2022-01-21, 04:39
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baralillajag
Du borde fråga Expressen. Dom har en film på adressen nedan. Ser ut som ett flygplan, blinkar som ett flygplan och flyger som att det skall landa på Bromma flygplats. Rysk militär drönare!

https://www.expressen.se/nyheter/polisen-haft-flera--dronarobservationer/
Ja det ser ju vem som helst att det är ett flygplan Flygsäkerhetsexperten borde kanske skaffa sig glasögon.
Citera
2022-01-21, 07:00
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hur ska det kunna gå till?
Polisen har inga resurser att jag drönare med, särskilt inte om dom är avancerade. Även om man hade verktyg, så skulle man ändå inte kunna skjuta ner dom över befolkade områden.

Militären får bara skjuta ned objekt inom militärt område, alternativt vara behjälplig efter hemställan från polismyndigheten ute på allmänna områden.

ÖB sa nyss på nyhetsmorgon att de visst kan skjuta ned drönarna. Allt handlade bara om att vara på plats vid rätt tillfälle.

Då tycker jag att man kan vara där i förebyggande syfte, eftersom drönarna uppenbarligen besöker platserna dagligen.

Dessa platser är heller inte så pass befolkade att det finns någon större risk för att sjukhusen skulle bli överbefolkade av svårt skadade civila. De snackar bara en massa strunt. Jag tror ärligt talat att man är livrädda för att skjuta ned en av dessa drönare. De tror räkert att ryssland skulle se detta som en provokation, om det skulle visa sig att drönarna var ryska.

Men nu är dessa drönare på svensk mark och då ska man agera utan att ens tänka efter en andra gång. Skjut ner skiten och spotta på resterna i direktsänd tv.
Citera
2022-01-21, 07:24
Medlem
Är nog självklart att det står några gubbar vid varje kärnkraftverk nu 24/7 och är redo att skjuta ner. Inte så lång tid kvar innan Putin anfaller Ukraina ( enligt Biden och USA:s underrättelsetjänst).
Citera
2022-01-21, 10:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
ÖB sa nyss på nyhetsmorgon att de visst kan skjuta ned drönarna. Allt handlade bara om att vara på plats vid rätt tillfälle.

Då tycker jag att man kan vara där i förebyggande syfte, eftersom drönarna uppenbarligen besöker platserna dagligen.

Dessa platser är heller inte så pass befolkade att det finns någon större risk för att sjukhusen skulle bli överbefolkade av svårt skadade civila. De snackar bara en massa strunt. Jag tror ärligt talat att man är livrädda för att skjuta ned en av dessa drönare. De tror räkert att ryssland skulle se detta som en provokation, om det skulle visa sig att drönarna var ryska.

Men nu är dessa drönare på svensk mark och då ska man agera utan att ens tänka efter en andra gång. Skjut ner skiten och spotta på resterna i direktsänd tv.

Man kan, men man får inte hur som helst:
https://sverigesradio.se/artikel/forsvaret-darfor-skjuter-vi-inte-ner-dronarna
Citat:
Försvarsmakten har inte mandat att själva agera mot dom drönare som synts över Svenska kärnkraftverk, det säger Ulf Lepp överstelöjtnant och huvudman för skydd mot drönare hos Försvarsmakten.

Jag kan ju tycka att polisen per rutin borde begära militär hjälp direkt eftersom drönare förevarit i något som lika direkt misstänks vara koordinerat, och även här med hänsyn till vilka platser/objekt drönare synts.

Man kan inte vänta flera veckor på att Säpo/polisen själva ska försöka utreda, som om drönarna varit kring någon civil flygplats eller på annat ställe där normala flygförbud gäller, eller som om det vore en isolerad svensk angelägenhet.

