2022-01-24, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Definitionen ändrades säkerligen inte över en natt utan föregicks troligtvis av diskussioner som överstiger din expertis.
Jag hoppas du själv läst på om varför just pandemi & vaccin ändrats. Man verkar ju oerhört korkad om man tror det handlar om ”expertis”.
Citera
2022-01-24, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Det är mycket rimligt att anta att det ovanligt låga antalet dödsfall år 2019 var en bidragande orsak det överdödligheten år 2020. Det fanns helt enkelt ovanligt många gamla och sköra svenskar som levde på övertid när år 2020 inleddes. För att få en uppfattning om dödsfallen under Corona-epidemin, så kan man subtrahera underdödligheten år 2019 från överdödligheten år 2020. Man räknar helt enkelt bort dom svenskar som levde på övertid på grund av den lindriga influensasäsongen året innan. Jag har gjort den uträkningen någonstans, och kan leta upp den ifall du önskar.

Börja inte jämföra 2020 med årtal längre tillbaka än 5 år. Då hamnar du vilse. Ifall du jämför med årtal längre tillbaka, så kommer du att se resultatet av demografiska förändringar, inte resultatet av Corona-epidemin. Saken är den att Sverige just nu har väldigt få dödsfall i förhållande till befolkningsmängd. Det gäller även år 2020. Men det motsäger inte att Kina-viruset har gett en markant ökning av mängden dödsfall. Man bör helt enkelt jämföra med den demografi som råder, och inte den demografi som rådde för 10 - 20 år sedan.

Perfekt tack för infon. Ja orkar du slänga upp den uträkningen du har gjort tidigare så skulle det va kul att se. Jag har säkert sett den eller nån liknande om jag minns rätt men gör det så får jag lite bättre koll igen och säkert andra med som skulle va intresserade.

Mvh
Citera
2022-01-24, 09:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det går väl lite för fort nu....
I december upptäcker man original-Omicron i Botswana, där 4 diplomater tar med sig skiten från "icke namgivet" land i Europa, (Omicron backdateras sen av Gisad till Juni 2020 och har varit "vilande"). På bara 1 månad får vi sen undergrupperna BA.1/BA.2 /BA.3, där 1 och 3 är väldigt lika medan 2:an är så annorlunda mot dessa att WHO ville ge BA.2 en egen bokstavskombination. Till detta fann man också att ursprungs-Omicronen var extra smittbar mot labbmöss av ordinarie typ.

Kan man då gissa att BA.2 är extra smittsam mot genmanipulerade möss.....den har ju 69-70 mer spikproteiner än BA.1 och 3.

Sen att skiten även smäller loss i Indien som kör helt andra vacciner än de vi har i Sverige,Danmark och England pekar på att mutationerna inte varit vaccindrivande, men dom körde tidigare Ivermectin-paketet vilket vi inte gjorde så det går inte att skylla på detta heller....

Och om nu danskarna har rätt och dom är fan så mycket smartare än Svenska FHM, och finner att BA.1 sjuka kan återininfekteras med BA.2, lär sportlovet 2022 slå 2020 med hästlängder....
https://timesofindia.indiatimes.com/india/omicron-sibling-ba-1-rapidly-replacing-delta-says-insacog/articleshow/88797787.cms

Jag säger det för 84e gången.
INGENTING i Danmarks siffror tyder på att återinfektioner har ökat. Detta trots att över 50% av fallen i Danmark är Ba2.
Citera
2022-01-24, 09:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag har läst det. Problemet är bara att inget tyder på att det skulle ge fler återinfektioner..
Så jag förstår inte riktigt vad han baserar det på..

Gissar att han spekulerar utifrån epidemiologi att den snabba ökningen skulle kunna bero på att omikron 1 inte ger fullständigt skydd mot omikron 2.

Är ju lite märkligt om omikron 2 kan öka så fort utan att kunna smita förbi immuniteten effektivare. Men vi får se när det kommer lab tester på hur effektiva olika antikroppar är mot omikron 2.
Citera
2022-01-24, 10:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det går väl lite för fort nu....
I december upptäcker man original-Omicron i Botswana, där 4 diplomater tar med sig skiten från "icke namgivet" land i Europa, (Omicron backdateras sen av Gisad till Juni 2020 och har varit "vilande"). På bara 1 månad får vi sen undergrupperna BA.1/BA.2 /BA.3, där 1 och 3 är väldigt lika medan 2:an är så annorlunda mot dessa att WHO ville ge BA.2 en egen bokstavskombination. Till detta fann man också att ursprungs-Omicronen var extra smittbar mot labbmöss av ordinarie typ.

Kan man då gissa att BA.2 är extra smittsam mot genmanipulerade möss.....den har ju 69-70 mer spikproteiner än BA.1 och 3.

