Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Det är ett missförstånd från din sida att en indexfond äger alla aktier. Som vi diskuterat så ägde t.ex Avanza zero bara 20 olika aktier, varav en var illa vald och de har därför gått dåligt. En global indexfond äger inte Volvo eftersom Volvos andel i aktievärlden inte ens är 0.1%. Däremot äger samtliga globala indexfonder USAs big-10.
Det är samma missförstånd som leder dig att tro att indexfonder äger exakt 20% i samtliga bolag, om de äger 20% av börsen. Jag påstår att Apple ägs av fler passiva och Volvo av färre passiva. Tyvärr har jag inte lyckats hitta exakta siffror, men bara att studera topp-10-ägare av Apple och Volvo visar att jag måste ha rätt.
Omx30, som Zero följer har 30aktier. Aldrig att Avanza misslyckas följa ett så enkelt index, iaf inte en så stor diff som du påstår.
Om Volvo utgör 0.1%, 0.01% eller vad det nu är av ett globalindex så äger såklart all indexfonder som följer det indexet volvo för 0.01-0.1% av sina pengar vilket motsvarar lika stor del av alla Volvos aktier som deras del av apples alla aktier.
Jag frågar igen:
Om vi låtsas som att det finns en ideal globalindexfond som följer alla aktier globalt, viktat på marketcap. Vi antar också att just den fonden äger 10% av Apple. Hur stor andel av Volvo skulle du uppskatta att den fonden borde äga då?
Notera att svaret bör innehålla en siffra.