2022-01-20, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Nu håller jag ju med om att "drönarfilmen" tydligt visar ett mindre, vanligt flygplan, men din exempelvideo på inflygning till Bromma talar ju lite emot att det var just en vanlig inflygning till Bromma det handlade om på "drönarvideon". Planet i "drönarvideon" går väldigt lågt för att vara filmat i saltsjöbaden jämfört med den inflygning du länkar till.

Hur högt uppskattar du att planet på filmen är? Två minuter på Flightradar24 gav mig två möjliga flygplan. Dels ett ambulansflygplan samt nedanstående vanliga BRA-flygplan lite senare (landar 15:24 svensk tid enligt bild). Flygplanet på expressens bild kan jag mycket väl tro att det är ca 1000 m upp.

https://imgshare.io/image/capture.rCSEcl
Citera
2022-01-20, 00:45
Medlem
XO44s avatar
Var är Göran Frisk när vi behöver honom som mest? :-D
Citera
2022-01-20, 00:55
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XO44
Var är Göran Frisk när vi behöver honom som mest? :-D

Precis vad jag funderade på nyss.
Men så är det väl främst ubåtsjakter hans hjärta slår för.
Citera
2022-01-20, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Effektivast blir nog ett mycket kraftigt hagelgevär, som kan skjuta 1000-tals hagel i en enda salva.
Men ett sådant blir så stort och tungt att man kan inte bära det själv.
Det räcker annars med att träffa en enda av ena rotorns vingar för att den ska förlora balansen och störta.
Skjutavståndet blir bara typ 50 meter, över 50 meter så är risken stor för att man kan missa.
Haglen tappar fart så fort att de blir i stort sett ofarliga på avstånd längre än 200 meter, om de inte skulle träffa något riktigt ömtåligt.

Om missiler:
En liten missil med en enda lång fiskelina på släp med en liten tyngd i slutet, lär bli mycket effektiv om den kan flyga i en vid båge runt drönaren.
Så fort någon av drönarens rotorer får kontakt med fiskelinan så börjar den sno in sig.
Sedan störtar den på en gång.
Men det krävs då stor flygskicklighet hos den
som manövrerar missilen.

Alltså ett bra exempel på devisen liten tuva stjälper ett stort lass.
Det är nämligen så att rotorerna är inte byggda för att ha ett stort vridmoment och tröghetsmoment som tex propellern på ett stort flygplan har. Utan de är enbart designade för hög rotationshastighet, men utan att fungera som stora gyroskop, med tung roterande massa.

Meningen med dessa drönares rotorer är att de inte ska ge så stor gyroskopisk effekt, utan den effekten ska vara så liten så att drönaren kan ändra riktning och höjd enkelt.
Därför så byggs rotorerna så lätta och tunna som möjligt....
Eller ett grövre kryppskytegevär.
Drönarna är knappast speciellt tåliga.
Citera
2022-01-20, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Annars kan man gå in på goglmapp och få kordinaterna Har ryssarna internet

Det är liksom inte så det är menat!
Citera
2022-01-20, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Nej då hade jag skrikit ryssen kommer.

Ja det blir onekligen lite märkligt när man själv är ryss
Citera
2022-01-20, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Angående kamikazedelen är det nog inga problem de övade på att göra så mot helikoptrar när jag låg i lumpen på 90 talet i alla fall, attackplanen övar på att flyga väldigt nära saker och ting de brukade fånga kvistar från träden i landningsställen.

Flög de med landningsställen ute?
Citera
2022-01-20, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Flög de med landningsställen ute?

Ja ibland särskilt innan landning.
Citera
2022-01-20, 11:58
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Då har jag totalt missat det. Vore det inte väldigt enkelt för dig att visa på källan igen när jag frågar?

Jag har inte sett att någon media sagt att någon drönare har återkommit, men jag kan ha missat.
Du verkar ju medvetet vara dryg, så det är lika enkelt att gå igenom vår diskussion så ser du klart och tydligt att jag bifoga länk till källa. Kan ju inte vara svårt att gå igenom vår korta posthistorik.
Citera
2022-01-20, 16:43
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Vem säger att de måste göras med en simpel liten pistol? Ska dom stå och sikta från marken menar du?Vårt försvar har säkert bättre alternativ för att få ned ett par sketna drönare.

Tidigare idag sa de att de inte skjuter ner dom för att drönarna då kan komma åt känslig information från marken. Jag förstår inte hur de tänker. Från luften kan de däremot samla någon form av info helt obehindrat, det är väl därför de fortsätter besöka platserna dagligen.

Om det nu inte handlar om att samla information, utan att det istället rör sig om att skrämmas så har jag ännu svårare att förstå varför man låter dom hållas. Jag vågar nog påstå att om drönare svävat över känsliga platser i Ryssland så hade de blivit nedskjutna ganska omgående.

"Symbolisk handling"?

"– Det tyder på att det är en symbolisk handling, att någon försöker skrämmas. De borde redan ha hämtat in kunskap med bland annat satelliter. Nu vill de poängtera att det finns kritiska sårbarheter i Sverige som är oskyddade och går att påverka."

https://www.expressen.se/nyheter/orovackande-att-det-sker-upprepat-och-samordnat/

Då kan väl vi lika gärna svara "symboliskt" med att skjuta ned drönarna och tydligt visa att vi inte tillåter att de används på dessa områden.

Vi har ett handlingsförlamat försvar som inte duger ens till att visa att vi bryr oss. Vi är noga med att påpeka att vi inte tolererar det, men att göra något åt det har vi ingen större lust med.

Det är ju nu bevisat att landet Sverige är totalt odugligt på alla plan. Det skulle kunna rulla in en rysk pansarvagn i centrala Stockholm utan minsta åtgärd. Hela landets polis och militära styrka skulle säkert stå samlade och se på, men till någon nytta skulle de inte vara.

- Det här är ju förjävligt och fullständigt oacceptabelt!

Sen skulle alla gå hem och titta på Efter Fem.
BRAVO!!!! Precis så är det.
Klart att militären måste ha möjligheter att få fatt i en av dom. Som sagt… vi har inget försvar längre. Vad sa dom för några år sedan… 1 vecka skulle vi klara oss.
Citera
2022-01-20, 17:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Ingen dålig kran på det fartyget. Har dom tappat nåt, på botten, ryssarna?

Allvarligare är om dom ”råkar tappa” någon skit där. Kompetensen för det ändamålet lär inte saknas på dom fartygen.
Citera
2022-01-20, 19:11
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag har sett att några andra användare som har rapporterat "starkt ljus".
Jag tror inte på UFO och ET:s.
Men jag fick denna idag, starkt ljus ovanför Krim.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Krimkrisen

Jag vet inte om detta har med saken att göra. Jag bara rapporterar.
https://youtu.be/cG5iIJB6o_s?t=554
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in