Nu har drönare varit kring kärnkraftverk, vattenverk, regeringskvarter och det är något helt annat. Polisen behöver få ordning på sina prioriteringar, och applicera lite mer militär modell i hur man listar vad som är ett skyddsobjekt, och vad som i högre grad är ett skyddsobjekt.
Polismyndighetens arbetssätt är tyvärr inte helt förenligt med omvärldsläget, eftersom man arbetar efter svenska tålmodiga modeller och förfaranden, när man i själva verket borde arbeta efter världsläges-situation.
Gå ut för fan och visa upp pondus. Det finns ingen förlust i att sätta ut militär.

En hemställan som kan gälla tills vidare, och sätta upp militär bevakning runt samtliga objekt som nu utsatts.
Mina skattepengar får gärna gå till 4-5 veckors aktiv militär bevakning/beredskap.
Om en till svärm med drönare kommer, skulle försvarsmakten garanterat kunna plocka ner om inte alla, ett visst antal av dom.
Citera
2022-01-21, 12:46
Medlem
E-sparres avatar
Citat:
Man kan, men man får inte hur som helst:
https://sverigesradio.se/artikel/forsvaret-darfor-skjuter-vi-inte-ner-dronarna

Jag kan ju tycka att polisen per rutin borde begära militär hjälp direkt eftersom drönare förevarit i något som lika direkt misstänks vara koordinerat, och även här med hänsyn till vilka platser/objekt drönare synts.

Man kan inte vänta flera veckor på att Säpo/polisen själva ska försöka utreda, som om drönarna varit kring någon civil flygplats eller på annat ställe där normala flygförbud gäller, eller som om det vore en isolerad svensk angelägenhet.

Nu har drönare varit kring kärnkraftverk, vattenverk, regeringskvarter och det är något helt annat. Polisen behöver få ordning på sina prioriteringar, och applicera lite mer militär modell i hur man listar vad som är ett skyddsobjekt, och vad som i högre grad är ett skyddsobjekt.
Polismyndighetens arbetssätt är tyvärr inte helt förenligt med omvärldsläget, eftersom man arbetar efter svenska tålmodiga modeller och förfaranden, när man i själva verket borde arbeta efter världsläges-situation.
Gå ut för fan och visa upp pondus. Det finns ingen förlust i att sätta ut militär.

En hemställan som kan gälla tills vidare, och sätta upp militär bevakning runt samtliga objekt som nu utsatts.
Mina skattepengar får gärna gå till 4-5 veckors aktiv militär bevakning/beredskap.
Om en till svärm med drönare kommer, skulle försvarsmakten garanterat kunna plocka ner om inte alla, ett visst antal av dom.
Håller med Att "främmande Makt" synar våra skyddsobjekt är lite skrämmande Jag är orolig Vad händer sedan ?
Citera
2022-01-21, 14:00
Medlem
Inse att drönarna är vår tids ubåtar som man tar till när man vill
få allmänheten att bli rädd. Används för att få mer pengar till försvaret eller rikta uppmärksamheten åt något annat eller för att underbygga ryss skräcken.
Citera
2022-01-21, 14:02
Avslutad
Men finns det någon säker källa att det var Ryssland som flög över med drönare överallt?

Nu har det dock inte varit något sen i Tisdags (rätta mig om jag har fel), och Rysslands båtar har åkt från Östersjön till Kattegatt (stavning).

Nu påstår den ryska utrikesministern att Ryssland aldrig har hotat det Ukrainska folket, knappast trovärdigt?
Han förnekar också att dom INTE planerar något angrepp mot Ukraina?
Tror att allt är bara ren bullshit, men konstigt att han nekar och påstår saker när det har stått i tidningar om att Ryssland har hotat Ukraina. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2022-01-21, 14:55
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C97
Men finns det någon säker källa att det var Ryssland som flög över med drönare överallt?

Nu har det dock inte varit något sen i Tisdags (rätta mig om jag har fel), och Rysslands båtar har åkt från Östersjön till Kattegatt (stavning).

