2022-01-19, 20:00
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall det blir 2 utbrott per år, när kommer dessa att ske? Viruset försvinner ju nästan under sommaren. Kommer det att bli utbrott under höst och vår? Eller kommer utbrotten att vara koncentrerade till vintern? Ett utbrott i början av vintern, och ett i slutet?

Kortvarig immunitet borde innebära att vaccinerna kommer att behöva ges 2 gånger per år? Kinesernas uppfinning är en välsignelse för vaccintillverkarnas plånböcker.

Har du inte förstått någonting?

Omikron är ofarligt för alla utom dom riktigt gamla och sköra. Vaccinerad eller ej spelar ingen större roll, risken att bli svårt sjuk är mindre än vanliga influensan. Vi behöver inga sprutor längre utan precis som med andra säsongsbunda luftvägsvirus så vaccinerar vi gamla och riskgrupper på hösten.

Jag har nyss haft viruset med två dagars feber ungefär som alla andra, inga problem trots ett halvår sedan spruta två.
VAKNA NU och släpp ångesten, du blir lika sjuk av sprutan (feber, frossa) som av Omikron.
Citera
2022-01-19, 20:00
Medlem
Alltså jag märker verkligen inte av denna omicron. Jag vet att det sprids i staden men varken jag eller mina kollegor på arbetsplatsen verkar drabbas speciellt mycket. 4 borta under torsdag/fredag förra veckan men en var inte smittad (vabbade tydligen) och är tillbaka på måndag redan. Hela bygget i princip hade covid vintern 2020, två av de borta nu hade det ej. Alltså 1 av 3 är återinfekterad. Nu smittas inte alla trots att man till och med jobbar på samma avdelning. I alla fall ett barn som var på plats förra veckan hade konstaterad smitta i familjen, fick vi veta igår. Om inte något drastiskt händer i slutet av veckan börjar jag undra. Många borta i övrigt hör jag, men vet inte mycket om hur många som är vaccinerade och vilka som haft covid innan.

Finns det någon statistik i Sverige för hur vanligt återinfektioner är? Vet Danmark hade siffror, sista jag såg var runt 4-5%. Är det verkligen säkert att alla som haft covid innan, oavsett vaccinstatus, kommer drabbas av omicron? Jag börjar luta åt "skitsnack" hållet, för det borde spridit sig som löpeld här om det var sant. Eller också går alla runt utan symptom? Vi talar trots allt om mindre lokaler med massa barn och vuxna och inte mycket att hålla avstånd. Borde ju vara ett smörgåsbord för viruset kan man tycka.
Citera
2022-01-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du visar ju återigen att du inte förstår vad karantän är och syftet med den. Man vet inte om lärarna är friska eller sjuka. Många har dött. Låt det inte bli fler. Minns Torleif Torstensson.
Jo, jag vet precis vad karantän betyder, men din ärthjärna verkar tyvärr ha problem att förstå det mest dessvärre.

Däremot kan man ifrågasätta syftet med att sätta friska och symptomfria lärare karantän pga av att nån i hushållet fått lite omikronsnuva. Om det är som du påstod tidigare att det inte finns några lärare som kan jobba pga av dessa restriktioner tycker jag definitivt att man borde överväga att ta bort dem. I så fall gör troligen restriktionerna mer skada än nytta.

Och för din kännedom, de flesta vuxna människor som om inte, likt dig, lider av hälsoångest kan faktiskt avgöra om man är sjuk eller om man är frisk.

Sätt nu på lite Thorleifs och fortsätt fila på dina teorier om "fickor" å "vita kala fläckar".
Citera
2022-01-19, 20:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Har du inte förstått någonting?

Omikron är ofarligt för alla utom dom riktigt gamla och sköra. Vaccinerad eller ej spelar ingen större roll, risken att bli svårt sjuk är mindre än vanliga influensan. Vi behöver inga sprutor längre utan precis som med andra säsongsbunda luftvägsvirus så vaccinerar vi gamla och riskgrupper på hösten.

Jag har nyss haft viruset med två dagars feber ungefär som alla andra, inga problem trots ett halvår sedan spruta två.
VAKNA NU och släpp ångesten, du blir lika sjuk av sprutan (feber, frossa) som av Omikron.

Du kan få symtom långt senare. Viruset kan ligga kvar latent i din kropp och blossa upp.
Citera
2022-01-19, 20:06
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Du visar ju återigen att du inte förstår vad karantän är och syftet med den. Man vet inte om lärarna är friska eller sjuka. Många har dött. Låt det inte bli fler. Minns Torleif Torstensson.

