2022-01-21, 13:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finns ingen speciell "index-fond-bubbla", men du har rätt i att börsen är övervärderad. Finns mycket luft i världens börser.

Gällande fastighetsmarknaden i Japan, har du fel i din teori: Japan har bostadsbrist, japanska bostäder är i storleksordningen "studentrum". Så ärver de yngre de äldres bostäder, så är detta inga problem. Finns folk som gärna flyttar in!

Men japanska börsen (Tkyo alltså) har gått tråkigt i flera år. En del beroende på "pensionsuttag", men också att Korea och Kina har tagit över Japans roll som "teknologisk stormakt"/"tillverkningsmakt". Japan har varit på efterkälken i säkert 15-20 år. Påminner en del om när Japan "tog över" från USA/Tyskland gällande tech/hitech. Var på 1980-talet. I dag är Japan 1970/1980-talets USA. Till och med japanska "saker" är numera tillverkade och utvecklade någonannanstans.

Fastighetsmarknaden i Japan kommer inte att krascha, då Japan är en synnerligt trångbodd ögrupp.

Men världens åldrande befolkning kommer helt klart att orsaka ett globalt tryck ner på världens börser, beroende på pensionsuttagen.
Finns ytterligare en jämförelse, mellan Japan och Kina. Båda växte snabbt ekonomiskt genom export av varor till väst. Pengarna användes till bostäder. Båda länderna har minskande befolkning. Japans GDP och inflytande i världen har sjunkit kraftigt sedan 1990 när Japan var världens näst rikaste land och man spekulerade i att de skulle gå förbi USA. Japans resa upp och ner skulle exakt kunna kopieras av Kina.
Citera
2022-01-21, 13:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Jag bygger det på förståelse för hur index fungerar. Om en indexfond äger 20% av hela börsen så betyder det att ägarandelen i alla företag är just 20%. Det kan avvika något ifrån det baserat på att det finns flera olika index, och folk kanske investerar oproportionerlig i något index. Men index är ju just ett genomsnitt av börsen så det borde inte vara mycket, absolut inte en faktor 2-3 som du drar ur arslet.

Om vi låtsas som att det finns en ideal globalindexfond som följer alla aktier globalt, viktat på marketcap. Vi antar också att just den fonden äger 10% av Apple. Hur stor andel av Volvo skulle du uppskatta att den fonden borde äga då?
Det är ett missförstånd från din sida att en indexfond äger alla aktier. Som vi diskuterat så ägde t.ex Avanza zero bara 20 olika aktier, varav en var illa vald och de har därför gått dåligt. En global indexfond äger inte Volvo eftersom Volvos andel i aktievärlden inte ens är 0.1%. Däremot äger samtliga globala indexfonder USAs big-10.

Det är samma missförstånd som leder dig att tro att indexfonder äger exakt 20% i samtliga bolag, om de äger 20% av börsen. Jag påstår att Apple ägs av fler passiva och Volvo av färre passiva. Tyvärr har jag inte lyckats hitta exakta siffror, men bara att studera topp-10-ägare av Apple och Volvo visar att jag måste ha rätt.
Citera
2022-01-21, 14:23
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är ett missförstånd från din sida att en indexfond äger alla aktier. Som vi diskuterat så ägde t.ex Avanza zero bara 20 olika aktier, varav en var illa vald och de har därför gått dåligt. En global indexfond äger inte Volvo eftersom Volvos andel i aktievärlden inte ens är 0.1%. Däremot äger samtliga globala indexfonder USAs big-10.

Det är samma missförstånd som leder dig att tro att indexfonder äger exakt 20% i samtliga bolag, om de äger 20% av börsen. Jag påstår att Apple ägs av fler passiva och Volvo av färre passiva. Tyvärr har jag inte lyckats hitta exakta siffror, men bara att studera topp-10-ägare av Apple och Volvo visar att jag måste ha rätt.

Omx30, som Zero följer har 30aktier. Aldrig att Avanza misslyckas följa ett så enkelt index, iaf inte en så stor diff som du påstår.

Om Volvo utgör 0.1%, 0.01% eller vad det nu är av ett globalindex så äger såklart all indexfonder som följer det indexet volvo för 0.01-0.1% av sina pengar vilket motsvarar lika stor del av alla Volvos aktier som deras del av apples alla aktier.

Jag frågar igen:

Om vi låtsas som att det finns en ideal globalindexfond som följer alla aktier globalt, viktat på marketcap. Vi antar också att just den fonden äger 10% av Apple. Hur stor andel av Volvo skulle du uppskatta att den fonden borde äga då?

Notera att svaret bör innehålla en siffra.
Citera
2022-01-21, 14:44
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Omx30, som Zero följer har 30aktier. Aldrig att Avanza misslyckas följa ett så enkelt index, iaf inte en så stor diff som du påstår.

Om Volvo utgör 0.1%, 0.01% eller vad det nu är av ett globalindex så äger såklart all indexfonder som följer det indexet volvo för 0.01-0.1% av sina pengar vilket motsvarar lika stor del av alla Volvos aktier som deras del av apples alla aktier.

Jag frågar igen:

Du vägrar förstå. Inga problem med det. Det finns antagligen 1000 olika aktier i världen, kanske 5000, med större market cap än Volvo. Och du tror alla 1000 globala indexfonder i världen har 5000 olika aktier som de håller redan på? Verkar jobbigt att hålla reda på 23 Volvo-aktier.

