fastighet som byter ägare kommer ni att underteckna ett köpebrev. Köpebrevet använder köparen sedan för att göra en lagfartsansökan.

6. Nycklarna överlämnas. Nu övertar köparen både nycklarna och ansvaret."

Sluta nu vara ett repetitivt och tråkigt troll.
Citera
2022-01-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ja precis, självklart nappar inte många, då många inte vill fly landet, leva på flykt, sitta i fängelse, osv.

Torr heller inte att det är mer regel än undantag, utan jag tror faktiskt att det helt enkelt är det bankkonto som man uppger för mäklaren som pengarna hamnar i.
Nu är det inte många som sitter med miljoner på kontot som har dessa redo för en överföring och skulle de ändå ha dessa redo så kan man ändå bara föra över 1 miljon under en 7-dagars period (flera banker har denna gräns).

När väl banken ser dessa summor överföras mellan konton (vilket de garanterat gör) så har de makten att spärra ditt bankkonto och du kommer bli utfrågad om dessa summor.

Jag själv fick frågor av banken när jag skulle köpa lägenhet, hade angett mindre inkomst än vad jag faktiskt tjänade varje månad och de ville veta vart dessa pengar kom ifrån.
Hade inga problem att kunna berätta detta då jag har extrajobb och räknar således inte med lönen från extrajobbet.

Du vet om att man kan sälja ett hus/lägenhet utan mäklare och då går pengarna direkt in på säljarens bankkonto.
Senast redigerad av MickelMan 2022-01-24 kl. 21:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in