Sen att skiten även smäller loss i Indien som kör helt andra vacciner än de vi har i Sverige,Danmark och England pekar på att mutationerna inte varit vaccindrivande, men dom körde tidigare Ivermectin-paketet vilket vi inte gjorde så det går inte att skylla på detta heller....

Och om nu danskarna har rätt och dom är fan så mycket smartare än Svenska FHM, och finner att BA.1 sjuka kan återininfekteras med BA.2, lär sportlovet 2022 slå 2020 med hästlängder....
https://timesofindia.indiatimes.com/india/omicron-sibling-ba-1-rapidly-replacing-delta-says-insacog/articleshow/88797787.cms

Ja, helt klart ser det ut som om tempot i spridningen inte avtar som väntat så sportlovet lär bli snuvigt som du säger.

Jobbigt för skidåkare om det krävs negativt test o de får ställa in. Utan test åker de säkert även med snuva....
Citera
2022-01-24, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Gissar att han spekulerar utifrån epidemiologi att den snabba ökningen skulle kunna bero på att omikron 1 inte ger fullständigt skydd mot omikron 2.

Är ju lite märkligt om omikron 2 kan öka så fort utan att kunna smita förbi immuniteten effektivare. Men vi får se när det kommer lab tester på hur effektiva olika antikroppar är mot omikron 2.
Omicron kom ju antagligen från ett labb med möss. Så det fanns kanske lågt hängande frukter ifråga om mutationer som gör det bättre anpassat till människa. Den nya omicron är kanske en mer smittsam version, ungefär som delta var.
Citera
2022-01-24, 10:12
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, helt klart ser det ut som om tempot i spridningen inte avtar som väntat så sportlovet lär bli snuvigt som du säger.

Jobbigt för skidåkare om det krävs negativt test o de får ställa in. Utan test åker de säkert även med snuva....

Nu börjar jag ana varför det blev jättebråk kring HCQ och IVM.
Kollade just upp tesen som sprids här på fb i andra trådar där man påstår att herpes-infektioner stoppar Covid, det visar sig vara tvärtom, de med herpes ligger sämre till:
Länk: https://sciencenews.dk/en/where-both-herpes-and-covid-19-attack-the-body

Detta i sin tur ledde till följande dokument som är högintressant i konsten att stoppa virala infektioner:
https://www.labclinics.com/wp-content/uploads/2021/07/Antiviral-Strategies-for-Emerging-Infectious-Diseases-LabClinics-2020JUL.pdf

Återigen är det 2 kandidater som påvisar effekt......IVM/HCQ.
Senast redigerad av vinland 2022-01-24 kl. 10:15.
Citera
2022-01-24, 10:17
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det kan ju vara så att mitt umgänge är undantaget som bekräftar regeln.
Jag misstror absolut inte människor som råkat ut för long-covid.
Det jag ifrågasatte var att vissa verkar ha halva umgängeskretsen drabbad.
Jag får en känsla av att det är kraftigt överdrivet från dessa individer.
Man kanske känner någon, men vill få historian lite mer effektfull så man ”saltar” lite.
Förstår precis vad du menar.
Citera
2022-01-24, 10:21
Medlem
''Världshälsoorganisationens chef Tedros Adhanom Ghebreyesus säger vid en presskonferens i dag att världen nu måste arbeta tillsammans för att kunna lämna den akuta fasen av coronapandemin, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

– Covid-19-pandemin går nu in på sitt tredje år och vi är vid en kritisk punkt. Vi måste arbeta tillsammans för att avsluta den akuta fasen av pandemin. Vi kan inte låta den fortsätta pågå, och balansera mellan panik och försummelse, säger han.''

En enkel utväg är att acceptera att vi kommer behöva leva med Covid-19 runtom oss, samt att viruset är ofarligt för 99,9% av jordens befolkning.
Citera
2022-01-24, 10:27
Medlem
En ny omikronvariant nu, lockdown?
Citera
2022-01-24, 10:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Bara 3? Ni alarmister brukar ju annars bo på gator där i princip alla dött i Covid.. själv känner jag till hundratals som gått igenom covid med en klackspark, ett enda fall va allvarligt men det berodde högst förmodligen på bukfetma. Nå hursom även han är på benen igen. Tur att man varken bor nära eller har en alarmistisk kompis, ni tycks vara extremt otursförföljda faktiskt.

Ja bara 3, det var nära grannen åkte dit då denne fick en propp i hjärnan av viruset men hade tur och överlevde dock med vissa men, hjärndimma och så.
Citera
2022-01-24, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
En ny omikronvariant nu, lockdown?

Sverige kommer aldrig införa en lockdown, det är inte speciellt nödvändigt heller för den delen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in