2022-01-24, 05:55
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ibland är du bara konstig. Jag tänker inte skryta med en jättestor vänskapskrets då jag valt att inte ha en sådan. Däremot känner jag 4 stycken som tappat lukt och smak, varav 2 är ungdomar i 25 års åldern (den ena min dotter), de andra 2 i 50 års åldern. Sen har jag 3 i min närhet som fått sätta livet till också, men det var ju inte det som diskuterades. Att du avfärdar andras erfarenheter gör ju mer dig till en pajas.

Bara 3? Ni alarmister brukar ju annars bo på gator där i princip alla dött i Covid.. själv känner jag till hundratals som gått igenom covid med en klackspark, ett enda fall va allvarligt men det berodde högst förmodligen på bukfetma. Nå hursom även han är på benen igen. Tur att man varken bor nära eller har en alarmistisk kompis, ni tycks vara extremt otursförföljda faktiskt.
Citera
2022-01-24, 06:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Har funderat kring det här med ökat skydd av fler sprutor. Läste precis att en fjärde spruta ska öka skyddet 4 gånger jämfört med om man bara tagit tre sprutor. Beror det specifikt på antalet sprutor, eller beror det på den tid som gått sedan senaste sprutan? Om man jämför en person som tagit två sprutor, varav den sista för en månad sedan jämfört med en person som tagit tre sprutor, varav den sista för sex månader sedan. Vem har bäst skydd?
Är det viktiga hur många man tagit, eller är det viktiga hur lång tid det har gått? Det borde ju bestämma strategin framöver vad gäller fortsatta vaccineringar.
Citera
2022-01-24, 07:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har funderat kring det här med ökat skydd av fler sprutor. Läste precis att en fjärde spruta ska öka skyddet 4 gånger jämfört med om man bara tagit tre sprutor. Beror det specifikt på antalet sprutor, eller beror det på den tid som gått sedan senaste sprutan?
Dr John Campbell har en kanal på youtube där han flera gånger har påpekat att man ska vänta minst sex veckor innan man tar nästa spruta, om man nu väljer att ta skiten. Det går ju ur kroppen ändå med tiden och vem vet vad för slags skit det kan ställa till med i form av bieffekter?
Citera
2022-01-24, 07:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om man tittar på Danmarks kurva så ser man varför "peaken" ser ut att senareläggas.
Omikron 1 har peakat men omikron 2 ökar kraftigt. Så ser ju ut som en omikron 2 våg kommer direkt i anslutning till nr 1.
Norge har sett några fall där folk fått först omikron 1 för att sen få omikron 2.

Så Sverige får antagligen samma utveckling med en kraftig omikron 2 våg.

Intressant att omikron 2 sprids så effektivt trots att så många redan haft omikron 1. Ska bli intressant veta varför den ökar så kraftigt?

Kan Pfizer kasta sitt omikron 1 vaccin i soptunnan nu? Väljer who att inte ge omikron 2 en ny bokstav för att Pfizer fortfarande ska kunna sälja "omikron" vaccin?

https://www.cityam.com/new-covid-variant-is-spreading-like-wildfire-in-scandinavia-ba-2-stealth-mutation-now-half-of-all-co ronavirus-cases-in-denmark-and-rapidly-pushing-omicron-aside/

Det är inte pga återinfektioner iaf. Inget i de danska siffrorna säger det.
Möjligtvis att den är mer smittsam (hur det nu kan vara möjligt)
Citera
2022-01-24, 07:23
Medlem
Citat:
Har funderat kring det här med ökat skydd av fler sprutor. Läste precis att en fjärde spruta ska öka skyddet 4 gånger jämfört med om man bara tagit tre sprutor. Beror det specifikt på antalet sprutor, eller beror det på den tid som gått sedan senaste sprutan? Om man jämför en person som tagit två sprutor, varav den sista för en månad sedan jämfört med en person som tagit tre sprutor, varav den sista för sex månader sedan. Vem har bäst skydd?
Är det viktiga hur många man tagit, eller är det viktiga hur lång tid det har gått? Det borde ju bestämma strategin framöver vad gäller fortsatta vaccineringar.
Om man tittar på andra coronavirus så sjunker helt enkelt antikropparna över 6-12 månader, i samma takt oberoende om du haft det fem gånger eller tio gånger innan.

https://www.nature.com/articles/s41591-020-1083-1/figures/7

Logiken säger att det är tiden från senaste spruta som avgör hur skyddad du är. En gammal person som behöver booster kommer behöva ta det regelbundet. Ungefär som att du INTE kan ta två influensasprutor på samma gång för att vara skyddad två säsonger.
Citera
2022-01-24, 07:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Dr John Campbell har en kanal på youtube där han flera gånger har påpekat att man ska vänta minst sex veckor innan man tar nästa spruta, om man nu väljer att ta skiten. Det går ju ur kroppen ändå med tiden och vem vet vad för slags skit det kan ställa till med i form av bieffekter?

