2022-01-21, 13:50
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du har ju helt rätt i att dödligheten har minskat kraftigt till följd av vaccineringen. Jag utgick ifrån att diskussionen handlade om dödligheten i en ovaccinerad population.

Beträffande Covid som samhällsfarlig sjukdom, så tänker jag att det knappast kan dröja länge innan vi kan blåsa "faran över". Det stora bekymret håller på att övergå från att vara belastningen på sjukvården, till att vara hög sjukfrånvaro. Det är ju ett problem för många verksamheter ifall många anställda blir sängliggande samtidigt.

Dödligheten låg på 0,1 - 0,2% även innan det fanns ett vaccin.

Men du har rätt i att den s k faran snart kan blåsas över. England har redan gjort det och återgår till normalitet nästa vecka. Irland ser ut att följa efter även om man kommer ha det idiotiska maskkravet kvar någon månad till, och även Tjeckien ser ut att lätta på vaccinkraven inom kort. För att nämna några. Fler länder lär snart gå i deras fotspår. Hela korthuset rasar i en otrolig fart just nu. Det går helt enkelt inte att motivera några som helst restriktioner bara för att folk blir förkylda.

Österrike och Frankrike mfl kan hålla på med sina tvångsvaccineringar och vaccinpass men de kommer bara framstå som idioter när övriga Europa är fritt och öppet igen.
Citera
2022-01-21, 13:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är väl snarare tvärt om?

I gruppen vaccinerade så finns de sköraste - de som får gå före i vaccinationskön, de som fick tredje sprutan tidigare osv.

https://www.mindoktor.se/vaccination/tredje-dos-covid-19
Finns ju även de som av hälsoskäl avråds från att ta vaccinet. T ex på grund av risk för anafylaktisk chock.
Citera
2022-01-21, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
R ä d s l a ! !

Varför lägger så många så mycket fokus på rädsla i den här tråden?

Hur många är egentligen rädda?
Vad är de rädda för?
Varför är de rädda?

Jag känner ingen som är direkt rädd för corona/covid eller för vaccinen.
Någon vill inte vaccinera sig och från början fram till sommaren 2020 var många riktigt försiktiga, men inte rädda.

Varför sådant fokus på rädsla?
Är ni rädda själva eller tror ni det är ett bra knep i debatten att tala om rädsla?

Bra inlägg! Finns inget fog för att skapa rädsla för varken virus eller vaccin i nuläget.
Citera
2022-01-21, 14:00
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Jag skrev på mobilen och råkade lägga till en 9:a för mycket. 99,9% ska det vara. Det är allmänt vedertaget att dödligheten ligger någonstans runt 0,1 - 0,2%.

Det är kanske en allmänt vedertagen siffra i vissa märkliga kretsar.

Dödligheten bland dom personer som har genomgått infektion, kan inte vara lägre än dödligheten i hela befolkningen. Det finns europeiska länder som har förlorat 0,4% av sin befolkning till viruset. Därför kan dödligheten inte vara lägre än 0,4%.

Jag lägger in reservationen att dödligheten kan vara avsevärt lägre på platser med en helt annan demografi, såsom Afrika, med deras låga andel åldringar. Min utgångspunkt är en europeisk population.

Citat:
Men den sjunker ytterligare om man räknar bort gamla och sjuka. Kommer vi ner i åldrarna under 30-40 så är 99,99 eller 99,98% mer korrekt.

Ifall du syftar på dödligheten i en utvald del av populationen, så ska du ange det. Du ska inte ange dödligheten för 30 - 40-åringar, och framställa det som dödligheten i populationen i allmänhet.

Dessutom är det ju så som skribenten "Kvastfeningen" påpekade, att dödligheten har sjunkit kraftigt medan epidemin har pågått. Jag har utgått från att dödligheten syftar på en population utan immunitet från vaccin eller infektion. I en vaccinerad population blir dödligheten givetvis mycket lägre.

Citat:
Sen förstår jag att ni två tror att 15 000 personer har dött av viruset i Sverige även om så uppenbarligen inte är fallet, varför era beräkningar blir fullständigt verklighetsfrånvända. De enda som sprider tramssiffror i den här tråden är alltså ni två och era likar.

Ja, jag tror på att viruset har orsakat 15000 dödsfall i Sverige. Men jag är införstådd med att viruset i många fall har samverkat med andra former av ohälsa, och tillsammans orsakat dödsfallen. Att personerna även led av andra åkommor, innenbär inte att dödsfallen inte har inträffat.
Citera
2022-01-21, 14:04
Medlem
Senaste data från Folkhälsomyndighetens excel-dokument.
Dagsvis, med statistikdatum 2022-01-20
Antal fall 41604 och sju dagar tidigare 26083

Veckovis statistik. Sju dagars rullande medel av antal fall per dag omräknat per miljon invånare:
(dubbla sju dagars rullande medel används, det ger lugnare beteende på bekostnad av ytterligare fyra dagars fördröjning).

