2022-01-24, 12:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jag är inte en falsk människa som du. Om jag var vaxxad skulle jag inte ha några problem att säga det. Men det finns så klart ingen anledning överhuvudtaget att vaccinera sig mot en snuva om man inte tillhör riskgrupp. Överhuvudtaget ingen skillnad mot influensa. Faktum är att jag tror Omicron kommer visa sig mindre dödlig än influensa.

Skillnaden mot influensa är väl att vi har väldigt många sjuka nu som börjar påverka samhällsfunktionerna?

Så det är något nytt att många blir sjuka under vintersäsongen? Det har aldrig hänt förr? Som när Karolinska gick i stabsläge 2016 pga influensa? IVA ser helt normalt ut för säsongen. Vi är dessutom fler människor nu i Sverige och med keff jävla vård som neglegerats år efter år samtidigt som ovaccinerad vårdpersonal omplacerats. Och lägg till på det all personal som uppmanas stanna hemma så fort det kliar lite i halsen. Det är en självuppfylld profetia. Ett rent skämt [/quote]

Och det lilla skämtet gör att du fyller tråden hela dagarna med ditt nonsens? Men jag håller med dig om att omikron verkar vara mildare än tidiga varianter.
Citera
2022-01-24, 12:34
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag har märkt det, ett retoriskt knep.

Problemet blir ju om alla blir sjuka samtidigt, det påverkar hela samhället. Vissa skribenter vill förringa situationen, men det är ff ett tufft läge för många.

Ja testkapaciteten har ju slagit i taket och det är väl bara samhällsviktig personal som får testa sig. Problemet blir ju att folk tar snabbtest som är sisådär känsliga och springer ut och smittar ner sin omgivning. Hade alla stannat hemma vid symtom så hade det varit bättre. Svt hade ett inslag om det idag.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-hoga-virusnivaer-kravs-for-att-sjalvtesterna-ska-fungera
Det enklaste måste väl vara att unna sig sjukskrivning även vid mildare förkylningssymptom. Jag var själv hemma en vecka nyss, och det var faktiskt riktigt skönt när man väl kom över det dåliga samvetet. Det var banne mig inte igår man unnade sig att stanna hemma med en endast lätt till måttlig förkylning.
Satt isolerad på sommarstället i min ensamhet, puffade på mina pipor och drack saker som är goda.

Snabbtester kan fälla men inte fria. PCR är tvärt om.
Citera
2022-01-24, 12:35
Medlem
Citat:
Men jag håller med dig om att omikron verkar vara mildare än tidiga varianter.

Verkar? Du är på riktigt nu?
Citera
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Missat att majoriteten på IVA är ovaccinerade och ständiga berättelser som detta:

https://vardgivare.skane.se/kompetens-utveckling/nyheter/nyheter/2021/tio-ganger-sa-stor-risk-att-laggas-in-pa-sjukhus-for-ovaccinerade/
Har du missat att antal vårdtillfällen på IVA i Sverige har varit inom normalen under hela pandemin? Endast vårdtid var förhöjd under två perioder

Har du missat att väldigt många av dom som är inlagda är det pga andra orsaker än covid och råkar testa positivt under vårdperioden?

Har du missat att det endast är 75+ som har haft överdödlighet pga covid?

Har du missat att du räknas som ovaccinerad ända tills det har gått 2 veckor efter din andra dos?

Osv osv osv.

Det finns många variabler att ta hänsyn till innan man börjar vräka ur sig skräckpropaganda
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Du är medveten om att vara nedbäddad med 39-40 graders feber är precis vad en vanlig influensa innebär? Alla i min närhet har fått vanliga influensasymptom eller mildare av covid, alla i varierande åldrar. Bara en bekant fick uppsöka sjukhus (delta) men han har många hälsoproblem och är strax 70 år. Han blev utskriven efter några dagar.

Nu är det verkligen hög tid att nedklassa sars-cov-2 för vad det är, en influensa/förkylning, i synnerhet med den nya mutationen. Det var endast 75+ som drev på dödligheten under 2020.

