2022-01-22, 21:59
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Nackdelen är helt klart att Maja är bättre i fält än Frida, därför tror jag inte lagledningen vågar köra henne, men på förstasträckan i en sprintstafett har inte Dahlqvist någon nytta av sin spurt och då är ju Karlsson uthålligare..

Sprintstafett är inte samma sak som sprint och avslutningssträckan tar Sundling hand om, i min bok..

Frida har hela fältet på sin första sträcka runt omkring sig och säkert minst 5-6 runt sig på sin andra sträcka. Det är tillräckligt för att avskriva henne från teamsprinten.
Citera
2022-01-22, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Frida har hela fältet på sin första sträcka runt omkring sig och säkert minst 5-6 runt sig på sin andra sträcka. Det är tillräckligt för att avskriva henne från teamsprinten.

Kanske, men de ska åka semifinal innan också, i mitt scenario löser Karlsson detta och då är hon en starkare och uthålligare skidåkare än Dahlqvist..

Det är både för och nackdelar, men Frida är iaf "supersugen" att åka sprintstafetten
Citera
2022-01-22, 22:20
Medlem
Frida i en sprintstafett med Maja på OS hade varit ett spektakel att se, bägge går in helt övertaggade efter att ha vrålat "MDFK är bäst, ingen protest!" inför och övertygad om sin egen oövervinnerlighet faller Frida på eget bevåg på förstasträckan för att därefter stå och gråta och tycka synd om sig själv i mediazonen.

Det andra alternativet är väl att de defilerar hem det i överlägsen stil men sannolikheten för att något likt det förstnämnda inträffar är allt för hög för att man vill släppa Frida i närheten av ett sprintstafettlag. Det ska nog mycket till för att Jonna och Maja ska splittras, kan de åka så ska de åka måste ju vara grundinställningen inför mästerskapet iallafall.
Citera
2022-01-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Hoppas verkligen vi slipper se Frida i teamsprinten

Varför inte? Förmodligen hennes största guldchans, dock kommer det med allra största sannolikhet att bli Maja & Jonna, men Dahlqvist och mästerskap är ingen höjdare..

Enda gången jag varit nöjd med henne var då hon avgjorde sprintstafetten i VM 2019, har en helt annan tilltro till Sundling..
Citera
2022-01-22, 22:30
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Frida i en sprintstafett med Maja på OS hade varit ett spektakel att se, bägge går in helt övertaggade efter att ha vrålat "MDFK är bäst, ingen protest!" inför och övertygad om sin egen oövervinnerlighet faller Frida på eget bevåg på förstasträckan för att därefter stå och gråta och tycka synd om sig själv i mediazonen.

Det andra alternativet är väl att de defilerar hem det i överlägsen stil men sannolikheten för att något likt det förstnämnda inträffar är allt för hög för att man vill släppa Frida i närheten av ett sprintstafettlag. Det ska nog mycket till för att Jonna och Maja ska splittras, kan de åka så ska de åka måste ju vara grundinställningen inför mästerskapet iallafall.
Det är ju helt uppenbart att Jonna och Maja kommer att köra teamsprinten om dom inte tappar all form.
Sen vilken sträcka är hugget som stucket denna säsong där Maja dominerat sprinten.
Citera
2022-01-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32

Ni utgår ju från att Karlsson kommer strula till det, själv utgår jag ifrån att hon inte gör det..

Om de ska åka den där sprintbanan flera ggr på kort tid och det är tuffa banor, så tycker jag inte man ska diskvalificera den starkare och uthålligare åkaren p.g.a. rädslan för incidenter..

Nu har man ett fullgott alternativ i Maja, så det är kanske bäst att Frida fokuserar på distansloppen, men annars är ju en sprintstafett i klassisk stil på tuffa banor som gjord för Karlsson, kombinerat med en stark avslutare som Sundling/Dahlqvist..

Vet inte hur Ryssland ställer upp, men t.ex. Nepryaeva är rätt överlägsen Dahlqvist i uthållighet, där står sig Karlsson betydligt bättre..

Förstår inte heller snacket om att Maja skulle vara någon gigant på en förstasträcka i en sprintstafett, i sådana fall är väl Ribom (i form) minst lika bra, klart bättre uthållighet på henne..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-01-22 kl. 22:59.
Citera
2022-01-22, 22:54
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ni utgår ju från att Karlsson kommer strula till det, själv utgår jag ifrån att hon inte gör det..

Om de ska åka den där sprintbanan flera ggr på kort tid och det är tuffa banor, så tycker jag inte man ska diskvalificera den starkare och uthålliga åkaren p.g.a. rädslan för incidenter..