Okej, men vad är svaret på min fråga?
Citera
2022-01-24, 07:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man tittar på andra coronavirus så sjunker helt enkelt antikropparna över 6-12 månader, i samma takt oberoende om du haft det fem gånger eller tio gånger innan.

https://www.nature.com/articles/s41591-020-1083-1/figures/7

Logiken säger att det är tiden från senaste spruta som avgör hur skyddad du är. En gammal person som behöver booster kommer behöva ta det regelbundet. Ungefär som att du INTE kan ta två influensasprutor på samma gång för att vara skyddad två säsonger.

Ja, så tänker jag också. Har även läst mig till att skyddet tycks droppa betydligt snabbare än så och att man kanske behöver påfyllning var 3-4 /månad. De första åldringarna att få sin booster behöver kanske nu få det igen. Tror det är farligt att slappna av
Citera
2022-01-24, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Så man kan lura dig genom att ändra betydelsen på vilket ord som helst bara sådär? Vad har det med kunskap över huvud taget att göra menar du?

Definitionen ändrades säkerligen inte över en natt utan föregicks troligtvis av diskussioner som överstiger din expertis.
Citera
2022-01-24, 07:47
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
"Nästan"? Utmattningssyndrom och håravfall är inte heller tillstånd som leder till död. Min vän drabbades två gånger av myokardit och en kollega avled i det i mycket ung ålder, så jag vet mycket väl vad det är. Och när man läser om det på Wikipedia är det ingen trevlig läsning. Men du väljer att rycka på axlarna åt det samtidigt som du ger dig fan på att göra en grej av "långtidscovid". Jag tycker det är pinsamt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Myocarditis#Physical_injuries
Du saknar både förmåga att läsa ordentligt samt att tolka information. Snacka om pinsamt.
Jag har än så länge inte jämfört några långtidseffekter med NÅGOT annat.
Myokardit är i det närmaste helt ofarligt för unga människor. Missar du än en gång att fler dör av getingstick?
Citera
2022-01-24, 07:48
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Inte en enda, nej. Kanske rena tillfälligheter. Man på riktigt så känner jag åtminstone 50 pers som haft skiten utan att ha tappat lukt/smak.
Rickard Juhlin är ju en som råkade ut för det, men genom god kunskap om just lukt/smak, så ”botade ” han ju sig själv. Nu känner jag inte honom personligen, utan har bara fått berättelsen genom gemensamma vänner.
Förnekar dock inte att det finns en sådan risk, och kanske det jag själv är mest rädd för att råka ut för.
Gillar man god mat och vin skulle det ta bort mycket av meningen med livet enligt mig.
Man hör och läser ju om det ofta.. Måste var förjävligt för dom stackarna.
Alright intressant. Jag fick - eftersom det verkar vara så vanligt runtomkring mig - intrycket att de flesta hade folk i sin närhet som led av detta. Håller med dig helt!
Citera
2022-01-24, 07:52
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Faktiskt inte jag heller. Känner många som hade covid under slutet av 2020 och första 6 månader av 2021. Vänner, bekanta och arbetskollegor. Inte en enda har haft långdragna symptom, mig inkluderat. Jag hade ett par månader kanske med lukt smak problem och det var några av mina arbetskollegor som hade lite extra trötthet som hängde kvar en extra period. Ganska vanligt vid influensa också. Men ingen av dom var så illa att dom inte kunde jobba. Idag är alla helt återställda sedan länge.
Skönt att höra.
Citera
2022-01-24, 07:55
Avstängd
Citat:
Okej, men vad är svaret på min fråga?
Du frågade ju om vaccinets verkan vid olika scenarion. Jag citerade Dr Campbell där han menar att det ska gå minst sex veckor mellan skräpinjektionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in