Ja omikron verkar vara som en influensa, tror faktiskt inte jag påstått något annat.
Citera
2022-01-24, 12:37
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ja omikron verkar vara som en influensa, tror faktiskt inte jag påstått något annat.
Ja men dåså, hög tid att ta bort precis allt vad restriktioner, pass och annat otyg heter, gärna igår. Alla beslutsfattare som varit med att driva på eländet ska givetvis avsättas och ställas inför rätta.
Citera
2022-01-24, 12:38
Medlem
Citat:
Nä du råkade väl ut för en snuva, eller nåt. För testad blev du inte då du inte tror på varken tester eller virus, det har du själv sagt i den här tråden.

Snarare är det ni som är desperata och panikslagna för restriktioner som vi andra inte ens märker av.

Jag tror inte att restriktioner för gemene man är ett problem, däremot är restriktioner väldigt påtagligt på den svenska ekonomin och näringslivet.

Absolut är ett liv värt mer än vad pengar är, men det hela är så pass omfattande att ett stängt samhälle inte är motiverat för ett virus som idag är ofarligt för 99,9% av jordens befolkning.
Citera
2022-01-24, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Har du missat att antal vårdtillfällen på IVA i Sverige har varit inom normalen under hela pandemin? Endast vårdtid var förhöjd under två perioder

Har du missat att väldigt många av dom som är inlagda är det pga andra orsaker än covid och råkar testa positivt under vårdperioden?

Har du missat att det endast är 75+ som har haft överdödlighet pga covid?

Har du missat att du räknas som ovaccinerad ända tills det har gått 2 veckor efter din andra dos?

Osv osv osv.

Det finns många variabler att ta hänsyn till innan man börjar vräka ur sig skräckpropaganda

Exakt. Men vaxxistgardet manipulerar aktivt data och statistik för att gynna deras narrativ. Ta bara det faktum att man buntar ihop ovaccinerad riskgrupp med ovaccinerad icke riskgrupp. Så om en multisjuk 75-plussare där, då vill de påskina att det är samma risk för en frisk 20-åring.
Citera
2022-01-24, 12:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ok, berätta då för oss exakt hur många ovaccinerade icke riskgrupp som blir svårt sjuka av Omicron eller dör? Är det fler än influensa? Jag väntar...

Du får tvivla hur mycket du vill. Det är så jävla barnsligt att du sitter och tror att man som ovaxxad inte kan ha milda symtom av Omicron. Herregud, du är det största trollet här.

Vänta du, jag är inte din sekreterare, den informationen kan du leta upp själv.

Jag har inte påstått att man som ovaxxad inte kan ha milda symtom. Det är du som är trollet som lägger in åsikter som andra inte har. Att jag tvivlar på din person och din vaccinstatus är ditt eviga ältande om att det är en snuva.
Citera
2022-01-24, 12:40
Medlem
Smittotoppen i Sverige var för ungefär en vecka sedan, eller hur?
Citera
2022-01-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn

Jag tror inte att restriktioner för gemene man är ett problem, däremot är restriktioner väldigt påtagligt på den svenska ekonomin och näringslivet.

Absolut är ett liv värt mer än vad pengar är, men det hela är så pass omfattande att ett stängt samhälle inte är motiverat för ett virus som idag är ofarligt för 99,9% av jordens befolkning.

Det är kanske lätt för ett asocial hypokondriker att sitta och säga att restriktionerna inte varit så farliga, men för unga människor som är mitt uppe i livet, för krögare och många företagare har det varit extremt tufft med psykisk ohälsa som följd. Riskgrupperna har ställt enormt stora krav på resten av folket, trots att det rimligtvis borde vara upp till dom att ta sitt eget ansvar, precis som under influensan.
Citera
2022-01-24, 12:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Hur många sedan Omicrons inträde. Vi alla vill gärna veta exakt hur många när du påstår något sådant. Kom igen nu.

Det var inte ett påstående relaterat till omikrons inträde. Du gillar att förvränga vad man säger vilket tyder på att du är en oärlig skribent, därav mitt tvivel på din vaccinstatus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in