2022-01-21, 22:40
Moderator
Hjv9s avatar
Kom att tänka på att Kalla världscupdebuterade i Changchun 2006. Skulle OS bli av men resten av världscuptävlingarna inställda och Kalla beslutar sig för att sluta efter säsongen kommer hon att ha gjort både sitt första och sista internationella seniorlopp i Kina - av alla platser i världen.
Citera
2022-01-21, 22:55
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Allt annat än två medaljer, varav ett guld, till dessa två vore en ordentlig nedtur.

Vet vi egentligen vad som gick snett för Maja i VM?
Jag tror det största problemet var att föret inte passade. Insatsen i sprint får väl ändå sägas vara godkänd och lagsprinten var bra.
Citera
2022-01-22, 09:09
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Jag tror det största problemet var att föret inte passade. Insatsen i sprint får väl ändå sägas vara godkänd och lagsprinten var bra.
Majas insats i semifinalen är rätt märklig. Hon saknar acceleration, för hon tappar i starten och hon tappar i kurvan på toppen av varje backe. Är hon helt enkelt mer beroende av bra ”grepp” för stavarna än andra åkare eller var hon inte riktigt på hugget den dagen? Det mest avgörande ögonblicket är när Maja tvingas släppa fram Lampic på andra toppen.
Citera
2022-01-22, 13:31
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Majas insats i semifinalen är rätt märklig. Hon saknar acceleration, för hon tappar i starten och hon tappar i kurvan på toppen av varje backe. Är hon helt enkelt mer beroende av bra ”grepp” för stavarna än andra åkare eller var hon inte riktigt på hugget den dagen? Det mest avgörande ögonblicket är när Maja tvingas släppa fram Lampic på andra toppen.

Jag fick lite känslan av att Maja lugnt bara åkte med Linn och räknade med att Linn skulle hitta på något för att komma fram och att hon då skulle haka på. När detta aldrig hände så hade hon ingen plan.
Citera
2022-01-22, 13:33
Medlem
14ccKemiskts avatar
Lustigt för övrigt att SOK listar Stina Nilsson både i skidskytte- och längdskidetruppen.

https://sok.se/olympiska-spel/tavlingar/spelen/peking-2022/truppen.html?selectedSport=%2Fidrotter%2Flangdskid or.html&freetext=&lp-view-type=&numberOfHitsToShow=12&lp-page=2
Citera
2022-01-22, 14:06
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Jag fick lite känslan av att Maja lugnt bara åkte med Linn och räknade med att Linn skulle hitta på något för att komma fram och att hon då skulle haka på. När detta aldrig hände så hade hon ingen plan.
Titta gärna på loppet igen och studera hur hon beter sig på krönen som är kurvor. Det är där hon genom passivitet tappar loppet.
Hade hon bara varit lite ”aggresiv” (eller bara mer taktisk) där så hade hon varit topp fyra i kvartsfinalen och en av Lampic och Falla hade slagits ut och Maja hade med all sannolikhet tagit medalj.
Citera
2022-01-22, 14:42
Medlem
rainbowias avatar
En av Majas största styrkor är att hon kan generera e-n-o-r-m fart på lättåkta partier. Med det i åtanke så bör OS-banan ej passa henne om jag förstått banprofilen rätt.
Jonna storfavorit till guldet och mer osäkert om det blir fler blågula på pallen.

J & M är lika stora favoriter enligt spelbolagen!
Citera
2022-01-22, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Titta gärna på loppet igen och studera hur hon beter sig på krönen som är kurvor. Det är där hon genom passivitet tappar loppet.
Hade hon bara varit lite ”aggresiv” (eller bara mer taktisk) där så hade hon varit topp fyra i kvartsfinalen och en av Lampic och Falla hade slagits ut och Maja hade med all sannolikhet tagit medalj.

Iochmed hennes dåliga start så blir hon liksom fast hela tiden. Hon har bra fart efter första uppförsbacken ner i öglan men vid utgången får hon stanna till för Lampic är framför och norskan till vänster, så hon får dålig fart in. Sen går hon *hyfsat* uppför men precis på toppen så går Lampic in lite framför och Maja får nån konstig tvärnit precis när hon ska ta fart. Sen är hon snabbare än alla andra på upploppet men det är så dags då. Iochmed att Jonna går så hårt hela loppet så får ju Maja aldrig nåt gratis.
Citera
2022-01-22, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
En av Majas största styrkor är att hon kan generera e-n-o-r-m fart på lättåkta partier. Med det i åtanke så bör OS-banan ej passa henne om jag förstått banprofilen rätt.
Jonna storfavorit till guldet och mer osäkert om det blir fler blågula på pallen.

J & M är lika stora favoriter enligt spelbolagen!

Tror också betydligt mer på Jonna i sprinten, sedan har jag flaggat för Frida/Jonna i sprintstafetten, om Nepryaeva eller Stupak åker ifrån Maja på ren åkstyrka, så har landslagsledningen gjort bort sig..

För mig är det rätt enkelt, rankar Sundling som bästa avslutare och när det gäller åkstyrka, så är Karlsson starkare än Dahlqvist..
Citera
2022-01-22, 21:46
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Tror också betydligt mer på Jonna i sprinten, sedan har jag flaggat för Frida/Jonna i sprintstafetten, om Nepryaeva eller Stupak åker ifrån Maja på ren åkstyrka, så har landslagsledningen gjort bort sig..

För mig är det rätt enkelt, rankar Sundling som bästa avslutare och när det gäller åkstyrka, så är Karlsson starkare än Dahlqvist..

Antyder du att Frida är bättre val än Maja i teamsprinten?

Tror du överskattar Frida något, speciellt med tanke på hennes oförmåga i täta sprintlopp.
En Maja i form har såklart inga problem att klara ryskornas ryggar.
Citera
2022-01-22, 21:53
Medlem
Citat:

Tror du överskattar Frida något, speciellt med tanke på hennes oförmåga i täta sprintlopp.

Nackdelen är helt klart att Maja är bättre i fält än Frida, därför tror jag inte lagledningen vågar köra henne, men på förstasträckan i en sprintstafett har inte Dahlqvist någon nytta av sin spurt och då är ju Karlsson uthålligare..

Sprintstafett är inte samma sak som sprint och avslutningssträckan tar Sundling hand om, i min bok..
Citera
2022-01-22, 21:53
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

Hoppas verkligen vi slipper se Frida i teamsprinten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in