Spela inte dum igen.
Dom pratar på nyheterna just nu om att det är familjekarantänen som är problemet precis som jag förutspådde. 10% av hela sveriges poliskår är hemma just nu, inte för att dom har symptom och är sjuka utan i familjekarantän. Samma med lärarkåren.

Karantänen är långt skadligare för samhället än Omikron.
Men du ska se att dom släpper på regler inom en vecka. Kom ihåg var du läste det först IMBILDEN
Citera
2022-01-19, 20:07
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Du kan få symtom långt senare. Viruset kan ligga kvar latent i din kropp och blossa upp.

Att du inte förstått något det visste jag redan
Citera
2022-01-19, 20:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jo, jag vet precis vad karantän betyder, men din ärthjärna verkar tyvärr ha problem att förstå det mest dessvärre.

Däremot kan man ifrågasätta syftet med att sätta friska och symptomfria lärare karantän pga av att nån i hushållet fått lite omikronsnuva. Om det är som du påstod tidigare att det inte finns några lärare som kan jobba pga av dessa restriktioner tycker jag definitivt att man borde överväga att ta bort dem. I så fall gör troligen restriktionerna mer skada än nytta.

Och för din kännedom, de flesta vuxna människor som om inte, likt dig, lider av hälsoångest kan faktiskt avgöra om man är sjuk eller om man är frisk.

Sätt nu på lite Thorleifs och fortsätt fila på dina teorier om "fickor" å "vita kala fläckar".

Du visar återigen att du inte förstått någonting om karantän. Man vet inte vilka som är sjuka och vilka som är friska. Du kan inte ifrågasätta att "sätta friska" i karantän. Du kan inte avgöra vem som är sjuk och vem som är friska. Det är liksom huvudsyftet med karantän.
Citera
2022-01-19, 20:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Det har du förstås en källa på?
Citera
2022-01-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBlanche
Jag är lärare och fick covid tidigt. Har därför inga som helst planer på att ta detta vaccin. Men jag kan meddela att jag som inte haft en sjukdag sedan 2001, plötsligt åker på förkylning efter förkylning. Covid gör ju helt klart ngt med immunförsvaret. Covid gör också något med människor generellt... En masspsykos utan dess like och med nazitendenser.

Ja. Jag hade covid slutet av 2020. Följande halvår hade jag små förkylningar med jämna mellanrum. Precis när man känner sig 100 igen så kommer en ny "våg". Så där höll det på fram tills innan jag gick på semester på sommaren. Sedan dess har jag dock inte kännt av något mer och varit frisk hela hösten/vintern, brukar annars åka på en förkylning eller sjukdom i vanliga fall. Tål inte små barn...
Citera
2022-01-19, 20:16
Medlem
Citat:
Varför ska de smittas? Många riskerar svåra men efter en infektion. Jag vill inte bli smittad.

Hypokondrikern är igång igen ser jag efter en liten paus. Om du inte vill bli smittad får du A) låsa in dig i en källare utan mänsklig kontakt överhuvudtaget och nån form av luftintag med superfilter. B) flytta till månen. I bägge alternativen överlever du inte länge.
Citera
2022-01-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall det blir 2 utbrott per år, när kommer dessa att ske? Viruset försvinner ju nästan under sommaren. Kommer det att bli utbrott under höst och vår? Eller kommer utbrotten att vara koncentrerade till vintern? Ett utbrott i början av vintern, och ett i slutet?

Kortvarig immunitet borde innebära att vaccinerna kommer att behöva ges 2 gånger per år? Kinesernas uppfinning är en välsignelse för vaccintillverkarnas plånböcker.

Äh, flera av så kallade "common colds" är corona virus. Det kommer bli samma sak med detta. Det muterar till en mindre och mindre virulent variant och blir sen en vanlig förkylning som alla andra. Kommer varken krävs vaccinering eller restriktioner. Däremot kommer många av hypokondrikerna där ute ha svårt att ta sig ur masspsykosen och återgå till det vanliga livet. Flera av dom, som IMBILDEN här på forumet, gör allt han kan för att alla ska fortsätta leva så miserabla liv som han själv.
Citera
2022-01-19, 20:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Spela inte dum igen.
Dom pratar på nyheterna just nu om att det är familjekarantänen som är problemet precis som jag förutspådde. 10% av hela sveriges poliskår är hemma just nu, inte för att dom har symptom och är sjuka utan i familjekarantän. Samma med lärarkåren.

Karantänen är långt skadligare för samhället än Omikron.
Men du ska se att dom släpper på regler inom en vecka. Kom ihåg var du läste det först IMBILDEN

Dum? Att ifrågasätta karantän är det enda som är dumt. Den infördes med ett uttalat syfte. Tar man bort den kommer ännu fler bli sjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in