senaste7 är för de senaste sju dagarna och tidigare7 är för en vecka sedan
procent anger procent ökning av dessa och sedan motsvarande R-värde
R-tidigare7 är för en veckan sedan
Kod:
region               senaste7  tidigare7  procent  R-senaste7  R-tidigare7
Jämtland_Härjedalen      4077       3206       27         1.2          1.8
Halland                  3731       2487       50         1.3          1.5
Örebro                   3152       1526      106         1.6          1.3
Västmanland              3099       1537      101         1.6          1.6
Stockholm                2899       2093       38         1.3          1.4
Sörmland                 2680       1610       66         1.4          1.8
Kronoberg                2546       1334       90         1.6          1.5
Värmland                 2544       1583       60         1.4          1.5
Totalt_antal_fall        2491       1757       41         1.3          1.5
Gotland                  2457       1377       78         1.5          1.3
Jönköping                2410       1357       77         1.5          1.6
Skåne                    2384       1833       30         1.2          1.3
Uppsala                  2369       1557       52         1.3          1.8
Dalarna                  2357       1852       27         1.2          1.6
Gävleborg                2279       1170       94         1.6          1.6
Västra_Götaland          2182       2034        7         1.0          1.8
Kalmar                   1927       1111       73         1.5          1.4
Västerbotten             1904       1325       43         1.3          2.0
Östergötland             1904        991       92         1.6          1.7
Västernorrland           1813       1111       63         1.4          1.8
Blekinge                 1422        839       69         1.4          1.3
Norrbotten               1344       1002       34         1.2          1.5
Citera
2022-01-21, 14:06
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Det är detta som vissa har så svårt att förstå.

"JAMEN GÅ OCH VACCINERA DIG DET BLIR 10 GGR MINDRE RISK DET ÄR INGET ATT FUNDERA PÅ!!1 "
Så ta ett vaccin som medför risker, för att minska risken att dö i covid från 1 på miljonen till 1 på 10 miljoner?
Inte ens om vaccinet varit 100% riskfritt hade det varit värt resan till vaccinationscentralen. Lägg då till att man om man har otur kan drabbas av allvarliga biverkningar så framstår det som rätt korkat att som ung och frisk ta vaccinet.

Du verkar inte förstå att vården får ta smällen och se till att de ovaccinerade som kommer in, ofta illa däran inte dör. Vilket vården lyckas mycket bra med men till ett pris som Vi andra får betala. De som behöver vård för andra sjukdomar men platserna på sjukhusen tas upp av ovaccinerade.

Utöver att andra drabbas är det dyrt och onödigt men du tänker bara på dig själv.

Eftersom risken att DÖ är så OTROLIGT låg föreslår att ovaccinerade helt avstår från all coronavård stannar hemma, öppnar balkongdörren, kall luft innehåller mer syre, ta magnecyl.
Läkarbilen kan komma förbi med morfin när det blir jobbigt.
Citera
2022-01-21, 14:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
För de allra flesta är det i nivå med en snuva. Omikron är det för så gott som samtliga. På sin höjd. Jag förstår att en svårt hypnotiserad hysteriker som dig inte är kapabel att ta in detta faktum, men så är verkligheten vare sig du vill eller inte.

Som sagt, du har skrivit MYCKET dumt i den här tråden men din jämförelse med HIV hamnar nog rätt högt upp, vilket du inser själv och därför nu är ute på damage control-turné. Men du får nog hitta en bättre strategi än att kalla allt och alla som inte lider av lika mycket hypokondri som du för "låg IQ", om du vill bli tagen på allvar dvs.

Ytterligare drygt 40 döda. Dött av Omikron eller Delta är frågan. Många av dem säkerligen ovaccinerade får man förmoda.
Citera
2022-01-21, 14:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Dödligheten bland dom personer som har genomgått infektion, kan inte vara lägre än dödligheten i hela befolkningen. Det finns europeiska länder som har förlorat 0,4% av sin befolkning till viruset. Därför kan dödligheten inte vara lägre än 0,4%.

Jag lägger in reservationen att dödligheten kan vara avsevärt lägre på platser med en helt annan demografi, såsom Afrika, med deras låga andel åldringar. Min utgångspunkt är en europeisk population.

Ifall du syftar på dödligheten i en utvald del av populationen, så ska du ange det. Du ska inte ange dödligheten för 30 - 40-åringar, och framställa det som dödligheten i populationen i allmänhet.

Dessutom är det ju så som skribenten "Kvastfeningen" påpekade, att dödligheten har sjunkit kraftigt medan epidemin har pågått. Jag har utgått från att dödligheten syftar på en population utan immunitet från vaccin eller infektion. I en vaccinerad population blir dödligheten givetvis mycket lägre.

Ja, jag tror på att viruset har orsakat 15000 dödsfall i Sverige. Men jag är införstådd med att viruset i många fall har samverkat med andra former av ohälsa, och tillsammans orsakat dödsfallen. Att personerna även led av andra åkommor, innenbär inte att dödsfallen inte har inträffat.
Stor skillnad dock om man jämför med spanska sjukans andra våg som i hög utsträckning drabbade unga vuxna. Där kan man tycka att folk dog av viruset i en mer direkt mening. Många som dött i covid kanske nästan lika gärna hade dött av någon annan för dem påfrestande infektion. "Ren" dödlighet verkar vara större för många andra virus än för sars-cov-2, om du förstår vad jag menar.

