Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-23, 16:37
  #37897
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Aha, intressant. Men nu var frågan inte om finnar och Agricola, utan om Greta Thunberg är ett välkänt ansikte och namn i Japan bland vanligt folk. Ingen får lära sig om varken Greta Thunberg eller Carl Peter Thunberg i den japanska grundskolan. Din hybris över Greta börjar nå sjukliga höjder nu när du påstår sådana här saker.

Du påstår mycket i tråden, trots att du förmodligen aldrig satt din fot i landet, samt att du påstår att japanska tidningar skriver mycket om henne, trots att du inte ens kan läsa japanska tidningar.

F4F's japanska filial samlar ihop 5-6 st personer varje fredag, och har 4500 följare. Detta i ett land med 125 miljoner invånare. Detta är fakta, till skillnad från det du presenterar i tråden som är rent önsketänkande.

På tio år har jag aldrig hört Gretas namn nämnas när man presenteras som svensk, däremot får man nästan ALLTID höra om två saker; ABBA och Mumin (trots att Mumin är finskt).

Om hon nu var ett så extremt stort fenomen i Japan som du påstår så kan man tycka att man borde höra om henne i konversationer, eller ofta se hennes namn i tidningar, men så är inte fallet. Jag kan räkna gångerna jag stött på hennes namn i Japan på en hand.
Du har allstå gått i japansk grundskola?
Jag skiter faktiskt i vad du tror. Det är bara att ha lite koll på klimataktivism i Japan. Det finns att tillgå på engelska om man så vill. Tönt. Dina personliga fantasier säger ingenting om läget. Din kunskap om CPT i Japan avslöjar din extrema kunskapsbrist i ämnet.
Ha en bra kväll.

EDIT asså på tio år har du inte hört talas om Greta. Grejen är att hon breakade 2018. Ring any bells?
2022-01-23, 17:04
  #37898
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du har allstå gått i japansk grundskola?

Nej, men det verkar som att du borde ha gjort det. Leta gärna upp var Greta nämns i den japanska läroplanen och visa tråden.

Eller var det kanske så att detta bara är ytterligare ett påstående du drog rakt ur röven och fantiserade ihop?

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag skiter faktiskt i vad du tror.

Uppenbarligen inte. Det verkar extremt viktigt för dig av någon anledning att ljuga och fantisera ihop historier om hur känd Greta är i Japan. Till skillnad från dig så tror jag inte, jag vet, då kan jag läsa japanska tidningar. Du kan det inte och gissar bara vad som står i tidningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är bara att ha lite koll på klimataktivism i Japan. Det finns att tillgå på engelska om man så vill. Tönt.

Ingen har påstått att det inte finns klimataktivism i Japan. Frågan är fortfarande om Greta är ett välkänt namn bland vanligt folk i Japan eller inte. En helt annan fråga. Du gillar att blanda ihop korten i ett försök att dölja att du inte har en aning om vad du pratar om.

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Dina personliga fantasier säger ingenting om läget. Din kunskap om CPT i Japan avslöjar din extrema kunskapsbrist i ämnet.
Ha en bra kväll.

Mina kunskaper om CPT, ja. Du menar mina kunskaper som visade att jag mycket väl vet vem det är? Och vad hans verk heter? Om du frågade 1000 svenskar om vem han var, så tror jag att rätt få vet vem det är. Men enligt dig är han väl lika känd som Elvis uppenbarligen.

Och om du tror att en svensk 1700-talsgubbe som hade en väldigt liten roll i Japan historia är någon sorts gigant i Japan som alla känner till, så är du tyvärr psykiskt sjuk och behöver vård. Dina fantasier har nått sjukliga höjder då.

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
EDIT asså på tio år har du inte hört talas om Greta. Grejen är att hon breakade 2018. Ring any bells?

Vem har sagt tio år? Jag sa under min tid där. Lär dig att läsa. Vad jag sa var följande:

Om hon nu var ett så extremt stort fenomen i Japan som du påstår så kan man tycka att man borde höra om henne i konversationer, eller ofta se hennes namn i tidningar, men så är inte fallet. Jag kan räkna gångerna jag stött på hennes namn i Japan på en hand.