Nu påstår den ryska utrikesministern att Ryssland aldrig har hotat det Ukrainska folket, knappast trovärdigt?
Han förnekar också att dom INTE planerar något angrepp mot Ukraina?
Tror att allt är bara ren bullshit, men konstigt att han nekar och påstår saker när det har stått i tidningar om att Ryssland har hotat Ukraina. Rätta mig om jag har fel.
Tidningar har alltid fel.
Citera
2022-01-21, 15:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08man55
Inse att drönarna är vår tids ubåtar som man tar till när man vill
få allmänheten att bli rädd. Används för att få mer pengar till försvaret eller rikta uppmärksamheten åt något annat eller för att underbygga ryss skräcken.

Varifrån kommer sig den här "ryss-skräcken" då?
Är det en kvarleva efter kalla kriget, eller är det något som kan vara aktuellt och på riktigt idag?

Vem är "man" i ditt inlägg? Försvarsmakten? Nato?

Ställ dig då frågan om det är Nato eller Försvarsmakten som placerat ryska armén i hundratusental utanför Ukrainas gräns.
Ställ dig också frågan om Ryssland helt felaktigt pekats ut för modern tids giftmord/angrepp på individer i andra länder samt fängslande av opposition i egna landet.

Ställ dig även frågan varför Rysslands hela militära makt i modern tid nästan enbart övat angrepp, medans Nato och icke-Nato EU-länder övat försvar. Är det också en konstruktion av Nato/Försvarsmakten?
Citera
2022-01-21, 17:04
Medlem
Citat:
Varifrån kommer sig den här "ryss-skräcken" då?
Är det en kvarleva efter kalla kriget, eller är det något som kan vara aktuellt och på riktigt idag?

Vem är "man" i ditt inlägg? Försvarsmakten? Nato?

Ställ dig då frågan om det är Nato eller Försvarsmakten som placerat ryska armén i hundratusental utanför Ukrainas gräns.
Ställ dig också frågan om Ryssland helt felaktigt pekats ut för modern tids giftmord/angrepp på individer i andra länder samt fängslande av opposition i egna landet.

Ställ dig även frågan varför Rysslands hela militära makt i modern tid nästan enbart övat angrepp, medans Nato och icke-Nato EU-länder övat försvar. Är det också en konstruktion av Nato/Försvarsmakten?

Man är politiker, försvarsanställda, journalister m fl både i Sverige och utomlands och även Du verkar
falla inom den kategorin för inte kan Du mena att NATO/EU är oskyldiga för den situation som nu är.

Jovisst finns det avskyvärda saker i och saker som utförts av Ryssland liksom ett antal andra ej demokratiska länder.

Varifrån rysskräcken kommer vet jag inte för den är för mig oförklarlig. Varför pekar en del människor alltid ut Ryssland när något händer? Det verkar sitta djupt rotat.

Har Du hört talas om anfall är bästa försvar? Hur kan Du veta om NATO inte övar anfall? Sen vad som sägs i officiella sammanhang är en helt annan sak och en lek med ord. T ex Ukraina har rätt till att själva avgöra huruvida de skall tillhöra NATO eller ej. Ja men Ryssland då. Har inte de rätt att själva avgöra huruvida de känner sig hotade av NATO/EU eller inte?
Citera
2022-01-21, 17:38
Medlem
Telepatisks avatar
Vem skulle det vara om det inte var Ryssland? Lägligt också med deras fartyg i Östersjön.

Men om det är Ryssland så förstår jag inte deras anledning till att provocera oss annat än att vilseleda under tiden dom håller på med Ukraina. Möjligen någon förberedelse till vilseledning?
Citera
2022-01-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Vem skulle det vara om det inte var Ryssland? Lägligt också med deras fartyg i Östersjön.

Men om det är Ryssland så förstår jag inte deras anledning till att provocera oss annat än att vilseleda under tiden dom håller på med Ukraina. Möjligen någon förberedelse till vilseledning?
Psykologisk krigföring "Motstånd är meningslöst, ni kan ändå inte stoppa oss". Se analys idag på Aftonbladet av Vilhelm Agrell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in