Mest fascinerande är att små barn klarat sig så bra under pandemin. De kan annars vara känsliga för t ex influensa eftersom deras immunförsvar fortfarande håller på att byggas upp av genomgångna infektioner.
Citera
2022-01-21, 14:19
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du verkar inte förstå att vården får ta smällen och se till att de ovaccinerade som kommer in, ofta illa däran inte dör. Vilket vården lyckas mycket bra med men till ett pris som Vi andra får betala. De som behöver vård för andra sjukdomar men platserna på sjukhusen tas upp av ovaccinerade.

Utöver att andra drabbas är det dyrt och onödigt men du tänker bara på dig själv.

Eftersom risken att DÖ är så OTROLIGT låg föreslår att ovaccinerade helt avstår från all coronavård stannar hemma, öppnar balkongdörren, kall luft innehåller mer syre, ta magnecyl.

Jag ser många kommunister i media och på forumet just nu.

Vården var överbelastad och hade årslånga köer på många områden innan covid - det är knappast värre nu. Det är så det går när man systematiskt nedmonterar välfärden. Det argumentet kan pro-vaccare inte köra med.

Varför ska jag betala skatt när folk som sysslar med extremsporter, dumma stunts, röker och super, knarkar eller i övrigt tar risker utöver de vanliga?

De gör ju det valet så de ska inte ha vård eller betala den själv.

Jävla dumma argument ni ständigt kommer med.
Citera
2022-01-21, 14:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

8000+ allvarla biverkningar av vaccinet har rapporterats. Tror du inte det krävt vårdresurser? Förutom oändligt många skötersketimmar för att massvaccinerar folk som knappt behöver det. Plus alla pengar som slösats på vaccincirkusen istället för att gå till sköterskelöner. Prioriteringarna verkar underliga. Hade varit bättre strunta i vaccinpassen.
Citera
2022-01-21, 14:23
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Du har ju helt rätt i att dödligheten har minskat kraftigt till följd av vaccineringen.

Inte om man tittar på överdödligheten. Kolla Norge/Sverige/Danmark/Finland vad som händer med överdödligheten när vi börjar vaccinera många i februari.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =new_cases_smoothed_per_million&Metric=Excess+mort ality+%28%25%29&Interval=Weekly&Relative+to+Popula tion=true&Color+by+test+positivity=false&country=S WE~NOR~DNK~FIN
Citera
2022-01-21, 14:27
Medlem
Citat:

Utan tvekan har vissa länder drabbats till synes hårt tidigare under pandemin, men tittar man på Euromomos statistik ser det ut som att de flesta Europeiska länder inte haft något större överdödlighet. T ex ser man att överdödlighet även var vanligt innan pandemin i Europa. Spanien, Frankrie, Portugal och Österrike hade exempelvis "Very high excess" överdödlighet 2017. Sen framkommer det också mer och mer att döda med covid som direkt orsak kan ha kraftigt överdrivits: https://www.youtube.com/watch?v=9UHvwWWcjYw

Citat:

Jag hör detta argument hela tiden från massvaccinationsförespråkarna, men det låter mest som bortförklaringar. Man glömmer samtidigt att nämna att Sydafrika har en relativt usel folkhälsa med stora riskgrupper jämfört med Europa. 3/4 är alltså ovaccinerade där, ändå har de inte haft några större problem med Omicron. Dessutom bevisar ju bara ditt argument att covid de facto är ett virus som, liksom influensan, enbart utgör ett hot mot äldre och infektionskänsliga.

Citat:
I en vaccinerad population blir dödligheten givetvis mycket lägre.

Fast kan man säga med säkerhet att den lägre dödlighet enbart kan tillskrivas vaccinet? De allra svagaste har ju dött, folk har i hög grad utvecklat naturlig immunitet samtidigt som viruset muterat till mindre och mindre virulenta varianter. Igen, tittar man på överdödligheten så är den fortfarande ganska hög i bland annat Tyskland, Spanien, Ungern och Frankrike långt efter att vaccinet rullats ut (vecka 48, 2021) trots att en stor majoritet är vaccinerade. Jag säger inte att du har fel, men hur kan du vara så säker på vaccinets effektivitet? Sydafrika hade ju som sagt ingen megavåg av döda trots att väldigt få är vaccinerade.

Jag tror det är viktigt att göra skillnad på vilket virus man diskuterar eftersom Omicron i princip är en helt annan sjukdom än de tidigare varianterna. Att jämföra Omicron med Delta eller tidigare varianter är helt enkelt inte relevant. Vaccinets potentiella effektivitet är enbart relevant för Omicron, inte Delta längre. Delta existerar inte.

Citat:

Jag tror också att viruset har slagit hårt, utan tvekan och det hade förmodligen blivit värre utan restriktioner och försiktighetsåtgärder. Men jag tror också att vi är i en helt annan fas nu och att man måste släppa det som varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in