Sluta fantisera nu om att Greta är ett stort avsnitt i japanska läroplanen som alla elever får lära sig om. De har viktigare saker att lära sina barn, förstår du.
__________________
Senast redigerad av Reiwa 2022-01-23 kl. 17:08.
2022-01-23, 17:08
  #37899
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Nej, men det verkar som att du borde ha gjort det. Leta gärna upp var Greta nämns i den japanska läroplanen och visa tråden.

Eller var det kanske så att detta bara är ytterligare ett påstående du drog rakt ur röven och fantiserade ihop?



Uppenbarligen inte. Det verkar extremt viktigt för dig av någon anledning att ljuga och fantisera ihop historier om hur känd Greta är i Japan. Till skillnad från dig så tror jag inte, jag vet, då kan jag läsa japanska tidningar. Du kan det inte och gissar bara vad som står i tidningarna.



Ingen har påstått att det inte finns klimataktivism i Japan. Frågan är fortfarande om Greta är ett välkänt namn bland vanligt folk i Japan eller inte. En helt annan fråga. Du gillar att blanda ihop korten i ett försök att dölja att du inte har en aning om vad du pratar om.



Mina kunskaper om CPT, ja. Du menar mina kunskaper som visade att jag mycket väl vet vem det är? Och vad hans verk heter? Om du frågade 1000 svenskar om vem han var, så tror jag att rätt få vet vem det är. Men enligt dig är han väl lika känd som Elvis uppenbarligen.

Och om du tror att en svensk 1700-talsgubbe som hade en väldigt liten roll i Japan historia är någon sorts gigant i Japan som alla känner till, så är du tyvärr psykiskt sjuk och behöver vård. Dina fantasier har nått sjukliga höjder då.



Vem har sagt tio år? Jag sa under min tid där. Lär dig att läsa. Vad jag sa var följande:

Om hon nu var ett så extremt stort fenomen i Japan som du påstår så kan man tycka att man borde höra om henne i konversationer, eller ofta se hennes namn i tidningar, men så är inte fallet. Jag kan räkna gångerna jag stött på hennes namn i Japan på en hand.

Sluta fantisera nu om att Greta är ett stort avsnitt i japanska läroplanen som alla får lära sig om. De har viktigare saker att lära sina barn om, förstår du.
Så du hörde aldrig talas om Greta 2012 och därför känner ingen till henne i Japan
Epic Fail.
2022-01-23, 17:12
  #37900
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Så du hörde aldrig talas om Greta 2012 och därför känner ingen till henne i Japan.

Börjar det bli jobbigt för dig nu när du avslöjats med att ljuga ihop fantasier om hur känd Greta är i Japan? Du kan alltså inte besvara det jag sa.

Men vad bra då. Då kan vi konstatera att du motvilligt erkänner att du fantiserade ihop att Greta var jättekänd i Japan eftersom att du vägrar bemöta det jag säger.

Att du på fullt allvar tror att Greta ingår i den japanska läroplanen kan vara det mest efterblivna jag hört i mitt liv. Eller det faktum att du trodde att Carl Peter Thunberg är bland de mest kända svenskarna i Japan, och därför vet givetvis alla vem Greta är.

Att Tsunberugu-sensei är mer känd i Japan än Sverige stämmer nog dock, men ganska stor skillnad på det och påståendet att CPT är så välkänd i Japan att alla vet vem han är, och därför vet de också vem Greta är för uppenbarligen är det en avlägsen släkting till Greta.
__________________
Senast redigerad av Reiwa 2022-01-23 kl. 17:39.
2022-01-23, 17:44
  #37901
Medlem
Giant Squids avatar
F4F, demo, Tokyo för 3 år sedan.
https://m.facebook.com/gretathunberg...0954391605715/
2022-01-23, 18:12
  #37902
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
F4F, demo, Tokyo för 3 år sedan.
https://m.facebook.com/gretathunberg...0954391605715/

Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
...
Den globala klimat-marschen (inte strejken)
Finns det strejker i Japan? Det är väl kul att få marschera genom Shibuyakorsningen och träna engelska samtidigt.
2022-01-23, 18:34
  #37903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
För övrigt sa du detta tidigare i tråden - men ska vi se hur det förhåller sig i verkligheten då?

https://twitter.com/FFF_Tokyo/status...DU5faAnMEoAAAA

Såhär brukar det se ut på F4F's demos på fredagar i Tokyo. Ungefär som i Sverige alltså. En handfull förvirrade stackare.