Det finns bara 2 index-fonder bland de 15 största Volvo-ägarna. Du har alltså fel. Apple har betydligt fler passiva ägare än Volvo.
Citat:
https://www.volvogroup.com/se/investors/the-volvo-share/ownership-information.html
Industrivärden 166 600 000
Geely Holding 88 474 625
AMF Insurance & Funds
Alecta 21 132 000
AFA Insurance
BlackRock 6 446 314
AP4 Fund
Norges Bank Investment Management
Vanguard
Swedbank Robur Funds
Skandia Life
SEB Funds & Life
SHB Funds
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-01-21 kl. 14:47.
Citera
2022-01-21, 20:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Finns ytterligare en jämförelse, mellan Japan och Kina. Båda växte snabbt ekonomiskt genom export av varor till väst. Pengarna användes till bostäder. Båda länderna har minskande befolkning. Japans GDP och inflytande i världen har sjunkit kraftigt sedan 1990 när Japan var världens näst rikaste land och man spekulerade i att de skulle gå förbi USA. Japans resa upp och ner skulle exakt kunna kopieras av Kina.

Klockrent!
Kina "känner jag" börjar få samma problem Japan fick för 20-30 år sedan. Dvs "någon duktigare tar över"!
Citera
2022-01-21, 20:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Jag frågar igen:

Trettio aktier är ingen indexfond!
Alldeles för få aktier för att kallas "indexfond"!
Kurvan med trettio aktier blir minst lika "kvantiserad" som 8-bitars-ljud är. Snarare värre. Kommer inte att visa någon sinusvåg! (Ändå har 8-bitars ljud 255 nivåer att kvantisera!).

En bra indexfond ska efterlikna börsen i princip som en sinusvåg.
Dvs. att den efterliknar börsen så bra så man inte behöver bry sig.

Sinusvåg
Citera
2022-01-21, 20:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Klockrent!
Kina "känner jag" börjar få samma problem Japan fick för 20-30 år sedan. Dvs "någon duktigare tar över"!
Om det blir så ska man inte äga någonting i Kina, eller låna dem, eller satsa något på deras börs eller i HongKong.

Här en bra youtube-kanal med kommentarer om Kina.
https://www.youtube.com/watch?v=BpmiYw2SrWw&ab_channel=StoicFinance
Citera
2022-01-21, 20:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Om det blir så ska man inte äga någonting i Kina, eller låna dem, eller satsa något på deras börs eller i HongKong.

Här en bra youtube-kanal med kommentarer om Kina.
https://www.youtube.com/watch?v=BpmiYw2SrWw&ab_channel=StoicFinance

Har gjort tidigare köp i Shanghai med stor lycka. Jättekul som tvärblå moderat att göra "bra affärer med Mao!"..

Jag kan inte klaga.. Men nu har Kinas största "fastighetsbolag", hette de "Everglade??".. Gjort default och i princip konkurs. Vad hette bolaget? -Kan tyvärr inte minnas, då jag sålde av innehavet för något år sedan.

Jag började sälja mitt "kina-innehav" när jag såg denne modige mans filmer. (Han är bra, han får inte åka in i Kina längre..) -Kina bygger en massa stora städer där ingen vill bo i.. På spekulation.
Rätt kul egentligen.

Här är sådant: https://www.youtube.com/watch?v=IkhyZdpTeEs

Nåja, har inte med indexfonder att göra, då trådstart av trådstartaren var totalt "feltänk", vilket skulle "bevisas".. Indexfonder är absolut ingen "bubbla"!
Citera
2022-01-21, 23:01
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Du vägrar förstå. Inga problem med det. Det finns antagligen 1000 olika aktier i världen, kanske 5000, med större market cap än Volvo. Och du tror alla 1000 globala indexfonder i världen har 5000 olika aktier som de håller redan på? Verkar jobbigt att hålla reda på 23 Volvo-aktier.

Det finns bara 2 index-fonder bland de 15 största Volvo-ägarna. Du har alltså fel. Apple har betydligt fler passiva ägare än Volvo.

Vilka två är det du räknar som index i den Volvo listan?
Senast redigerad av lfh 2022-01-21 kl. 23:03.
Citera
2022-01-21, 23:02
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Trettio aktier är ingen indexfond!
Alldeles för få aktier för att kallas "indexfond"!
Kurvan med trettio aktier blir minst lika "kvantiserad" som 8-bitars-ljud är. Snarare värre. Kommer inte att visa någon sinusvåg! (Ändå har 8-bitars ljud 255 nivåer att kvantisera!).

En bra indexfond ska efterlikna börsen i princip som en sinusvåg.
Dvs. att den efterliknar börsen så bra så man inte behöver bry sig.

Sinusvåg

Vilket namn hade du föreslagit till en fond som försöker följa storbolagsindexet six30rx?
Citera
2022-01-21, 23:10
Medlem
tartars avatar
tackar denna tråden för sparade slantar såklart funkar etf systemet på det sättet och det har skenat! sålde därför allt igår
Citera
2022-01-21, 23:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Vilket namn hade du föreslagit till en fond som försöker följa storbolagsindexet six30rx?

Kör Stockholmsbörsens "gamla A".
Motsvarar ungefär Swedbanks indexfond i dagens Sverige.

Dvs. en indexfond som saknar "förvaltningsstrategi".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in