Citat:
Ursprungligen postat av
L3nn4rt
ÖB sa nyss på nyhetsmorgon att de visst kan skjuta ned drönarna. Allt handlade bara om att vara på plats vid rätt tillfälle.
Då tycker jag att man kan vara där i förebyggande syfte, eftersom drönarna uppenbarligen besöker platserna dagligen.
Dessa platser är heller inte så pass befolkade att det finns någon större risk för att sjukhusen skulle bli överbefolkade av svårt skadade civila. De snackar bara en massa strunt. Jag tror ärligt talat att man är livrädda för att skjuta ned en av dessa drönare. De tror räkert att ryssland skulle se detta som en provokation, om det skulle visa sig att drönarna var ryska.
Men nu är dessa drönare på svensk mark och då ska man agera utan att ens tänka efter en andra gång. Skjut ner skiten och spotta på resterna i direktsänd tv.
Man kan, men man får inte hur som helst:
https://sverigesradio.se/artikel/forsvaret-darfor-skjuter-vi-inte-ner-dronarna
Citat:
Försvarsmakten har inte mandat att själva agera mot dom drönare som synts över Svenska kärnkraftverk, det säger Ulf Lepp överstelöjtnant och huvudman för skydd mot drönare hos Försvarsmakten.
Jag kan ju tycka att polisen per rutin borde begära militär hjälp direkt eftersom drönare förevarit i något som lika direkt misstänks vara koordinerat, och även här med hänsyn till vilka platser/objekt drönare synts.
Man kan inte vänta flera veckor på att Säpo/polisen själva ska försöka utreda, som om drönarna varit kring någon civil flygplats eller på annat ställe där normala flygförbud gäller, eller som om det vore en isolerad svensk angelägenhet.
Nu har drönare varit kring kärnkraftverk, vattenverk, regeringskvarter och det är något helt annat. Polisen behöver få ordning på sina prioriteringar, och applicera lite mer militär modell i hur man listar vad som är ett skyddsobjekt, och vad som i högre grad är ett skyddsobjekt.
Polismyndighetens arbetssätt är tyvärr inte helt förenligt med omvärldsläget, eftersom man arbetar efter svenska tålmodiga modeller och förfaranden, när man i själva verket borde arbeta efter världsläges-situation.
Gå ut för fan och visa upp pondus. Det finns ingen förlust i att sätta ut militär.
En hemställan som kan gälla tills vidare, och sätta upp militär bevakning runt samtliga objekt som nu utsatts.
Mina skattepengar får gärna gå till 4-5 veckors aktiv militär bevakning/beredskap.
Om en till svärm med drönare kommer, skulle försvarsmakten garanterat kunna plocka ner om inte alla, ett visst antal av dom.