Nu har man ett fullgott alternativ i Maja, så det är kanske bäst att Frida fokuserar på distansloppen, men annars är ju en sprintstafett i klassisk stil på tuffa banor som gjord för Karlsson, kombinerat med en stark avslutare som Sundling/Dahlqvist..

Vet inte hur Ryssland ställer upp, men t.ex. Nepryaeva är rätt överlägsen Dahlqvist i uthållighet, där står sig Karlsson betydligt bättre..

Förstår inte heller snacket om att Maja skulle vara någon gigant på en förstasträcka i en sprintstafett, i sådana fall är väl Ribom (i form) minst lika bra, klart bättre uthållighet på henne..
Maja har mött Belorukova/Stupak i två VM i teamsprint .
I Seefeld som avslutare och i Oberstdorf på förstasträckan och inte haft några som helst problem att möta henne.
Citera
2022-01-22, 23:19
Medlem
Nyheten att andra vintersporter tävlar i samma länder som dom inställda tävlingarna verkar ha nått landslagsåkarna till slut, med bistra miner. Byström tror dock att det var för åkarnas bästa, det kan ju varit ren slump att bara längdskidorna ställdes in.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/RrQ89O/kritiken-mot-fis-det-ar-jattefrustrerande
Citera
2022-01-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Maja har mött Belorukova/Stupak i två VM i teamsprint .
I Seefeld som avslutare och i Oberstdorf på förstasträckan och inte haft några som helst problem att möta henne.

Nu är det väl framför allt Nepryaeva som jag nämnde, men Sverige skulle vara huvudfavorit oavsett om man ställer upp med Dahlqvist/Sundling, Karlsson/Sundling, Ribom/Sundling, Karlsson/Dahlqvist eller Ribom/Dahlqvist, så det handlar ju mer om att Sverige kommer till start med bästa möjliga lag..

Normalt sett ska Sverige vinna, om Sundling är i toppform tror jag hon är bäst (och avgör) å då gäller det bara att den som åker förstasträckan hänger med och inte släpper täten..

Då har både Karlsson (och även Ribom) bättre uthållighet än Dahlqvist för att göra det..
Citera
2022-01-22, 23:25
Medlem
Citat:
Varför inte? Förmodligen hennes största guldchans, dock kommer det med allra största sannolikhet att bli Maja & Jonna, men Dahlqvist och mästerskap är ingen höjdare..

Enda gången jag varit nöjd med henne var då hon avgjorde sprintstafetten i VM 2019, har en helt annan tilltro till Sundling..

Jag är nog på din sida här, risken att Frida gör nåt liknande igen får ses som påfallande låg. Men hennes positioneringsskills avskräcker fortfarande lite.

Är faktiskt inte alls säker på att Maja kommer lyckas återskapa den formen hon hade före jul, men jag hoppas det. Jonna är min primära guldmakare på OS. Tappar Maja 5% är Frida säkrare i klassiskt. Är båda i toppslag kommer nog Maja ha förturen alltjämt.
Citera
2022-01-22, 23:49
Medlem
Jag förstår inte riktigt den här oron gentemot Maja med tanke på hennes sprintstafettsfacit. Det är en ganska speciell tävlingsform, i princip tävlar man i intervallträning... Och Maja har visat sig klara av det alldeles utmärkt. Om hon klappar igenom i sprinten så visst, Frida är en utmärkt ersättare, men utgångsläget måste väl vara att spara henne för andra uppgifter. Hon ska inte flaxa runt och tänka på för mycket annat än distanslopp och stafett.
Citera
2022-01-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Jag är nog på din sida här, risken att Frida gör nåt liknande igen får ses som påfallande låg. Men hennes positioneringsskills avskräcker fortfarande lite.

Är faktiskt inte alls säker på att Maja kommer lyckas återskapa den formen hon hade före jul, men jag hoppas det. Jonna är min primära guldmakare på OS. Tappar Maja 5% är Frida säkrare i klassiskt. Är båda i toppslag kommer nog Maja ha förturen alltjämt.

Eftersom hennes senaste tävling slutade som den gjorde, krasch med Diggins och Frida i tårar, så förstår jag om en del är negativt inställda, man minns det senaste bäst.. Håller med, jag känner mig inte heller helt trygg med Frida i fält, men det funkade ju rätt bra med Kalla i förra OS och den här distansen passar Karlsson..

Mina tankar är ju helt baserat på att jag tror stenhårt på Jonna och håller henne som "bäst i världen" å därmed är den som ska avgöra för Sverige..

Ser att du tänker likadant med Sundling som "guldmakare" och då är det förstås lättare att förstå mitt resonemang.. Tror också Dahlqvist måste göra bort sig, tappa form, för att tappa platsen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in