F4F klarar alltså av att samla ihop en handfull människor i en stad som Tokyo, med närmare 40 MILJONER invånare i ett land med 125 miljoner invånare. Och detta skulle vara "mycket klimataktivism" enligt dig?

F4F i Japan har för övrigt lyckats skrapa ihop hela 4500 följare i ett land med 125 miljoner invånare.
Hur känd är Greta™ i Mongoliet? Enligt F4F hölls en klimatdemo med 12 deltagare i Ulan Bator 27 september 2019, men inget sedan dess.
2022-01-23, 18:57
  #37904
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den globala klimat-marschen (inte strejken)
Finns det strejker i Japan? Det är väl kul att få marschera genom Shibuyakorsningen och träna engelska samtidigt.

Det finns, men inte så vanligt som i Sverige kanske. Politiska spektakel på gatorna är överlag inte så vanligt, förutom en del högergrupperingar som åker runt i bilar och vrålar i megafoner hela tiden.

F4F's demonstrationer kan du kanske upptäcka om du väldigt ihärdigt letar efter den enorma demonstration på sex personer på fredagar i en megastad som Tokyo. Det är ungefär som att hitta en nål i höstack, så lycka till.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Hur känd är Greta™ i Mongoliet? Enligt F4F hölls en klimatdemo med 12 deltagare i Ulan Bator 27 september 2019, men inget sedan dess.

Hon är minst lika känd som Genghis Khan enligt Giant Squid är allt jag vet. Hon är ju trots allt en avlägsen släkting till Carl Peter Thunberg som levde på 1700-talet.

Kan vara så att det ingår ett stort avsnitt i den mongolska läroplanen om just Greta också, som det gör i Japan enligt Giant Squid.
2022-01-23, 19:58
  #37905
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Hon är minst lika känd som Genghis Khan enligt Giant Squid är allt jag vet. Hon är ju trots allt en avlägsen släkting till Carl Peter Thunberg som levde på 1700-talet.

Kan vara så att det ingår ett stort avsnitt i den mongolska läroplanen om just Greta också, som det gör i Japan enligt Giant Squid.
Hon har mött president Kh.Battulga och är inbjuden till Mongoliet.

https://news.mn/en/790610/
2022-01-23, 20:05
  #37906
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hon har mött president Kh.Battulga och är inbjuden till Mongoliet.

https://news.mn/en/790610/

Där ser man. Minst lika känd som Genghis Khan alltså.

Trist att hon tackade nej bara - snopet för mongolerna. De hade gärna fått behålla henne.
2022-01-23, 20:07
  #37907
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Där ser man. Minst lika känd som Genghis Khan alltså.

Trist att hon tackade nej bara - snopet för mongolerna. De hade gärna fått behålla henne.
Greta är välkänd över hela världen men ingår antagligen inte i någon läroplan ännu.
2022-01-23, 20:36
  #37908
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den globala klimat-marschen (inte strejken)
Finns det strejker i Japan? Det är väl kul att få marschera genom Shibuyakorsningen och träna engelska samtidigt.
Det är ovanligt med stora massdemonstrationer i Japan sedan 60 talet då det spårade ur med våldsamheter vid flera tillfällen. Sedan dess har japanerna legat lågt. Men tack vare Greta och klimatrörelsen så börjar man se ungdosaktivism öka och sprida sig i hela landet

Climate Crisis Sparks a Revival of Youth Activism in Japan
Citat:
In Japan, a country known for relatively few large-scale protests, a surge of student-led activism has led to similar environmental demonstrations popping up, from Tokyo to Fukuoka

One prominent environmental organization that has brought people to the streets in protest is Fridays For Future. The movement was inspired by Greta Thunberg

After the Tokyo march, the movement quickly spread to Kyoto

Fridays For Future Kyoto’s first demonstration was held on March 15, 2019....

....Since then, Fridays For Future chapters have spread to neighboring Osaka and Kobe, as well as to other cities throughout Japan.
https://www.kyotojournal.org/society...vism-in-japan/

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback